Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  kadron bøvl (igen)

Tags:
No tags yet.

(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg har læst faq's dog uden held og jeg kikker dagligt på lowbugget. jeg har ikke renset main jets ( i bunden af benzin karet) men tomgangs dyserne er renset. problemerne er at justerskruerne til tomgang ikke er lange nok ( har midlertiddigt pillet fjedren af for at skrue dem nok ind) men det kommer nok når det hele falder i hak. andet problem er at man skal justere på blandeskruerne ved at skrue dem (enkeltvis) ind til motoren begynder at gå dårligt og skrue langsomt ud med ca en halv omgang af gangen indtil den ikke længere stiger i omdrejninger, MEN mit problem er at omdr. stiger når jeg skruer dem ind ad (ihveertfald på den ene) det er en 1,6 med 284 knast 1:9 komp. og kadrønnerter
nogen der kan se lyset?

virring

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Normalt justerer man blanding ved at skrue blandeskruerne IND (magere blanding) indtil motoren viser tegn på at den ikke kan lide det. Og så ud igen til den netop ånder lettet op igen. Og på Kadron ikke mere, så bliver de for "fede"
Hvis du fornemmer at de ikke kan komme langt nok ind, er tomgangsdyserne for store.
Med en 284´er knast kan du med fordel bygge om til et større balancerør mellem manifolderne. Det hjælper lidt på tomgangen og især ved forsigtig kørsel fra tomgang.
Har du styr på at synkronisere de to gasspjælde ? Du skal altid klikke tværstangen af i den ene side, før du stiller på spjældene.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ellers tag fat i Brian ude fra Skovby, han har styr på de kadrønner

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ja frank det har jeg, men den vil ikke gå i tomgang hvis ikke jeg fjerner fjedrene under justerskruerne. men større balancerør det vil hjælpe det prøver jeg. på lowbugget skriver han ellers at man skal pille det af for at få en kvikkere motor og så købe deres speeder træk? men jeg arbejder videre. og mik tak for det har lige fundet ud af brian og jeg har fælles venner, verden er lille

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har købt lidt hos "Lowbudget"
Enten har jeg opgivet at bruge delene eller også har jeg været nødt til at færdiggøre dem selv. Man stod med fornemmelsen: "Ja-ja, den kloge narrer den mindre kloge"
Nej større balancerør vil ikke hjælpe at få den til at kunne køre, det skal du ikke rode med før den ellers kører. Det er kun finlir for at den kører blødere.
Det du kalder tomgangsskruerne. Er det dem på spjældarmene. Til at stille hastigheden på ?
Dem kan du ikke skrue langt nok ind ?
Så er der noget galt et sted. De skal dårligt nok skrues ind - ??
Falsk luft, manifold der klemmer på en kant af blikket og derfor ikke slutter tæt mod topstykket. Det giver fornemmelsen af en karburator der ikke virker.

Kadronerne er jo helt basale. De opfører sig ligesom to karburatorer på type3 eller 412S. Jeg har haft, syntes jeg selv, en del problemer med det sæt jeg selv kører med. Men det løste sig da jeg fjernede delene fra Lowbudget.

