Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1300 fra 68 hentet i en lade i Sønderjylland

Tags:
No tags yet.

(permalink) jankjerbye Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej! Så fik jeg trukket boblen hjem.

Bremser, kobling, håndbremse og strøm ser ud til at virke efter en halv times nussen rundt.

Men for hulen, motoren kan sku ikke drejes med en 30er nøgle. Nu var den heldigvis billig, så der skal nok en anden motor til, men hvis nu den bare sidder lidt efter at have stået, så vil jeg forsigtigt forsøge at trække den i 1. gear og se om den slipper. Motoren er en 1500 og så må jeg jo tage den ud og renovere den hvis jeg smadrer et par ringe ved at trække den. Der er fin klar olie på, men krumtapbolten er rimelig løs, hvor mange NM må man belaste bolten/gevindet med hvis man prøver at få motoren drejet rundt?

Den er ikke så køn, men der er kun et par steder den er rustet igennem, og så en masse overfladerust. Der mangler også et venstre trinbrædt.

Nogen kommentarer til motoren? Er der en mikroskopisk chance for at få den på vejen med den motor uden at flå den fra hinanden?

Nogen der har et billigt trinbrædt liggende?

mvh

Jan

(permalink) jankjerbye Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Planen er at få skjold af.. sprøjte tynd olie ind i tændrørhullerne og gi stemplerne et blidt dap med en kobberpind ind gennem tændrørshullet... Måske en anelse bonderøvsagtigt.. men hvis det ikke virker skal den jo renoveres alligevel.

(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du tager og løfter den op i røven får fat i noget der kan varme en dieselkanon eller ligende
Sætter den bagved så den blæser varme på blokken
Fylder wd40 i alle tændrørshuller tapper olie en af og fylder motoren op igennem olie pålfyldningen med wd40 til der ikke kan være mere i. Lader den blive godt varm over et par timer og så sætter du den på gulvet og rokker den frem og tilbage så plejer de oc gå løse. Der efter tager du og drejer den med en fastnøgle en masse omgange

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hov fik trykket send for tidligt :-) så tapper du wd 40 af og fylder olie på
Olien skal du skifte en 3-4 gange hurtigt efter hinanden så al wd40 kommer ud
Hvis du ikke kender den rigtige km stand så husk at skifte udstødnings ventiler

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) Dani8600 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tjek denne her Jan, det er rent faktisk Vaghenrik der har været igen her, imponerene at den løsnede sig(0:

http://vwnettet.dk/topic/161476

Ps husk at ligge nogle billeder ind af dytten..

Mvh Daniel

-------------------------------------------
Mail: Danikristiansen8600@hotmail.com
(permalink) jankjerbye Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tak for tips..

Har haft ventildæksler taget af og søbet ventiler og stænger ind i krybeolie med MoS2.

Har bøvlet LÆNGE med dødrustne enkelkærvs skruer som skjoldet var sat fast med og kan ikke rigtigt få nem adgang til tændrørene uden at skjoldene i bunden kommer af.

Har rokket den frem og tilbage i 4. gear indtil jeg var ved at dø af sved, og den gav sig en anelse, men efter ca 90 grader på krumbassen så sad den der igen.

Jeg har fundet ud af at F 16XXXX på motoren vist er en alm. 1300 og der står en kørende fungerende 1300 4 km herfra til et beskedent beløb, så jeg tror sku bare jeg skifter til noget jeg ved virker.

Der er også mange andre opgaver før den er synet og på vejen, så dem kan jeg gi mig i kast med nu.

Fik tvunget forklappen op og der fandt jeg bl.a. et MEGET rustikt udseende benzinfyr med BACHO timer.. Det ser ikke så rustent ud, men aner ikke om det er til at få liv i.

Her er den LIGE trukket ud af den mørke lade i sønderjylland og jeg er i gang med a t spænde den til traileren med lastremme før det gik nordpå igen.

10072010001.jpg

(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det tager tid og en masse toldmodighed men så skal det nok komme til og dreje rundt. Hvis den ikke har gået ret mange km er der jo sikkert en sund blok og sunde lejer i. Og hvis den kan dreje lidt så er det bare en ventil der hænger lidt. Det er der varme og wd40. Kommer ind i billedet :-)

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) jankjerbye Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nå.. der kommer sku en anden kværn i.. Arbejdet skrider frem, en kasse dele er bestilt ved Bent Kit&Buggy.. Mekanikken er ved at falde på plads.

25072010.jpg

(permalink) jankjerbye Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Status i dag efter et par dage i værkstedet er at motoren er smidt i og efter en masse nulren kom den op og køre på 3. cylindre. Gæt hvem der ikke havde fået købt 4 nye tændrør. NÅ..

Men den "nye" brugte 1300 jeg har fået smidt i, som har kørt upåklageligt inden den kom ud og har stået et stykke tid, den har en underlig opførsel.

Den har nu blæst 2 ventildækselpakninger ud på højre topstykke. Første gang under varmkørsel og anden gang ved igangsætning efter tomgang på prøvetur. 2 korkpakninger er døde og nu holder den og drypper udenfor.

Any ideas hvorfor der opbygger sig så højt tryk i det ene topstykke?

En udstødningsventil der strammer eller hænger??

mvh

Jan

(permalink) jankjerbye Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Måske bare stempelringene der ikke har løsnet sig så der er enorm blow by?

(permalink) jankjerbye Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Eller er motoren bare helt færdig = underkompression???

Jeg har LIGE smidt den i og fået den startet op.. skal lige tage mod til mig hvis den skal ud igen og skilles ad...

(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Kommer der meget røg ud af åndeslangen så er der underkompression
Evt lige lån/køb en kompressions tester
Hvis den har stået stille i mange år bør du skille den ad. Få den spændt efter i blokken og pakket den om.
Pakdåser osv bliver stiv og dermed utætte.
Hvis du ikke kender km antal så få skiftet udstødnings ventiler.
Osv osv

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) jankjerbye Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nå... der er sket lidt siden..

Allan to the rescue - jeg har købt endnu en motor (en EP 1600 fra en Jagtvogn) og nu er den smidt i og bilen har stået i Vinterhi lige siden.. (jaja, jeg SKAL nok Ib)

Solen og varmen kalder på at nu skal der ske lidt mere .. (også i denne tråd, skal nok tage lidt billeder selvom den ligner noget der er løgn p.t.)

Hvis jeg kan få noget ferie fra mit altoverskyggende arbejde, så tror jeg sku den er klar til at blive grint lidt af (den er RET grim) til et af de næste træf i Jylland...

Har lige hentet et sæt Sprintstars til den..


Reply

You must log in to post.