Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tætning af Topstykker Type 4 2413cc...

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har nu i det sidste to sæsoner døjet med at mine topstykker bliver utætte ved forbrændningskamret. Dette kan tydeligst høres når jeg accelere fra lave omdrejninger, så "Tøffer" den..

Efter første sæson skildte jeg motoren af og kunne se at sliberidserne var meget grove og sorte somom det var der den var utæt. Jeg gav jeg dem en tur med karbaroundum, sikert stavet forkert, men det er det der bliver brugt til at slibe ventiler med, dette fik slibe ridserne helt væk og jeg håbede det måtte være nok.

Det var det desværre ikke. Da den kom ud igen lød den super frisk og ingen Tøffen overhovedet... Men men efter nogen uger og nogen gode lange ture kom tøffen igen :(

Det samme blev gjort anden gang.. Og lige lidt hjalp det...

Er der nogen kloge hoveder herinde der har et godt tip til hvordan jeg kan få dem helt tætte?? Har set nogen der svejser ekstra pindbolte i, men dette ville jeg helst undgå, men hvis det er eneste udvej skal det selvfølgelig gøres, også søger jeg gerne lidt Internet hjælp til det....

Har gået med en lille ide og evt. at tage lidt af cylinderne på anlæggerfladen og så lave en lille forhøjning på midten -^- denne ville så presser sig ind i topstykket og skabe 100% tæthed?? Dårlig tanke der har været afprøvet før? Eller hvad syntes i??

På forhånd Tak... Igen...

Tommy

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Rolf Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der kan være mange muligheder
Tændngsbanken
For høj kompressionsforhold
Skæve toppe
Cylinderne er ikke lige høje
Topstykkerne giver efter (Typisk utæt lige under tændrøret)
Topskykkerne sidder løse, møtrikkerne på støtteboltene mister momentet
Støtteboltete strækker sig

Mange muligheder som kræver en nærmere undersøgelse og det er svært at give
svar uden at have set og målt tingene.

/Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du er inde på noget meget fornuftigt - kig lidt på hvad porsche har gjort. De må om nogen ha stået for noget af en udfordring da de startede ud med turbo på deres luftkølede maskiner, og lur mig om ikke også et af deres største problemer var at få tætnet mellem topstykke og cylinder (jeg gætter bare her).

Men det der med forhøjning på midten er en god idé... krydr det evt. med to modsvarende forhøjninger/riller i topstykket, som så omslutter forhøjningen i cylinderen. Eller modsat!

Og dobbelt check at din vendehøjde er 100% ens på de to cylindre der sidder på samme side. Lig en ret skinne henover og check.
Jeg måtte kassere et sæt cylindershims fordi de svingende 2/10 i størrelse - det er så meget, at man rent faktisk kan SE at de er forskellige størrelser!
Man skal stå meget tidligt ud af sengen for at kunne fange alle kinafejlene ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Rolf kom mig i forkøbet med et par rigtig gode check punkter også....

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er derfor man drejer sine egne cylinderchims - så ved man de passer ;-)

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja gid man kunne det ;-) nej vi andre vi må bare måle efter.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Dejligt med en God og hurtigt respons... Tak Drenge :)

Tændingsbanken har den aldrig haft tendens til, ikke ligesom den gamle type 1 på en god varm sommer dag op af bakke ;)
Komp forhold er udregnet af eksperter, self er det mig selv der har drejet af cylinderne, men det skulle meget gerne være i orden, dette bliver dobbelt tjekket! :)
Toppene kunne selvfølgelig være skæve.. mmm Svært at måle sig ud af?
Jeg kan se det er mellem cylinderne og toppene den er gal, og i bunden, så ved tændrør burde ikke være problem.
Hvis det er boltene der går løs, hvordan afklarer man så det??

