Vacuum forstillingen i din strømfordeler er jo styret af det vacuum/sug der er igennem din karburator. Derfor vil der være mere sug hvis dit gasspjæld står i en forkert vinkel i forhold til det hul hvor der suges vacuum.
Der er sikkert flere ting der kan drille her: forkert indstillet blandeskrue, som så forårsager at du skruer dit gasspjæld mere åbent for at holde tomgang. Og så kan det være din choker driller osv. osv.
Inden du roder alt for meget med det hele, så ville jeg stille tændingen med motoren slukket på de 7-10 grader før top (som bornholmer er inde på). Så er der styr på det!. Og bare så vi er enige: punktet du stiller efter er i samlingen på blokhalvdelene, og så på det første tændingsmærke der kommer frem på remhjulet (forudsat du har 2 eller 3 mærker på remhjulet - her ville et billede af dit remhjul hjælpe os med at rådgive).
Så starter du motor op og lader den blive driftsvarm, så sikrer du dig at din choker er holdt helt op med at "virke" (misforstå mig nu korrekt). Herefter er du klar til at stille tomgangen ned i det omdr. tal den bør stå (justere tomgangsskuren på gasspjældet), og når det er gjort stiller du på blandeskruen, efter det justerer du igen tomgang på spjældskruen (eller luftomløbsskruen, hvis det er sådan en karburator model), og endnu engang er det sikkert nødvendigt at justere blandeskruen. Jo mere lukket dit gasspjæld er, jo lettere har du ved at fornemme justering af blandeskruen. Afmonter evt. vacuum slangen hvis du føler det letter din justering af blandeskrue/spjældskruen
Når du så har helt styr på choker, tomgangshastighed, justering af tomgangsblanding og tændingstidspunkt - så kan du teste med driftsvarm motor om dine omdr. falder hvis du afmonterer vacuum slangen på fordeleren, omdr. skal ikke falde i tomgang. Hvis det er tilfældet at de falder, og du er 100% sikker på at alt ovennævnte er korrekt justeret, så er der en lille chance for at der er blevet monteret en karburator og strømfordeler som ikke er designet til at skulle køre sammen.
Håber det hjalp mere end det forvirrede?!
Det er så svært over nettet at rådgive om det her, men du lyder til at ha rimelig styr på det, og hvis ellers der ikke dicideret er nogle fejl eller lækager(indsugningsmanifold el. lign) på motoren, så burde du kunne få den til at gå ordentligt rimelig hurtigt/nemt.
Vh Rasmus