Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tændingsmærke forkert?

(permalink) bfp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej!

Jeg har lige et spørgsmål angående tænding..
Motor er en 1300 AB-blok med 1600-cylindre og karburator(34pict-3)

Jeg har skiftet tændkabler, tændrør, platiner og rotor..
Tænding blev justeret "statisk", med tændingsmærket ud for blokken, ved hjælp af et multimeter. Samtidigt hørte vi at "gnisten sprang".. Og spændte strømfordeleren dér.
Herefter blev karburator justeret..
Motoren går godt, og trækker godt..

Men så fik jeg fat i en tændingspistol, og ville lige se hvor tæt på vi havde ramt med den "statiske" indstilling. Det var til min store skræk helt i skoven.. Nok omkring 20-25grader ved siden af..
Vi løsnede strømfordeleren, og drejede den op så tændingsmærket stod ud for blokken.. Her falder omdrejningerne, og, og motoren går ud.. Den kan lige holde sig igang, hvis den får lov at have vacuum-slangen på.
Vi forsøger at justere lidt på karburator, men det hjælper intet..

Vi ender med at dreje fordeleren tilbage i positionen(20-25grader forskudt)..
Motoren går atter okay..
Hva' dælen er der galt, siden at tændingsmærket skal være forskudt 25grader for at motoren kan holde sig igang og gå fornuftigt?

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

forkert remhjul

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) bfp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Okay, ja det kunne jo selvfølgelig forklare en del.. :)
Står der reservedelsnummer på sådan et remhjul, eller skal jeg igang med at finde ud af, hvornår cylinder 1 er i top osv, for at finde TDC, og så finde vinklen ud fra det?

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

pil tændrøret ud på cylinder 1 , stik en skuretrækker i hullet og drej motoren rundt
indtil begge løfterer på cyl 1 er åbne og mærk efter at stemplet er helt i top med skruetrækkeren , der burde tændingsmærket stå præcis der hvor du vil ha det.
og ja det hedder så Top Dead Center..

så skal du bare huske den skal tænde inden den når tdc , mellem 10 og 7 grader tror jeg det er , eller der hvor den kører bedst

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Aldrig nogen dårlig ide at starte helt fra bunden med hensyn til din tændning, så ved du 100% hvor du har den , og det er til at arbejde med.

-------------------------------------------
(permalink) bfp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Okay.. Det må jeg prøve næste gang jeg er i værkstedet :)

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) bfp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lige et tillægsspørgsmål..
Når nu jeg synes min motor går godt osv. Og den står i tomgang.
Så når jeg hiver vacuum-slangen af, ændrer tændingstidspunktet sig. Det skal den så vidt jeg har læst mig til, ikke gøre i tomgang (800 omdr.) Fordi vacuum-reguleringen ikke bliver aktiv før motoren får højere omdrejnigner.

Da jeg er ret ny inden for VW-verdenen, er jeg ikke helt erfaren med, hvornår min motor går ca. 800 omdrejninger i tomgang..

Ændrer tændingstidspunktet sig fordi min motor går med for høje omdrejninger, eller kan der være noget andet galt?

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

prøv nu den søgefunktion please , det er et meget dybtdebateret emne og jeg vil
påstå der allerede er skrevet alt om det.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) bfp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Som jeg skriver i mit indlæg, har jeg læst mig frem til at vacuum-slangen ikke har nogen virkning på tændingstidspunktet i tomgang..

F.eks i denne tråd, skriver Frank om det..
http://vwnettet.dk/topic/156536

Men når jeg hiver vacuum-slangen af, ændrer tændingstidspunktet sig. Og det kan jeg ikke umiddelbart finde frem til, hvordan man løser??
SELVOM JEG HAR BRUGT 1 TIME PÅ AT SØGE I FORUM :)

Jeg har bestilt en omdrejningstæller, så jeg kan se om den står for højt i tomgang, men umiddelbart lyder det som om den går lavt nok..

