Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 4 langt slag eller store cylindere.

Tags:
No tags yet.

(permalink) haldex201 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis økonomien sætter grænsen hvad er så bedst på en type 4:

Ver 1.
86mm eller 84mm i slag slaglængde måske mere. 94mm i boring.

Ver 2.
103 eller 105mm cylindere. 71mm i slag.

Jeg ved der kan være en udfordring med at få plejlstængerne med rundt ved langt slag men ved ikke helt hvor grænsen er.

Input til tråden er meget velkomne. Har tænkt mig at prøve at lave en motor på en af de to måder.

Haldex201

(permalink) Rolf Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Haldex201

Med slag over 82 mm på en type 4 kan give problemer med frigang mellem plejlstænger og knasten. Problemet kan løses med dyre plejlstænger, men de er rigtig dyre... Gem alt om CB og Pauter plejlstænger. 96 mm boring er helt fint på en stroker type 4 motor. En 96x82 mm type 4 skulle efter sigende være en rigtig stærk motor.

103/105 mm, Ikke mindst 103 mm cylindersættene har vel egentlig bevist deres værd selvom visse amerikanske firmaer siger det modsatte. Problemet er at de bliver meget varme spec til dit brug :o)

/Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Og hvis økonomien er en faktor, er 71 x XXX den billigste løsning til flere ccm.

Alt over 78 mm i slag begynder at blive problematisk i en type 4. - hvor man så skal til at se på knapt så mainstream dele.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Problemerne med varme cylindere ved stor boring kan jo løses ved at bruge nikasil coaded alu cylindere ...det bruges jo mere eller mindre alle steder i motorsport, men de gode sager koster. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 14 years siden | | | |

En anden ting, en 105x71 vil immervæk blive mere screamer agtig end en 84x96. Det er vel også værd at tage med i sin overvejelse når ens beslutning om hva motoren ska bruges til er truffet.

Mvh Spring

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Byskov Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad menes der med en screamer ?

(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 14 years siden | | | |

En omdrejningsvillig motor.

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Giver lige mine erfaringer med : Har bygget en T4 med 80x103 for en ven.Med knast i 86C laget er der ingen problemer , men med mere løft-duration kræves plejlstænger med meget frigang , og der er kun et mærke : Cunningham rods
Prisen er ca 10000kr !
71x103 er billigere og glem ikke at sådan kan lave ca. 230hk ,Elnef´s gamle , Kiel´s.

(permalink) haldex201 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kort spørgsmål :
Hvor ligger grænsen inden plejlstængerne bliver hunde dyre? 82mm i slag eller 84mm

Haldex201

(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det afhænger meget af hvor højt knasten løfter, man kan kompensere lidt for løftet ved at få en knast der er slebet på 0 basecirkel. Tror det er næsten umuligt at indikere en præcis grænse da der er så mange faktorer der spiller ind, løft, duration, længde/fabrikat af plejlstænger, slaglænge på krumtap osv. Hvis du eksempelvis HAR købt plejlstænger og krumtap ku det jo være man ku låne sig frem til en knast et sted for at se hvordan tingene ser ud.

Har man eksempelvis CB plejlstænger kan man jo godt slibe lidt af dem hvis det kniber, men der er også en grænse der.

Mvh Spring

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er ikke slaget alene der bestemmmer dine plejlstænger , 82/84 slag kan jo sagtens køre med et sæt CB .MEN meget slag og en "stor" knast giver plads problemer.
Som Spring også skriver er der flere faktorer der spiller ind : Slag - knastens slibning og så plejlstængernes udformning .Den knast vi brugte var endda slebet på 1" basecircle og alligevel måtte vi bruge Cunningham Stænger , da jeg ikke turde slibe mere frigang i CB´s !
Cunninghams er 4mm mindre på siderne end CB .

(permalink) bang Member
Skrev for 14 years siden | | | |

fat performance laver cunningham kopi plejlstænger i god kvalitet til gode penge..
jeg kan også få dem hjem til de rigtige penge..

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej bang
Hvad er prisen Ca. på sådan fire fættre? 6000,- ?

