Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ingen start...

Tags:
No tags yet.

(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej igen...
Nu er min stakkels tålmodighed efterhånden blevet sat godt og grundigt på prøve. Min 1300 fra 69 havde en slidt benzinpumpe samt lidt pakninger osv. Alt dette er nu blevet skiftet - alle benzinslanger og filter ligeså. Har også haft motoren ude og inde et par gange for at teste en anden, men endte altså med den originale igen. Har fedtet lidt rundt med strømfordeler, tændspole osv - og ja, jeg ved det, dumt.
Da jeg så skulle ha' startet bæstet lød det i starten som om den var lige ved og næsten, men det blev aldrig til mere. Efter lidt justering blev problemet bare værre. Starteren går fint, men der er ingen reaktion overhovedet.
Har haft alle tændrør ude, checket tændingsrækkefølge osv. Kan simpelthen ikke lure, hvad problemet er.
Kan indstillingen af tændingen være så meget i skoven, at der ikke er nogen reaktion whatsoever? Eller kan det være at gnisten er for svag til at futte benzinen af? Skal i øvrigt lige siges at der er -10 - -15 her, måske det også har lidt at sige.
Håber nogen har et bud/tip/link, som kan hjælpe mig.

Mattias

(permalink) sigaard Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kommer der benzin til motoren..
Pil dit luftfilter af, hiv i gasarmen, og se om det kommer en lille "snaps" ud af den lille "køkkenhane".. det skulle der gerne, ellers er der noget galt..

(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har du kikket om pumpen giver noget, Da jag skiftede var pinden for kort til at nå pumpen, så ingen benzin.

-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake
(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har ikke set "snapsen", men der kommer benzin til cylinderen - tændrør dufter ihvertfald af benz. Pumpen er jeg ganske overbevist om fungerer. Pinden er samme længde som den, der sad i tidligere...
Har endda brugt startgas - så uanset om der kommer benzin eller ej burde der vel ske ét eller andet..?

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 14 years siden | | | |

lad være med at gætte!!!

du skal kontrollere at din benzinpumpe virker- af med slangen ved karburatoren og ned i en flaske med den. Derefter drejer du nøglen og lader den snurre et par omgange. Virker pumpen, er der benzin i flasken.

Derefter skal du sikre dig at den ikke hænger i nåleventilen- altså at svømmehuset fyldes, men også at nåleventilen lukker af når huset er fyldt- ellers render det over og bilen drukner med det samme. Du kan prøve at pille filtret af og hive i gasarmen nogle gange- så skal den gerne give en fin stråle ud af "bruserstangen" som du kan se når du kigger ned i karburatoren- gør der ikke det er enten svømmehuset tomt eller også er acc.pumpen defekt. Hvis du får en anden til at dreje nøglenmens du kigger ned i karburatoren, så skal det ikke vælte op at overløbs studsen- gør det, så hænger din nåleventil og bilen drukner

Hvis alt ovenstående er ok så er fejlen på din tænding.

drej remhjulet så hakket i hjulet peger lodret op- vip fordelerdækslet af og kontorller at rotoren peger mod det lille hak der er i kanten af strømfordeleren, evt. løsn fordeleren og drej den over så den passer- Det er omkring kl 2 den skal pege på. Nu har du cyl. 1 i top og og rotoren peger på cyl.1. Det er ok til at den vil tænde, men den skal lige finjusteres efterfølgende når du har fået den igang.

Dine tændkabler skal sidde 1-4-3-2 og det svarer til kl 2-5-7-11 på fordelerdækslet.

ledningen fra strømfordeleren skal gå til højre side af tændspolen og 12v fra tændingen skal på venstre side- kontroller at der er 12v på den når der er tænding på bilen. Derudover skal der fra venstre side af spolen gå en ledning til din magnetventil og din choker.

Når alt sidder som det skal, så kan du lige vippe fordelerdækslet af og dreje langsomt på remhjulet- hvis du er helt stille kan du se/høre gnisten springe og så er du udelukket alt før fordelerdækslet- Så er der faktisk kun fordelerdæksel, kabler og tændrør tilbage og det er sliddele der kan gå i stykker. Evt kan du teste kabler og tændrør ved at sætte dækslet på igen og skrue tændrørne ud og montere dem i kablet og holde dem mod stel mens du drejer remhjulet igen- så skal det slå en gnist- men ikke holde på rør og kabler for så får du en overraskelse :-)

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hendrixxx - du er en gave fra guderne! Tak for dejlig slavisk gennemgang skåret ud i pap - det har jeg ledt efter.
Tester det i morgen.

