Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
19:35 mogens1956: peg perego magica
19:31 mogens1956: peg perego magica
18:19 mogens1956: bil børn
18:18 mogens1956: pep
16:43 mogens1956: pep
16:43 mogens1956: elbil
16:39 mogens1956: elbil

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ryster ved 100-110km

Tags:
No tags yet.

(permalink) kanalt Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej. Er der nogle der har været ude for en bil der ryster/hopper ved en bestemt fart.
hele rat stammen viberere ca 1-1,5cm når den rammer 100-110km
Jeg har prøvet fælgende efterhånden efter jeg har købt bilen men den har det stadigvæk :-(
nye dæk / andre fælge 14for 15 bag
ny styrdæmper
koni undervogn
monteret skiver for
nye tromler bag
alt nyt i stykugler og bærekugler
ny forbro

bilen jeg har er en buggy og der er vægt foran 40kg
min næste løsning er at man skal man have den testet med sådan en som de bruger i synshallen til hjullejer på last biler hvor de spinner hjulet op i fart måske ?

Hjælp på evt fejl tages imod med glæde da jeg nu er træt af at den gør det når vi køre motorvej.

Michael

-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Bankmanden Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Michael.

Jeg så din bil til MIB Summer Meet. Den så godt ud.
Jeg undrer mig over der ikke står "afballancering af hjul" i forbindelse med din fejlsøgning?

/Flemming

-------------------------------------------
Tlf 31264677
Mail: flemmingsteensloth@gmail.com
(permalink) Heide Member
Skrev for 11 years siden | | | |

ellers prøv Tiagabin

(permalink) Farmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

110-110 km/t. - Med lidt fejlvisning er det nok reelt ca. 95 km/t. Det lyder umskendeligt som et afbalanceringsproblem.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) kanalt Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har prøvet afballancering af hjul men det hjælper ikke derfor fik den nye dæk på som også blev afballanceret men nej

Fejl visning har jeg ikke noget af med mit vdo spidometer, passer også km/h med min garmin.

-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

En skæv fælg

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kanalt Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Den gør det samme med 2 sæt fælge så derfor er jeg ikke sikker på det er fælgende men har også haft tanken. kan det være en skæv trækaksel måske ? for det er snart det eneste der er tilbage efter jeg har skiftet alt det andet og så styrhuset

michael

-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det kan da sagtens være en skæv aksel. Er den med IRS eller svingaksel ?
Hvis den er IRS kan det også være et defekt led.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kanalt Member
Skrev for 11 years siden | | | |

svingaksel bund fra 1968.
michael

-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det kan da sagtens være en skæv aksel. Er det kommet medens du har ejet bilen eller ?
Hvis du har kørt med den tidligere uden problemer, kan det jo være glidestenene der driller ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kanalt Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Den har haft det siden vi købte den i 2004 nu ville jeg bare gerne finde fejlen inden jeg skal 400km ned i tyskmandsland til træf :-)

hvad er lige det ?? kan det jo være glidestenene der driller

-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

En svingakselbil har et "kardanled" inde i bagtøjet med et par metalklodser. Jeg så dem forleden beskrevet som to marcipanbrød. De hedder glidesten. Meen hvis de "napper" evt. pga. dårlig smøring bør det også støje.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kanalt Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nå det er de 2 der vælter ud når aksel fjernes så er jeg med
den støjer ikke fra gearkassen, ville de kunne få den til at viberere/ryste

michael

-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Solmex Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Kanalt - har du mulighed for, at smide nogle flere kilo i snuden, måske en sandsæk eller lignede. Kan det tænkes at de ca 40 kg og fartvinden ved 110 km er en dårlig cocktail? Bare en tanke.... :)

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 11 years siden | | | |

du skriver ikke om den er blevet sporet.
for en forkert hjulstilling, kan sagtens på den til og ryste

(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg har samme problem, men det skyldes manglende afbalancering og et par gamle stive bagdæk..
Som hovede regel hvis din bil "hopper" under 100km/t er dine forhjul skæve, er det først efter 100km/t, at den begynder at "hoppe", er det baghjulene det er galt med.

Jeg bemærkede ved test og stumpedag klub syd '09, da din buggy blev rullet, at den ene bagfælg var skæv, der den blevet udskiftet siden dengang?

Karsten

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Tjek om bærearmene ikke binder, har oplevet at min ikke fjedrede lige så meget i den ene side som den anden. Det betød at det ene hjul var løftet i forhold til de andre, det gav de symptomer du beskriver. Lige som en skæv indkøbsvogn.

Det opstod på en længere tur, og jeg troede først jeg havde tabt en vægt på hjulet, men efter et pitstop med afbalancering var det der stadig.

