Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 4 motor - Drukner ved start

Tags:
No tags yet.

(permalink) munken Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hep,
Min type4-motor er begyndt at te sig aldeles underligt.

Lidt forhistorie:
Motoren er relativt nybygget og kørte fra start ALT for fedt.
Sidste sommer bekostede jeg en totaljustering-synkronisering-bedysning hos Amager Møller. Bilen kom til at gå bedre og mere magert men fik et nyt symptom - den blev lidt halvsvær at få liv i (i sær når den var varm og når det generelt set var varmt). Når jeg starter den er der en kulsort plet på min indkørsel!
Af og til har jeg måttet have luftfilteret af og få noget luft til for at få den i gang igen efter en druknetur.

I går kunne den så slet ikke starte. Motoren hostede velvilligt, gik super ujævnt (op og ned i omdrejninger), slog nogen gevaldige knald i udstødningen og kunne ikke en skid. Jeg lod den stå udenfor natten over og forbarmede mig og forsøgte igen at at starte den. Blot ved at sætte tænding på sprang bilen i gang!!! Gik ujævnt og gik så ud igen. Efter et par fornyede forsøg (og det par opgivende slag i rattet) sprang den an og jeg kørte en god lang tur uden problemer. Nu har den så stået en 8-10 timer i solen og jeg ville for et øjeblik siden starte den og smide den i garagen. Motoren sprang velvilligt an men reagerede ikke nævneværdigt på gassen. Gik ud, sprang an igen, slog et par kæmpeknald i udstødningen. Hvad fa'en sker der for min motor? Nogen der har idéer til hvad det kan skyldes?

Yderligere specs:
Type 4 (fra farmeren)
Dobbelt Solex-karburatorer

Jeg har tjekket chokersystemet/magnetventiler og det klikker som det skal når jeg tager ledningen af/på.

På forhånd tak
Kasper

-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Kasper,

Blev der ændret ved dine svømmernåleventiler ifm. justeringen hos Amager Møller?

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) munken Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Torben - jeg må tilstå at jeg ikke aner. Jeg betalte bare:-)
Og fik desværre aldrig reklameret over at jeg synes at den var blevet svær at starte.

Men som sagt - nu er det altså blevet værre så noget må være sket......

-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) snibeke Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ring til Farmer

-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) Bjørn Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej "Munk".

Din vogn har helt klart en elektrisk / (tændings-)fejl. Du skriver, motoren startede allerede ved nøgle-position "Tænding" !! (du har næsten selv givet svaret på forhånd). Tændingskontakten er givetvis defekt - og svigter periodevis mellem polerne for henholdsvis "afbrudt og tændt / tilsluttet". (Fejltilstanden forklarer samtidig den oplevede "backfire" i lydpotten. Ved svigtende / mangelfuld tænding på samtlige cylindre ophobes uforbrændt benzin -(damp) i lydpotten, som så - på et tidspunkt - eksploderer / forbrænder).
Hvis du IKKE havde nævnt "fænomenet" med start af motor ved blot at "dreje til tænding" - ville jeg have gættet på èt eller flere "knækket / knækkede" tændkabler som årsag til "knalderiet".
Forudsat du føler dig tryg ved at foretage efternævnte "øvelse", så:
Træk polskoene af tændingskontaktens "ben" - og "kortslut disse".
Hvis motoren herefter "opfører sig korrekt", er det tændingskontakten, der trænger til udskiftning.

VWenligste hilsener

Bjørn Lotting
4690 Haslev

(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det kan godt være der er noget el der driller omkring tændingslåsen, som Bjørn skriver, men jeg vil æde min gamle hat på at det ikke er årsagen til dine varmstarts problemer.
Problemet ligge i benzintilførslen. Som Torben1500 er inde på lyder det som om svømmehøjden står en anelse for højt hvilket gør at karburatorerne løber over og motoren drukner sig selv efter du har været ude at køre i bilen.
Når benzinpumpen kører fylder den svømmehusene op til et vist niveau som er bestemt af flyderne inde i svømmehusene. Hvis flyderne er justeret lidt for højt fyldes svømmehuset helt op til overløbshullet. Når du har kørt i bilen og slukker motoren vil der løbe benzin ud af overløbshullet og ned i motoren indtil benzinstanden i svømmehusene er under overløbshullet.(motoren drukner, er svær at starte og knalder i udstødningen)
Problemet kan nemt fikses ved bare at justere på flyderne så de holder en anelse lavere benzinstand i svømmehuset så benzinen ikke flyder over og drukner motoren.

