Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Den gasblå hævner

Tags:
No tags yet.

(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Efter lang tids overvejelse / savn er jeg nu tilbage i den luftkølede verden :)

Jeg har købt en Blå 1961'er

Kort kan der fortælles:
* Årg. 61
* 1200 Pumpemotor 6 volt, går rigtig godt
* Nye bremser på alle 4, slanger, belægninger, tromler, hjulcylindere
* CSP Drop Spindler
* Ny Grubenverks forbro smallet 3" justerbar
* BRM 5.5 / 4.5
* Norema Roof Rack
* Tagprojektør som VIRKER
* Synet uge 34/2009
* Reg. som veteran
* Hul ø20mm i venstre inderskærm
* Bugdeflector
* Blå solskygge
* "Sænket" kofanger foran

Nok om det.

Billeder!

dscn4774.jpg
dscn4775.jpg
dscn4776.jpg
dscn4778.jpg
dscn4779.jpg
dscn4787.jpg
dscn4832.jpg
dscn5315.jpg
dscn5320.jpg

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Min tur hjem fik mig til at savne min forrige vandkølede skønhed.

Så det første jeg gik hjem og lurede på var varme. Min første indskydelse var varmekasser. Men ak. Mine J-rør er svejset på udstødningen og da pengene er små for tiden var der andre vigtigere projekter:

12 Volt!

Efter en hurtig søgning her på vwnettet besluttede jeg mig for at kontakte en gammel kending fra lokalområdet. Han havde alle sagerne og fluks var en handel i stand.

Hjem og rive lortet fra hinanden. Det viste sig i min kådhed at jeg havde stolet blindt på manden da han påstod at der var indbygget laderelæ i maskinen. Det var der ikke! Så jeg måtte i gemmerne og finde noget brugbart. Efter en hel aften i garagen fandt jeg frem til at generatoren var defekt. Lånte kul - intet hjalp det.
Med videre var tændspolen og viskertrækket også defekt. Vi må vist have gang i en retur ordning...

Jeg fik så fat i Rene_Jensen fra Bjerringbro - jeg havde tidligere talt med ham vedrørende det, nu kuldsejlede, varmekasse projekt. Og den mand har jo alt.
I forbindelse med en tur til Odense lørdag slog jeg forbi ham og hentede et viskertræk, et laderelæ og en 12 Volt Dynamo (René fik mig overbevist :D )

I med det og efter noget baksen frem og tilbage: Voilá 12 volt på kareten!
Så i Biltema og bruge en formue på pærer. Omkring 400kr blev det til.

På lageret står der en gammel 65'er som bliver hugget op på et tidspunkt. På denne sad der en Hella baklygte. Javist, den skal da på vognen! Skal dog lige have fundet ud af hvad jeg gør med baklyskontakt osv.

Billeder!

img_0322.jpg
img_0321.jpg
img_0329.jpg
img_0328.jpg

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det gik fint med at skifte pærer pånær 3 ting.

1.Dårlig forbindelse i instrument hus. LORT!
2. Efter at have taget de første 1000 pakker pærer af hylden bliver man specifikations blind. Og jeg præsterer at få taget nummerpladelys pærer med hjem hvor polerne sidder i bunden af pæren (istedet for en + i bunden og - på huset)
3. Positionslyspærene var for store i glasset. Så de kunne ikke komme i.

De "rigtige" 12V 4W positionspærer blev skiftet ud med Halogen 12V 10W. De passer og lyset er fint. Jeg har ikke nogen tanker ved at bruge dem ifht. De 6W brænder ikke noget af.

