Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvor mange ccm i type3 motor?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jesper Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvor mange ccm er muligt, hvis man kun kører med 32pdsit, 1500S/1600, enkelt port karburatorer? Motoren skal selvfølgelig være kørbar, ikke nødvendigvis 80 hk bare mest muligt... Jeg er klar over at karburatorer/topstykker sætter grænsen, men kan de evt. hjælpes med en mild knast eller 1.25/1.4 vippetøj?
Skal forresten sidde i type1, hvis det gør en forskel.

-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du kan jo for så vidt køre med alle de cc du vil på en karburator. Motoren når bare sin topeffekt tidligere fordi karburatoren ikke "kan give mere"
Hvis du bruger penge på flere kubik er det vel dumt at spare ved at bruge en for lille, måske slidt, karburator som du ikke kan få reservedele til.
Ja topstykkerne sætter også en grænse. Pas på med ikke at bruge pengene forkert. Enkeltportede topstykker kan faktisk ikke hjælpes. Hvis du ser kurverne i den gamle tuningsbog: How to hotrod VolksWagen engines. Kan du se at et meget ombygget enkeltportet med større ventiler, ikke flower så godt som et std. dobbeltportet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jesper Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja, jeg har godt set kurverne i How to hot rod. Det er jo ikke for godt. Det bliver nok bare en 1600 igen, men hvis et sæt 1776 kunne have givet noget var det jo "nemt" når den er skilt ad.

-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

1776 kan da sagtens give noget.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

http://cal-look.no/lounge/index.php?topic=12767.0

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Jesper Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Frank, det er lige det jeg mener. Flere cc er sjovere og hvorfor så ikke 1914?. Der er ikke noget mål for ydelsen, men max effekt skulle gerne stadig ligge omkring 4500-5000. Hvis karburatorerne kun kan levere luft så den topper ved 3000 omdr. går det sjove jo lidt af den. Hvor er grænsen, uden hele motoren skal ombygges? VW brugte først 32pdsit på 1500, men det gik jo også på en 1600 og måske de kunne klare lidt mere.
Rasser: Fin tråd, men for ekstremt. Det er kun fordi motoren alligevel skal skilles ad, så er det jo nemme hk - måske...

-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hmm det kunne være intersant hvis nogen kunne fortælle hvor stor motor de kaburatore kunne klare ved de omd. Hvis man nu var så heldig at have eller kunne få nogen som var NOS. Ved godt at nogle nye nok er vejen frem, men hvis nu...

Hilsen Pede

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Jesper Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja, nemlig... Der må da være nogen der har prøvet.

-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kom til at tænke på kaburatorene på std 2,0 type4. Hedder de ikke noget med 32-36? Ved godt at de ikke er ens, men tænkte bare lige lidt. Men ret mig enlig, da jeg gerne vil lære det jeg kan.

Hilsen Pede

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er ikke sikkert nogen rigtigt har prøvet det. Det er jo splid af tid og især penge først at fremskaffe dele så man kan gøre et sæt 40 år gamle karburatorer brugbare igen. Samtidig med at dem der har prøvet at tune en VW fraråder at bruge dem.
Jeg gider ikke bygge en motor til mange tusinde kroner, for det koster næsten det samme at bygge en 1600 som en 1914, og så holde den nede med for små karburatorer.
Hvis nogen spørger, vil jeg da heller ikke råde dem til at gøre det.

Ja type4 findes med 34mm. Og de er nært beslægtede med dem på type3. Så nært at nogen har forsøgt at bruge dem og de passer også på type3 manifolder.
Den første type4 motor i 1968-69 kørte med 34mm. der er helt magen til type3 karb.
Dem på 2 liters transporter har en specielt tomgangssystem, men kan også virker.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg må ærlig indrømme at jeg ikke er så erfaren i det med motore, endnu håber jeg... Jesper spurgte bare med de std kaburatore som han havde, og tænkte på det kunne være interesant at vide hvad de kan klare... Så det var nu mere ment som hjælp. Det kunne jo være at en af jer erfarne kunne sige at de f.eks. ikke kunne klare mere end ca 1800 ccm ved ca 4500 omd?

Med hensyn til den motor som jeg vil bygge, 1745 ccm, vil jeg nok bruge enten en std 34 eller 34 itc/40 kadron. Og helt nye da jeg ikke gider gamle slidte spjæld mm. Men det er en anden snak/tråd, sorry.

Hilsen Pede

PS: Frank jeg kunne godt være interesseret i dit cylindersæt. Har du et nr jeg kan fange dig på?