Rasser: Hvor høj skal man så lave den forhøjning i cylinderen?? og det er lidt svært at komme ned og lave tilsvarende i toppene, ihvertfald med det værktøj jeg havde tænkt mig at bruge... :)

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg aner det ikke desværre, jeg har blot læst lidt om teorien/princippet her for nylig, og fandt det interessant.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Søndergaard Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej hummel
Hvis du finder ud af hvad der skal laves, er jeg da meget interesseret i at høre om det. Jeg kommer jo nok snart til at finde ud af at begynde på mit eget projekt.. Og så vil man jo gerne lave det rigtigt første gang.
Kan man ikke bare slibe dine topstykker, så er de ikke skæve

-------------------------------------------
Mikaelsvw@gmail.vom
60738804
vw roadster - T2 Panelvan
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis det var mig tror jeg også jeg ville triple tjekke højden på cylinderne samt fræse 0,1mm af kamrene i toppene så man er 100 procent sikker på det er iorden.

Nu ved jeg ikke om dine toppe er svejst og om de er svejst før eller efter de er blevet fræst for comp!! Men jeg ved at efter jeg havde svejst mine kunne jeg se kamrene ikke var lige efterfølgende.. Bare et hint, hvis du sku ha svejst noget i dine.

Mvh Spring

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Et lille tricks fra hexia de triks.
Jeg har altid slebet topper og cylinder sammen med ventil slibe pasta. Har aldrig set problemet.
Men jeg har kasseret masser af shims og skæve cylindere gennem tiden. Slib til topstykket blivet mat hvor den pakker. Det er vigtigt.
Jeg har altid spændt en hårdt pumpet T4, 40nm i moment på toppen det er lidt mere end std.
Best regards
Haldex201

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvad med de "shims" til toppene som Ahnendorpf sælger?, kan de ikke bruges i dette tilfælde. Er helt med på at de "fucker.." med kompressionsforholdet men det kunne så efterfølgende kompenseres for.

Rasser.., når nu er i så dygtige der "nordenfjords.." ;O) til at få så meget ud af Type4 motorer, ved du så hvad "i" gør på de "store motorer", tænker Kiel, Præsidenten (Frank A., tidligere) for at undgå det her problem ??

mvh
Henrik

(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lige en kommentar til ideen med at lave en lille forhøjning på anlægsfladen af hver cylinder som så presser et spor i topstykket når de to spændes sammen.
Det ville jeg personligt aldrig gøre da det er en "one time deal". Første gang cylinder og top spændes sammen virker det måske, med hvad med anden og tredje gang? ...hvis man lige rammer lidt ved siden af sporet næste gang man spænder sammen laves der endnu et spor i topstykket og så er man lige vidt.
Jeg ville helt sikkert i stedet lave et "step-cut" noget i stil med hvad Porsche lavede.

...men som Rolf er inde på så vil det være fornuftigt at finde årsagen til utætheden opstår for at være sikker på at du vælger den rette løsning.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Topstykkerne er lavet prof. Og de er svejst, ved ike hvad rækkefølge, men kunne godt være de skulle dobbelt tjekkes også...

Warp: Det var rigtigt godt tænkt det der, det havde jeg slet ikke tænkt på, men cylinder og toppe passer så godt sammen at de næsten ikke kan gå forbi hinanden og lave et nyt spor.. Tror du??

Porsches "Step-cut" er det noget der måske var en der kunne tegne til mig? Forstår ikke helt :-)

Haldex201: Jeg har slebet med slibe pasta 2 gange nu, tænkte også det var en smart ide, men lige lidt hjalp det :(

Hvad med at lave pindboltene i stærkere materialer og tykkere? Måske det er dem der giver sig?? Hvad ville i så vælge at lave dem i?? Bare det stærkeste Stål man kan finde?? Og spænde dem hvad? 40 NM??

Der må da være nogen med kæmpe motorer der har løst det "lille" problem??

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Søndergaard Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Hummel
Du kan prøve at ringe mig op..
Træffes på 60738804

hilsen Mikael

-------------------------------------------
Mikaelsvw@gmail.vom
60738804
vw roadster - T2 Panelvan
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

HHO: Jeg havde håbet at John, Frank, Kiel, Dalsgaard, Griebel eller en af de andre der har lidt erfaringer mht. store type 4 boringer, ville melde ud her i tråden.
Jeg har ingen erfaring med de store boringer, men kender til problematikken med dem. Jeg plejer selv at gøre nøjagtigt som Haldex beskriver med at slibe cylindrene til i topstykket med slibepasta, det har også altid virket for mig (94mm).
Jeg ved nogle har brugt (måske stadig gør) metoden som Warp beskriver.
Hvis det nu var en turbo type 4 med masser af klem på, så ville jeg forsøge at få lavet løsningen med "rillerne" der passer til hinanden. Det er den bedste løsning, men den har den store ulempe at det er mere eller mindre en "one time deal" som Warp også skriver.

