Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  0.15 mm eller 0.20 mm ventiljustering

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har netop sat min gamle 1200 motor tilbage i min '61 KG.

I instruktionsbogen for '61 står der, at ventiljusteringen skal være 0,20 mm. Det har jeg så justeret den til denne gang, men den prutter og hopper noget, når den får gas. Skal jeg justere tilbage til 0,15 eller er det noget andet der er galt?

Tænding er justeret til 0,40 mm ca 8-9 grader før TDC.

Det med kamvinkeljustering har jeg ingen anelse om, hvad er...

As usual.... Keep it simple - det er jo mig, der skal ha' det forklaret ;-D

Mvh

Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 14 years siden | | | |

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

@Lars: kamvinkel måles i grader og ikke i mm. Mon ikke det er platinafstand du mener? ...og lige for en ordensskyld skal platinafstanden være 0,4mm og ikke 0,7mm. Tændrørsgabet skal tilgengæld være 0,7mm (måske du forveksler de to mål) ;-)

@Holger: Hvis din strømdordeler ellers ikke er slidt helt op behøver du ikke tænker nærmere over kamvinklen, men bare justere dit platingab til 0,4mm som du allerede har gjort.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 14 years siden | | | |

(permalink) Ghia Svendsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Camvinkel er da altid mere præcist end søgerbladsmålet. Ja grundjusteringen er måske 0,4 eller 0,7? men det er i sidste ende camvinkel målingen der bestemmer afstanden.

-------------------------------------------
70´ Ghia Cabrio under opbygning, første luftkølede :-)
larssvendsen67@gmail.com
(permalink) Kirk... Member
Skrev for 14 years siden | | | |

man kan sku godt forstå at folk bliver forvirret når de læser nogle indlæg....

stil nu bare de platiner til 0.40 mm som de skal stå (jeg har ik set nogle platiner der ska stå 0.7) og stil tænding bag efter så er det fint...

eller bedre køb en ignitor og glem alt om folks "gode" råd og flotte ideer

-------------------------------------------
[URL=http://s960.photobucket.com/user/KirkhammerThomas/media/lll/dcdcfefa-8bc4-4f84-96cd-3988de0d2ff
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Okay og tak.

Platiner sat til 0,4 mm 8-9 grader før TDC, så det går jeg ud fra er ok.

Med hvordan med de 0,15 mm eller 0,20 mm - hvor meget har det at sige?

Holger

Camvinkel har jeg stadig intet begreb om hvad er... :-(

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Holger,

På en 1200 34 HK skal alle ventiler stilles til 0.2mm og tændingstidpunkt på 10 grader før top. Hvis den så prutter og hopper, er der noget andet galt, som f.eks. tændningsreguleringen eller skidt i dine karburatordysser. Har du kontrolleret det?

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tjaeh, det tror jeg Torben. Vacumpumpen virker og karburatoren har lige været adskilt og renset inden jeg tog motoren ud, men det kan selvfølgelig være, at der er kommet lidt skidt ind i mellemtiden, så jeg skiller, renser og gennemblæser den i morgen og ser, hvad der sker. Og vender så tilbage med resultatet.

Mvh

Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kamvinklen er det antal grader på fordelerens rotation hvor platinerne er lukkede mellem to gnister, altså det stykke på fordelerens rotation hvor spolen lader op.
Kamvinklen er styret af platinafstanden.
Det var derfor jeg skrev at hvis din fordeler ikke er slidt op, behøver du ikke bekymre dig om kamvinklen. Når platinafstanden er sat korrekt på 0,4mm passer kamvinklen automatisk på en fordeler der ikke er slidt op.

Stor platinafstand = lille kamvinkel
Lille platinafstand = stor kamvinkle

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så lærte jeg lidt mere i dag. Tak for det Warp.

H

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Fandt ud af, at den ikke kørte på den ene cylinder og skiftede så både tændrør og tændkabel. Det gjorde tricket og ny kører den bare super.

Men hvis ikke vulkanasken kommer til at dække for solen, så gør min udstødningsrøg det nok - den ryger temmeligt meget. Specielt når den får noget gas.

Jeg har kørt ca. 15 km og håbede på, at den lige skulle køres igennem. Endnu har jeg ikke nået at få skiftet olien - men kan den være skyld i det?

Jeg har prøvet at justere på tomgangsskruen, men uden held.

Andre umiddelbare tricks, som kunne tænkes at virke.

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 14 years siden | | | |

en rigtig god måde at ødelægge det hele er randomiseret justering på div skruer hvis du ikke ved hvad de egentlig er til.

Tomgang bruger du til at justere antallet af omdrejninger motoren skal stå med i.....ja tomgang- det har intet med hvor meget røg der kommer ud af udstødningen.

Hvis din bil oser meget, så kunne de være interessant at lave en kompressionstest og se om stempelringene er færdige. Hvis de er slidte kommer der olie med op og forbrændes....det giver sort røg i udstødningen

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Okay Henrixxx. Røgen er "hvid" og tomgangsskruen er også stillet så den kører bedst.

Jeg har skiftet stempelringe, men godt nok ikke fået honet cylindrene inden.... Bad mistake?

H

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Holger,

Nu skriver du ikke hvilken farve røgen er, men sort røg er for fed blanding af benzin og luft og blå røg er olie, som f.eks. ved slidte stempelringe (er derfor ikke enig i Hendrixx's farvevalg). Hvilken farve har røgen?

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej igen,

Nå, jeg skriver for laaaangsomt. Hvid røg ud af udstødningen på en luftkølet motor ved en udendørs temperatur på f.eks. 5-10 graders varme er helt normalt.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg vil lade være med at være så bekymret så, Torben, og lade den lægge røgslør ud til gene for øvrigheden :-D

H

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974

Reply

You must log in to post.