Men en masse vægt ude foran kan da teste om det er det, tror jeg.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) kanalt Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Den er blevet sporet 2 gange ja
karsten du har ret i det med 09 esbjerg men da kørte den med sporviger på 25mm de er fjernet da den slog meget med dem så jeg ændrede mine potter så de kunne være der uden dem.

tror ikke broen binder men det er da en mulighed gjorde bare også med den anden der var på inden jeg skiftede til sænkbar bro.

jeg fatter det ikke da der som sagt kun er drivakslerne og styrhuset tilbage fra da vi købte den kan det ligge i styrhuset måske ?
michael

-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Bærearmene er det de samme? Sådan en kan måske være skæv.

Er i tvivl om det er styrehuset, hvis det var det ville rysten formegentlig opstå når man rammer en ujævnhed.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Matthias Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis alt andet fejler, så vil jeg mene vi er tilbage til afbalancering.
I så fald så find et dækcenter med en GSP9723 afbalanceringsmaskine. Så kan du få tjekket fælg for fælgkast, og evt sidetræk.
Få dem til at matche alle fire hjul. Så kan man placere hjul alt efter om man ønsker mindst sidetræk eller mindst vibration!
http://www.gsp9700.com/pub/features/how-3.cfm

De kan diagnosticere. En traditionel afbalanceringsmaskine afbalancerer bare til nul i det pågælende opspænd. Er dæk/fælg skævt og spændes op på en anden måde - så får man et "nyt" resultat. Få evt matched dæk og fælg sammen.
Hvor nye er dækkene? er de gamle og hårde?
Hvis det har interesse kan jeg prøve at undersøge hvem der har en GSP9723 i nærheden af dig.

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Frank er inde på noget med glidestenene. Det kan sagtens ryste i hele bilen hvis det er glidestenene der er problemet (har selv prøvet det). På en std. gearkasse vil det dog næsten kun ske hvis den er ekstremt sænket eller hvis der er for lidt olie i gearkasse.
Jeg mener ikke din er ekstremt sænket bag? Men hvornår har du sidst checket oliestand eller skiftet det på gearkassen?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) kanalt Member
Skrev for 11 years siden | | | |

teddyC ja det er de samme bære armen
Matthias du må gerne se om der er en der har sådan et hvis du kan bor i post nummer 6400

Rasse jeg har kontroleret olie for ca 1500km siden og gør det af og til i løbet af en sommer. kontrolere det da lige i morgen så er den fejl da ude, nej så sænket er den da heller ikke

michael

michael

-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Matthias Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej. Min kollega mener umiddelbart at Euromaster Sønderborg har en.
De har en lidt ældre type, men med ny software - så sku meget gerne spille.

Få dem til at matche alle hjul, og afbalancere med trykrulle på. Den simulerer vejtryk - det gør en almindelig afbalancerings maskine.

-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis nogen har set din fælg var skæv i et rullefelt, kunne det jo også være en skæv bagaksel.
Kom nu ud og se efter. Og få så konstateret om det er fra forenden eller bagenden.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 11 years siden | | | |

som udgangspunkt ville jeg da mene at hvis det ligger i rattet vil problemet højest sansynligt ligge et sted mellem dæk og rattet....
man høs overhovet ikke en maskine med fælgkast for og se hvordan hjulene løber.... det kan det trænet øje uden problemer klare i en alm afbalancerings maskine....
hvis det er der problemet ligger med skæv fælg eller dæk(som det gør i 9 ud af 10 tilfælde) er det ham der betjæner maskinen der står og sover og ikke aner hvad han laver...
mange tror at afb kan klare alt.... en skæv fælg der er i balance er stadig skæv...

nu er det jo ikke lige frem en fransk bil vi har med at gøre og den er langt fra følsom....
hvis jeg var dig hade jeg smidt en donkraft under snuden og drejet et hjul så hurtigt som muligt rundt.... hvis du ser tværs over dækkes trædeflade kan du hurtigt se om det hopper eller det løber flot og er rundt......
nu skal man jo også lige huske at en vw har jo ikke centrering inde i midten som nyere biler... men den boldt-cenrtær.... og hvis det ikke er boldte med de rigtige konuser.... så kan det sakens være der problemet ligger...
men hvis dæknes træde-flade er "runde" og løber fint..... så er det ikke dem der er problemet og så er de udelukket....
selve afbalanceringen i gram-messigt hensinde.... det er fanneme sjældent at gramne kan gøre at bilen disideret hopper.... det er nærmer en svag rysten i rattet der er ierternde og fremkommer oftes fra 70kmt og forsvinder igen ved 90-95kmt....
men er sjældent så slemt at men ikke kan køre i bilen...... det er bare pisse irreternde.......

mvh leo-pol


Reply »

You must log in to post.