Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  opbyg af motor med et budget på 10.000kr

Tags:
No tags yet.

(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

er også prøvet havde et sæt liggende til og få knækkede bolte ud med. De bor duede heller ikke. Snakkede med en herre der havde magget meget med luftkøled vw'er. Han snakkede om noget med og ligge den på et komfur og komme noget olie i topstykket. Ved ikke om det kunne bruges

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

He He hvis du har boret i en helt time i en bolt ,ville jeg nok lige tjekke op på omløbsretningen på bore maskinen :-) få et maskinværksted til at fræse dem ud

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

:) er smed og arbejder et sted hvor der er maskin værksted. Derfor jeg ved det er ordentlig udstyr jeg har brugt ikke noget harald skrald.

(permalink) Steen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det lyder godt nok mærkeligt at de ikke er til at bore ud.
Jeg plejer bare at bore dem ud i søjleboremaskinen og det har ikke været noget problem endnu.

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) TLS Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Her er lidt at læse.
http://vwnettet.dk/topic/158474

-------------------------------------------
Syddjurs
tlsunder@outlook.dk
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Har kun prøvet det éen gang - tilbage i firserne - brugte noget i retning af alm. hss 6 - 8 mm bor i en håndholdt Black & Decker. Og så en "ornepik" i hullet - så kom stumpen sgu ud. Tog omkring 45 min, hvis jeg ikke husker helt galt...

Men alting var selvfølgelig osse bedre i gamle dage
;-)

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tja du løber godt nok ind i nogle problemer men denne tråd viser jo netop at selv en vw motor kræver viden og erfaring for at lave så den holder i lang tid.

Er gevindet istykker så skal det skiftes og enten gør jeg det som Frank siger eller så svejser jeg en møtrik på, du skal ikke nøjes med en 8 mm møtrik jo, tag en 10 mm eller en 12 mm møtrik så der er plads til at svejsningen får fat i støtten.
Når den er svejset på kan du forsigtigt varme hele støtten op og lige lade den køle 30 sekunder, så kommer støtten også med op.
mvh jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

okay det må prøves har nu prøvet med både 10 og 12mm møtrikker. Har både prøvet med tig og mag. Og har prøvet ikke og køle det ned efter altså bare lade det ligge til det var håndkoldt. Svejsningen knækker rent af ved bolten. Nogen der ved hvor man kan købe det der "tap-out" altså saltpetersyre?

(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

man må os tænke på at motoren er 40år gammel og tvivler stærkt på at udstødningen nogensinde har været af. Så de er blevet varmet op og kølet ned ufattelig mange gange. Man skulle bare kigge på pindboltene så knækkede de.

(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

men lader det bare ligge der er jo noget tid til de skal bruges. Så må jeg bare forhøre mig rundt omkring indtil jeg når dertil. Er der nogen der ved hvorfor jeg har problemer med det to delte leje? det ligner på csp's hjemmeside at man kan købe std lejer hvor det to delte er en halv mm større. Men så vil der vel ikke stå std på det? er 100% sikker på jeg har bestilt alle std. Men efter hvad jeg kan måle med en ydmyg skydelære er at der er en halv mm større end det gamle

(permalink) SJN Member
Skrev for 13 years siden | | | |

har et leje liggende du kan prøve med.

Er Lejet større vil det typisk være 0,5xSTDxSTD, forudsat at det er den udvendige diameter der er større.

Lejerne du prøver at sætte i lader til at være 1. eller 2. understørrelse på krumtappen, og det skal du ikke montere.

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvis du har det gamle endnu kan du jo lige prøve at montere det ,og se om svinet kan dreje rundt

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

kan desværre ikke finde den ene halvdel så vil rydde lidt op i dag og hvis jeg finder det prøver jeg lige med det i

(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er det rigtige std. leje du har, det kan jeg da regne mig frem til ud fra de målinger du har skrevet ned. Såfremt din blok er på std. Mål

Men du kan da ikke måle på en halv leje skål der ligger løs på bordet, de skal jo lige presses let ned i blokken, før du overhovedet kan begynde på noget som helst, og blokken skal spændes sammen. Det kan du godt se ik?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

prøv lige at læs sedlen igen Rasser jeg ser målet som 65,9/65,4 - 55,9/55,4 leje tykkelse 5,1 det giver jo ingen mening ? målene i blokken er 65,0 krumtappen 55,0
så lejet skal være 5,0 og det kan han da sagtens måle uden at lejet sidder , det der bekymrer mig er da hans skydelære eller brugen af det

så det er både overstørrelse og understørrelse :-)

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg ser de 5,1 som en fejlmåling!

Men når ellers den krumme banan er presset i blokken, så antyder de 2 andre mål jo at lejerne er ens, omend ikke ens krumme før de kom i blokken.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

vi helt enige i måling af yder/inder dia der skal lejet være monteret ,indikatoren er de 5,0 mm hvis lejerne er std.og det kan man sagtens måle

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Krumtap spring 0,25
Blok spring på 0,5

Hvis du kun måler tykkelse aner du ikke hvad der er "op og ned".

Men i det her tilfælde er det da ret enkelt synes jeg. De 5,1 er garanteret fordi der måles forkert på krumningen af lejet. Som sagt antyder de andre mål at det er std/std mål på lejet

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

men er det ikke mærkelig at det leje "klemmer" for meget til at krumtappen kan køre rundt? Skal ud til motoren om lidt så kan jeg måle på den igen. Skal jeg prøve og måle en det nye og det gamle leje når det ligger i blokken?

(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du kan i hvert fald ikke sammenligne med det nye leje du har haft monteret op som det eneste leje, det må man gå ud fra er defekt nu sådan som du har vredet rundt

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

kan godt se det ikke kan bruges mere. Men problemet var der langt før det. Må lede videre efter den sidste halvdel af det gamle og så smide det i.

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Lejet skal måle 5 mm i tykkelsen målt med spidsen af skydelæret eks. Ø65 - ø55 = 10 mm / 2 = 5 mm tykt sådan er det.og det er lige meget hvor du måler det henne det er jo ikke excentrisk :-)
du putter ikke det gamle i og kører med det vel ?

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ikke lige nu ihvertfald de jeg ik kan finde den ene halvdel. Men hvad hjælper det og købe nyt så vil den bare stadig gå stramt.

(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Holm jeg er helt med på hvordan man måler, og hvad man kan måle. Jeg gætter blot på at Nivolo ikke har målt korrekt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

det er også min antagelse :-) Rasser . der er en guide til nivolo

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.

Reply »

You must log in to post.