Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  opbyg af motor med et budget på 10.000kr

Tags:
No tags yet.

(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Der står ikke noget om 100 Euro i rabat. Der står tværtimod at du skal betale 100 euro ekstra i depositum indtil du returnerer din gamle blok.
Dvs. de 199 euro gælder kun så længe du afleverer en renoverbar blok til dem.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

nu har jeg målt på hovedlejerne jeg har desværre kun en skydelære de er alle 65,1mm

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Aksiallejet. Det ved svinghjulet med kraverne på. Sporet mellem kraverne skal være 22 mm.
Der hvor det passer i blokken, skal blokken også være 22mm, eller et par hundrededele over 22.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

tror bare jeg skifter alle lejer og diverse små sliddele i blokken mens jeg spare op til diverse andre motor dele. Jeg sad og læste lidt om breather boxes og kan ikke blive klog på om jeg burde købe en? vil jo nødig samle motoren færdig og så drypper den 100km senere. Og det med slør på krumtappen hvordan kan jeg se hvor problemet er?

(permalink) lupojesper Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Nivolo
Jeg fik engang dette at vide af en meget klog vw guro her inde fra:

Du har lov til at vælge 2 ud af de her 3 punkter:

1.Billig motor
2.Holdbarhed
3.Hurtig motor

Når du har valgt de 2 så ved du også selv om du vil spare penge op eller tage risikoen og køre med det du har og gøre med.

mvh Jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

overvejede os om jeg bare skulle renovere den og så bygge den op som 1300cm igen. Men hva faen der er et par måneder til bilen må køre igen pga. forsikring så det haster jo ikke. Men det er selvfølgelig noget lort og skal til og skille den ad når den skal til syn.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Bare renovere den ? Er det ikke det denne tråd drejer sig om ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

nej som sagt var planen nye cyller, nye topstykker, nye kaburatorer, ny udstødning og elektronisk tænding muligvis elektronisk benzin pumpe

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis du nu ringer til et firma der sælger renoverede motorer. Tror du så bare det er en gammel motor man har damprenset og malet matsort ?
En renoveret motor ER en motor med nye lejer, bøsninger, stempler, topstykker osv.
Jeg ved godt det første er en almindelig opfattelse og at nogen derfor ikke kan forstå at en renoveret motor nogen gange kan købes til 5000 kr. Det er jeg kalder "nyrenomalet" Og andre gange koster den 30.000. Den til 30.000 bør så være renoveret.
Hvis du nu havde gjort som jeg sagde, for tre sider, og 57 svar siden, og fået kigget på den blok sammen med én der har forstand på det. Så vidste du allerede nu om din blok kunne genbruges til at lave en "renoveret" motor ud af eller du skal ud at finde en anden. Uanset hvad du kalder det. Så kan du ikke samle en brugbar motor bygget på en opslidt blok. Heller ikke en 1300.
Det er lige præcis årsagen til at jeg holdt op med at rode med type1 motorer for 30 år siden. Og så var den mindste type4 jo også født på 1700cc, og 2000cc var inden for rækkevidde.
Men dengang kunne vi heller ikke købe en ny blok til en type1 for menneskepenge. Der skulle man spare sammen i flere måneder.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

når jeg skriver bare renovere mener jeg at jeg beholder alt men renovere det.

(permalink) Steen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Så er det du ender op med det man kalder en "Renomalet" motor. Intet er nyt men motoren er (måske) flot at se på, er du rigtig heldig er kræfterne spildt. Få tjekket blokken i gennem af en med forstand på det, skal du betale for det er pengene givet godt ud i den sidste ende.

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

intet er nyt? nej jeg vil jo skifte knastlejer, plejllejer, hovedlejer osv

(permalink) Biffo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Mon ikke vi lige så forsigtig kan begynde at konkludere at et passende sted at starte er ved selve motorblokken...
Er den ikke iorden, kan alverdens nye og brugte stumper ikke kompensere for det..!