Det koster gratis lige at prøve og hvis det løser problemet er det jo bare super. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) munken Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja, jeg må kaste mig over det.

@Warp:
Det er bestemt ikke kun et varm-startsproblem. Det er et generelt problem ifm med koldstart (som blot er værre om sommeren end i efteråret)

Er der nogen velvillige guruer som lige kort beskriver fremgangsmåden for justering af svømmerhøjden på Solex karbonader.
Hvad skal jeg passe på/ikke passe på/gøre/ikke gøre.....?

Cheers,
Kasper

-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Svømmerhøjden er kritisk på den der, for de SKAL stå lige på grænsen for at den føder nok på fuldt skrald. Men hvis de har hævet den yderligere end det de stod på, går det galt. (det ku godt lyde sårn) der er kun trial and error metoden til at få dem rettet til. Men du har osse et strømproblem. Det skal du have rettet først. Så må vi ta´det andet bagefter. (Jeg ville osse gerne have justeret den selv dengang, men havde ikke mulighed for at komme på rullefelt i de dage.)
Hvordan ered nu, er der elektronisk tænding på den der ?
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@Munken: Ja nu skrev jeg godt nok varmstart, men hvis motoren er druknet er det jo lige meget om den er varm eller kold, problemet er det samme.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Man er nødt til at få sådan en motor "mellem fingrene".
Tage luftfilteret af og starte den kold og så kigge ned i karburatorerne og se hvad den gør. Se om chokeren gør som den skal, se om den drypper benzin fra afrivningsrøret, se om accellerationsrøret sidder løst, osv. Alt imens man varmer den op føler hvad den prøver at fortælle :)
En type4 er følsom over for kamvinkel. Den skyder og prutter lugter ud af udstødningen, hvis blot kamvinkelen er 55 grader.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) munken Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hey

@Farmer:
Ja, elektronisk tænding

@Frank,
Ja, det er fint nok at få den mellem fingrene. Det er jeg ikke bange for. Men når jeg lige har smidt 6.5 stang af på karb.justering så er jeg faktisk lidt bange for at fucke det hele endnu mere op. Og ret skal være ret - jeg er 4.takts-novice så klokkerne ringer.
Jeg har gloet ned i de karbs masser af gange med filteret taget af set chokerspjældet være lukket med koldstart og gradvist åbne når motoren blev varmere. Men alle de andre fine ord du bruger dem kender jeg ikke til:-)

Hvordan justerer jeg den lorte-svømmer? Sig det nu:-):-):-)

-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

6,5 for en justering !!!!!????
du ku ha taget en fridag OG betalt broen og stadigvæk holde pengene hjemme ved at være kørt herover, osse selvom vi måske sku ha brugt en hel eftermiddag på den. PFFF!

Frank. Jeg tror vi skal ha hævet vores timeløn en smule
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jamen det har jeg løst. Jeg laver ikke noget for andre mere -

Svømmerne justerer du ved at ændre (udskifte) tykkelsen på pakningen under nåleventilen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Kasper,

Betyder: 'Blot ved at sætte tænding på sprang bilen i gang!!!' at bilen startede i første position, altså uden at du aktiverede starteren i anden position? Hvis svaret er ja, så har du som Bjørn også skriver en el-fejl.

Mht. svømmernåleventilerne, så prøv som Frank skriver. Pakningerne der er monteret, hvis teorien skal holde, skulle gerne være mindre end 1mm tykke. Dem fjerner du og starter med en pakning på 2 mm tykkelse. Hvis det virker kan du prøve med en mindre tykkelsen og prøv så igen, altså 'trial and error metoden' som Farmer skriver.

Lad os høre hvad du kommer frem til.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) munken Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@ Farmer:
Ja det var sgu pebret og ikke lige det jeg havde regnet med. Jeg havde læst mig til herinde at flere vw-folk havde haft gode erfaringer med Amager Møller og da min forespørgsel på en justering herinde endte i larmende tavshed så endte den der.

