Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  opbyg af motor med et budget på 10.000kr

Tags:
No tags yet.

(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg har skilt blokken ad. Men ved jo ikke rigtigt hvad jeg skal måle på og hvad tollerancerne er. Så det eneste jeg i bund og grund ved er at der næsten ingen slør er i krumtappen (0.5-0.6mm). Ideen var og købe nye 1600 cyllindere og toppe uden indmad, og så købe 2 brugte karburatore og en ny udstødning så jeg overskrider sikker de 10.000kr

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Vi almindelige dødelige har ikke noget at måle blokken med.
Vi er nødt til at kigge med fingrene. Det eneste man kan måle med en skydelære er der hvor aksiallejet skal sidde i blokken.
Eller må man mærke hvor meget man mener især det midterste hovedleje har hamret i blokken. Hvordan var det gamle leje ? Faldt det bare ud, eller klemte det stadigt i blokken. Du skal have en til at hjælpe dig der ved hvad han taler om -
Da jeg skulle lave min type4 motor til min speedster havde jeg en blok fra en 914. Der faldt det hele bare fra hinanden. Jeg har ikke set noget lignede på en type4 motor før. Til skræk og advarsel var det en motor der havde været til salg for helt op mod 30.000 her på VW-nettet.
Det eneste der kunne genbruges var krumtappen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

0.5-0.6 mm aksialslør på krumtappen er lige i overkanten og KAN være en indikation af at blokken er slidt op.
Dermed ikke sagt at motoren ikke kan køre helt fint, men det kan måske ikke betale sig at putte 10.000,- i den hvis den ikke holder i det lange løb.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

der skulle lidt kraft til og få krumtappen ud hvis det er det du mener. Jeg syntes ikke tingene ser slidt ud, men det er selvfølgeligt lidt svært og se når jeg ikke ved hvad jeg skal kigger efter. Men jeg har det sådan lidt at når jeg kun er ved og bygge en 1600ccm motor og det ikke er det vilde projekt, hvorfor så skiftet alt der kan være slidt. Der er ingen slør i plejlstængerne, det eneste som jeg kan se kunne være galt er den ½mm krumtapslør der er.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Mja. Det er jo svært. 0,5mm aksialt slør ved krumtappen er meget hvis det er fordi aksiallejet kan flytte sig. Men hvis det er fordi den evt. engang har fået skiftet svinghjul og ikke blevet indstillet rigtigt er det let at rette.
Tag nu det aksial leje af krumtappen og få målt efter.
Hvorfor skifte alt der kan være slidt ? Nej det har du da ret i. Det er også derfor vi råder dig til at se efter.
Hvis blokken ikke dur´. Så mister du en del effekt, den rumler og larmer inde i bilen når du giver gas og motoren bliver varm og utæt for olie.
Det ville jeg ikke bruge 10.000 kr. på.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

nu har jeg fået skyllet 15 lag olie og fedt af blokken og har glasblæst den. Alt skidt og snavs skjulte en meget grim blok. Det er som om den krakelere stort set over det hele. Det ligner den er slebt hen af jorden mens der er kastet sten på den. Så nu ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal gøre. Det er jo lidt dumt og smide penge i en motor der ligner lårt. jeg har prøvet og fange det på billeder men det lykkeds ikke rigtigt, men i har vel os set det før.

billede0258.jpg
billede0259.jpg
billede0260.jpg
billede0261.jpg
billede0262.jpg

(permalink) Bay71 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Den skal bare fedtes godt ind i olie, så kommer den til at se fin ud.. (-:

-------------------------------------------
Mail:magnusdreyer snabela hotmail.com
Tlf: 40405554
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

HAR DU GLASBLÆST DEN ??? hvorfor det - det var da noget træls noget at finde på...

prøv at søg lidt på det , og læs indlægende om det - så forstår du hvorfor..