Tak for svar!

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ja velbekommen :-)

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hov, lige en lille detalje. Mit remhjul har tre mærker - tre "v'er". Et lidt større og to mindre til højre for dette. Hvilken funktion har de forskellige? Og jeg går ud fra at remhjulet kun kan sidde på én måde..?

Mattias

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hvis du drejer hjulet med uret, så er det første mærke 0 grader. De andre mærker er til finjustering- noget med 7-10 grader før toppunkt. Bare start med 0 grader

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hvis du drejer hjulet med uret, så er det første mærke 0 grader. De andre mærker er til finjustering- noget med 7-10 grader før toppunkt. Bare start med 0 grader

Ikke helt korrekt!
MED urets retning, så er det første højst sandsynligt 10 grader, andet 7,5grader og trejde 0grader(TDC).

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Super. Tak, begge to. Som jeg har forstået det er det optimale at stille ved 7,5 grader før TDC..?

(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Med respekt for Hendrixxx fine svar, vil jeg mene at flg. skal være:

'drej remhjulet så hakket i hjulet peger lodret op- vip fordelerdækslet af og kontroller at rotoren peger mod det lille hak der er i kanten af strømfordeleren, evt. løsn fordeleren og drej den over så den passer- Det er omkring kl 4...'

samt

'hvis du drejer hjulet med uret, så er det første mærke 10 grader. Det næste er 7,5 grade og det sidste er toppunkt. Bare start med 0 grader'

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Super. Tak, begge to. Som jeg har forstået det er det optimale at stille ved 7,5 grader før TDC..?

Det kører den fint og sikkert med, jo. Husk at afmonter vacuum slangen fra krabaturatoren hvis du stiller den med strobe lampe. Hvis du bare bruger prøvelampe, så bare stil løs ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nå, Rasser var hurtigere end mig...

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hæhæ ja selvfølgelig er første punkt x grader FØR top :-)

Det kan sgu være svært at visualisere det hele når man sidder foran computeren :-)

Den med kl4 er jeg nu ikke helt sikker på.....den skal jeg lige følge op på. Mener nu nok min 1500H har cylinder1 ved kl 1-2 stykker, men det skal jeg lige have kigget på :-)

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det med etterens placering skifter vist i 70-.
Lad nu være med at gøre ligesom de amatører vi ser i de amerikanske bilbygger-programmer. De står og drejer på fordelerne og motoren hoster og hakker ud af begge ender.
Stil nu tændingen og drej nøglen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej igen.
Lille update:
Benzinpumpe virker
"Brusestangen" sprøjter benzin
Strømfordelerdæksel samt rotor er skiftet, og indstillet til at tænde cyl. 1 på nul grader osv.
Platiner?? (Points på engelsk) er skiftet og justeret.
Tændrør er skiftet.

Og der sker stadig intet... :(

Jeg glemte desværre, stik imod alt hvad de kloge hoveder herinde siger, at skifte kondensatoren i samme overbæring - kan denne være roden til alt det onde?
Synes efterhånden at jeg begynder at løbe tør for ideer til, hvad der kan være galt.

Mattias

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis du nu drejer motoren, så platinerne er lukkede.
Så sætter tænding til og vipper med platinerne med en skruetrækker. Lad nu være med at holde skruetrækkeren fast mod stel. Det er 12 volt uden sikring.
Hvis du åbner platinerne med en skruetrækker, skal det gniste mellem kontakter.
Gør den ikke det, virker tændingsanlæget ikke. Prøv at skabe kontakt mellem platinerne og stel. Hvis det så gnister, skal du blot rense de nye platiner med et stykke tykt papir med noget acetone, sprit eller benzin.
Så kontrollerer du igen om der er gnist mellem platinerne.
Hvis der er det og karburatoren kan sprøjte benzin, kan motoren køre. Hvis ikke alt vender forkert. Men den kan ihvertfald slå en skid.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej allesammen!
Så kom der endelig liv i bæstet! Fik målt lidt frem og tilbage, og fik checket det hele igen. Og pludselig vågnede den af dvalen... Det mærkelige er, at jeg ikke ændrede eller skiftede noget - pludselig var der bare noget der fungerede.

Den er stadig lidt brovtende, men går egentlig ganske fint. Så må jeg bare ha' finjusteret lidt og så håber jeg at vi forbliver gode venner :)

Tusind tak til alle som har hjulpet og kommet med tips og løsninger - det har været til virkelig stor hjælp!

Mattias

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Rens platinerne

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Er hermed gjort!
Tak igen.


Reply

You must log in to post.