Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Kraftig røgudvikling på en 1200 KG

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nå venner, jeg prøver lige om I skulle ligge inde med et godt og simpelt forslag, da det jo er mig der skal udføre det :-D

Jeg har haft min 1200 motor ude og bl.a. skiftet diverse pakninger og stempelringene, dog uden at hone cylindrene. Og det er muligvis der fejlen ligger.

Når jeg starter bilen op og får kørt noget tid, og hvis det er varm, så lidt mindre tid, så begynder min udstødning at lægge et ordentligt røgslør ud.

Motoren kører rigtigt godt og kører også på alle cylindre.

Jeg har prøvet at skifte karburatoren ud, men med samme resultat.

Hvis jeg kører i et raskt tempo og derefter slækker på gassen, så kommer røgen med det samme. Efter noget prøve-køren har jeg kunne konstatere, at jeg kan minimere røgudviklingen, ved at koble ud i den sammenhæng.

Røgen vil jeg beskrive som mere hvid end grå.

Ventiler (0,2 mm), nye tændrør (0,7 mm) og tænding (0,4 mm ca 8-9 grd. før top) er justeret.

Den bruger lidt olie, men ikke noget jeg synes er slemt. Har ikke et præcist mål, men den har brugt mere inden jeg havde den ude.

Håber at der er nogen, der lige præcis ved hvad det er der er galt - selvom jeg heller ikke er naiv og godt ved at en sådan pc-forklaring af en motor-mongol ikke er det nemmeste at arbejde ud fra.

Mvh og på forhånd tak.

Holger

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

der er 3 slags farver på røgudvikling på bilmotorerer....

blålig = olie forbrug
grålig = vandforbrug (gælder ikke os)
sort/mørkegrå = for højt benzinforbrug/blanding

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Og hvordan havde dine indsugningsstyr/ventiler det?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis jeg kører i et raskt tempo og derefter slækker på gassen, så kommer røgen med det samme. Efter noget prøve-køren har jeg kunne konstatere, at jeg kan minimere røgudviklingen, ved at koble ud i den sammenhæng.

Med MEGET slidte indsugningsventilstyr/ventiler, så vil den suge olie med herigennem.
Når du så kører og slipper gassen (motorbremser), så lukker du jo gasspjældet og skaber et enormt vacuum mellem ventil/spjæld. Hvis styr/ventiler er meget slidt, så vil den jo suge en del olie herfra - pga. vacuumet.
Kun et gæt...

En kompressions eller lækagetest vil ikke nødvendigvis afsløre slidte styr/ventiler.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Holger,

Hvor kommer røgen fra? 'Kondensrøg' som vi kender fra udstødningen i vinterhalvåret skal ikke forekomme nu - og slet ikke på en luftkølet.

Prøv at tage dit oliepåfyldningsdæksel af ved varm motor i tomgang og hvis der så kommer 'meget' hvidlig røg kan det skyldes underkompression.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg vil nu stadigholde på at farven er mere hvid/lys grå end nogle af de andre?

Ventilerne virkede umiddelbart til at være i orden. Men nogen decideret kontrol udover synlig inspektion foretog jeg ikke.

Det skal nævnes, at jeg flyttede vippetøj over fra en 1200 industrimotor.... men det burde vel ikke sige noget?

H

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

forestil dig et stort lejrbål - hvad har du formodning om der skal smides på bålet for at få samme røg som din motor udsender - lysgrå = vand - men hvor der er vand i din motor aner jeg ikke desværre.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hvad mener du med "umiddelbart til at være i orden" ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja ok Rasser - det er selvfølgelig en vag formulering. Jeg havde ingen problemer med ventilerne inden jeg afmonterede motoren og som sagt så kun en synlig vurdering af, at intet var brækket eller på anden måde gået i stykker.

Men det er sikkert ved ventilerne at problemet gemmer sig.

H

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så du har ikke haft ventilerne afmonteret fra topstykket ?
Ventilstyrerne kan nemlig godt være så slidt at de nærmest rasler rundt i styret når først fjedrene er afmonteret.
Du kan også prøve at ta en kompressionsprøve - der kunne muligvis være knækket en stempelring under samlingen - ikke at jeg ved om det skulle gi de der symptomer.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hver gang man forbrænder en liter benzin i en motor, kommer der ca. en liter vand. Og modsat af hvad politikerne tror, så er det meste af det "røg" der kommer ud af udstødningen på en bil, vanddamp. Det er værst på en bil med katalysator for katten omdanner det sidste CO til CO2 og vand. Så der kommer mere CO2 ud af en moderne bil end en gammel.
Prøv nu at køre 500-1000 km hvor den får lov at arbejde. Altså fuld gas i høje gear, ikke "tæsk" med mange omdr. En ny motor skal ud at arbejde. Ikke trille rundt i tomgang. Men jo det er en fejl at cylindrene ikke er blevet honede.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du har vel ikke nogen gode venner der har fyldt olie eller bremsevæske i din udstødning .det kan godt ryge et stykke tid

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) samurai Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad med vacum slangen, fra karburator til strømfordeler?, hvis den ikke er tæt, eller der er kommet benzin i den så ryger den. Ret mig endelig hvis det er forkert, som jeg har forstået det regulerer den tændingen, og hvis den ikke er tæt, får den forkert tænding, og så kan den godt ryge. Benzinen bliver antændt på forkert tidspunkt.

-------------------------------------------
Baja buggy 68'er.
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Vacumslangen virker fint nok og strømfordeleren avancerer også når jeg suger i den - vacumslangen altså.

Og nej der er ingen der har fyldt noget i udstødnigen - og så burde det vel også være væk efter en 100 km.

Jeg må ha' kørt den nogle flere km som Frank siger og så ta' den derfra.

H

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974

Reply

You must log in to post.