Kan man godt købe det cylinderkit og få bilen på plader og igennem syn?
VW Boxer = Evighedsmaskine!
Kan man godt købe det cylinderkit og få bilen på plader og igennem syn?
tror ikke synsmanden skiller din motor ad for at måle din cylinderstørrelse til syn - det er jo ikke en knallert ;0)
okay:) jamen så skal jeg da til at spare sammen:)
Husk lige at hvis det er en 1300 motor skal du også have boret dine topstykker op.
Tror jeg køber nogle ved siden af som er til 1600 cylinderkittet:)
Ja og din bil er jo en 1200. Så der passer de ikke til. Du skal have en 1300, 1500 eller 1600 for at de kan bruges. På 1500 passer de uden maskinarbejde. Meen 1500 motorerne er nok ved at være opbrugte.
men hvis jeg nu køber det 1600 cylinderkit og montere det og så montere nogle 1600 topstykker som jeg køber ved siden af? kan det da ikke laves sådan?
Jo på 13-1600 krumtap. Det passer ikke på en 1200.
okay træls
jo hvis du har en 1300 eller en 1600 motor - men pengene er givet skidt ud hvis du ikke renoverer resten af motoren... læs evt med på denne tråd http://vwnettet.dk/topic/168926
Det er ikke sikkert det er så galt Simon. Din 1200 blok er nok så ny at den passer med en 1300.
Så kan du finde en 1300 motor fra 1302-03. Den hedder AB eller AR. De er som oftest ødelagte i blokken. Skil den ad og efter. Lad være med at flå det fra hinanden. Der kan være noget du kan bruge.
Hvis ikke blokken dur. Kan du skille din 1200 ad og kigge til den blok. Hvis den dur kan du bruge krumtap og plejlstænger fra 1300, det fejler sjældent noget, og så bygge en 1600 ud af det.
Du skal nok påregne at bruge de lange støttebolte til topstykkerne fra 1300.
Der er arbejde med det. Men sådan er det at have en 40 år gammel bil som hobby. Bare klø på. Og lad nu være med at glasblæse blokken :)
Et fint bur hjælper ikke løven.
Kan få synet en 1200 med en 1300/1600cc motor?
Ja. Med "D" på blokken ?
Aha! Informativ tråd!
Så det er kun krumtap og plejlstænger der er forskellen? Så en udmåling af krumbassen og stængerne og så evt. veje stængerne og file dem til hvis de overholder målene, et sæt nye lejer og så har man en 1200 der kan opgraderes med et større cyl sæt? Er det korrekt forstået?
Det føles lidt tosset at skille en lavkm 1200 ad og komme noget brugt i.
Er der andre muligheder for at klemme bare en smule mere moment ud af en org. 1200 blok med 1200 tap og stænger?
Det ender sku med at også jeg skal ha købt en motorrenoverings bog og starte helt fra bunden, godt med noget inspiration fra de erfarne..
/Jan
1300 dp toppe går ret på med tilhørende manifold og karburator. Anden udstødning kan også hjælpe på en 1200.
Lavkilometer, tjah! Men du kan ikke lave en brugbar motor ud af en blok der er metaltræt.
Jeg har lavet mange motorer uden at måle med andet end en skydelære. Med lidt følelse og fornuft går det.
Ja det er kun krumtappen (større slaglængde) og plejlstængerne der er forskellige. 1200 plejlstængerne er kortere og med mindre krydspind (20mm.). Lejerne er de samme.
Om 1200 får 22mm krydspind i 72-73 ved jeg faktisk ikke.
Man kan kende de "nye" 1200 blokke på at de har to reduktionsventiler til olietrykket, ligesom 1300-1600 fra august 70
D blok med 1600 cyl/top yder da mere end 20% af std. 34hk.
Afveje plejlstænger hvordan?
Ja, men hvem kan se det ?
På en vægt. Tager du gas på os nu ?
Jeg er sikker på at du ved det Frank og at Genau tager gas på os, men for andre der ikke ved det (og ikke ved hvordan man søger på Youtube(!)):
http://www.youtube.com/watch?v=QLpiF0E0EJU
Hilsen
Torben
For mange år siden var jeg på kursus på teknologiskinstitut vdr. tuning. Så lige på Youtube.Hvad med den 3. vægt.Hvordan gør i det?Jeg tror det er det han mener.
Hvis i ser på Springs Hj. side er det da helt forkert.
Har talt med Genau, han tog ikke gas på nogen men spurgte ind til det da han ikke vidste noget om hvordan. Men som han sagde, det skal nok ikke.
Hvordan gør du Frank.
Hvis Simon vil bygge en standard 1300 om til en 1600 som ikke skal over 4.500 omd/min, vil jeg mene at han ikke behøver så meget ud af det som vist i videoen.
Jeg har brugt 'husmandsmetoden'. Jeg fandt den der vejer mindst og efterfølgende filede jeg de andre 3 plejlstænger 'jævnt fordelt' til de alle vejede plus/minus 1 gram.
Hilsen
Torben
Jeg afvejer blot vægten af hele plejlstangen på en digitalvægt, der skiller med 1 gram.
Det har jeg gjort på min seneste motor fordi det var uoriginale plejlstænger. Ellers har jeg ikke gjort noget i mange år. Mine motorer er til gadebrug.
Jeg kan faktisk ikke huske om ikke jeg lod Teknologisk Institut gøre det et par gange hvor de også afbalancede mine krumtapper og svinghjul.
Det er kun på min seneste motor, hvor der er anvendt kineserdele, at jeg har målt på alting.
Der er 3 vægte der skal være ens på alle plejlstænger. Den roterende= store øje.
Den frem og tilbagegående= lille øje. Den samlede= hele plejlstangen.
Jeg bruger den viste metode,hvor jeg hænger plejlstangen op på æget af en kniv.Derved får jeg et meget lille anlæg og derved næsten ingen friktion.På vidioen
en der stor friktion og det er ikke godt,og han mangler den samlede vægt.Der er ifølge vw bestemte steder hvor man skal bearbejde en plejlstang,Se org. rep. bog.
Hvis men gør det forkert flytter man ment vægten fra f.eks det store øje til det lille øje,og så er det forfra.Det er jo nytteløst at afbalancere krumptap/remskive/
drev/ svinghjul/trykfod,hvis der farer nogle plejlstænger rundt og ødelægger det hele.Genau, så på svaren du havde ringe tidligere i aften,ringer i morgen.
You must log in to post.