HEPHEY:-) Det lyder godt. Hvad skal du have for dem, hvis de passer på?
'78 DOKA, '69 type1 cab.
toppen er dovenskab, er at gøre tingene rigigt første gang
HEPHEY:-) Det lyder godt. Hvad skal du have for dem, hvis de passer på?
Tak til SPRasmussen for handlen. De passer perfekt :-)
Nu skal bilen bare lige gøres klar til at få monteret de nye skærme.
Dagens arbejde blev til mere plader som blev skåret væk... :-(
Der er sgu snart ikke mere bil tilbage...
Billederne taler vist for sig selv.
Er der nogen som ved hvor man kan få fat inderpanel, øverst og nederst i fronten?
Jeg håber jeg snart kan begynde at komme i gang med at samle...
Jeg prøvede at montere den gulvplade i for, men ak ak... den var for stor, så der skal gang i skærearbejdet.
Barberen
havde en fridag som var dedikeret til den½. Fik skåret lidt mere i bilen... fandt mere rust og mere spartel:-)
Fik også sat stivere på, så jeg kunne skære knæstykkerne af og fandt desværre huller i vangerne foran, både den venstre og højre del af venstre side, øvøv.
Den gode nyhed er, at jeg fandt de paneler jeg mangler ved vwheritage.com og har bestilt delene. nu skulle der gerne snart begynde at kunne sættes noget på.
Hvor holder du til barberen,jeg er fra Dommerby.Lars
jeg bor i Hvidbjerg.
Jan
Kan se du er igang med en fin doka ,,, er selv lige startet på min,,,
kan se du selv har lavet et stativ til at du kan vippe den rundt,,, hvad skal du have for at lave et tilsvarende ,,, har nemlig ikke selv mulighed for at skaffe de stumper (jern)
mvh jacob 42427718
Hej Bulleralf.
Jeg kan desværre ikke æave sådan et stativ til dig. Jeg har selv fået dete lavet ved en kamerat. Det er heller ikke optimalt lavet. Der skal MEGA MANGE kræfter til for at vippe dyret... jeg har ikke fået lavet tyngde punktet langt nok inder under vognen. Men det med at have den på hjul som drejer 360... Det spiller:-)
Jernet som skal bruges kan købes ved sanistål (i 6m længder), men ellers prøv at høre ved en lokal smed, han brude kunne lave sådan en bandit.
Med hensyn til "en fin DOKA".... hmmmm, der er sgu snart ikke mere bil tilbage, så det kan faktisk ikke betale sig at renovere den, men det er min svigerfars gamle bil, så det skal være lige præsic den :-)
Barberen
Så er der kommet gang i vinter hyggen i garagen og for første gang har jeg bygget noget op i stedet for at skære i stykker:-)
Jeg modtag også i dag min nye strække/krympe maskine, bestilt fra UK ved http://www.stakesys.co.uk super betjening og hurtig levering... og ikke mindst billiger end jeg har kunnet finde dem til herhjemme. 203pund. ikke så ringe endda.
Jeg har fået lavet lidt af bagerste højre vange og som det nok kan ses er det en rigtig amatør der er kommet bag svejseren. men bedøm selv og kom gerne med kritik:-)
Mere følger for jeg har næsten hele søndag i værkstedet...
Barberen
hey ..... tænkte på har du fundet et sted hvor du har kunne købe bagskærme med riller til din doka
mvh j
Hej J.
Ja det har jeg, vwheritage.com de har den rigtige type, og så endda original VW.
Mvh
Barberen
de sidste dage i værkstedet har da medført sig lidt arbejde. Både af den gode og den dårlige slags...
Jeg fik lukket hullet i bagerste højre vange og lavet en søjle til højre bag.
Da jeg ikke lige kunne se mig ud af hvordan jeg skulle alve det færdig gik jeg i gang med forreste venstre vanger.... føj en omgang. skære, bukke. prøve, tilpasse, skære, bukke, bande, bukke , klippe, bukke, tilpasse...... etc... Men til sidst var den der.
Men i stedet for at lægge under bilen og få gløder i hovedet, fik jeg vippet bilen op på mit stativ. JUBBIiiiii, det virker alt for godt....
Kan stå i normal arbejdshøjde og tilpasse, bukke, skære, bande, bukke tilpasse...
Bedøm selv resultatet. Som jeg tidligere har skrevet er jeg ikke uddannet svejser, eller noget som helst indenfor metal verden, så det er learning by fooling :-)
Det dålige var så at jeg fandt endnu flere huller i vangerne, øv. heldigvis er det ikke så slemt at lave de nye huller.
De 4 billeder fra bunden er før, under og efter billeder, og de sidste 2 er de nye huller.
Barberen
Seriøst arbejde må jeg virkelig sige. Jeg tager sku hatten af (hvis jeg nu havde en) for sådan en arbejdsindsats og projekt. Ser pisse godt ud.
Hilsen Peter
første del færdig... Foreste venstre vange.
