hvordan regner man km/t ud hvis man feks har sit diff , sit 4 gear og sin dækstørrelse , og ved et givent max RPM - er der en formel man kan bruge som rammer nogenlunde. ???
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
hvordan regner man km/t ud hvis man feks har sit diff , sit 4 gear og sin dækstørrelse , og ved et givent max RPM - er der en formel man kan bruge som rammer nogenlunde. ???
ja selvfølgelig- fandt den selv
______________________________________
Gear
Vælg dit gear:
Der er en række forskellige oversættelser naturligvis type-1-transmission til rådighed.
At beregne den nøjagtige oversættelse af en bestemt passage til at gøre det nederste trin nedenfor, eller brug CSP Gear Calculator kan du hurtigt og nemt beregne en individuel gear, der passer til dine behov og også direkte rækkefølge kan.
v = n x U x 0,06 n = U1 x U2 x v x 1000
U1 x U2 x 1000 0,06 x U
v: hastighed [km / t]
s: motor hastigheden i [1/min]
U: rulningsomkreds af dækket i [mm] (se tabel)
U1: Oversættelse af forskellen
U2: Oversættelse af det valgte gear
Eksempel:
Bilen er udstyret med 205/60R15 på bagakslen.
Du ønsker en transmission med en 3,88 differentiale, og han brugte den med en 0,82 fjerde gear
Hvor hurtigt vil din bil kører med en hastighed på 6000 rpm med den valgte gear?
v = 6000 x 1910 x 0,06 = 214 km / t
3,88 x 0,82 x 1000
Antages det, at effektiviteten af din motor passer til din bil med den ønskede transmission i fjerde gear 214 km / t ville forlade ved 6.000 omdr. / min.
Rulningsradius af de mest populære trætte i mm:
165R15: 1970 195/65R15: 1935
175/70R15: 1910 205/50R15: 1790
185/65R15: 1835 205/60R15: 1910
195/50R15: 1760 205/65R15: 1975
195/55R15: 1815 205/70R15: 2040
195/60R15: 1875 215/60R15: 1950
he he bornholmer søg og du skal finde
saxet fra csp shop
Example:
Your vehicle is fitted on the rear axle with 205/60R15 tyres.
You want to use a gearbox with a 3.88 differential gear ratio and with a 0.82 fourth gear
How fast would your vehicle travel at an engine rpm of 6000 with the gearbox as selected?
v = 6000 x 1910 x 0,06 = 214 km/h
--------------------------
3,88 x 0,82 x 1000
Hej Bornholmer
Den tror jeg måske at jeg kan hjælpe med. Ikke fordi min vw erfaring er så go endnu, men fordi jeg er nørd :-)
Hjulomdrejninger [RPM] = Motoromdrejninger [RPM] x Gearing
Hjulets omkreds [m] = 2 x pi x Hjulets radius [m] (pi=3,14)
Bilens hastighed [m/min] = Hjulomdrejninger [RPM] x Hjulets omkreds [m]
Bilens hastighed [km/t] = Bilens hastighed [m/min] * 0,06
dvs.
Bilens hastighed = Motoromdrejninger x gearing x 2 x pi x Hjulets radius x 0,06
Ja, jeg tænkte nok at man skulle være utroligt hurtig for at få lov at være den første til at svare på sådan et dejligt matematikspg.
Ja, men den matematiske måde er bare ikke rigtig. Hjulets, dækkets rulleomkreds kan ikke regnes ud som man forventer.
De mål som dækfabrikanterne oplyser er den belastede rulleomkreds. altså man regner med at dækket er trykket lidt "fladt". Det er det mål man skal bruge.
en kridtstreg på dækket og skub så bilen frem og mål afstanden på vejen mellem de to kridtstreger - så er det præcist.
jeg brugte en anden dækberegner og fik en 225/60-17 til 2204,74 cm...
det var mere for at se forskellen på før og efter en konvetering af gearkassen.
og ikke så meget for at få et reelt præcist resultat. men tak alligevel ...
jeg gik fra et 4,83 diff m 0,82 gear til et 4,72 diff m 0,78 gear , som gav 13 km/t
ved 3500 rpm
nu vil jeg lige regne lidt på den luftkølede ;0) tror der er en del mere bonus at hente på den , men der er så lige nogen reduktionsboxe der skal regnes ind i det
på en eller anden facon. hvis man skal sammenligne med fabrikkens data ...
You must log in to post.