Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvilken moter til earlybay?

Tags:

(permalink) Bay71 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hejsa,
Jeg håber på at I kan give mig lidt indput til hvad jeg skal putte i min bus, nu hvor den gamle er brændt sammen.
Jeg vil gerne have noget med masser af moment, så den kan trække ordentligt op ad bakker fuldt læsset, samtidig skal den være meget driftsikker. Den behøver ikke have en max hastighed over 110.

Jeg overvejer at lave ændringer på en 1600 AS motor, for at give den mere moment, men der er jeg lidt i tvivl om hvad kan gøres. Læste et ell. andet sted at man kunne ændre på udstødning og rocker arme, for mere torque. Hvis I har input her vil jeg blive glad..
En anden mulighed jeg overvejer er en t4 motor, men kan den komme i en Earlybay?
Og hvad skal der til?
Hvilke busser ligger den type motor i?

Nå, men håber I kan give mig lidt input

Magnus
Kbh NV

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) micha racing Member
Skrev for 15 years siden | | | |

købe en ny motor hos farmer så er der da lidt garanti i 1 år :))))) alt koster penge men en go 2liters type 4 med 100hk ville være perfekt, eller en type 1

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) Type3Henrik Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej der !

Har en original enkeltportet 1600 47 hk(renoveret) liggende i min earlybay. Har kørt fejlfrit i snart 4 år vil jeg tror - kunne ikke ønske mig noget andet :-)

Hilsen Henrik Skovlunde

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Type3Henrik: Sådan havde jeg det også med min 1600 enkeltportede motor. Lige indtil jeg fik min 2liters type 4 motor i ;-)

Hvis pengene er der, så ville jeg helt klart vælge en type4 motor. Kort forklaret så har den lidt flere kræfter std., rent termisk er den mere effektiv (ikke så stor chance for at køre varm, og så er den lidt mere holdbar i det lange løb. MEN den er også lidt dyrere.
Hvis økonomien også spiller lidt ind, så er type3henriks forslag rigtig fornuftigt, men sørg for at få fat på en motor der er i god stand. Indimellem kan man være heldig at finde en gammel 1600 industri motor. Jeg har været med til at bygge 2 af disse motorer om i en type1, og det er en fantastisk motor.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 15 years siden | | | |

type 4 er et godt valg. skal bygges om til t1 blæs. da motorrum er som en bobbel. med mintre du vil skære i bag panelet. og måske en gearkasse med lang højgearaksel. og en anden gearing. CP: 2000cc

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Enig.
Type 4 2,0 i en camperversion eller hvis det er en "sædebil" der ikke vejer så meget, en lettere neddroslet 125 hk´s version. En CP gearkasse ville absolut være på sin plads.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvad kan man forvente, af km/l på en 2,0 i en anden tråd blev det nævnt at økonomien blev bedre med andre karbs. den CP kasse er det den der "hørre" sammen med en CU motor.

Som jge forstår det kan en Cu ikke bruges til ombygning til type1 køling, men ville den være en mulighed hvis der ikke skal bygges om(late bay)?

Farmer hvad med en ministroker er den ikke oplagt til en bus, og kunne det være muligt at lave den med en standart karb. for at holde det simpelt?

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

CP gearkassen kom normalt sammen med CA og CJ motorer.

CU kan godt laves til type 1 blæs, men det er noget bøvl syns jeg. Og det er ikke nemt at få det pænt.

En mini stroker med std karburator kunne være et OK alternativ. Men så ville jeg nok "bare" bygge en 1776 istedet. Eller en 1955 med et sæt Kadrons eller dobbelt 40 mm Dells eller IDF.

En std CA eller CJ motor trækker da mer end en 1600 bus. Men den blir først rigtig dejlig når den får lidt "hjælp"

T

(Rettet. Jeg misforstod Teddy´s spørgsmål.)

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg havde en 1600 AS motor i, men den syntes jeg ikke havde kræfter nok med fuld oppakning op ad bakkerne, og jeg går udfra at en AS trækker bedre end end enkeltportet som der foreslås. Hvad med de 1600 med 54hp (type3) giver de 4 ekstra hp, det der mangler?
Hvad er forskellen mellem Type4 motorerne, siden CU er noget bøvl, hvilken er lettest at få i en early bay, og passer gearkassen med en AS?
ps.
Er der nogen der har noget plastic padding? se billederne..

p1030916.jpg
p1030917.jpg
p1030918.jpg
p1030919.jpg
p1030920.jpg

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

er der ikke nogen der kan lave en komplet type4 100 - 130 hk how to bygge og ligge den i - også ligge den i faq ?

der er spørgsmål om det i hver tiende tråd efterhånden , det er åbenbart blevet meget populært , jeg har desværre ikke selv de fornødne guldkorn til at skrive
det så alle kan forstå det , og der er også lidt for mange ting jeg er i tvivl om.
jeg syntes det ville være en rigtig god ide , billeder må folk tænke sig til , men
bare noget holdbart info på skrift ville være helt kanon.

bare en kort og præcis beskrivelse af hvad man bør starte ud med , og hvilke dele
der skal købes ind , og hvilke dele der skal fremstilles til formålet feks.

er der en der gider skrive den skal jeg nok suplerer med links og billeder , det
er jeg nok bedre til end det andet.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lidt gaffa, så køre den igen ;-)

Farmer hvorfor "bare" øge cyl. når større slag giver mere moment? og er tættere på at være kvadratisk? jeg har læst et sted at en motoren der er kvadratisk(slag og cyl. Ø er ens)er mere økonomisk?