Viskertrækket skulle i denne forbindelse skiftes ud. Jeg erfarer så først der at trækket jo selvfølgelig ikke passer. Læser og læser. "Bor hullerne lidt større" synes jeg ik virker tiltalende. At skrue den gamle af og lægge en svejseklat for at montere den nye er lidt mere tiltalende. Men vent måske alle de barndoms år med at skille ALT af kunne gi pote.
Af med de to identiske låg på henholdsvis 12 og 6 volt viskermotorene. Og ganske rigtigt. Som jeg havde regnet med var det jo bare et spørgsmål om viklinger.
Så nu kører jeg altså 12volt på mit 6volts træk og motor-hus. Lækkert

I bagagerummet var der et projekt mere.
Radioen! Til min store glæde opdagede jeg at den model der sidder i er af den type Blaupunkt også leverede med ekstern båndafspiller.
Sidder lige nu og venter på lidt modstande, et skærmet kabel og et DIN 270 stik. Så skulle der gerne være Ipod i Type 1'eren!! :D
Jeg kan ikke rigtig få mig til at bore i karossen. Så jeg ved ikke helt hvad jeg gør med antenne. Det ender nok med at jeg køber sådan en to-punkts antenne..

Med lidt kærlighed (og kontaktrens) har jeg også fået loftslampen til at virke. Både fører, passager og permanent lys..

img_0332.jpg
img_0331.jpg

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Vedrørende Ipod er jeg lige nu ved at teste forskellige kammeraters dockingstationer.
Min tanke er at montere den inden i klappen til handskerummet. Når jeg har fundet den rigtige, der kan holde Ipod'en på plads under kørsel burde jeg kunne få linieudgang - ikke noget forvrænget høretelefon signal her - og opladet telefonen under kørslen.

Et stemningsbillede fra garagen

img_0326.jpg
img_0327.jpg

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Sælger sagde den gik underligt når den var kold grundet manglende karburator sprit.
Jeg må dog konstatere at der har været noget rod med i spillet også..

For at kompensere for manglende tilsluttet choker er akslen spændt helt op så den holder samme position. Med dette gjort er skruen på armen skruet næsten helt i bund for at justere tomgangen.

Der stod desværre ikke noget om 6 eller 12 volt på chokerelemtentet. Så nu har jeg vovet pelsen og monteret lortet. Så må det briste eller bære.

Samtidig fik jeg grundjusteret skruen så den kunne igen og opdagede at tomgangsskruen var helt i bund / strammet til.

Ud med den og vupti. Motoren går meget bedre. Faktisk så godt at jeg slet ik havde nogen betænkeligheder ved at køre 100km/t hele vejen hjem :o)

På min hjemtur kom jeg til at kigge rundt. Der er ikke så meget jeg skal have lavet pinedød her og nu. Resten er mere eller mindre indkøb.
Jeg vil gerne have monteret et fyr. Min bror er ved at købe et med hjem til mig. Han bor i Norge og der er de jo til at skaffe :)

Billeder!

img_0335.jpg
img_0333.jpg

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) PcbOvals Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hey
Jeg har et fint Eber BN liggende til type 1 12V...
Hvis du kan bruge det er det dit.Kr. 750,-
Det er tester og pumpe & gløde rør funger fint, giver dejlig varme

-:)

Peter
27204020

-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det lyder spændende Peter. Jeg døjer dog lidt med at finde ud af hvad jeg skal gøre med fødeslangen og returslangen. Det er alment kendt at man ikke borer/skærer i en brugt tank. Til trods for at mange har haft held med dette!

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

fin vogn.

I gamle dage monterede man baklyskontakten ved ledet der forbinder gearkassen med skifterstangen, så når der bliver sat i bakgear aktivere "klodsen/ledet" kontakten.

Det er tænkeligt jeg tager fejl, men er det ikke en 30 hk karburator med manuel choker der er monteret på det første billede? Har du skiftet den?

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Og er der ikke noget med, at hvider IKKE står 12 V på automatchokerhuset, så er det 6 V ? Jeg tror faktisk at den brænder af, hvis du kører 12V på en 6V's. Men lad os høre hvad der sker....

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

SorenJ -> På det første billede er det faktisk pumpemotor karburatoren der er monteret. Denne skiftede sælger dog før jeg fik bilen.

TheRealHolger -> Godt spørgsmål. Nu får vi at se :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du ringer bare hvis du skal bruge en anden karburator med 12v choker, har en næsten ny der passer lige på.

René

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ah, så snød mit øje mig alligevel ikke.

