Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvor meget må man egentlig ændre på opbygningen af et køretøj?

Tags:
No tags yet.

(permalink) RAFE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Når man renoverer en vogn, så er det selvfølgelig lovligt, at sætte/svejse nye dele på, som passer til vognen. Men hvor langt kan man egentligt gå, før man har lavet vognen så meget om, at den ikke længere kan siges, at være den samme vogn.

Jeg har med interesse kigget lidt på nedenfor viste vogn, hvor man næsten ikke har nogen originale dele tilbage. Hele konstruktionen er svejset op af nye dele og man har også lavet konstruktionen om. Og det går formentlig ikke (hvis vi lige ser bort fra luftundervognen). Men hvor langt kan man egentlig tillade sig at gå, før synsmanden vender tommelfingeren nedad?

foto 1.jpg
foto 2.jpg

-------------------------------------------
rafe1978@gmail.com
Nørrebro
(permalink) Cruus Member
Skrev for 13 years siden | | | |

De der bliver ikke synet, du kan ikke ændre ret meget.

-------------------------------------------

Cruusr600 @ hotmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

faktisk næsten ingenting - men nu er lovgivning og praksis jo ikke altid noget der følges ad..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Jesper M Member
Skrev for 13 years siden | | | |

mener der er en eller anden procent regel, som jeg ikke kan huske hvad ligger på.
men overstiger man den skal man i praksis betale afgift på bilen igen...
men ingen kan jo se hvornår de forskellige dele er ombyttet/svejst i.

-------------------------------------------
Beach Buggy: http://vwnettet.dk/topic/133268
Bobbel 64'er: http://vwnettet.dk/topic/148902
(permalink) RAFE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

1) Vil det sige, at man godt kan få bilen synes, man skal bare betale afgift af den igen? Hvordan bliver den afgift beregnet?

2) Må man godt ændre på godstykkelse (tykkere/stærkere), hvis man fx svejser nye bærende dele i?

-------------------------------------------
rafe1978@gmail.com
Nørrebro
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Der må ændres/repareres/males/genopbygges for 65% af bilens værdi. Gør man mere end det skal der betales afgift. Da det for gamle biler betyder at man stort set ikke må lave noget, da den officielle værdi er tæt på 0 kr. Dog er en principiel undtagelse for biler over 35 år, men man skal dog søge om fritagelse for ny registreringsafgift (dette er stadigt gældende efter vedtagelse af seneste finanslov som ændrede grænsen fra 75% til 65%). Ved ansøgning skal der udfyldes to blanketter (numrerne kan jeg ikke huske, da mine noter med numrerne på blanketterne ligger på mit skrivebord på arbejdet), hvor man beskriver arbejdet og værdien på arbejdet.

Mit bud er dog at en ændring, hvor man ikke kan argumenterer for at orginaldelene ikke er til at fremskaffe, vil udløse ny afgift. Skat ønsker ikke at alderen på bilen blive et smuthul for afgiftpligtige ombygninger.

Og husk, at fordi man kan få lov til at betale afgift på en ombygning, betyder det ikke at den kan godkendes. Det findes der flere eksempler på.

Så er jeg kommet på arbejde, og har fundet mine noter. Der er Skats blanketter med nummerne 21.014 og 21.016 som skal udfyldes ved ansøgning om fritagelse for betaling af registreringsafgift ved renovering.

21.014: http://www.skat.dk/blanketter/21014.pdf
21.016: http://www.skat.dk/Blanketter/21016.pdf

På blanket 21.014 er det vigtigt at huske, når bilen er over 35 år, at sætte kryds i feltet der hedder "Hjemmel til afgiftsfritagelse Andet: De i medfør af lovens § 7, stk. 1, fastsatte betingelser for afgiftsfritagelse er opfyldt"

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis du vil være sikker, så tal med en synsmand, INDEN du gør noget. Så burde du få et svar du kan bruge til noget. Når du spørger inden du gør noget, så plejer de at være behjælpelig. Men laver du lort i det først, så er der kun én tilng at sige - det er en ommer... Og så er det sq sur røv :-(

Jan_vw

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Og hvis man skal følge reglerne så må vi som private slet ikke "renovere" vores biler. Det skal laves på et momsregistreret værksted med moms og pis og papir. Ellers skal der falde ny afgift, for ellers har staten jo ikke haft fingrene nede i lommerne på os.
Vi må som private vedligeholde vores bil, men gennemgribende reparationer er ikke tilladte.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

65%....så er jeg da på røven...

(permalink) retrosmed Member
Skrev for 13 years siden | | | |

moms ???
kender det ikke
bruger det ikke

-------------------------------------------
type 1 85` 2110 oxy
harley custom bagger.tlf 20741811
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvor står det frank?

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er noget SKAT roder med. Hvem ved hvor det står ? Det er også blot til oplysning. SKAT læser også med på indernættet.
Jeg har selv været i kløerne på SKAT af samme grund. Men jeg var ikke så gammel og næsvis dengang. Så jeg betalte bare.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Skat roder med mange ting, men det meste står beskrevet i deres bekendtgørelser, blanketter og ligningsvejledninger. Det er der man skal læse og ikke på internettet kobineret med rygter.

