Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  opbyg af motor med et budget på 10.000kr

Tags:
No tags yet.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

JEEEZZ! 250 indlæg, og blokken er ikke engang samlet (?)

HVA MÆ om du lige tog og fik blok og krumtap målt ordentligt op, så du ved hvor du er henne. Det du har gang i lyder jo helt i hegnet. Og jeg har ikke fået min lørdags drink endnu.

Jeg har set dårlige lejer, men der er dælme langt imellem dem.

Så, Blokmål, på ALLE overfald. Og
Mål på krumtap på ALLE søler.
Og det skal IKKE gøres med en tilfældig skydelære fra et smedeværksted.

Og mht. dit bolt problem. Så er du nok så langt nede nu, at der kun er en vej, hvis den skal reddes. Det er at spænde toppen op i en fræser, og så fræse bolten ud. derfter rives nyt gevind til en V-coil, og i med den. Så er du køreklar.

Jeg har en gang i min "karriere" måttet have en bolt gnistet ud af en SF top. Det kan nok ikke gå på en gammel top. Men på et sæt til 15000 er der lidt mere at gøre med.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) VagHenrik Ringsted. Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er sjov læsning det her :)

-------------------------------------------
pladearbejde udføres.
http://www.pladewerket.dk
info@pladewerket.dk 40426069
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hej Nivolo

Hvis dine toppe er præget af slid i sådan en grad at alle støttebolte knækker og du ikke mener udstødningen har været af de sidste 30 år, mon så ikke dine ventiler er lige så slidte?? et sæt ok topstykker kan du købe brugte for mellem 500 og 1000kr.

Hvis du vil genbruge dem så skal du have dig en søjleboremaskine, wd40 til køling, et kvalitetsbor eller to og så skal der bores langsomt og forsigtigt....håndbor og jem&fix bor er no go....

Nu får du en del hug i denne tråd, men det er fedt du forsøger dig frem....selvom du måske fejler, så har du bestemt lært noget til næste gang

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hejsa hendrixxx prøvede både med søjleboremaskine og kvalitetsbor. Ved ikke rigtig hvordan man kan se forskel på om et bor er kvalitet. Men arbejder sammen med en del maskinarbejdere som siger det er kvali, og som selv er i chok over de ikke kan bores ud. på fredag vil jeg prøve med et gulbelagt bor. Har også fået afvide af en at man kunne slibe en mur bor skarpt og det måske kunne virke. Arbejder sammen med en der har magget meget med vw (godt nok for en 30-40 år siden men alligevel) han siger at topstykkerne ser rigtig fine ud, har dog ikke vist ham ventilerne. Og tak for de flinke ord. Sætter stor pris på hjælpen jeg får herinde, men nogle af mine nybegynder "dumme" spørgsmål går åbenbart nogle folk på.

(permalink) jpwest Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det der er sket for dig med de topstykker,den rest bolt erterhånden godt og grundigt hærdet,og rester af dine bor(sandsynligvis hss)har brændt sig fast i overfladen,de"gulbelagt" bor du omtaler er balagt med en en belægning der hedder tnn
Dette kan være løsningen,bare tænk på hvis belægningen bliver brudt kan man lige så godt stoppe,derfor masser af kølevand og lave omdrejninger,når du nu har omgang de rigtige steder ville mit råd være og spænde de topstykker op i en maskine der kan køre med indvendig køl,og så sætte et hårdtmetal bor op,eller som Farmer skriver får det boret ud med en fræser

Det trick med murbor bruger man til støbejern.

Personligt havde jeg smidt de toppe ud for 100 indlæg siden og fundet et par gode brugte

West

(permalink) Biffo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Der er intet i vejen med "nybegynder" spørgsmål - især ikke, hvis svarene også bliver både hørt og brugt..

Det er rigtig svært at bygge en motor, hvis det eneste værktøj er et tastatur..;-)

(permalink) jpwest Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Biffo skrev

Det er rigtig svært at bygge en motor, hvis det eneste værktøj er et tastatur..;-)

HÆ så sandt så sandt

West

(permalink) Steen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tricket med murbor kan osse bruges til "hårde" materialer, vi bruger det bla til hærdet indlæg i sprøjteforme ved småændringer eller hvis man skal bore hul i en hærdet stift og lignende.