Jeg havde købt et sæt med et par rør til at forhindre at svømmerhusene flyder over ved hård kørsel. Der var ingen anvisning om hvordan de skulle monteres eller fastgøres. Jeg mener de resulterede i at mine karburatorer ikke reagerede normalt på ændringer i dysestørrelser.
Så havde jeg købt et "highflownogetsæt" Så man undgår den store klodsede bøjle der holder luftfilteret.
Der følte jeg mig snydt. Fire 100mm lange stumper 5mm gevindstang, der ikke var lige lange og skulle files til efter afsavningen. Dertil en plastikprop til at lukke det eksisterende hul i luftfilterlåget. Proppen var for lille, så jeg fandt selv to andre. Der var ingen boreskabelon med til at bore hullerne i luftfilterlågene, det måtte jeg selv opfinde. Og så følte jeg mig utryg ved at nu spændte man jo blot på luftfilterindsatsen. Jeg har lavet et par bøsninger der sidder over de lange bolte. Så nu kan man spænde så det hele klemmes tilpas.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har købt lidt hos "Lowbudget" MINE ER IKKE DERFRA DE ER FRA!
Enten har jeg opgivet at bruge delene eller også har jeg været nødt til at færdiggøre dem selv. Man stod med fornemmelsen: "Ja-ja, den kloge narrer den mindre kloge"
Nej større balancerør vil ikke hjælpe at få den til at kunne køre, det skal du ikke rode med før den ellers kører. Det er kun finlir for at den kører blødere. FORSTÅET
Det du kalder tomgangsskruerne. Er det dem på spjældarmene. Til at stille hastigheden på ? JA, MAN ÅBNER BARE SPJÆLLET EN SMULE MED DEM.
Dem kan du ikke skrue langt nok ind ? NEJ (MEGET MÆRKELIGT)
Så er der noget galt et sted. De skal dårligt nok skrues ind - ?? (OGSÅ MIN MENING)
Falsk luft, GØR DET IKKE AT DE NETOP SKAL SKRUES UD? manifold der klemmer på en kant af blikket og derfor ikke slutter tæt mod topstykket HAR SPRØJTET DET HELE IND, MENS DEN KØRTE MED BREMSE RENS, SÅ PLEJER OMDR. AT STIGE HVIS DEN IKKE ER TÆT. Det giver fornemmelsen af en karburator der ikke virker.

Kadronerne er jo helt basale. De opfører sig ligesom to karburatorer på type3 eller 412S. Jeg har haft, syntes jeg selv, en del problemer med det sæt jeg selv kører med. Men det løste sig da jeg fjernede delene fra Lowbudget. JEG HAR IKKE NOGET FRA LOWBUGGET, BRUGER BARE DERES GUIDE TIL INDSTILLING. FORØVRIGT SKRIVER DE OGSÅ AT MAN SKAL BRUGE VACUM AVANCERING, HVAD ER DIN MENING ?

Jeg havde købt et sæt med et par rør til at forhindre at svømmerhusene flyder over ved hård kørsel. Der var ingen anvisning om hvordan de skulle monteres eller fastgøres. Jeg mener de resulterede i at mine karburatorer ikke reagerede normalt på ændringer i dysestørrelser.
Så havde jeg købt et "highflownogetsæt" Så man undgår den store klodsede bøjle der holder luftfilteret.
Der følte jeg mig snydt. Fire 100mm lange stumper 5mm gevindstang, der ikke var lige lange og skulle files til efter afsavningen. Dertil en plastikprop til at lukke det eksisterende hul i luftfilterlåget. Proppen var for lille, så jeg fandt selv to andre. Der var ingen boreskabelon med til at bore hullerne i luftfilterlågene, det måtte jeg selv opfinde. Og så følte jeg mig utryg ved at nu spændte man jo blot på luftfilterindsatsen. Jeg har lavet et par bøsninger der sidder over de lange bolte. Så nu kan man spænde så det hele klemmes tilpas.
HVIS DU SKAL HAVE GEVINDSTANG SIGER DU BARE TIL.

I DAG HAR JEG RENSET ALLE DYSER OG DET HELE IGEN, DER ER 130 I SOM MAIN JETS OG 155 (MÅSKE STÅR DER BARE 55?) I SOM TOMGANGSDYSER ER DET IKKE OK?

MANGE TAK
VIRRING

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det lyder godt nok som noget af en opgave du er kommet på der .Har du ikke nogen billeder af banditterne så der ikke er nogen tvivl om hvad du snakker om ?

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg er for vakuumavancering. Jeg har boret et hul i mit venstre gasspjældshus, lige over spjældet.
Der sidder en næsten passende boring lidt længere oppe, men hvorfor gøre det let når man kan gøre det bøvlet for sig selv ?
Om falsk luft gør det ene eller det andet ? Men falsk luft gør ihvertfald det at hvis motorens vakuum går til spilde i en utæthed. Så suges der jo ikke benzin ud af dyserne. Og det kalder jeg så at karburatoren ikke virker.
Tomgangsdyserne, står der 55 på. Dit problem er ikke dysestørrelser. Det viser sig først når du kommer ud at køre.
Dit problem er langt større. Der er noget grundlæggende galt/forkert.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det kunne lyde som om at det er et dårligt sæt Kadrons du har fået fingre i der.

eller osse er de bar seriøst ude af justering. Du må helt tilbage til basics.