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) bfp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Men jeg vil selvfølgelig sætte pris på et link på vwnettet.dk, hvor løsningen står. Ligesom jeg ville blive mægtigt glad for et seriøst svar på spørgsmålet.

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Vacuum forstillingen i din strømfordeler er jo styret af det vacuum/sug der er igennem din karburator. Derfor vil der være mere sug hvis dit gasspjæld står i en forkert vinkel i forhold til det hul hvor der suges vacuum.

Der er sikkert flere ting der kan drille her: forkert indstillet blandeskrue, som så forårsager at du skruer dit gasspjæld mere åbent for at holde tomgang. Og så kan det være din choker driller osv. osv.

Inden du roder alt for meget med det hele, så ville jeg stille tændingen med motoren slukket på de 7-10 grader før top (som bornholmer er inde på). Så er der styr på det!. Og bare så vi er enige: punktet du stiller efter er i samlingen på blokhalvdelene, og så på det første tændingsmærke der kommer frem på remhjulet (forudsat du har 2 eller 3 mærker på remhjulet - her ville et billede af dit remhjul hjælpe os med at rådgive).
Så starter du motor op og lader den blive driftsvarm, så sikrer du dig at din choker er holdt helt op med at "virke" (misforstå mig nu korrekt). Herefter er du klar til at stille tomgangen ned i det omdr. tal den bør stå (justere tomgangsskuren på gasspjældet), og når det er gjort stiller du på blandeskruen, efter det justerer du igen tomgang på spjældskruen (eller luftomløbsskruen, hvis det er sådan en karburator model), og endnu engang er det sikkert nødvendigt at justere blandeskruen. Jo mere lukket dit gasspjæld er, jo lettere har du ved at fornemme justering af blandeskruen. Afmonter evt. vacuum slangen hvis du føler det letter din justering af blandeskrue/spjældskruen
Når du så har helt styr på choker, tomgangshastighed, justering af tomgangsblanding og tændingstidspunkt - så kan du teste med driftsvarm motor om dine omdr. falder hvis du afmonterer vacuum slangen på fordeleren, omdr. skal ikke falde i tomgang. Hvis det er tilfældet at de falder, og du er 100% sikker på at alt ovennævnte er korrekt justeret, så er der en lille chance for at der er blevet monteret en karburator og strømfordeler som ikke er designet til at skulle køre sammen.

Håber det hjalp mere end det forvirrede?!

Det er så svært over nettet at rådgive om det her, men du lyder til at ha rimelig styr på det, og hvis ellers der ikke dicideret er nogle fejl eller lækager(indsugningsmanifold el. lign) på motoren, så burde du kunne få den til at gå ordentligt rimelig hurtigt/nemt.

Vh Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) morten hammer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Sæt tændningen statisk på det skarpe mærke i remhjulet, start motoren UDEN vakuum slangen på og kontroller at mærket stadig er på plads i tomgang, sæt slangen på og juster karburator. Tomgangen og tændingen ændres med vakuum på.

-------------------------------------------
のではなく。まわり道をしたりのではなく。まわり道をしたり立ち止まっ
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg tror det er tændingspistolen der ikke passer.
Men en VW med en nyere karburator med luftomløb skal ikke flytte tændingstidspunktet. Enten er din karburator meget fejljusteret eller også kobler du slangen på en forkert studs.
Gasspjældet skal være lukket i tomgang.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det kræver jo en kæmpe forklaring hvis du skal have din karburator grundindstillet, men i hovedtræk skal du sørge for at din chocker står rigtigt. Den skruer du af på højre side af karburatoren, smider den i køleskabet så den er kold, og så sætter den på igen og drejer den så den lige har fat i armen der tvinger akslen.

blandingsskruen skal du skrue i bund, og så 2 1/2 omgang ud.

Nederste spæjld i karburatoren justeren på den lille skrue der er øverst på armen hvor speederkablet monteres. Skru denne skrue så langt ud at den ikke har kontakt med øverste aksel. Hold karburatoren op imod lyset og drej skrue ind igen til du lige kan ane at lys igennem den lille sprække der opstår mellen spjældet og væggen. Øverste spæjld skal står helt åbent når du gør det så armen med speederkablet er "i nul" hvis du forstår.