fejl koster penge , mange fejl mange penge . skal du holde den under 10000 skal du ikke lave fejl, det bliver sgu for dyrt så...men skal forberedde sig ordentligt, og sørge for man har styr på det hele inden man går igang..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

har sku glasblæst en del motore og kan ikke se hvad der er galt i det? og har søgt herinde og kan ikke finde noget negativt?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja det var godt nok heller ikke noget jeg turde gøre. Bare at det at være nødt til at bore en eller anden prop ud på en blok og derved risikere at få spåner i en oliekanal. Jeg hader det.
At glasblæse ville holde mig vågen om natten. Hvad nu hvis jeg ikke havde fået det hele ud ?
Og nu må du have mig undskyldt - Hvis du har glasblæst en del motorer. Hvorfor er du så i tvivl om hvordan du laver en motor for under 10.000 kr. ? Hvad har du gjort med de andre motorer ? Og hvad har de kostet at lave ?
Jeg tror du gør som mange andre. Du fokuserer for meget på hvordan motor, gearkasse og andre ting, som ikke kan ses når du overhaler på motorvejen, ser ud.
Har du fået målt de lejer og fladerne hvor de skal sidde ? Det ville jeg fokusere på. Men nok om det. Vi ses.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

nu vil jeg nok aldrig ligge søvnløs om natten pga af en motor. Jeg har aldrig haft problemer med at glasblæse blokke jeg har sandblæst motorer fra biler,motorcykler,knallerter og enda go karts. Jeg lader altid motoren være våd af olie indvendigt, sådan så kornene ikke sætter sig indenvendigt. Nu bliver blokken jo selvfølgelig ikke blæst indenvendigt så kan ikke så hvordan det skulle side fast. Jeg plejer altid og blæse blokken igennem bagefter og derefter gøre den ren med diverse kimikaler. jeg har aldrig oplevet, hørt eller set det er gået galt før. og fordi jeg har gjort dette før gør det mig da på ingen måde klog på tuning af en bobbel.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

nej det er nok godt nok , men en vw blok er heller ikke som alle andre , der er skrevet en del advarsler om netop det herinde, bla om glasblæsnings"sand" i oliekanalerne, så prøv lige at søg igen , at du ikke kan finde det er jo ikke lige med at det ikke er et problem... held og lykke

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis du har glasblæst blokken vil jeg mene det er umuligt at få alt blæsemateriale ud af oliekanalerne uden i det mindste at trække alle propper ud. Ellers er det jo umuligt at blæse/skylle kanalerne bagefter.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

har kigget lidt rundt efter en ny blok, for at få en pænere motor. Er der en grund til at priserne er så ekstremt forskellige? jeg kan finde til både 800 og 200euro uden der skulle være forskel på materiale eller stødbning

(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvor ser du nye blokke til 200 euro?

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

den er måske restaureret? mit tysk er sku ikke for godt http://shop.volkswarenhaus.de/product_info.php/info/p12736_Motorgehaeuse--fuer-1-3---1-6-L-orig-VW-Material-AS-41--general-ueberholt-im-Austausch.html

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Den fra Volkswarenhaus er jo renoveret. Man må formode den er flugtboret. idét der står "generalüberholt" Som er tysk for hovedrepareret.

Efter sigende holdt VW-fabrikken op med det på deres ombytningsmotorer fordi resultatet ikke altid er godt. Blokkene bliver metaltrætte og kan ikke genbruges. Nu afdøde Gene berg i USA rodede en del med det. Og hævdede bla. at skulle være løbet over dokumenter der dokumenterede at en VW blok var lavet i noget materiale der faktisk blev belastet maksimalt ved de temperaturer en VW motor normalt bliver udsat for.

At VW så stadig solgte ombytningsmotorer betyder ikke at de hovedreparerede dem. Det var nye motorer. Som så mange andre ombytningsdele fra VW er det nye dele man modtager selv om de er mærkede med ombytningsmærker.
VW vil ikke have "renovérbare" emner liggende og flyde, sådan at andre firmaer derved får mulighed for at genbruge dem.
Firmaet Vege, i Holland, leverede ombytningsmotorer til VW som kunne købes ved Carl Chistensen og Østergaard, idag Mekonomen.
Jeg har, medens jeg var i lære hos VW, haft lejlighed til at ombytte motorer. Både originale og fra Vege.
Det var en fornøjelse at indbygge en original motor. De kørte og lød altid som de skulle. Jeg har engang monteret en ny komplet type3 motor med to karburatorer. Det var ikke engang nødvendigt at indstille karburatorerne. Det hele stod lige i øjet.
Vege motorerne raslede altid noget mere. De var nok flugtborede og drillede tit fordi de kom med forkerte eller defekte karburatorer, strømdelere eller dynamoer. Så måtte vi tit bytte til delene fra den gamle motor.

