Hey "M" ;-)
- Grunden til, at vi ikke bryder os meget om alublokke er, at de (Auto Linea) blokke man normalt bruger til gaden (som IKKE skal forveksles med feks CB og Bugpack racecases) lider stadig af toleranceproblemer. Problemer med for lavt eller svindende olietryk på driftvarm motor. Derudover skal man være opmærksom på, at en Alu blok kører 5 - 7 grader varmere end alm type 1. Dvs at man skal have mere kølekapacitet ift. alm type 1.
Dermed ikke sagt at de ikke kan bruges, for det ville jo vær´løwn. Men man skal forvente at skulle bruge en del tid på klargøring og opmåling/tilpasning af diverse.
- Porsche køling på en type 1 motor køler typisk RINGERE end et originalt 1303/1600 kølesystem. Grunden er, at blæseren ganske enkelt leverer for meget luft og derved kommer til at skabe modsat rettede tendenser, resulterende i dårligere køling og mere effekttab. Derudover er der på hovedparten af de udbudte systemer for stor forskel på den mændge luft der blir leveret til den enkelte cylinder/top, som igen medvirker til ringere køling. Eneste undtagelse er, hvis man anvender SE/CE eller SF topstykker. De har mere areal til luften at komme igennem på, så der kan det virke ok. "Turbostyle" blæsehuse fra Remmelle/Engine Plus/Klaus Tuning virker meget bedre, men har stadig problemet med overflow.
- Mht. valg af blok. Så er vi jo tilbage til den gamle diskution om flugtboring eller ikke flugtboring. Jeg er - stadig - af den opfattelse, at vil man ud at bygge en 170 + hk type 1, ville jeg absolut begynde på en ny blok. Er målet op til 150-170 hk er jeg ikke bleg for at bruge en flugtboret blok, hvis ellers jeg har fået lov at måle den igennem først. For det er jo ikke bare hovedleje overfaldene der blir slidt. Men som jeg osse har nævnt før, så er jeg noget kritisk med hvem der gør arbejdet, for det er bestemt ikke ligemeget.
T