Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  spørgsmål til motoropbygning.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg vil lave en motor til min Ghia her over den vinter som kommer. Jeg vil ikke bore blokken op, så det skal være på enten 1600 - 1680 ccm cylinder sæt. Hvad jeg kan regne ud kunne det blive en 1745 - 1850 ccm. Jeg vil bruge en 76 mm krumtap og en anden knast. Jeg vil bygge en motor med godt monent fra lave omd. hvis det kan lade sig gøre. Jeg vil gerne have en python udstødning på fra csp, hvis det er en okay udstødning. Den skal kunne fungere på lange ture, men den må da også gerne kunne flytte sig hvis den skal....

Jeg ville høre om en af de erfarene motorbygger kunne hjælpe med hvilken størrelse motor og knast som ville være bedst egnet? Når nu man lægger en anden krumtap i skal der så nogle shims under cylinderne eller en det speciele stempler og cylindere man bruger? Skal/kan jeg køre med de orginale plejstænger eller skal der nogle speciele til. Skal jeg vælge 36 - 40 eller 44 kaburatore?

Der sidder en 1500 gearkasse på den nu.

Hilsen Pede.

PS. Der kommer nok flere spørgsmål hen ad vejen, så jeg håber at i bære over med mig.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvorfor ikke bore blokken op ?
Du kan med sindsro bruge std. plejlstænger de første 150HK og 6500-7000 omdr.
Eller "superrods" fra f.eks. DPR som er std. men med kraftigere bolte op over 200HK.
Jeg byggede i 1986-88 en 2,6L type4 med "superrods". Den kører da endnu og yder over 235HK.
Mit forslag ville være 90,5 i boring 69-78mm slag, en knast efter farmers råd og et par gode "købetopper" med større ventiler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

88 mm slip ins er udelukket IMO, så det må blive 1745 eller max 1807. Nu ved jeg ikke hvad dine bevæggrunde er for at bygge sårn een. Men det lyder som om du er relativt grøn på området. Så Frank´s løsning med et større cylindersæt kunne godt gå hen og være en bedre/nemmere løsning for dig, da der kun er halvtså mange faldgruber ved at lave bygge sådan een.
Bortset fra det, er du da inde på det rigtige mht. bredt moment. Hvis du vil have et højt moment helt nede fra, Er du nødt til at tænke meget konservativt. Dvs. tæt på std.
Mht. plejstænger kan du sagtens bruge std, - Hvis de holder mål. Det gør 9 ud af 10 sæt ikke idag. Så de skal renoveres. Så er det idag billigere at købe nye repro. Selv i en god kvalitet (som iøvrigt vejer mindre end originale) koster de kun 935.- hos mig. Du kan sagtens finde dem billigere, men hvis der står QSC eller Empi på pakken nægter jeg at bruge dem. De er simpelthen for dårlige.

Hvis du kun vil have bundtræk kan du jo for såvidt lige så godt bruge en modificeret std karburator. Så er du osse fri for justerings- og syncroniseringsproblemer.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Frank jeg vil helst holde det så tæt på std som muligt, så derfor vil jeg ikke ud i at bore i blokken. Jeg har læst meget godt om 1776 ccm, men jeg kommet næsten lige så tæt på med den længere slaglængde. Jeg ved godt at der nok er flere faldgrupper, men så må jeg bare være ekstra omhyggelig (og nok spørge lidt mere, og håbe på lidt råd fra nogle af jer erfarende motorbyggere)

Så bliver det en 1745 som skal bygges. Er det et std mahle sæt som er mest velegnet eller skal jeg have speciele stempler og cylindere? Hvis det er std skal jeg have shims under cylinderne for at kompencere for den længere slaglængde? Hvilken kanst vil være god for at få et bredt momentområde?

Farmer jeg syntes at jeg læste et sted på nettet at du lavede forsøg med en enkelt 40 mm kaburator. Bare sådan af lidt nysgerrighed, hvordan gik det enlig. Jeg havde enlig først tænkt mig at den skulle se orginal ud, bare med lidt mere monent i den. Men der skal jo nok nogle større kaburatore på hvis man skal have det fulde udbytte af den, eller hvad? Jeg har hørt at nogle sætter et tungere remhjul på end std. Har det nogen praktist betydning for motorgang eller holdbarhed?

Hilsen Pede

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har et sæt nye 1600, meget lavkompressions stempler/cyl. Der kan drejes meget af stempeltoppen. Der er langt ned til den første ring. Så kan man lave en med 74-76mm slag uden at motoren bliver for bred til køleblikket.
De er nye i den forstand at de er pillet af en ny original komplet motor, der ikke havde kørt. 800-

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg ville nu helst undgå at dreje noget af, men jeg vil lige holde det i tankerne Frank.

hilsen Pede

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis nogen kan svare på nogle af de overstående spårgsmål ville jeg blive super glad. Så kan jeg nemlig kunne lave en indkøbsliste til mit motorprojekt.

Hilsen Pede

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Pede
Ring og ta en snak med farmer , han er en meget venlig mand ,og ved alt der er værd at vide om vw motor tuning , har du tjekket hans hjemmeside ?
http://www.morepower.dk
Lars

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja det er ikke noget problem at bruge standard Mahle stempler osv. til dit formål.

