Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1600 cylinderkit til vw bobbel?

(permalink) simon Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Kan man godt købe det cylinderkit og få bilen på plader og igennem syn?

-------------------------------------------
VW Boxer = Evighedsmaskine!
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

tror ikke synsmanden skiller din motor ad for at måle din cylinderstørrelse til syn - det er jo ikke en knallert ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) simon Member
Skrev for 13 years siden | | | |

okay:) jamen så skal jeg da til at spare sammen:)

-------------------------------------------
VW Boxer = Evighedsmaskine!
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Husk lige at hvis det er en 1300 motor skal du også have boret dine topstykker op.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) simon Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tror jeg køber nogle ved siden af som er til 1600 cylinderkittet:)

-------------------------------------------
VW Boxer = Evighedsmaskine!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja og din bil er jo en 1200. Så der passer de ikke til. Du skal have en 1300, 1500 eller 1600 for at de kan bruges. På 1500 passer de uden maskinarbejde. Meen 1500 motorerne er nok ved at være opbrugte.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) simon Member
Skrev for 13 years siden | | | |

men hvis jeg nu køber det 1600 cylinderkit og montere det og så montere nogle 1600 topstykker som jeg køber ved siden af? kan det da ikke laves sådan?

-------------------------------------------
VW Boxer = Evighedsmaskine!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jo på 13-1600 krumtap. Det passer ikke på en 1200.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) simon Member
Skrev for 13 years siden | | | |

okay træls

-------------------------------------------
VW Boxer = Evighedsmaskine!
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jo hvis du har en 1300 eller en 1600 motor - men pengene er givet skidt ud hvis du ikke renoverer resten af motoren... læs evt med på denne tråd http://vwnettet.dk/topic/168926

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er ikke sikkert det er så galt Simon. Din 1200 blok er nok så ny at den passer med en 1300.
Så kan du finde en 1300 motor fra 1302-03. Den hedder AB eller AR. De er som oftest ødelagte i blokken. Skil den ad og efter. Lad være med at flå det fra hinanden. Der kan være noget du kan bruge.
Hvis ikke blokken dur. Kan du skille din 1200 ad og kigge til den blok. Hvis den dur kan du bruge krumtap og plejlstænger fra 1300, det fejler sjældent noget, og så bygge en 1600 ud af det.
Du skal nok påregne at bruge de lange støttebolte til topstykkerne fra 1300.
Der er arbejde med det. Men sådan er det at have en 40 år gammel bil som hobby. Bare klø på. Og lad nu være med at glasblæse blokken :)
Et fint bur hjælper ikke løven.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Genau Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Kan få synet en 1200 med en 1300/1600cc motor?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja. Med "D" på blokken ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jankjerbye Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Aha! Informativ tråd!

Så det er kun krumtap og plejlstænger der er forskellen? Så en udmåling af krumbassen og stængerne og så evt. veje stængerne og file dem til hvis de overholder målene, et sæt nye lejer og så har man en 1200 der kan opgraderes med et større cyl sæt? Er det korrekt forstået?

Det føles lidt tosset at skille en lavkm 1200 ad og komme noget brugt i.

Er der andre muligheder for at klemme bare en smule mere moment ud af en org. 1200 blok med 1200 tap og stænger?

Det ender sku med at også jeg skal ha købt en motorrenoverings bog og starte helt fra bunden, godt med noget inspiration fra de erfarne..

/Jan

(permalink) Jens-Olebole Member
Skrev for 13 years siden | | | |

1300 dp toppe går ret på med tilhørende manifold og karburator. Anden udstødning kan også hjælpe på en 1200.

-------------------------------------------
Dare to be different

http://www.facebook.com/pages/Unneberg-Bil/258475930851176
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Lavkilometer, tjah! Men du kan ikke lave en brugbar motor ud af en blok der er metaltræt.
Jeg har lavet mange motorer uden at måle med andet end en skydelære. Med lidt følelse og fornuft går det.
Ja det er kun krumtappen (større slaglængde) og plejlstængerne der er forskellige. 1200 plejlstængerne er kortere og med mindre krydspind (20mm.). Lejerne er de samme.
Om 1200 får 22mm krydspind i 72-73 ved jeg faktisk ikke.
Man kan kende de "nye" 1200 blokke på at de har to reduktionsventiler til olietrykket, ligesom 1300-1600 fra august 70

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Genau Member
Skrev for 13 years siden | | | |

D blok med 1600 cyl/top yder da mere end 20% af std. 34hk.
Afveje plejlstænger hvordan?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja, men hvem kan se det ?
På en vægt. Tager du gas på os nu ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg er sikker på at du ved det Frank og at Genau tager gas på os, men for andre der ikke ved det (og ikke ved hvordan man søger på Youtube(!)):

http://www.youtube.com/watch?v=QLpiF0E0EJU

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 13 years siden | | | |

For mange år siden var jeg på kursus på teknologiskinstitut vdr. tuning. Så lige på Youtube.Hvad med den 3. vægt.Hvordan gør i det?Jeg tror det er det han mener.
Hvis i ser på Springs Hj. side er det da helt forkert.

(permalink) fvee Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Har talt med Genau, han tog ikke gas på nogen men spurgte ind til det da han ikke vidste noget om hvordan. Men som han sagde, det skal nok ikke.
Hvordan gør du Frank.

(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis Simon vil bygge en standard 1300 om til en 1600 som ikke skal over 4.500 omd/min, vil jeg mene at han ikke behøver så meget ud af det som vist i videoen.

Jeg har brugt 'husmandsmetoden'. Jeg fandt den der vejer mindst og efterfølgende filede jeg de andre 3 plejlstænger 'jævnt fordelt' til de alle vejede plus/minus 1 gram.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg afvejer blot vægten af hele plejlstangen på en digitalvægt, der skiller med 1 gram.
Det har jeg gjort på min seneste motor fordi det var uoriginale plejlstænger. Ellers har jeg ikke gjort noget i mange år. Mine motorer er til gadebrug.
Jeg kan faktisk ikke huske om ikke jeg lod Teknologisk Institut gøre det et par gange hvor de også afbalancede mine krumtapper og svinghjul.
Det er kun på min seneste motor, hvor der er anvendt kineserdele, at jeg har målt på alting.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Der er 3 vægte der skal være ens på alle plejlstænger. Den roterende= store øje.
Den frem og tilbagegående= lille øje. Den samlede= hele plejlstangen.
Jeg bruger den viste metode,hvor jeg hænger plejlstangen op på æget af en kniv.Derved får jeg et meget lille anlæg og derved næsten ingen friktion.På vidioen
en der stor friktion og det er ikke godt,og han mangler den samlede vægt.Der er ifølge vw bestemte steder hvor man skal bearbejde en plejlstang,Se org. rep. bog.
Hvis men gør det forkert flytter man ment vægten fra f.eks det store øje til det lille øje,og så er det forfra.Det er jo nytteløst at afbalancere krumptap/remskive/
drev/ svinghjul/trykfod,hvis der farer nogle plejlstænger rundt og ødelægger det hele.Genau, så på svaren du havde ringe tidligere i aften,ringer i morgen.

balancere plejlstnger 002.jpg


Reply

You must log in to post.