Læs for eksempel seneste ligningsvejlednind, offentliggjort d. 21./1-2011, under punktet "E.B.2.2 Eget arbejde": http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102971&vId=203611&i=66#i102971

Min læsning siger af ligningsvejledningen af, det du siger ikke holder. Dog med den undtagelse at der er vissse forhold for bygge branchen, men dem drøfter vi jo ikke her.

Et par korte uddrag af teksten:

"Ufaglærte beskattes normalt ikke af værdi af eget arbejde, LSRM 1973.59, hvor en murerarbejdsmand ikke blev anset for skattepligtig af det udførte arbejde som murerarbejdsmand ved opførelsen af eget hus. Dog blev en tømrer, der ikke var udlært som sådan, men som gennem en længere årrække havde drevet selvstændig tømrervirksomhed, beskattet af værdien af eget arbejde ved opførelse af eget hus, idet dette arbejde faldt inden for hans erhvervsområde, LSRM 1979.142.

Lærlinge beskattes ikke af værdi af eget arbejde, LSRM 1977.14.

Arbejdsløse beskattes af værdien af eget arbejde, når de i en ledighedsperiode eventuelt udfører eget arbejde inden for deres sædvanlige fagområde."

Frank, grunden til du nok er blevet opkrævet tidligere er at du er faglært mekanikker, og det har været før 2003. Så vidt jeg kan læse i vejledningen er der ændret praksis i 2003 efter en række domme på området.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja men jeg tror ikke man kan sammenligne murerarbejde med biler. Jeg tror kæden hopper af fordi at hvis man på én gang (renovering) udskifter 20 cm. hele vejen rundt på en bil. Som vi jo typisk gjorde på en bobbel. Så har bilen mistet identitet, siger SKAT.
Jeg begik den fejl at jeg havde fået tilladelse af SKAT til at udskifte hele bunden på en type1. Der havde jeg så fået et såkaldt "T-nummer" som jeg skulle banke i den "nye" bund. Det skulle jeg så komme og vise hos SKAT.
Jeg havde så gennemrep. bilen for rust. Det skulle jeg så aldrig have gjort. For nu havde bilen pludselig mistet sin identitet og der skulle betales ny reg.afgift.
Det eneste jeg ville sige med mit indlæg var: at man skal ikke spørge !
Jeg har så netop lige ringet til en bilinspektør. Han siger så at det ikke gør nogen forskel om man selv laver arbejdet eller om man får det gjort på et værksted. Hvis bilen bliver gennemrestaureret på en gang. Så skal jeg som synsvirksomhed henvise bilen til SKAT.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg mener at man ikke må lave mere end 20% rustarbejde. Efter det skulle den miste sin identitet, og der er vist nok også noget med nogle løbende % satser hvert år. Men vil ikke hænges op på noget.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du snakker her om to ting, som jeg synes du blander sammen.

At du har overskredet grænsen for de dengang 75% for genopbygning, og derfor har måtte betale, er jo hvad reglerne siger. Derfor er det vigtigt at have sin ansøgning og tilladelse på plads inden man går i gang.

Det med Skat på eget arbejde, og hvem må der må sætte en bil i stand er noget helt andet. Og der mener jeg ikke du har ret, også selv om eksemplet er bygningshåndværkere. Tolkningen for en mekanikker og en ufaglært vil nok være den samme.

Men ja. Spørger man ikke, får man ikke nej ;)

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Peter, læs hvad jeg skriver!

65% af bilen værdi må du lave for inden det udløser ny afgift.

Men ja, identitetstab (som er hvad sagen handler om) kan også finde sted på anden måde. Ændrer man bilen så den fremstår som en anden model eller årgang udløser det også ny afgift. For eksempel hvis man bygger en BMW 320 årgang 1984 om til optisk at ligne en 1992 model (med andre skørter osv), vil bilen have mistet sin identitet og det vil udløse ny afgift.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja jeg har også set noget med nogen satser pr. år. Jeg tror det var under min uddannelse hos Statens Bilinspektion.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) RAFE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Mange tak for svarene.

Jeg skal bare lige være sikker på én ting. Hvis vi taler bærende dele, og man vælger at svejse noget lidt andet i, end det originale, så vil det udløse afgift, fordi bilen således ændrer identitet! Er det rigtig forstået?

Og som I skriver, så sker det naturligvis først hvis synsmanden opdager det??

-------------------------------------------
rafe1978@gmail.com
Nørrebro
(permalink) SJN Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hehe .... så må det jo udløse en check hvis man korter sin bund op og fjerner materiale ;-)

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvad vil du ændre?

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) RAFE Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@ Søren J

Jeg tænkte bare på om man kunne skifte nogle af laddelene eller undervognsdele i en singlecab med almindelige stålprofiler med tilsvarende eller lidt tykkere mål uden at synsmanden ville sende én tilbage til start.

-------------------------------------------
rafe1978@gmail.com
Nørrebro
(permalink) vwanders Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Når jeg kommer til at køre 140 på motorvejen, så ringer jeg ikke til politiet og beder om at få fremsendt et bødeforlæg.

Vi er i Danmark - vi må ikke noget. Hvis vi spørger.

Svejs du bare nogle tykkere vanger i din bil, og kør til syn. Bare sørg for at lys og lygter virker. Hvis du kører ned til din lokale synshal, så har de aldrig set en Type 2 før.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja SJN. Det ligesom når man saver taget af en bil. Så er der nogen der er misundelige over det, og vil opkræve ekstra skat ??

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.