Haldex201

(permalink) Elnef Member
Skrev for 14 years siden | | | |

"Type 4 langt slag eller store cylindere."

Hvorfor ikke begge dele ?

Det eneste der slår kubik er kubik :-)

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jaøh. Flere kubik ikke ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tak for flere gode input håber der kommer flere.

Overvejer lige nu 86mm slaglænde plumrepinde til 22 mm krydspind. Wiseco 94mm stempler til T1.

48mm indsug 38mm ud på CU toppene.

Bas udstødning. Måske noget homemade.

Elnef hvis den skal trække omkring ved 4000 RPM hvad knast ting vil du så bruge.

Jeg ved i M.I.B folk er glade for webcam men hvad skal den hedde ca.? Også for ikke at skulle bruge de møg dyre plejlstænger.

Hilsen
Haldex201

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Når du skriver at den skal trække ved 4000 rpm er det så max moment ved 4000 rpm eller skal den begynde at trække ved 4000 rpm?

Ang. webcam hvor vil du gerne have den giver max effekt ca. og hvor mange heste sigter du efter?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Mange spørgsmål ?

Jagter 180 hk ikke mere. Gør ikke noged at den først lever ved 4000 max effekt ved 6000 rpm sådan cirka. Max 7500 .

Har dog lige set prisen på cylinder med stempler det er bare fristende at lave begge dele 86 mm i slag 103mm i boring.

Hilsen
Haldex201

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja, sorry for alle spørgsmålene, men de poppede lige ind i hovedet på mig da jeg læste dit indlæg. :-)
Jeg vil skyde på en web 86c vil være fornuftig til sådan en motor, men der skal portes en del i de der CU toppe før de flower det der skal til. (men det er du vist klar over :-))
Det skal lige siges at jeg ikke har prøvet en web 86c, men det kunne være rart at høre hvad John eller m_flow siger om den?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) bang Member
Skrev for 14 years siden | | | |

tom du kunne jo også gå oxy vejen.. jeg har faktisk de fleste stumper til at ligge til en 2387 180-200 hk motor

demallo 86m krumtap
cb plejlstænger 5,5"
jp ms230 toppe med jp vippetøj
51,5 jaycee cabs
fk89 knast eller web 86c
clean blok klar til at fræse
hvis det var noget.. kan se jeg ikke får tiden til at bygge inden for de næste par år.

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) Elnef Member
Skrev for 14 years siden | | | |

180hk ja så ville jeg bygge 103/105 boring og 71 i slag og Web 86c ville være et godt valg min gamle 2,4 med M flow toppe og 86c gav på bedste måling 222hk med køling og køling har siden vist at tage 10hk så i runde tal 232 hvilket er tæt på kiels 2,4 med jpm toppe og web 251
86c er også den vildeste man kan køre med på std type4 løftere og effekt samt moment ligger inden for det ønskede område
Ingen grund til langt slag og knast der kræver type1 løftere for at lave 180hk

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej, sorry jeg lige hi jacker, men det er lidt i boldgaden...

Hvad med cyl.., er det helt i hampen med Nickasil cyl, hvis man skal have stor boring, er ved at lave 78 slag x 103, tænker på varme udviklingen ?

mvh
Henrik

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har ikke været på et stykke tid , grundet pc problemer.
Cunningham kopierne koster ca. 7600kr
WEB 86C brugte vi sidste gang i den 2.7 jeg refererede til . En fin all out knast ,med 11:1 lavede den 226hk med Porschekøling på.
Cylindre ,Skal det være godt ja, så er Nicasil sikkert vejen frem , Men i DK kører mange T4 med 103mm støbejerncyls. så hvis du har god køling af dem så er de helt ud ok.

(permalink) Race-buggy Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Elnef

å ventile ble brukt i dine toppe i den gamle 2.4 motor du hadde?

(permalink) Elnef Member
Skrev for 14 years siden | | | |

40/48 Rustfri fra Aircoolednet 8mm stamme på udstødning


Reply »

You must log in to post.