Men 1 skridt frem er lige med 2 tilbage:-( Foreste venstre donkraftfæste + noget af vangen er skåret af og ved at være klar til REP.
Det viste sig at der skulle skæres mere af vange for at det kunne laves ordentlig.
Lidt billeder fra det sidste par gange i værkstedet. Delen er lavet af 4 stykker, som er svejst sammen en efter en, hvor det kan lade sig gøre, både på yder og indersiden.
Synes selv resultatet er blevt lidt mere end OK:-)
Jeg har i den senere tid været lidt fra og til bilen, da hus og have også skal holdes...
Men lidt er det da blevet til.
Jeg gik i gang med at sætte nye knæstykker i, men fandt ud af at B-stolpen i begge sider var råden. Skar B stolpen af, for at finde ud af at "inner seal" også var råden. Faktisk var alt metal i begge sider for neden, fra fordørene og bagud i så ringe stand at alt skal skiftes:-(
Har så gået og ventet på leverancer fra UK. De kom i sidste uge, så på med vanten igen... men men, bilen har stået så længe med så meget metal skåret af, at den er begyndt at "knække" på midten. Det fandt jeg ud af da jeg ikke kunne få dørene til at passe. Belært af fejlen, gik jeg i gang med at rette bilen op med 5 donkrafte, så bunden nu står i lod og vage:-)
Jeg har dog kastet mig over vangerne, som snart gerne skulle være i orden.
Er der nogen som har billeder af afstanden fra bunden af dørenen til overkant af indstigningstrin? Da jeg prøvemonterede de nye knæ, var der nemlig 2-3 cm luft, hvilket jeg ikke tror der skal være.
Det er lidt sløjt med billeder af det hele, men har dog noget fra vangerne og hvordan bilen ser ud nu... bedøm selv og kom gerne med kritik.
Barberen
Ser godt ud.
Jeg mener der plejer at være 15-20 mm fra trin til bund af dør. Og så en 2-3 mm hen over knæstykket
jeg gjorde det at jeg satte døren på så den sad rigtigt og så lod jeg der være det samme stykke luft mellem bunden af døren ned mod knæstykket som der er resten af vejen rundt om døren , og det passede med hvor de gamle knæstykker sad... mvh j
tidens arbejde har givet lidt mere sved på panden. Jeg troede jeg havde fået linet vangerne ordentligt op, men da jeg ikke kunne få døren til at passe begyndte jeg at måle efter igen. Og åhhh nej.... Døren i venstre side ragede på mod loftet og det viste sig at bilen var 5 mm lavere i den side. Så på med vanten igen.
Til at starte med flyttede jeg hjulene som bilen stod på, fra under baghjørnerne hen til torsionsrøret. Det var nødvendigt da bilen stadig knækkede på midten.
Da hjulene var flyttet og bilen var sat i vatter, kunne jeg begynde at måle bilen ordentlig op.
Venstre A-stolpe blev skåret over igen og forlænget med 5 mm og nu passede døren i toppe. Knæet blev passet til og fronten prøve monteret. Nu viste sig at bilen var skæv i længde retningen, så en surringsrem blev monteret og bilen trukket nogenlunde lige. Den står stadig med surringsremmen på, og det hjælper faktisk. Afstanden fra B-stolpen til døren holder sig på ca 3-5 mm.
Med fronten prøve monteret og alle dørene i, begynder det at ligne en bil igen:-)
Inde i kabinen er den nye midterplade blevet monteret. Et stykke fantastisk metal som er blevet leveret fra Volkswarenhaus.de. Ikke bare original, men simpelthen original original. Den er fra den gang bilen stadig blev produceret i tyskland :-)
Igen bedøm selv og kom gerne med kritik.
Barberen
det er da den der har kørt rundt ude i spøttrup området, den tidligere ejer er fra vejby tror jeg?
Ja, man skal passe på,med at skære for meget af,uden at svejse stiver på div steder.
Men ser da godt ud igen.
Fedt med et Doka projekt.. Begynder at ligne en bil nu.. Følger spændt med, Og god arbejdslyst:)
Ja. Det er den som kørte rundt i Spøttrup. Det var min svigerfars. Jeg købte den af ham inden han døde... Det kan aldrig betale sig at lave den bil, der er simpelthen for meget i vejen. Men det skal være den, netop fordi det var min svigerfars?
Paer: kommer du også fra Skive egnen?
Ja, jeg har lært det der med stivere på den hårde måde, men heldigvis går det den rigtige vej nu:-)
Tror jeg brug for arbejdslyst for den skal være færdig med svejsearbejdet inden december, og da vi venter småfolk til den tid.
.
Er du muligvis interesseret i en komplet NOS (original original original ;)) side til latebay crewcab? Det er siden til ved påfyldningen.
Hej SorenJ. Ikke umiddelbart. Jeg har fået fat i de nederste 55 cm i begge sider.
Det er nemlig "kun" bunden af skærmene som er rustne.
Det vil også være synd og skære en crewcab side til, til en doka:-)