Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 3 1600 motor problemer..

(permalink) peterpanik Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Vil lige ligge ud med at fortælle at jeg er ultra newbie indenfor dette vw.

Har netop lige købt Jan Webers matsorte Type 3.
Så starter fra en ende af.
Bilen blev hentet i Tirsdags den 15/6-2010. bilen havde stået stille et års tid og havde ikke været startet.
Jan forklarede mig dog at det stykke slange fra tank til kobberrør nok skulle skiftes da det nok ikke var så godt.
Fik startet bilen op og kørte et tur i den og syntes jo egentlig at den gik ok af en 42år gammel bil men 50HK eller hvor meget den nu har..

Når, men til sagen, på vej hjem fra Charlottenlund opstod første problem, det viste sig at være det før nævte stykke slange, fik skiftet det med hjælp fra Munken og stodderkongen og bilen trillede igen. (slangen havde et knæk og var meget blød)
(Benzin filter også skiftet)
Nu har jeg så fået kørt de første 2-300km. men er meget i tvivl om dens performance,
Er sikker på den halter et sted.
Jeg kan ikke træde speederen i bund og mærke "trækket", det er som at tændingen ikke står rigigt, eller karburatorne ikke er synkroniseret ordenligt ind.
(det skulle de dog være efter hvad jeg har fået af vide).

Den kan holde tomgang efter et minuts tid med fodgas..
Når man så først er kommet afsted og gerne vil frem i trafikken skal man træde forsiktigt på speederen, træder man for meget er det som om at den holder igen og aldrig rigtig kommer videre..
Så blød fodpedal og afventat bilen kommer langsomt op i fart..

Her er et par teorier.
Trot at tændningen står meget forkert, har prøvet at finde mærker på svinghjul og se hvor rotoren står, men er ikke lige sikker på hvor cylinder nr 1 er.. :-)
(Her må godt grines)
Kan godt bruge en tændingspistol, men syntes ikke lige jeg kan se nogen mærker der ligesom står over for hinanden når den står i tomgang.
Hjælp eller foto af hvordan man grund indstiller ville være dejligt.

Tror nu mine karburatore står rimelig godt da de godt kan speedes op langsomt og motoren godt kan ramme 5000omdr. (Har omdrejningstæller i bilen.)
kan det være et karburator problem?
Vil formode at det er std.dyser der er monteret, 50 i tomgang og 127,5 i hoveddyse.

Man skal være velkommen til at ringe med hjælp og info på 20970307.

Mvh
Peter.

-------------------------------------------
http://www.copenhagen-sc.dk
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 14 years siden | | | |

det kunne godt lyde som forkert chokerindstilling og ja, måske også tænding osv. Hvad med at få lavet et service på motoren nu når den har stået stille længe. Det indbefatter indstilling af karburator, tænding, olieskift og ventiljustering som minimum. Det er hurtigt overstået for den øvede og det koster ikke alverden....skulle den have lidt nye tændingsdele så er de heller ikke specielt dyre.

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) peterpanik Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hov glemte at skrive, platiner og skifet og justeret 0.40
Ny strømfordeler og rotor er også monteret.

Hvordan justere man choker, ville jo godt selv lave bilen.

Tak for hurtigt svar.

Peter.

-------------------------------------------
http://www.copenhagen-sc.dk
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hm ja det er jo altså lidt vanskeligt med en type3 motor. Du skal have dig en rep.håndbog....f.eks haynes. Så bliver livet meget nemmere ;-)

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kasper har selv engang lagt link op til en værkstedshåndbog. Godt nok til bus, men mht. til at stille tænding er det det samme.

http://www.birkeholm-munk.dk/flameboy/VW_vaerkstedshaandbog_type_2_1975.pdf

Ellers. Hvor i Greve bor du? Jeg burde nok kunne vise dig det.

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) peterpanik Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har lånt en tysk værkstedsmanual over type 3 af kasper, men det står beskrevet med meget teknisk tysk og ikke mange illustrationer. Og hvis det er som jeg tror det er står tændingen helt hen i vejret, men hvordan kan den så holde tomgang og køre??

Ekstrøm du må meget gerne komme og belære mig lidt hvis du har styr på det, jeg lærer hurtigt og glemmer sent:-)
Er hjemme hele dagen hvis du skulle få lyst at komme forbi.

Peter.

-------------------------------------------
http://www.copenhagen-sc.dk
(permalink) birke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Når du beskriver at du ikke kan træde speeder hurtigt ned men skal gøre det langsomt i forhold til hvordan bilen følger omdrejninger:

Det kunne vel også være en defekt accelerations pumpe ?
Den skal netop give et skud ekstra benzin når speeder trædes lidt hurtigt ned...

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) peterpanik Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Havde besøg af Ekstrøm tidligere og fandt da ud af at tændingen står tæt på det rigtige sted..

Nu ved jeg også hvor cylinder nr 1 er..
Så det vas ikke problemet, men tog tyren ved hornene og splittede begge karburatore ad for at finde pænt meget rust og messing nede i svømmerhuset:-) det skal vidst ikke være der..
Så manglede der klemmer til at holde flyderen på plads i begge karbs.
Så blev begge karbs grund indstillet.
Spjæld og blandings skrue..

Virker bestemt som om at den er blevet mere driftvenlig, men kommer nok ikke uden om at den skal synkroniseres ordenligt ind med det rigtige værktøj.

Peter.

-------------------------------------------
http://www.copenhagen-sc.dk
(permalink) peterpanik Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hmm. har stadig bøvl med den maskine..

Når den holder parkeret med moteren tændt og man gasser op lyder det skide godt og den er umiddelbart glad nok for at tage omdrejninger.
Når man så ønsker at køre en tur i bilen og prøver at gasse op, så går det galt, kan ikke give fuld gas og hvis den skal sejtrække i 4 bliver den sur og svare igen.
Trækker på ingen måde jævnt!!