Håber da at der er nogle af dem der har nogle km-erfaringer med store type4 boringer, som vil dele lidt ud af deres erfaringer?!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rolf Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Som Rasser skriver burde det slet ikke være nødvendig at lave riller som Porsche
har brugt på sine turbomotorer. Der er så mange faktorer som spiller ind og der skal ikke så meget til før 103 eller 105 mm cylindere bliver utætte. Hvor meget har ham den proffe lavet på topperne og hvor meget har du selv lavet?? Jeg har mistanke om at vedkommende ikke er så proff endda, jeg begrunder det med de oplysninger du selv har oplyst i denne tråd. Hvis cylinderne lækker, selv når de er slebet sammen med topstykkerne og tingene er fin og rene, så er der altså noget galt. Du skriver at cylinderne er lige lange, men har du målt om der er højdeforskel når de er montere og spændt med rette moment??

/Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja det har jeg...

Hvis nu de var forskellige i højden ville fejlen vel være der med det samme?? Jeg kører jo næsten en halv sæson uden utæthed, også begynder den..

Tror løsningen bliver to riller i hver cylinder også et 1000-dobblettjek af alle højder :-)

Jeg skal jo prøve et eller andet, gider ikke måle det hele igen, finde ingen fejl samle det hele også halvvejs inde i næste sæson begynder den igen, det gjorde jeg sidste år. Nu Vil jeg prøve de der Riller.

Ingen der bruger den metode? Eller kender nogen der ved noget om det?

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Noget i stil med dette her...

Første billed: http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.911-997profi.de/images/content/48a68e8f0b71e.jpg&imgrefurl=http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php%3Ff%3D1%26t%3D115287%26start%3D270&usg=__FaMzwQrhZYBh9ECf8Vo_i7CUr4s=&h=1536&w=2048&sz=780&hl=da&start=3&um=1&tbnid=g_LE8fIotQEBKM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3D911%2Bcylinderhead%2Bstepcut%26hl%3Dda%26lr%3D%26sa%3DN%26um%3D1

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg ved Frallen vist har lavet det der nummer med rillerne, men han skriver også et eller andet sted at det er en "fattigmandsløsning" som han ville lave anderledes hvis han skulle lave det igen.

Edit: Hov så ikke lige linket til STF. Det var præcis den tråd jeg referede til hvor Frallen skriver lidt om løsningen med rillerne.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det han så skriver så vidt jeg kan forstå med mit engelsk er at hvis han skulle lave det igen ville han lave det sådan at der kun var en forhøjning der stak ud, præcis som jeg havde tænkt mig... : If I did again, I would only have only one ridge protruding out. ??

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja det er rigtigt, men det er taget ud af sammenhæng. Han fortsætter i næste sætning med at skrive at han har skiftet mening og ville lave det ligesom Wally (som netop har lavet et "step cut" som har været nævnt tidligere)
Men prøv da at lave det som du har tænkt dig. I bedste falt fikser det problemet og i værste tilfælde kan du jo bare lave det om ved at fræse topstykker og cylindere plane igen.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Mener at kunne huske at Elnef har prøvet rilletricket på cyls. til de T4 topper han kørte med .
Var vist ikke en stor forbedring , men det kan han bedre huske.
T4 topper er generelt blødere end T1,har set pakfladen i toppen med trykmærker fra cyl. Selv med sammenslibning kan de blive utætte derfor er det jo også at vi svejser køleribberne sammen henover tændrøret . Det seneste sæt topper jeg har lavet har en ekstra kølerib for mere køleareal og forhåbentlig også lidt mere stabilitet.Det helt rigtige er nok at få topperne hærdet.

(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er der en der har Elnef's nummer og/eller Email så... Vil da lige hører hvordan han gør, og hvis det ikke hjalp på hans er der jo ingen grund til at jeg går igang med det...

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Han er skridtet videre nu , kører med Pauter topper .


Reply

You must log in to post.