1 - Check at flydehøjde er ens i begge sider. (Frank kan garanteret huske målet, Jeg kan ikke på siddende bag)
2 - Eftersom den ikke reagerer på blandeskruen kunne det tyde på at flydehøjden er, for høj. Læg en kobberskive under nåledyesen som er 0,5 mm tykkere end den der sidder i.
3 - Det er ret normalt at man går ned i 50 - 52,5 tomgangsdyse på en 1600 for at få blandeskruen til at stå 1 - 1,25 omgang ude.
4 - Hoveddysens str. er svær at fastslå, men 130 er ikke helt ved siden af. Det må afgøres med måleudstyr, hvad den vil ha´.
5 - Vacum avancering sammen med kadrons er godt, men den kan køre uden! Det gør 90% af alle sæt. Det "vacummetoden" gør er, at den jo trækker tændingen længere bagud under dellast. det giver bedre topstk. temperatur, bedre/mindre forbrug OG bedre/blødere overgang fra dellast til fuldlast. Det er især mærkbart, hvis man har venturistr lige i overkanten af hvad motoren egentlig har brug for.
6 - Og ja, de fleste af de fancy gimicks som Lowbugget sælger, har i slet ikke brug for.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men omkring 20mm ned til benzinoverfladen fra overkant af svømmerhus.
Det vigtigste er at de er ens. Det var mine ikke. Men jeg rodede jo rundt, efter Farmers bedste råd. Men som sagt artede de sig jo pludseligt da jeg fjernede udluftningsrørene fra Lowbugget.

Det jeg ville sige med mit snak om Lowbugget, var jo også blot at han, som de fleste andre amerikanske firmaer, er ude på at fremstille sig selv som den eneste i verden der kan få en VW til at køre.
Tag det hele med et gran salt. Køb de dele I skal bruge og brug jeres sunde fornuft.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

holm 2010 det er ganske alm kadrons, men kan da godt ligge billede ind engang.
og jo det er da en opgave, men de har kørt på den motor før dog har de lagt et års tid, men jeg har tjekket at de giver på acl. pumperne. men det er jo også det der gør det spændende at skrue, det kan jo være et meget lille problem.
og jeg har ikke købt noget fre lowbugget, bruger blot deres guide til indstilling.

tak for hjælpen og i hører nærmere.

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja det bliver da spændende at hører hvad du finder ud af . personligt ville jeg nok tænke om der da ikke kunne være noget andet galt en karburatorene ,når de nu har kørt fint sidst du brugte dem .det plejer ikke at være det helt store problem at justere dem ind så de køre rimeligt ok hvis de er renset og blæst igennem fintrimningen tager lidt længere tid

Held og lykke med det

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

nyt. jeg havde ikke noget ordenligt udstd. så der sidder midlertiddigt bazooka'er på den højre dide er røg'en varm og i venstre side er den kold, der er utrolig meget forskel på det. mærkeligt ? den går i tomgang med skruerne skruet helt ind men den går ved de der 800-1000 vil jeg tro. må man tage vacum til tændingen) fra det rør der forbinder manifoldene ?? eller virker det ikke?

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis udstødningen er kold i den ene side er det fordi den ikke går på alle cylindere. Tjek at den ikke suger falsk luft ved manifoldene, vakuumudtag osv. Symptomerne lyder mistænkeligt meget som falsk luft.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tjek lige dine tændrør eller skift dem ud med nye

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

warp det gør jeg og holm der er nye i så de skulle virke

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

men jacob, jeg syntes stadig ikke den går op i omdrejninger når jeg gir den bremse rens der rundt hvor den skulle være utæt, men tjekker igen.

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

nå alt efterset og det skulle være tæt, men den tænder ikke på cyl. 4 (måske også derfor den er kold!) først når den får lidt gas, umiddelbart tror jeg det er fordeleren det er galt med og vil prøve at lave en mad vacum, må man tage det fra sugerøret mellem manifoldene?

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Umiddelbart ville jeg jo have sagt at det var dit tomgangssystem der ikke virkede på den ene karburator, men når nu det KUN er cyl.4 den er død på, så gætter jeg på en stram ventil. Er du helt sikker på at den går tomgang på cyl. 3 også?

