Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  opbyg af motor med et budget på 10.000kr

Tags:
No tags yet.

(permalink) nivolo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg har en 1300 motor med 44 heste som jeg gerne ville have restaureret. Muligvis en lettere tuning. Hvad vil i anbefale jeg køber? og kan man noget for så få mønter?
Jeg vil hellere have en drifsikker og solid motor. End mange heste. Grunden til jeg spørg er at hvis jeg selv går på shopping tur ville det bare går galt.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du skal sikre dig at blokken er OK. Ellers er det spild af penge. Hvis du har en god blok må det være muligt at lave en std. 1600cc for 10.000 kr. hvis du selv kan lave arbejdet.
Et par OK topstykker uden knækkede bolte og så udskiftning af ventilstyr og udstødningsventiler. Genbrug indsugningsventilerne som du polerer og derefter får slebet.
Til slut fræsning af ventilsæder mv. Kan du låne dig til værktøjet til det ?
Nyt cylindersæt, kan der blive til et sæt 90,5mm (1776cc) ?
Men med 10.000 skal man godt nok tænke sig godt om.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg vil ikke påstå at det er umuligt for 10 lange. Men du skal DÆLME være om dig, og være heldig at mange dele holder mål og kan genbruges.
Denne fine lille 1300 sgl. port er så godt nok trimmet lidt, men prisen er, som nævnt KOSTPRIS! Altså intet til arbejdsløn.: http://vwnettet.dk/topic/166745

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) nivolo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg er smed så kan komme til fræser, drejebænk osv. Er det måske bedere bare og renovere motoren end og begynde og tune når vi kun snakker 10k?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du skal regne med at alt hvad vi skiller ad, er slidt op. Krumtapperne holder som regel mål, men ellers resten - uha!

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg vil anbefale dig at kigge efter en industrimotor der ikke har gået så mange timer og så bruge longblokken fra den og tage resten af stumperne fra din gamle motor. Er karburator, strømfordeler osv. på den gamle motor slidt skal de selvfølgelig renoveres.
Med en industrimotor som basis tror jeg godt du kan holde prisen på under 10.000,- og stadig ende op med en 1600 motor der er så god som ny!

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) nivolo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hvad skal jeg anskaffe mig af værktøj? micrometer skrue osv?

(permalink) nivolo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg har snakket lidt med en kammerat der har maskinerne til diverse ting. Men ingen af os ved præcis hvad man kan gøre? Vi snakkede om planing af topstykke? ventilstyr? fjerne vægt fra svinghjul? fræse cyllindere op? bore olikanaler op?.
Problemet er at jeg ikke har skilt motoren endu så vi kan ikke rigtig se hvad man kan og ikke kan. Så søger råd om hvad jeg kan og ikke kan. Ud over dette har jeg hørt at det med og fjerne vægt fra svinghjulet er dumt?

(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Med et maskinværksted i baghånden, så kan du reelt set skille din motor ad og bore blok og toppe op så de kan tage et 90,5/92 eller 94mm cylindersæt. Sidstnævnte giver 1914ccm, og koster vel et par tusinde (er komplet med stempler, cylindre og ringe)

Så for et par tusinde er du gået fra 1.3L -> 1.9L motor. Desværre kommer der altid en masse uventede udgifter når man splitter en gammel motor på en veteranbil, så helt så let går det nok ikke.

Men check da op på standen af den motor du har nu, og overvej dine muligheder. Et sæt topstykker koster ca 3000 og som nævnt koster cylindersættet 2000.

For at gøre det let for dig selv - så behold svinghjulet som det er, og evt. finde en std. karburator fra en 1600ccm (34pict).
En ny udstødningsmanifold må du dog ikke snyde dig for, de fås for 600-1000kr incl. potte, og giver let motoren lidt ekstra kræfter.