Hvem har nogen gode idéer?
(køre vidst nok med en bosch 009 fordeler)

Peter.

-------------------------------------------
http://www.copenhagen-sc.dk
(permalink) ploug Member
Skrev for 14 years siden | | | |

den der 009 er under alle omstændigheder ikke god - find en original.

-------------------------------------------

mobil nr: 22-26-03-12
(permalink) peterpanik Member
Skrev for 14 years siden | | | |

OK.. jeg søger en..

Tak..
Peter

-------------------------------------------
http://www.copenhagen-sc.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Den kan nu nok sagtens køre med en 009, men selv en 009 skal jo indstilles. Har du gjort det ?
Har du styr på de lidt underlige tændingsmærker der er på en type3. Har du kontrollere kamvinkelen ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) peterpanik Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Frank..

Har ikke tjekket kamvinklen for ved ikke hvad det er?
Jeg har stillet og skiftet platiner (0.40)

Mig bekendt er det venstre mærke på svinghjulet 7,5 Grad, 10 i midten og 12,5 grad til sidst, selv om jeg syntes det er underligt at det sidste mærke er dobbelt?

Hvordan stiller jeg den kamvinkel..

Peter.

-------------------------------------------
http://www.copenhagen-sc.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kamvinkelen er faktisk et produkt af gabet mellem platinerne. Det er bare nemmere at indstille platinerne og dermed lettere at få det gjort rigtigt ved at bruge en kamvinkelmåler.
Det er et lille apparat der kan købes for små penge, 300-500 kr,, f.eks. i Biltema. Det har så også omdr.tæller, voltmeter, mm. Køb en version med et ohmmeter i også.
Kamvinkelen skal stå til 47-52 grader. De kører bedst med 47-49. Hvis kamvinkelen er for lille er gabet for stort og omvendt.
Kamvinkelen er lukketiden på platinerne og dermed vigtig for om tændspolen får tid til at "sunde sig" mellem hver gnist.
kamvinkelmåleren kan også bruges til at finde andre fejl. Hvis apparatet f.eks. ikke virker eller "hakker" i målingen. Så er platinerne snavsede. Det er nye platiner ofte. Rens dem med et stykke tykt papir med benzin på.
Jeg glemte vist at sige at man måler med motoren igang. Tomgang. Det er derfor det er nemmere og mere præcist end søgerbladet.
Hvis man roder med biler kan man ikke undvære sådan et apparat. Alt for bøvlet uden.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Cisse & Celinas Far Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Elektronik tænding;-)

-------------------------------------------
20697035 Kalundborg
dennisdarre@gmail.com
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg følger kraftigt med på sidelinien her, fordi jeg har en type 3 der gør najagtigt som din. Den har altid gjort det - men bliver den driftsvarm holder den op.

Tror ikke det i mit tilfælde er et tændingsproblem da alt er skiftet.
Jeg har mistænkt noget af det der udligningsrørshalløj, men kan ikke se at der er noget galt med det.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Når de biler kom på værksted, kontrollerede vi altid for løse tomgangsdyser, løse ledninger til samme, løse karburatorer og løse manifolder, især på enkeltportede. Og så dårlige/utætte udligningsrør.
Hvis der papirpakninger mellem manifold/topstykke, kan der mangler stykker af den også på Kadrons. Brug de kraftigere grå pakninger til dem.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

er det den i 34eren G. ???
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) peterpanik Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nu fik jeg købt nye membraner til accelerations pumpen, renset karb og monteret, det blev så endnu være..

Bliver sku da tyndhåret af det her..
Kan det være mangel på brændstof i svømmerhuset, tænker, hvis nu den mekaniske pumpe er træt og ikke kan levere hvad den skal?

Har lånt syncro værktøj og giver mig i kast med at syncronisere i morgen.
Så må vi se hvad det bringer sig.

Peter.

-------------------------------------------
http://www.copenhagen-sc.dk
(permalink) peterpanik Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Endelig er der kommet godt liv i min 1600..

Måtte en tur til Osted for at hente hjælp, og hold da kæft hvor det føles som om at der er kommet dobbelt op i hk og moment.

Det viste sig at tændingen stod 5 grader efter top og ikke 7,5 før hmmm :-). karburatorne synkronisede ikke helt og blandingen var måske lidt for mager.
Fik også monteret det originale luftfilter hus, stillet ventiler og kigget gamle soldater billeder:-)

Stor tak til Torkild.

Peter.

-------------------------------------------
http://www.copenhagen-sc.dk
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Told you so...

Men sært med tændingen. Den stod da lige i øjet da jeg var hos dig eller fatter jeg bare brik af type3?

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) peterpanik Member
Skrev for 14 years siden | | | |

den stod lige i øjet hvis man kiggede bagfra..:-)

Men ja, manden har styr på fis..

-------------------------------------------
http://www.copenhagen-sc.dk
(permalink) Nørdum Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du skriver du bliver helt tyndhåret, jeg ikke helt med ,-)
Godt du har fået styr på det min dreng.....
/Nørdum

-------------------------------------------
VW Type 3 1600 Variant 1973. (Solgt. Vw Type 1 1303 Cabriolet.(Solgt)
Porsche 914(solgt)
3143 7242
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ikke for at tvære i det, men mange kan lære noget af dette. De har et "0"(top) mærke og så to mærker tæt sammen. Da motoren kører med uret er de to mærker tæt sammen, nogen mærker FØR top. Så logik siger at det må være tændingsmærker.
Det er ikke umuligt at en type3 kan have et mærke 5 grader efter top. Det er der også nogen type2 der har. Men mest normalt er 0 og 7,5 og 10 grader før top.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.