Men lige en kommentar til den combo du har valgt. Jeg forstår slet ikke hvorfor du vil holde standard boring og lave længere slaglængde. Hvad er argumentet helt præcist?
Efter min mening giver det giver dig kun flere problemer at lave den løsning. Der er mange flere ting på og i motoren, der skal tilpasses i modsætning til, hvis du lavede større boring og beholdt standard slaglængde ...så er det stortset kun blokken der skal laves lidt ved.
Der er ingen tvivl om at det kan blive en god motor hvis den bliver lavet rigtigt, men jeg synes ikke det er besværet værd når vi kun snakker så få kubik og der er en anden og nemmere måde at lave det på.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har set på Farmers side, og der var der jeg fik den tanke at det nok var en fin lille maskine til en ghia. Jeg ønsker ikke mange HK men vil gerne have lidt mere moment end en std 1600. Jeg køre med en 1200 med 34 HK, og jeg savner lidt mere optræk. Jeg ved godt at det ville jeg også få med en 1600 og evt en lidt peppet 1600. Jeg har bare den opfattelse (ret mig hvis jeg tager fejl) at en motor med længere slaglængde giver mere moment. Jeg vil ikke bygge en motor til race, men den må gerne kunne følge med trafikken og lave en hurtig overhaling. Hvis der er en anden combo som vil egne sig bedre er jeg meget interesseret i at høre om det. Men en ting ligger helt fast. Jeg vil have en krumtab i med længere slaglængde. Men lad mig enlig høre jeres meninger. Jeg har ikke købt noget endnu, så alle input er en stor hjælp. Jeg regner ikke med at den skal kunne tage mere end 4500 - 5000 omdrejninger.

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) bugservice Member
Skrev for 13 years siden | | | |

byg en 1914cc med std krumtap billigt og forholdvis nemt at lave . har lavet jeg ved ikke hvor mange af dem og de kører bare , hold den ned i comp.så du ikke for varme problemer en std 34mm kaburator og en 1.5 ltr sump så kører det
du er velkommen til at ringe

MVH Dennis

-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Bare rolig du kan nemt få et godt moment med std. slaglængde. Det handler om at bruge den rigtige knast og ikke for store insugningskanaler/ventiler.
Drop den lange slaglængde og brug pengene og tiden mere fornuftigt, f.eks. på en 1776 eller 1914 som Dennis foreslår.
Ved ikke hvorfra du har, at langt slag er den eneste vej frem, hvis man vil have et godt moment? ...det er rigtigt at en længere slaglængde kan give mere moment, men det gør flere kubik altså også, hvorfor 1914 måske vil være den bedste løsning i mine øjne.

I den sidste ende skal du jo selvfølgelig gøre som du selv vil, men nu spurgte du jo om folks meninger og går da ud fra at det var for at få lidt vejledning. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Længere slaglængde giver ikke nødvendigvis mere moment. Men giver næsten altid en bredere momentkurve.
Men ellers skal du kigge med på sidelinien her det næste stykke tid. - Om ca. 1 måned har jeg sansynligvis (forhåbentlig) min nyeste kreation færdigpudset. 1914 torquer. Med modificeret std. karburator. Ca. 100 hk v. 4400 omdr. og 160 Nm v. 3000 omdr. - Så kan du snakke om sejtrækker!!!
Det kunne jo gå hen og være noget for dig.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Den glæder jeg mig til at høre om. Farmer kan fortælle mig hvilken knast du ville bruge i en 1745, hvis den skal lave et godt moment fra bunden af? Og hvormeget den ca vil yde?

Hilsen Pede

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du blir ved med din 1745. - Fair nok. Men så må du osse acceptere konsekvenserne, for den er, som nævnt noget vanskeligere at bygge end en 1776. Men jeg ville bruge en CB 2280 knastaksel. Eller måske en 2239/2239-2 (Det er en af mine egne)

Effekten kan ligge "over det hele" Det kommer fuldstændig an på hvor godt du forbereder den og hvor godt topstykke arbejde der bliver lavet til induktion og udstødning. Så fra 60 til 85 hk.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

super. Tusinde tak Farmer. Det var noget jeg kunne bruge. Jeg ønsker et bredt moment i motoren og den kommer nok ikke til at køre mere end 4500 omdrejninger. Så jeg håber på at kunne vende tilbage så jeg får den helt rigtige knast.

Tusinde tak for god rådgivning. Det kan være jeg kommer med flere spørgsmål når der sådan lige kommer noget op. Så det håber jeg er okay....

Hilsen Pede

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis du ikke vil køre mere end 4500 omdr. har VW-fabrikken opfundet en god knast, som de har brugt i mange millioner motorer.
En 1600 motor med to karburatorer og lidt hjælp til topstykkerne, yder 68-72 HK med sådan én.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Okay tak. Er det std type3 kaburatore de snakker on eller er det weber dellorto? I tilfælde af det sidste hvilken størrelse?

Hilsen Pede

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Solex/Kadrons 40mm. Eller Weber 34 ICT.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.