Hvilken hjælp skal en CJ have?

Og nu vi er ved det, hvorfor er der så stor forskel på ydels på de forskellige type4, en 1700 yder mere end en 2000???

TeddyC

Ps. der var bornholmer lige hurtigere, men ja god ide. Type1 info er der meget af, men type 4 er noget kryptisk(oxyboxer endnu mere), syntes jeg. Type 4 lyder tiltalende, men jo mere man læser jo "enkelere" virker det at gå i gang med en god gennemprøvet type1 kombi.

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Dengang jeg arbejdede med at "designe" de mindre std. plus motorer, havde vi osse en ministroker version på tegnebrædtet, netop fordi vi ville hente moment fremfor de sidste hk. Men motorsimulatoren (ikke min, men en bekendt i USA, som er programfreak) viste så lidt forskel mellen en 1745/1850cc og en 1776, at jeg ikke synes det er de ekstra penge værd i denne opsætning. Og tror osse det er meget få der vil betale for det når det kommer til stykket. Med mere arbejde kunne man garanteret godt finde en kombination der dur.
Mht. brændstoføkonomien. - Jaah, jeg ved ikke hvor meget det ville gøre. I en bus meget lidt.

CJén skal have det samme hjælp som CA og CU ;-)

En W motor er beregnet til at sidde i en 412 og var oprindeligt med indsprøjtning. Altså, en lettere bil, mindre vindmodstand og relativt lav gearing. Busmotorerne er beregnet til at skulle kunne køre på kamelpis i Afrika, og samtidig kunne holde i en fornuftig periode. Den skulle osse kunne køre i Europa og USA, nord som syd. Derfor blev den neddroslet. Men at det nok var en fejl, kan vi hurtigt blive enige om. Den skulle have haft noget mere udvikling istedetfor.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Billigt, driftsikkert, men bøvlet: Subaru 2,2L motor med 130 HK std. Adaptor kan købes fra Kennedy, men det bøvlede er anbringelsen af vandkøler og rør.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Når synsmanden anbefaler sådan en 2,2 liters, er det så noget man kan få synet sin earlybay med.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Enig.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Næh, men det kan man heller ikke med en tunet VW-motor. Så det er ligemeget.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Mmmnnnarhh, det skulle vel ikke være helt umuligt. Det kræver nok EN DEL benarbejde, og en tur til Tyskland. Så tror jeg egentlig nok det er muligt at få det godkendt med papir.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jo men det gælder jo også for den fremmede motor. Færdselsstyrelsen er ligeglad med hvor kræfterne kommer fra. Så kan ligeså godt vælge en driftsikker motor, frem for en tunet mere skrøbelig løsning.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Subhuman Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis man ikke vil over i en T4 motor, ville en 1776 motor så være et fornuftig valg i forhold til at få lidt mere træk i bussen??

(permalink) Løhndorf Member
Skrev for 15 years siden | | | |

2x 40mm Solex Kadron, skulle efter sigende give 25% ekstra på en AS 1600 motor.

Mvh/Søren

-------------------------------------------
1972 crossover bay camper
http://www.vwclubfyn.dk
http://vwnettet.dk/topic/160817/page/6
(permalink) Subhuman Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ingen der har erfaringer med 1776 motor i bus..?

(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Selvfølgelig får du mere kraft hvis du bygger den rigtigt. Men hvad vil du, bruge std karburator eller have en på i hver side ?
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Subhuman: Ingen der har erfaringer med 1776 motor i bus..?

Jo det har jeg - jeg havde en 1776 i splitbussen hele sidste sæson
Den klarede egentlig opgaven meget flot - og havde da kræfter til det meste...
Og det endda med std. kab.

Men min "freeway" gearkasse gjorde at den op af bakker med god fart tabte pusten i 4. gear og derfor skulle ned i 3. med en del omdrejninger til følge..
Men det skal også siges at bussen vejer ca. 1400 kg fuldt ferie pakket
Måske et par kadroner havde ændret det billede lidt , men nu blev det en ny 1955 motor istedet - og det spiller :-)))

mvh Clausen

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Subhuman - i din registreringattest på brandbilen , står der 2,0 under motorstørrelse , så skal du køre med tungt læs , så lig en større motor i den
i stedet for og kør med den ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvad med at bore kassen og topstykket op og sætte større cylindre på, og så ellers lade resten være, altså med standard karburator, udstødning, topstykke mm.
Vil det give ekstra moment ved 90 km/h over brennerpasset?
Igen, det er ikke tophastigheden der er vigtig.

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554

Reply »

You must log in to post.