Når du har karburatoren af, så kontorller at din acc. pumpe er hel og funktionel. Et rep.sæt til den karb. koster godt 150kr og der er alt hvad du skal bruge.

Det lille kobberrør øverst i karburatoren, som sprøjter benzin ud når du vipper armen, skal du indstille så strålen rammer lige på lige på studsen under- det gør at benzinen forstøves....nogen vil måske sige at den skal ramme i lige i sprækken på nederst spjæld, og jeg kan desværre ikke fortælle dig om det er bedre eller ej.

Kan det bruges????

Desuden siger min gamle far at vw og tændingspistol ofte er noget lort at kombinere

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) bfp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for nogle gode svar! :)

Min karburator er en 34pict-3. Min fordeler har VW-nummer 113905205AL.
De sidder som sagt på en 1300 AB-blok, med 1600-cylindre.. Min remskive har kun 1 mærke.
Er der nogen der ved om dette "kit" passer sammen?

Rasser -> Jeg må se efter om gasspjældet er helt lukket i tomgang - det har jeg ikke lige fået gjort.. :) Men det går jeg nu stærkt ud fra at det er. Chokoeren slår helt fra, det har jeg set efter. Karburatoren har jeg justeret ved at skrue 2,5omgang ud osv.. Med denne guide.. http://www.angelfire.com/tx2/ntnb/Carb_Instructions.htm

morten hammer -> Når motoren bliver startet uden vacuum-slange på og står i tomgang, er mærket som sagt 25grader forkert(for tidligt)..
Du skriver at tomgang og tænding ændres med vacuum på? Det er efter eksperterne siger, ikke meningen at tændingstidspunktet i tomgang skal ændre sig ved at fjerne/tilføje vacuum-slangen.. Fordi Vacuum-avanceringen først skal træde i kraft ved højere omdrejninger i tomgang.

Frank_Andersen -> Tændingspistolen er ganske vist en meget billig en, men den blinker altså for tidligt i forhold til tændingsmærket på blokken. Det ved jeg ikke rigtig om det kan lade sig gøre, hvis pistolen skulle være defekt?
Men stiller vi tændingen "statisk", starter og kører motoren fint.. Men sætter vi tændingspistol på, og drejer fordeleren de 20-25grader, så mærkerne står ud for hinanden, går motoren ud.. Det er lidt mystisk.. For remhjulet burde jo være ok, hvis tændingen kan stilles statisk, og motoren kan køre fint.
Der er kun én studs på både karburator og vacuum-dåse.

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvis du piller fordelerdækslet af og kigger i kanten af strømfordeleren så er der et hak. Det hak skal rotoren være lige udenfor, når cyl. 1 er i top og tændingsmærket på din motor er i top.

Som b. skrev så kan du jo pille tændrør ud af cyl1 g stikke en skruetrækker ned og måle dig manuelt til når den er i top.

Der er en hjemmeside der beskriver hvilke strømfordelere der passer til hvilke motorer, men jeg kan sgu ikke huske hva den hedder....måske en anden der lige kan huske det?

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) vwanders Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nu har du vel tændingspistolen tilsluttet cyl 1?

Og i øvrigt - hvis den kører fint når den er stillet statisk, så ER det nok tændingspistolen den er gal med.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er slet ikke ualmindeligt at tændingspistoler viser forkert. Og man opdager det jo typisk når man som du stiller tændingen statisk og når motoren er startet ser det ud til at være helt i skoven.
Nu skriver du at der er et mærke. Er der reelt ikke to ? Et rundt mærke, som er top mærket og et V-hak som er tændingsmærket. V-hakket skal så sidde til højre for det runde.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Når der kun er 1 mærke i remskiven så ved jeg ikke om det er TDC eller om det er tændingsmærket, men det ved frank garanteret?