Man behøver vel ikke skifte hele karburatoren for at få chokeren til at kunne tåle 12V - spolen er vel det eneste.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Men næsten nyt grej er altid tiltrækkende ;)
Jeg skal ud og se efter en 12 volt spole senere idag.

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Thomas Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej
Fedt at der endelig er nogen der laver indlæg om almindelige biler og almindelige projekter. Keep it up!
Angående ipod-dock, så har jeg tidligere stødt på et billede, hvor den var lavet i askebægret. Således at man trækker det ud og sætter ipoden ned i.
Thomas

-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs
(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Husk nu at tjekke om 12v elementet passer i karburatoren, der er forskellige størrelser 6v elementer

René

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
(permalink) Madsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tillykke med den. Ser fin ud:-)
Mvh Rasmus

-------------------------------------------
Aalborg
(permalink) PcbOvals Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Med henblik på tanken tror jeg da ikke det er det store problem
Torkild og talte oom det og den gamle variant lød meget tilforladelig.
-:)

den er her hvis du får lyst, plus der kan følge et med som reservedele hvor pumpen er i uorden med resten er ok

Peter

-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

René -> Jeg tager vognen med på jagt. Så kommer jeg ikke hjem med noget der ik passer :)

Peter -> Ved du om det er et helt element man sætter i tanken? Jeg kan ikke rigtig finde nogle billeder af det :( Jeg er "lun" på fyret. (Høhø) Skal bare lige have fundet ud af hvad jeg gør med det benzin tilførsel..

Thomas -> Det er faktisk en god tanke. Jeg prøver lige at måle på det senere idag.

Rasmus -> Tak tak :) Og i ligemåde. Håber du fandt vinterhi til din karet.

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Madsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jo jo, rotten er kommet i opvarmet garage/værksted, så det er helt super.
Når sommeren kommer, så er der dømt fælles cruise:-)
-Rasmus

-------------------------------------------
Aalborg
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

En update uden billeder.
Jeg har et hul i undervognen. Efter en tur hjem i pis regnvejr opdagede jeg at der var en smule vådt i bunden.
Om det kommer fra det hul der er i inderskærmen, der skal laves vinteren over, eller det er værre må jeg kigge efter i weekenden. Tanken er at hive måtter ud af vognen, smide min makker i graven med en arbejdslampe og slukke alt lyset i garagen. Så må vi se om jeg får noget ud af det :)

Jeg har idag hentet en antenne til vognen. Min tanke er at montere denne indeni bagagerummet. Jeg skal have loddet en ledning til der hvor den vil sidde i chassiet og monteret denne på stel. Og så skal jeg have lavet en anordning med noget gummiophæng så selve antennen ikke rører chassiet. Så skulle jeg have held med at modtage noget radio på kareten.

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Garagen har fået lidt TLC de sidste par dage. Så nu kan jeg endelig få kareten i hi.

Jeg har hjulpet min bror med at hugge en 65'er op og på denne fandt jeg en PICT 28-1. Mine choker problemer er ovre.
Nu skal jeg blot have fundet en guide til hvordan jeg renser den. Hvad der skal renses og hvor det sidder :) Det skal nok blive godt!

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så er bublan puttet i hi :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Før den blev sat væk fik jeg renset karburatoren, pustet, nusset og børstet lidt med en tandbørste. Samlet og grundjusteret hurtigt og der er da godtnok en verden til forskel.

Et ventiltjek til foråret og så skal jeg have fundet en kyndig i nærheden der gider at lytte / kigge min tænding.

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) KIDJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det klarer vi i klubben's værksted til foråret. Der er sku så mange kloge motor kegler.
Så det må vi se på.

-------------------------------------------

(permalink) tom j Member
Skrev for 14 years siden | | | |

KIDJ og Zster... har en ide om at klubben måske skulle holde en "arbejds" løredag/søndag engang i foråret, jeg ligger gerne værksted til. har 1,2 og 4 søjlet lift,bremse prøvestand, co måler, sporings apperat der kan bruget til skamsænket vwér,osv. kunne være fint hvis vi kunne samles og de "kloge" kunne øse ud af deres viden :-)

Tom

-------------------------------------------


Reply »

You must log in to post.