Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 4 CU motor projekt.

Tags:
No tags yet.

125
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Her vil jeg vise mit motorprojekt til Bobby Green, (min vw), som det skrider frem.

Jeg har skilt motoren ad og vasket blokken. Billede 1

Midderste hovedeleje var dårlig, men ok krumtap mål. Billede 2

Lejerne til knasten var også dårlige. Billede 3

Typisk for motoren med hydrauliske ventiler, dårlig knast. Billede 4

Billede 5.6.7 viser de SMÅ vintiler motoren har med deres forskellige ventilstamme mål 9mm og 8 mm. og ventilhovederne på henholdsvis 39mm og 33m

De firkantede udstødningshuller som er i toppen. Billede 8

t 1.jpg
t2.jpg
t4.jpg
t5.jpg
t6.jpg
t7.jpg
t8.jpg
t3.jpg

-------------------------------------------
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

I dag blev der malet topdæksler og stødstangsrør. Billede 9

Og til mit kommende blæsehus (som jeg selv laver) har jeg lavet et lidt større blæsehjul, jeg har skiftet alle bladene ud med nogen som er 10mm større. Billede 10

Blæsehjulet færdigsvejst billede 11.

vw 9.jpg
vw 10.jpg
vw 11.jpg

-------------------------------------------
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Som jeg forstår det har du selv været ved at svejse på blæserhjulet ...right?
Det kan normalt IKKE anbefales da varmen gør at det bliver skævt og ikke længere er i balance med fare for at det flår motoren fra hinanden når det skal tage 6000 omdrejninger.
...det er ikke kønt når et blæserhjul springer i luften, spørg bare hho.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det bliver afbalanceret og testet i næste uge, og kommer det tilbage som puselspil så var det godt det ikke skete i min motor.
På min arbejdsplads laver vi mange blæsehjul.

-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det var fandme da noget nyt. Hvad er planen så, hvis det virker ? Vil du lave et federe blæserhus ? Og regner du så med at køre det med samme omdr. Eller hvad er idéen ?
Har I en jig, skabelon eller hvad, til at holde bladene under opbygningen af blæserhjulet ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) dennis_rol Member
Skrev for 15 years siden | | | |

brug nu det originale blæsehjul der er forsket meget i det.jeg har lavet mange motorer igennem tiderne og set en del der har fusket noget sammen selv og det ender næsten altid galt.

nu har jeg ikke skrevet dette for at skræmme dig men bare som et hint inden du får brugt en hulens masse spildtid og alligevel ender op med nået crap.

-------------------------------------------
tlf.20 64 75 05 ml.7-15 mail : dennis@guwi.dk
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej de er nøjsomt sat op efter streger på pladerne, og der efter hefte-tigsvejst.

Der er egentlig til et forsøg, jeg vil lave et feder blæsehus med en anden form, det kommer jeg ind på sener, blæsehjulet giver en meget størrer mængde luft end orignalen, det vil jeg bruge til et mindre blæsekabinet, det skal jeg bruge da der skal noget andet karburator end normalt på.

Dennis det er jeg glad for du skriver, men jeg er sådan en type der altid lige skal prøve, det har bl.a. gjort at min gamle opel omega 2.6 kom til at køre med et gennemsnit på 18km pr liter. (på vand)

Tegningen er over de flanger der er i indsugning og udstødning , hvis man selv skulle ha lyst til at rode med noget i den retning

I dag blev jeg enig med mig selv om at det ikke længere var sjovt at be om tjenste, hver gang jeg skulle ha noget sandblæst, og det kostede et Gram køleskab og min gamle sandblæsepistol.

24092009176.jpg
24092009177.jpg
24092009178.jpg
24092009180.jpg
24092009176.jpg
24092009177.jpg
24092009178.jpg
24092009180.jpg
25092009181.jpg

-------------------------------------------
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Arh... helt nyt er det nu ikke med den forøgede brede på blæseren:

http://www.rs-motor.at/produkte/

Men et interessant projekt du har gang i.

/Peter

(permalink) Slot Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Større og forstærkede blæsere kunne man også købe for mange år siden, så nej der er ikke noget specielt nyt over det.
Samtidigt er der ikke noget specielt nyt over hvordan en blæser fungerer. Luft var luft "dengang" og det er det endnu.
Jeg er ikke ingeniør men ved dog at blæsere ikke bare er designet ud fra noget lemfældigt. Husk at din blæser ikke bare består af hjulet. Det omgivende hus i kombination ER "blæseren" og det er marginaler der giver det store udslag. Jeg vil fraråde dig at investere en masse $ på motordele for derefter at teste det med din egen blæserløsning. Det kan godt blive dyrt og surt.

Når det er sagt syntes jeg at det er frisk at du prøver noget, og jeg håber at det virker, men at dit blæsehjul er i balance og kan klare 10.000 rmp er ikke alene nogen sikker forbedring. Flere og bredere vinger i hjulet betyder nødvendigvis ikke at du sparker mere luft gennem huset.

Tak fordi du i øvrigt deler dit projekt med os andre. Det skal blive spændende at se resultatet.

FED ide med køleskabet.. Sådan en skal jeg sku også have, Kabinerne man køber er noget værre bliklort.

