Fra Motorhistorisk Samråd følgende nyheder...
Det er almindeligt kendt, at der i bl.a. Tyskland er indført miljøzoner i et stort antal byer. Det betyder, at motorkøretøjer kun må køre der, hvis de er forsynet med et selvklæbende miljømærke. For at kunne få miljømærket, skal en række tekniske krav opfyldes; – krav som stort set ingen historiske køretøjer kan opfylde.
Det gør imidlertid ikke noget, at historiske køretøjer ikke kan få et miljømærke. De er nemlig undtaget for reglerne.
Hvis man undersøger sagen på FDM’s hjemmeside, får man at vide, at der ingen undtagelser er for historiske køretøjer. Denne oplysning er forkert!
Ifølge Forbundsrådsbeslutning af 30.11.2007, kan historiske motorkøretøjer køre i miljøzoner, hvis følgende betingelser er opfyldt.
Tyske køretøjer: Skal være indregistrerede på røde eller ’07-nummerplader
Køretøjer fra andre EU-lande Skal være mindst 30 år gamle. Må ikke være ”upassende” ombygget, men gerne ombygget ”tidssvarende”. Skal være i god stand. Køretøjets alder skal fremgå af indregistreringsattesten.
Som reglerne er udformede, skal f.eks. et dansk køretøj med andre ord ikke være veteranregistreret for at blive godkendt, blot det opfylder ovenstående krav. Imidlertid kan det ikke afvises, at en registreringsattest, hvoraf det fremgår, at køretøjet er veteranregistreret, kan lette diskussionen med en eventuel emsig politibetjent.
Niels Jonassen
aircooled.cg(@)gmail.com