Ingen grund til at bore oliekanaler op, med det du forlanger af motoren.

osv. osv.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis du vælger, og det gør du, en motorblok fra efter 1970 så har den de største oliekanaler VW kom med. Dertil har VW tilpasset oliepumpen, reduktionsventiler osv.
Det dummeste du kan gøre er at tro du kan gøre det bedre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg skiller lige motoren i weekenden så kan jeg komme med billeder. Og håber i vil blive ved med den fine hjælp tak for det.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du behøver ikke lægge billeder ind. Vi ved hvordan det ser ud :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vsmeden Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hay ved ikke om det hjelper dig men her er hvad jeg gjore ved min motor det var en gammel 1600

blocken og krumtappen var okay
lettet svinghjul til 5 kg og fik afvejet krumtap og svinghjul sammen 1200 kr
et sæt brugte 1300 topstykker blev frest op til 1600 og kompresionskammeret 1 mm mindre og portet hvad jeg syntes de skulle det kostet så gratis
nye lejer til det hele mener det er omkring 1000 kr
en ny knast 262g med hjul og løftere mener det er 1200 kr
cylindersæt med pakninger og det hele 1450 kr
009 fordeler 550 kr
det lille tarmslyng 600 kr
rep sæt til 34 mm karburatoren og ny dysse 200 kr
og så er manifoldene tilpasset til topstykkerne og sleben/ poleret inden i
og den har kørt kanon de siste to sommere haved den på rulle felt i sommers og den yder 71 hk og 126nm er dog aldrig blevet kørt ind på rulle felt
. ja brug det hvis du kan

-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant
(permalink) nivolo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

vsmeden det lyder da klart som en mulighed inden for de 10.000kr takker for svaret

(permalink) nivolo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

er der forskel på om jeg laver en singel portet eller dobbelt portet motor, hvis jeg bruger den samme kaburator? her tænker jeg på og lave min 1600cc

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

En singleportet er meget mere følsom overfor knasten. Altså den får hurtigere dårlig tomgang osv. Desuden er et singelportet flow i indsugningen så dårligt at det ikke kan betale sig at tune på det.
Jo du kan selvfølgeligt tune på alting og det hjælper selvfølgeligt. Hvis du læser den gamle "How to hotrod volkswagen engines" så menes der at et maksimalt portet singelport topstykke, er dårligere end et dobbeltportet der helt std.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

er det her fusk? alle andre stødstangsrør ser normale ud

billede0251.jpg
billede0252.jpg

(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej, det er ikke fusk. Det er en "renoveringsmodel". Hvis der har været et enkelt rør utæt, vælger man denne metode, i stedet for at skal det hele hevet fra hinanden.

Jan_vw

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) nivolo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

okay så man kan få stødstangen ud uden og skille motoren?

(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Man tager vippetøjet af, udtager den stødstang det drejer sig om, kvaser stødstangsrøret nedefra, og så modsat med det nye.

Jan_vw

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) nivolo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg har besluttet og købe et 1600ccm cyllinder sæt og 1600 dp toppe. Er der andet jeg skal have fat i der? kan jeg bruge alt fra mine 1300 toppe?

(permalink) nivolo Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jeg har læst lidt om ventiler til blyfri benzin? men er ventiler det eneste jeg skal skifte eller er der mere jeg skal have fat i?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du skal ikke foretage dig noget på en VW for at kunne køre på blyfrit.
Ja, nu ved jeg ikke hvad du mener med "alt" Men 1300-1500-1600 motorer er "ens" For så vidt angår ventilfjedre, vippetøj, stødstænger og andre småting.
Ventilerne har ikke samme størrelse, så dem kan man ikke bruge.

Hvad ender det med at du gør. Hvad køber du nyt og bruger du af brugte dele ?
Lad for eks. være med at montere nye ventiler og/eller slibe de gamle og så ikke skifte ventilstyr. Eller er det nye topper du køber ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har du undersøgt om blokken kan genbruges inden du løber ud og køber nye stumper?
Det er efterhånden sjældent at en type1 motorblok kan genbruges da 9 ud af 10 er slidt op.
Start hellere med at skaffe en brugbar blok end at bolte nye stumper på en motor der er i forvejen er slidt op.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ja jeg mener stadigvæk at man skal være ret go motorrenovasker og EKSTREM heldig med de brugte dele der holder mål - for at kunne holde sit budget på under 10000 og ende op med noget der holder mere end 20000 km - men det er nok bare mig...

men man skal jo starte et sted , og hatten af for at du prøver...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)

Reply »

You must log in to post.