Uanset, så ville jeg stille tændingen statisk (når du har fundet ud af hvad mærket i remskiven indikerer). hvis din tomgang står for højt så vil du også få en anden visning med motoren startet og tændingspistolen koblet på - for så er fordeleren jo allerede igang med at avancere (og den avancerer forholdsvis meget pga. den både styres af mekanisk avancering og vacuum forstillingen) - det kunne måske være forklaringen på hvorfor din måling med tændingspistolen er "helt henne i skoven".
Din forklaring om at du kan se tændingen "falder lidt ned" når du fjerne vacuumslangen, understøtter også teorien om at gasspjældet er for meget åbent og derfor forstyrrer din måling.
Stil den statisk og start den op uden vacuum slange tilsluttet, dræb så motoren ved evt. at ligge en hånd over karburatoren, så falder din motor lidt i omdrejninger - her skal du så checke om din tænding målt med pistolen modsvarer den du har stillet statisk (når du er sikker på din tænding er faldet helt ned til startpunket)! Men dette er kun en metode du anvender når det hele ikke spiller, men du alligevel vil måle for at være sikker.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nå frank, du kom mig i forkøbet med svar mens jeg tastede ovenstående indlæg ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jo normalt hvis den kun har et hak, er det både top og tændingsmærke. Det bør en AB motor ikke have. Men meget kan jo være byttet om på så gamle biler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bfp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Halløj igen :)

Jeg fik ikke rodet meget med jagtvognen idag.. Jeg er 100% sikker på at der kun er et mærke i remskiven..
Men jeg prøvede atter at justere tændingen statisk, dog lidt fra det jeg plejer at justere til.. Jeg vedhæfter et billede, hvor man kan se en rød og en grøn pil.. Den røde skal vise midten af den lille "flance" eller hvad man nu skal kalde det, på blokken. Den grønne viser hvor samlingen mellem de to blokke er..

Jeg har nu justeret den statisk efter den grønne, og det betyder at jeg nu kan få den en del længere ned i tomgang nu. Og SAMTIDIGT at kan jeg pille vacuum-slangen af og på så tosset jeg vil.. Hverken tomgang eller tænding ændrer sig nu..
Det kunne jeg se med min fantastiske tændingspistol der ikke er 2kr værd! Sådan noget l*rt!

Så mit sidste spørgsmål i denne tråd bliver nok.. Er det den grønne eller røde pil jeg skal justere tændingen efter?

jagtmotor1.jpg

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) bfp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hendrixxx og vwanders.. Jeg er sikker på at det er cylinder 1, og at tændkablerne sidder rigtigt..

Jeg vil prøve næste gang jeg skal rode med jagtvognen, at finde ud af om mærket på remskiven er TDC eller 7,5grader.. Men det tyder meget på at det er 7,5grader..

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) bfp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så fik jeg lavet "skruetrækker-tricket" for at finde ud af, hvor remskiven står, når stemplet i cylinder 1 er i top..

Jeg har vedhæftet et billede der viser hvor mærket på remskiven er, når stemplet i cylinder 1 er i top.. (Det må vel omtrent være 7,5grader før top ku' jeg forestille mig. Den røde cirkel på billedet viser hvor mærket er rykket hen med motoren igang og med tændingspistolen på(uden vacuum-slange)...
Det andet billede viser hvor rotoren står, når stempel i cylinder 1 er i top..

Jeg fatter ingenting.. Vi stiller den statisk, med motoren slukket.. Med tændingsmærket lige ud for blok-samlingen. Motoren kan starte og køre rundt..
Men så snart tændingspistolen kommer på(uden vacuum-slange, viser den totalt forkert tænding..

Jeg har haft lånt en anden pistol der med garanti virker.. Og den viste nøjagtigt samme resultat..

Hvad dælen kan der være galt?

dsc01493 816 x 459.jpg
dsc01494 816 x 459.jpg

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tag lige et billede af hvilken tændkabel du sætter føleren på.

-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake

Reply »

You must log in to post.