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

21728554, venligst ingen SMS, tak.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nu synes jeg i skal se at blive voksne og så holde op med det ammestuesnak om, at sgl. port toppe er umulige. For det er noget ævl!

- Nej de kan ikke give det samme i effekt som dobbeltportede. Det er jo lissom logik for perlehøns. Men de kan, efter kyndig behandling give ganske god effekt, og næsten lige så meget moment, som doppeltportede toppe. Det er faktisk et af de steder, hvor Hot rod bogen ikke holder vand. Men med den viden vi har idag kan vi relativt nemt hive 85 endda 90 hk ud af sgl. port toppe.

- Faktisk er jeg på nippet til at "frigive" en: 1600 Sgl.port std plus med 60 hk. en af grundende er, at der ligger rigtig mange fine brugte enkeltportede topstykker derude,som, bare ligger. Og 040 toppe er ved at være pebrede. Så jeg valgte at forske lidt i hvad der skulle til for at gøre en enkeltport 1600 motor mere kvik og omdrejningsvillig uden at ofre kørbarhed.

- Mht. type 3 karburatorer, så kan vi jo da renovere dem, hvis de er meget slidte. MEN der er det rigtigt som en nævner, at man skal holde det op mod et sæt nye repro. Dog vil jeg sige , at i en type 3 bør man overveje det een gang til, da reproerne ikke umiddelbart passer speedertræk med de originale.
Hvis man ønsker at beholde de originale, men gerne vil have mere godav i en type 3, ville mit valg falde på en 1776er. simpelhen for at få mest harmoni i tingene. dernæst ville jeg gå på jagt efter nogen -78 34 mm Solex fra en 17/1800 busmotor. De spjældhuse kan ret nemt tilpasses og monteres på 32érens overdel. Så tar man venturien og ændrer brydepunktet og samtidig går op i 27 mm. (Man skal lige huske luftdysen fra 34éren osse.)Man kan osse "bare" beholde den som 26, men nu jagter vi jo kræfter. spjældhusene skal 99% sikkert have nye bøsninger, men det kan bl.a. jeg lave.

- Topstykkerne skal jo naturligvis have en pæn gang massage, samt et par andre detaljer, som jeg ikke vil ind på her. Det er for omfattende. Kompression 8,5-1 på 95 oktan.

- Mht. knastaksel er jeg ikke helt sikker. Det skal jeg lige regne lidt på. Men mit udgangspunkt ville nok være en CB 2239/2239-2

- Udstødning skal være en 4-1 type. der er et par forskellige at vælge imellem.

- Så skal det originale luftfilter modificeres for at kunne håndtere mere luft. Det nemmeste er, at bygge den om til at kunne ta et papirfilter til en moderne bil, og så strømline "indsugningerne" ud til karburatorerne.
Er man ligeglad med det originale luftfilter, kan man fremstille et par "paddehatte" indsugningsrør, hvorpå man så kan montere et tårnfilter, som ligger ind over motoren. Der ligger faktisk 6-7 hk og gemmer sig der, fremfor det originale filter.

Gjort rigtigt kan denne grundopsætning levere noget i retning af 75 hk og 135 - 140 Nm moment, med rundt regnet samme karakteristik, som en 1500S, som de fleste synes kører rigtig godt.
- Hvis jeg må få lov at lave en ny indsugningsmanifold kan jeg hente mere endnu.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ahh, nu sad jeg lige og skannede tråden igen. - Han siger jo den skal i en type 1!! Det ændrer jo lidt på sagen.
Men mit valg ville stadig være 1776. Effekten kan nok hæves yderligere 5 hk. da der i type 1éren er plads til at lave bedre manifolde og indsugningsfiltre.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg vil dog stadig mene det er dumt at bruge enkelt portede topper. Jo det skal man gøre hvis man skal overholde nogen regler i en motorsportsklasse hvor dobbeltportet ikke er tilladt.
Det er jo heller ikke gratis at ændre på dem. Så kan man jo ligeså godt starte med et bedre udgangspunkt.
Men til dagligt brug og som en 1500S kan køre. Jo for pokker, brug dem hvis I har dem.

En af mine gamle venner kørte med en Scat C35 knast (284 graders) der jo i og for sig ikke er sur som en Engle W110, og et 34mm TDE karburatorsystem på en 1600 enkeltportet motor. Puha, tomgang, hvis man kunne tale om, og så gik den ikke igang før ved 3500 omdr.
Samme knast over i en dobbeltportet med to 36DCNF. Meget bedre. Tomgang og træk helt fra tomgang.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Joeh. Men en af de ting jeg har erfaret mht. tuning på sgl. port toppe er, at de netop IKKE kan li´ straight pattern knaster.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.