Har du checket hvordan ventilerne står på cyl. 4, måske en ventil står lidt stramt?

Tror ikke det er din fordeler - hvis det er, så kan du snævre det ned til tændkabler, tændrør, eller fordelerhætte.

Men check lige dine ventiler, eller endnu bedre - lav en kompressionstest af cyl.4 (og de andre for sammenligning)

Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Skift nu bare det tændrør på cyl 4 ud med et af de brugte ,det er ingen garanti for at et tændrør virker selvom det er nyt ,det kan også være at du har druknet det så det ikke virker mere . tjek dine tændkabler evt udskift med et brugt for at prøve . tjek om platinen åbner på alle 4 knaster . hvis dine manifolde eller pakninger ikke er utætte kan det jo kun være et tændings problem , medmindre du har klovnet rundt med knast/krumtaps mærket. kadroner er da ikke så besværlige at få til at kører sådan bare nogenlunde.
hmmm måske ventil justering

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) virring Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ahhh (jeg har selvfølgelig taget hætten af (på plastiket, ikke ledningen) men den kører i tomgang, dette ændre ikke noget, sat et andet tændrør i jeg kan se virker (det der var i var nyt) inden jeg spurgte, så det er jo nok ikke det der galt alligevel nej, da der jo kommer gnist, men kan den godt "drukne" gnisten hvis den står lidt stramt......de skulle stilles alligevel men troede ikke det havde så meget at sige, men jeg tjekker op, det ender sku med jeg finder ud af det....mange tak

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det der er vigtigst ved feljfinding er at man tjekker og kontrolerer hver enkelt ting hver for sig indtil du finder fejlen ,det er sådan man får erfaring , tænker at du udbryder i et arhaarh når du finder fejlen og tænker var det bare det der var galt :-)

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Prøv lige at vend tilbage når du har stillet dem, og ja det har noget at sige. De kan godt stå så stramt at den ikke tænder når den står tomgang, og når du så giver den lidt gas, så kan den godt begynde at tænde med når den kommer lidt højere op i omdr.

Meeeeeen det var jo det første du skulle have checket før du overhovedet begiver dig ud i at stille på karburatorerne.

Mit gæt på at det kan være en stram ventil er altså kun ud fra det her:

nå alt efterset og det skulle være tæt, men den tænder ikke på cyl. 4 (måske også derfor den er kold!) først når den får lidt gas, umiddelbart tror jeg det er fordeleren det er galt med og vil prøve at lave en mad vacum, må man tage det fra sugerøret mellem manifoldene?

Jeg tror ikke på det er tændrør den er gal med, når cylinderen begynder at tænde med efterhånden som du giver mere gas (omdr?).
det lyder som noget mekanisk med motoren, eller utætheder i indsugning/karburator.

Det var sgu nemt hvis du boede lige i nærheden, så ville jeg med glæde have kigget over og hjulpet dig. Det er altid sjovt at finde fejlen.. (jaja, ok du har nok svært ved at se det sjove i det lige nu :-( ) ;-)

Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

At bruge udelukkelses metoden er altid den mest logiske vej til fejlfinding for os der ikke er udlærte mekanikere

Tænker at Rasser har fat i noget af det rigtige. man tjekker altid ventilerne inden man går igang med karburator og tænding justering ,er det en motor man ikke kender er det en god ide at tage en komppresions test eller lekage test

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad tror du vi mekanikere gør, tror du vi kan trylle ? :)
Men ja. Det er derfor jeg siger nej når folk ringer og spørger om jeg vil justere deres to karburatorer. De kan ikke forstå at man begynder forfra med kompressionsmåling, ventiljustering, osv.
Den sidste kørte efterfølgende ned på en tank og tankede ved et uheld diesel på.
Så fik den noget gas, så den kunne lære det. Det kostede 20+ af de lange.

Den lærte det ikke -
Jeg håber manden lærte at hvis motoren fortæller at den ikke kan. Så lad være med at køre nogen steder.
Men der er masser af firmaer derude, der gerne vil sælge en masse nye dele, så vi kan prøve igen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.