Mvh. Michael

-------------------------------------------
michaelslot@gmail.com
Tlf: 301 301 27
2x64' Type1 - 75' Safari - Puch Maxi 4Takt.
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Vi arbejder meget med blæsere i den virksomhed hvor jeg er, både med udvikling og test af vingetyper og huse, så der er lidt erfaring der at trække på.

K/Gram skabet er faktisk en billig og ok løsning. Bygge tid ca 2timer.

-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja jeg syntes også det er sjov idé med blæseren. Men som Slot siger: Du render panden imod. Det har VW rodet med. Lige til det sidste. Læg f.eks. mærke til venturiringen der er bygget på bagsiden af de seneste type2-blæserhuse (1974-77)
Brug dine kræfter på noget andet. Og brug ALLE de originale kølerdele fra type1, som du kan få til at passe på en type4 motor.
Torben Alstrup (Farmer) Har rodet en del med blæsere for at få mere køling. Men det ser ud til at der er grænser for hvor meget luft der kan presses ned gennem, imellem topstykkerne. Så selv om man har en blæser der kan flytte mere luft, så bliver det begrænset af den mængde luft der kan passere ned gennem topstykkerne. Man risikerer måske endda at kølingen bliver dårligere fordi luften staller i blæseren. Og jeg siger måske, fordi vi ved det ikke. Vi gætter kun.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der i har du ret Frank, men i den forøget mængde luft som jeg vinder skal jeg udover oliekøl også ha` et udtræk til hydrogen celle, som også skal køles lidt.

-------------------------------------------
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så kom toppene tilbage fra blæs.

26092009182.jpg
26092009183.jpg

-------------------------------------------
(permalink) birke Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg er helt blank her: hvad er en hydrogen celle ??

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Sidste år prøvekørte jeg en hjemmelavet hydrogen celle, på min Opel Omega 2.6 med nogle opsigts vækkende resultater.
Når man "splitter" et vandmolokyle (H2O), får man hydrogen og oxygen. De 2 gas arter er extrem brandfarlige. Det kan med fordel anvendes i en motor.
http://www.youtube.com/watch?v=BD3N8PagvWw

-------------------------------------------
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er en efterhånden halvgammel, men iøvrigt udmærket løsning til brændstof. Jeg ved ikke hvorfor der ikke bliver forsket mere i det til moderne biler. - Måske pga. brandfaren og sikkerheden.
jeg tror jeg vill have valgt at sætte en større generator på og så bruge strøm til at køle hydroveksleren.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja det er en mulighed, men lige der er der et lille problem, hydrogen cellen har på nuværende tidspunkt et stort strømforbrug, og det vil jeg gerne ha ned, men der har jeg måske noget i ærmet som skal afprøves.

-------------------------------------------
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Bobby:
Hvilke matrialer har du tænkt dig at bruge til anode/katode? ...altså i forhold til at begrænse oxsidering af polerne.

Farmer:
Der forskes en del i anvendelse af den omvendte process altså brændelsceller som producere elektricitet udfra brint/ethanol og ilt. En elmotor er meget mere effektiv en end ottomotoren eller dieselmotoren for den sags skyld og mig bekendt er det grunden til at der ikke forskes så meget i den model som Bobby Green leger med.

XS1:
Tror du skal tjekke det periodiskesystem en gang til. Hydrogen er ikke vand, men brint. ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har en video på Youtube der hedder: opel omega 2.6 h2o
der ses det i praksis, og der er både anode katode i rustfri.

Jeg har gjort lidt i at kombinere det med ethanol, det er ikke dårlig på en B.S motor.

hydrogen.jpg

-------------------------------------------
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kan vi ikke få sat nogle tal på? ...hvad er gode og opsigtsvækkende resultater som du skriver?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Som jeg tidliger skrev fik jeg min opel op på 18km på liter i snit. Og det med ren ethanol er ikke nemt, men det kan lade sig gøre på en B.S motor, men der øges forbruget med ca 30% , og min tanke var om jeg kunne kombinere dé to muligheder og få ethanol forbruget ned, men det er jeg ikke nået til endnu.

Skal lige sige at det er sgu noget farlig at rode med.

-------------------------------------------
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

OK Warp. det har du ret i. det tænkte jeg ikke lige på i farten.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonymous Unregistered
Skrev for 15 years siden | | | |

warp det har du helt ret i men det var i forhold til det ovenstående spørgsmål

(permalink) PBJensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Spændende projekt, glæder mig til at følge det. Skal selv have renoveret en type 4 motor hen over vinteren til min baybus med fokus på bla.a. brændstofforbrug. Jeg troede faktisk den her teknologi med spaltning af vand var lidt af et fupnummer, da mængden af frigjort brint og ilt var relativt lille og den energimængde der kræves til elektrolysen relativt stor. Hvor mange km. har du kørt med det i Oplen ? Er der nogen ekstra vedligeholdelse af nævnværdig karakter ? Drifsikkerhed ?

Preben

Preben

(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg kørte ca et år med det uden andre problemer end det store strøm forbrüg, men det tror jeg jeg har en løsning på.

-------------------------------------------

125

Reply »

You must log in to post.