Så vidt jeg kunne forstå havde det været sværere at få den til at spille end som så (enten som følge af mange justeringer eller måske fordi de ikke anede hvordan de skulle gribe det an!). Men den blev efter sigende justeret i hoved og røv...den gik kun på 3 cylindre i tomgang, fik justeret ventiler, blev dyset ned fra 150 til 130 hoveddyse med melding om at den burde dyses yderligere ned.
Anyway, fuck it....det er for sent at græde over det.

Jeg har her til aften rodet mere med den. Ville tjekke tændingslåsen men tjekkede lige om motoren kunne starte inden jeg gik i gang. Vupti - på med tænding og motoren startede som en mis (uden starter). Den tog omdrejninger og gik tomgang i nogen minutter - alt virkede "normalt". Da jeg kørte en tur henad vejen kom jeg kun 200 meter - i total kænguro-stil gik bilen pludselig ud og ville ikke starte igen. Skubbede lortet tilbage og prøvede at starte bilen med strøm direkte fra batteriet til tændspolen. Det hjalp ikke det store. Rykkede luftfilter af og ventede lidt og så fik jeg ild i den.

Som sagt - det virkede således ikke som om tændingslåsen var problemet! Hvordan fanden motoren kan starte uden at starteren er aktiveret - det fatter jeg satme ikke.

Jeg må prøve at få kigget på de fuckin nåleventiler......

Tak for alle svarene so far - lad mig endelig høre mere fra Jer:-)

Mange hilsner
Kasper

-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg syntes godt nok det bliver lidt langhåret hvis bilen starter uden brug af startmotor. Bor du ikke på Sjælland ? Hvorfor laver du ikke en aftale med Dennis (Bugservice) Han har da rodet meget med de biler.
At en "ekspert" har dyset ned fra 150 til 130 er da bekymrende. Hvis du havde spurgt mig om hvilke dyser der skal i en frisk 1800 type4 motor med 412S karburatorer, ville jeg da have svaret 145, og så se hvad den siger.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) munken Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@ Frank:
Neddysningen fra 150 til 130 blev foretaget med udgangspunkt i målinger på udstødningsgas, motortemperatur mm. Med 130 gik den stadig for fedt iht. målingerne men de kunne ikke skaffe mindre dyser(jeg forsøgte også at skaffe nogen herinde men det lykkedes ikke)
Det kan sgu godt være at det bliver en tur til Dennis der skal til......

Lortebil:-):-)

-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Lortebil ? Så køb sku´da en Toyota. Bilen kan da ihvertfald ikke gøre for det.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) ploug Member
Skrev for 13 years siden | | | |

de skal stryges med hårene !! sidste år kæmpede jeg med D-jet systemet på min type 4 motor og var meget tæt på at flå lortet af - men nu kører pisset som et smurt lyn.

så jeg føler med dig

-------------------------------------------

mobil nr: 22-26-03-12
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det med strømmen kan jeg nok ikke hjælpe dig med. Der var Dennis måske en mulighed. Men det lyder som om du har en kortslutning i din tændingslås.

Når det så er iorden, skulle du ta og komme en tur herover, så vi kan få det bæst dyset ordentlig ind. 130 hoveddyser lyder helt hen i vejret. Jeg vil vædde på at de har hævet flydestanden og sat mindre dyser i for at prøve at "jævne" COén ud henover omdr. Det gør man IKKE! med S karburatorer.
- er du medlem af Falck eller Dansk Autohjælp, så lad evt dem ta den med over ved lejlighed. (Vi skal nu osse liiige hen forbi 1. maj inden jeg har tid til at lege.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) munken Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@farmer:
jeg tror du har fuldstændig ret.:-( det giver god mening ift. det jeg hørte fra værkstedet.

Jeg vil prøve at få kigget på tændingshalløjet. Pludselig slår det mig også at bilen altid har haft den lidt sjove
opførsel lige at 'hoppe' en lille bitte smule når jeg satte tænding. Jeg har ikke tænkt mere over det, men det må
jo være fordi starteren i et kort splitsekund får strøm og ganske kortvarigt får strøm og tørner motoren en anelse - og når det så sker
med en motor proppet med benzin så starter motoren vel sagtens uden at starteren reelt har været aktiveret.

Hvad angår karb. Justeringen så må jeg jo reklamere over det udførte arbejde. Længere er den jo ikke!
Cheers
kasper

-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) ploug Member
Skrev for 13 years siden | | | |

noget nyt ?

-------------------------------------------

mobil nr: 22-26-03-12

Reply

You must log in to post.