Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bankelyd efter motorrenovask...?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Bay71 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Håber I kan give lidt input inden jeg skiller den ad igen.
Jeg har sat et par nye cylindre på en uprøvet, 1600 AS motor der havde stået nogle år. Strippede den ned til blokken, efterspændte den til moment, skiftede pakdåse, sideslør ok. Ventilerne er stillet med 0.15mm og der er ikke brugt pakninger ved cylinder. Toppene var fine,(visuelt) og uden revner. Alt blev spændt til moment.

Da jeg startede den op var der en bankelyd, regelmæssigt tak..tak..tak..tak.. kunne godt passe med et stempels frekvens (jeg er ikke ekspert?)
Takkelyden forsvinder ved højere omdrejninger, og det virker ikke som om den mangler motorkraft.
Der er 2 ting ved samlingen af motoren som nager mig...
1. Det var et sæt Mahle cylindre, og der var nogle jern "pakninger" på ca. 1 mm. med, som jeg ikke brugte. Jeg målte højden på cylinderen og højden fra toppen af stemplet til pinden, og de var ens med dem der sad på.
2. I processen da jeg skulle måle stemplet, tog jeg det ud af min omhyggelige opstillede rækkefølge hvor alle pilene på stemplet pegede mod svinhjulet. Jeg tror det er meget usandsynligt at jeg skulle have monteret det forkert, meen jeg havde fået et par øller såe..

Så for at koge det ned, vil et forkert vendt stempel kunne frembringe denne lyd? Eller er der andre ting I kunne forestille jer kunne frembringe denne?
Hvis I har nogle tips til hvordan jeg finder fejlen, vil jeg meget gerne høre dem. Jeg kan ikke lokalisere lyden.
På forhånd tak Frank (-:

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) kanalt Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det lyder som et krumtapleje der er færdig :-(

Michael

-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja, hvis du er sikker på at dine fremmede stempler har lidt vendehøjde, altså at de ikke går helt i top, men vender 1mm. før top. Så vil jeg også sige et plejlstangsleje.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Teis Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Passer det så også med, at det forsvinder når motoren bliver varm?

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Teis Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Grundet til jeg spørger er, at jeg lige har fået renoveret en 1600. Mine ventiler står til 0.10, men har også en tikken/tøffe/banke lyd som jeg ikke kan finde hvor kommer fra.

Den forsvinder når motoren bliver varm, eller ved høje omdrejninger.

Alt skulle være fint inde i den, så kan ikke regne ud hvor den kommer fra.

-------------------------------------------
'55 Type 1 med 2-folds
'72 Honda CB350
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Stempelstøj forsvinder når motoren lige har lunet op. Nogen af de "smedede" stempler kører med meget store tollerancer og klaprer en del på kold motor og når den trækker på kold motor. Men det forsvinder efter 500-1000 m.
Et enkelt stempel der støjer lyder værre end hvis det er alle fire.
Hvis stemplerne vender forkert skulle det efter sigende også støje. men det har jeg ikke prøvet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hmmm.... Så måtte alt skilles for at checke om et stempel var vendt forkert, og det var der selvfølgelig ikke nogen der var. Som at gå tilbage at checke at døren virkelig er låst...aarrgh. Nå, men jeg fandt ud af at jeg tilsyneladende ikke kan finde ud af at stille ventiler. En havde et gap på 0,3mm, på trods af at jeg har stillet dem 3 gange til 0,15mm.
Hvordan stiller i jeres ventiler? Jeg gør det udfra at hvis de er fuld åbne i den ene side, så er dem overfor på den anden side helt i bund. Har også prøvet at sætte remhjult ved TDC og så indstille én på den ene side og 3 på den anden, og så dreje en omgang og gøre det igen.

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Vendhøjden var 1,5 mm.

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Man stiller ventiler på en VW efter det der hedder overlapningsmetoden.
Når cyl.3 overlapper. Dvs. ved TDC kan man se at den ene ventil er ved at lukke og den anden er ved at åbne, så stiller man cyl.1 Det er også der den vil tænde på cyl.1. Der kan du også se et hak i øverste kant af strømfordelerhuset, hvis du tager dækslet af.
Og hold så fast. Jeg starter med cyl.1. hak i fordeleren og TDC på remskiven.
For at stille cyl.2 drejer jeg så motoren BAGLÆNS. Fordi hvis du betragter tændingsrækkefølgen på en VW 1-4-3-2, BAGLÆNS 1-2-3-4. Det er meget lettere at holde styr på og bliver en vane sådan at jeg i dag sommetider ikke kan huske tændingsrækkefølgen på en VW. Også når man roder med tændkabler. Altid baglæns.

Hvis man stiller den "på bagsiden" vil du kunne se en forskel.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tak, for den Frank, det er klart den bedste fremgangsmåde jeg har fundet.
Hvad skal afstanden være, iflg. haynes er det 0.15mm men andre herinde har nævnt 0.10? Skal det være på kold ell. varm motor?

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

0,15 og med stålstødstænger 0, sådan at du lige kan dreje dem med fingrene. Altid på kold motor.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Som svar på dit spørgsmål mht. 0,1 eller 0,15mm, er jeg blevet fortalt at VW ændrede det fra 0,1 til 0,15mm (ved ikke om det gælder alle modeller og årgange?) da de indførte et længere interval mellem det forskrevet serviceeftersyn, som tidligere var 5.000 km. Grunden til et længere interval var for at kunne følge med i konkurrencen fra andre bilmærker, som havde indført serviceinterval for hver 7.500-10.000 km.

Jeg justerer derfor 'stadig' mine ventiler på min standard 1500 type 1 årgang '70 til 0,1mm for hver 5.000 km.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det kan man også roligt gøre hvis man jævnligt holder øje med dem.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bay71 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ok, jeg prøver at stille dem igen når jeg kommer hjem, hvis jeg ikke finder nogle søgerbalde i nordjylland. Tror stadig at min takkelyd kommer fra ventilerne.

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Knækket eller manglende skive/fjederskive ved vippearmene ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.