Nu synes jeg i skal se at blive voksne og så holde op med det ammestuesnak om, at sgl. port toppe er umulige. For det er noget ævl!
- Nej de kan ikke give det samme i effekt som dobbeltportede. Det er jo lissom logik for perlehøns. Men de kan, efter kyndig behandling give ganske god effekt, og næsten lige så meget moment, som doppeltportede toppe. Det er faktisk et af de steder, hvor Hot rod bogen ikke holder vand. Men med den viden vi har idag kan vi relativt nemt hive 85 endda 90 hk ud af sgl. port toppe.
- Faktisk er jeg på nippet til at "frigive" en: 1600 Sgl.port std plus med 60 hk. en af grundende er, at der ligger rigtig mange fine brugte enkeltportede topstykker derude,som, bare ligger. Og 040 toppe er ved at være pebrede. Så jeg valgte at forske lidt i hvad der skulle til for at gøre en enkeltport 1600 motor mere kvik og omdrejningsvillig uden at ofre kørbarhed.
- Mht. type 3 karburatorer, så kan vi jo da renovere dem, hvis de er meget slidte. MEN der er det rigtigt som en nævner, at man skal holde det op mod et sæt nye repro. Dog vil jeg sige , at i en type 3 bør man overveje det een gang til, da reproerne ikke umiddelbart passer speedertræk med de originale.
Hvis man ønsker at beholde de originale, men gerne vil have mere godav i en type 3, ville mit valg falde på en 1776er. simpelhen for at få mest harmoni i tingene. dernæst ville jeg gå på jagt efter nogen -78 34 mm Solex fra en 17/1800 busmotor. De spjældhuse kan ret nemt tilpasses og monteres på 32érens overdel. Så tar man venturien og ændrer brydepunktet og samtidig går op i 27 mm. (Man skal lige huske luftdysen fra 34éren osse.)Man kan osse "bare" beholde den som 26, men nu jagter vi jo kræfter. spjældhusene skal 99% sikkert have nye bøsninger, men det kan bl.a. jeg lave.
- Topstykkerne skal jo naturligvis have en pæn gang massage, samt et par andre detaljer, som jeg ikke vil ind på her. Det er for omfattende. Kompression 8,5-1 på 95 oktan.
- Mht. knastaksel er jeg ikke helt sikker. Det skal jeg lige regne lidt på. Men mit udgangspunkt ville nok være en CB 2239/2239-2
- Udstødning skal være en 4-1 type. der er et par forskellige at vælge imellem.
- Så skal det originale luftfilter modificeres for at kunne håndtere mere luft. Det nemmeste er, at bygge den om til at kunne ta et papirfilter til en moderne bil, og så strømline "indsugningerne" ud til karburatorerne.
Er man ligeglad med det originale luftfilter, kan man fremstille et par "paddehatte" indsugningsrør, hvorpå man så kan montere et tårnfilter, som ligger ind over motoren. Der ligger faktisk 6-7 hk og gemmer sig der, fremfor det originale filter.
Gjort rigtigt kan denne grundopsætning levere noget i retning af 75 hk og 135 - 140 Nm moment, med rundt regnet samme karakteristik, som en 1500S, som de fleste synes kører rigtig godt.
- Hvis jeg må få lov at lave en ny indsugningsmanifold kan jeg hente mere endnu.
T