Hvorfor blokkene i salgsannoncer tit bliver fremhævede som "AS 41" Har jeg aldrig forstået. Det er betegnelsen for den magnesiumlegering den er lavet af. De hedder sku allesammen AS41.
Gene Berg var inde på at nyere indsprøjtningsmotorer (efter 1975) vist nok var lavet i noget bedre materiale, så vidt jeg husker AS21. Men forskellen skulle være minimal og det er jo heller ikke særligt sansynligt at finde en sådan motor i Danmark.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

der er også motore derinde hvor der står noget med 100euro i rabat er det ombytnings pris? det står desværre ikke ved 13-1600cc motoren

(permalink) vwheino Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg lavede et billig motorprojekt denne sommer, så jeg kunne nå at komme ud at køre!! Den der sad i var meget slidt!! slør på 1,4mm.. Fandt en perfekt blok med få kilometer som ikke havde mere end 0,15mm slør. Satte et sæt 1600cyl på og et par fine brugte toppe. Havde selv tarmslyng. Motor spinder som en mis og kører uden problemer. Projektet stod i max 2500kr!! Motor er dog ude igen, for at blive shinet lidt op;-). Det skal siges det er en typ3 1500S motor som så også ligger i min typ3. Vi havde den for sjov på rullen. Motor havde 71,2HK og på baghjul 58HK!!

-------------------------------------------
el presidente KGB.. Notch 1962..
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Vege har altid været af tvivlsom kvalitet, - og er det stadig. Men det der med at livet på en blok ikke kan forlænges ved at flugtbore den, mener jeg stadig er noget sludder. Som nævnt før, så drejer det sig om at se/måle blokken grundigt efter INDEN man borer. Det være sig alt fra scuffingmærker, Ø på løfterhuller, "warping" i mangel af et dækkende dansk ord, samt revner eller noget der kunne udvikle sig til det.
Hvis jeg skal lave et 200+ hk krapyl, vælger jeg dog normalt heller ikke en flugtboret blok at lave den på. Men op til omkr. 140 - 150 hk ser jeg ingen problemer i det.
MEN, som osse nævnt tidligere, så er en flugtboret blok ikke bedre end den der borer den.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jo men en sund 1500S motor der får et 1600 sæt kunne jeg godt forestille mig kørte rigtigt godt.
De er bare så gamle og var allerede ødelagte da jeg kom i lære at jeg aldrig har haft fornøjelsen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

kan jeg bygge en 1500 blok til 1600? tænkte på denne? forstår dog stadig ikke det med de 100 euro er det rabat mod og bytte blok? http://shop.volkswarenhaus.de/product_info.php/info/p11_Motorgehaeuse-passend-fuer-1-5-H-Motor--ueberholt-im-Austausch--Wir-berechnen-Ihnen-100----euro--Kaution-bis-zur-Rueckgabe-Ihres-Altteils-.html

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nej du roder rundt i det. Og vi blander ting ind i det der ikke kommer sagen ved.
Dit bedste bud på at finde en brugbar gammel blok er en 1200 blok fra 8/72 og frem.
Blokkene er "ens" på 13-1600, når de ellers er samme årgang. Men i 72 bliver en 1200 også til den samme blok og de har jo alt andet lige ikke været belastet så hårdt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg har faktisk en 1200 blok. Den ligger dog ikke hjemme ved mig. Jeg kan sku godt nok ikke huske hvornår den er fra, men kan dog huske at den har aftagelig generator fod

(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

nå okay den er vist fra 1960 så er den vel uduelig


Reply »

You must log in to post.