(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

det er bla. derfor jeg skriver herinde men får jo bare afvide jeg skal finde en mand der er mere lært. Kan ikke rigtigt finde noget om det på nettet

(permalink) lupojesper Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Derfor jeg bla lyttede til Frank om at Type 4, Rasser ,Warp og flere andre bare køre køre køre og køre. Solgte vores 1914 og har sparret op til det Type4 motor koster.
mvh jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg kan simpelthen bare ikke få bolten af ved svinghjulet er det links gevind?

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

spænd lige overarmen og køb en svinghjulslås - så ryger det lige af

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

var det et nej bornholmer? der er satme lag noget kraft i

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ja et nej - uden svinghjulslåsen får du ikke udveksling nok i din overarm - altså det lød sjovt , men det var helt alvorligt ment - spænd overarmen - MED EN SVINGHJULSLÅS - koster 49 kr ved vores sponsorerer , alle der roder en lille smule med motoerer burde eje en..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hold nu op! Frank har da beskrevet i detaljer præcis hvordan du skal måle på din motorblok. Hvis du søger hjælp herinde bliver du altså nødt til at lytte til hvad folk siger!
Hvis du gør som beskrevet kan du tjekke den blok på under 5 minutter.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

så jeg skulle have fat i en mand der skulle måle om der var 22mm to steder?????

(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nivolo. Jeg respekterer og anerkender, at du vil selv. Fint nok. Hele problemet med renoveringer af disse motorer er faktisk de, som tidligere nævnt ofte er så slidte på måder man ikke kan se med det blotte øje. Så derfor MÅ du træde et skridt eller 2 tilbage, og læse tråden forfra igen, for du har ikke forstået problemstillingen.
Dernæst skal du investere i en reparationshåndbog så du ved hvad, hvilket og hvor. Når du har læst og forstået den, så køb "How to hotrod VW engines" af Bill Fisher. Bogen er god grundviden for alle, som vil igang selv. 70% af bogen holder vand idag, sålænge vi taler mildere tuning, og giver god forståelse for de forskellige ting.

Det ser for mig ud som om , at du er faldet i "Det er en folkevognsmotor, hvor svært kan det være" hullet. Det hul skal du lige kravle op af. Boxermotor tuning er IKKE som næsten alt andet. Når du har accepteret det og forstået hvorfor, er du nået langt i muligheden for at lave dig en motor der holder længere end lige til den første tur til is kiosken.

Heino skrev, at han havde lavet en motor der havde kostet ham 2500 hvis jeg husker ret. Jamen det KAN da lade sig gøre, hvis man er heldig at have en eller 2 eller måske 3-4 donormotorer at plukke fra, men det er sjældent idag. Derfor bliver der skrevet som der gør. Men Heino kunne osse have været så "heldig" at motoren havde knækket en udstødningsventil på første tur udenfor byskiltet. Det er betingelserne man må acceptere, hvis man satser på den måde.

Hvis man skal/vil hovedrenovere i ordets bogstavelige forstand, (og ikke de der halve eller kvarte løsninger, som ofte ses) så skal man være noget heldig for at kunne gøre det for mindre end 10 lange.

Montering af nye lejer og måske et nyt cylindersæt, sammen med en gang nye pakninger, hjælper som en skrædder et vist sted, hvis blokken ikke holder mål og cylinderfladerne ikke er plane. Derfor er punkt 1 i enhver motorrenovering, at få blokken undersøgt og målt ud. Det kan 9 ud af 10 personer ikke selv gøre, for man har ikke grejet til det. Men så må man jo betale sig fra det. Så dyr er en udmåling heller ikke. Og de få kr. kan være givet godt ud på længere sigt i form af sparede ærgrelser og forkert brugte penge.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvor kan man få dette gjort? i nærheden af esbjerg? skal det var en vw mand der ved noget om gamle vw'er eller kan man f.eks tage til et cyllinderservice firma?

(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Egentlig ja, men Esbjerg er bedre til skibsmotorer end bilmotorer. Ellers er der nok en i Klub Vest der kan. I værste fald kan du sende blokken op til mig. Så skal jeg få den målt igennem. Det koster en 100las med GLS.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) nivolo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

forstår bare ikke lige hvorfor jeg ikke selv kan? jeg kan skaffe diverse måle udstyr skal bare kende de punkter i måler


Reply »

You must log in to post.