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

så får jeg os lige målt tappen og blokken imorgen på arbejde. Så håber jeg i kan hjælpe med hvad målene betyder.

(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

så blev tappen målt, nåede ikke blokken den måler jeg imorgen. På tappen var alle punkter 2 hundrede dele under lejet's størrelse, er det som det skal være?

(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

så blev blokken målt igennem, det passer med at der er 7 hundrede dele på alle lejer til olie. Så det måtte jo værre tappen der er skæv, så fik den op i en dreje bænk og det viste sig den var 1 tiendedel skæv. Men jeg fik den ned på 2 hundrede dele og det var alle lejeflader på tappen så der er nok en skævhed i bænken. Så det burde vel være som det skal være?. Har også fået udstødningsboltene i topstykkerne ud. Det virkede det med og slibe et murbor skarpt. Samler blokken senere idag så må det jo vise sig om det har hjulpet.

(permalink) Steen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvordan har du rettet krumtappen?

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

med en plasthammer, og lad nu venligst vær med og svine mig til fordi det er gjort som det er gjort. Min ide var og droppe projektet pga krumtappen så jeg havde intet og tabe ved og prøve. Følte mig selvfølgelig frem med lidt små slag indtil jeg fik den ned på de 2 hundrede dele, så stoppede jeg for at det ikke vil gå den anden vej.

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hallo rigtige mænd giver aldrig op
jeg har en ok krumtap du kan købe meget billigt

prøv evt. med en stål lineal at flugte lejebanerne af i blokken hvis den kan vippe eller hvis du kan få et tyndt søgerblad under den så er blokken nok skæv
husk at prøv på begge sider af linealen

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

har prøvet det med linealen der var intet. Og motoren køre stadig stram, dog mindre.

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ja men så er det jo nok krumtappen

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Gert Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Har lige læst denne underholdende (og lærerige) tråd igennem fra start til ende....og så stopper den her!?
Hvad endte det mon ud i med Nivolo og hans motorprojekt? Nogen der ved det?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Han rettede krumtappen med en plasthammer. Hvis der er nogen der tror at noget som helst GOK! med en plasthammer kan rette en krumtap. Måske i en Lego-motor, men ikke i en bilmotor.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Kim Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Hej har set krumtappe af meget større kaliber blevet rettet med en
Forhammer da jeg arbejdede med krumtaps produktion havde vi en aksel
Der efterbeabejdning havde over 8 mm kast på midten.der kom en speciallist
Fra fimaet der havde leveret godset med sig havde han et par måle ure og
Ja netop en stor forhammer han målte lidt på det og satte nogle mærker
Og så fik akslen nogle hug så den kom inden for tolerancen igen.
Det er noget med matriale spændinger.
Så alt er da muligt.
Mvh.kim

fb_img_1452772334375.jpg
fb_img_1452772417231.jpg
fb_img_1452772345432.jpg

-------------------------------------------
VW 63 type 1
VW 64 type 1
kf4951@gmail.com
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Spændende om der kommer en opfølgning på projektet, når nu der er så mange der har fulgt og rådgivet, kunne det være dejligt at historien blev bragt til ende.

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg tror projektet blev opgivet - det gik jo lidt trægt - men underholdende var det ;-)

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Rettede da os altid krumtappen i mine Cross motorer med en plastic hamme når jeg havde presset ny plejestang i..:)

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Gert Member
Skrev for 8 years siden | | | |

Jeg har sjældent set en tråd, hvor personen der starter og spørger om råd, i den grad overhovedet ikke hører efter de råd der gives på hans spørgsmål (hvilket han ofte bliver gjort opmærksom på)...men derimod bare kører derud af...for så at stille nye spørgsmål, på de problemer han ikke lyttede til.
Desværre gik han åbenbart kold i motorprojektet - trods enorm stædighed og gå på mod - men tråden må betragtes som: how NOT to do, når du vil bygge motor :-)

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback

Reply

You must log in to post.