Hej.
Det er et kildent punkt med krumtaphusudluftning. Jeg tror de største problemer opstår når man enten ikke er opmærksom på hvad der er behov for eller overgør det, som Frank er lidt inde på.
Frank har beskrevet en måde at kopiere det originale PCV system på, sammen med dobbeltkarburatorer. MEN, man skal passe lidt på med at bruge systemet på heftige motorer. grunden er, at hvis det virker for godt, vil systemet kunne holde oliestanden i ventildækslerne for lavt, resulterende i, at vippearmene bliver smurt for ringe.
Hvis vi nu tager Ronnies 1776 som udgangspunkt, så burde den - næsten - kunne klare sig med det originale 1600 system. Men den vil absolut have godt af at få en boks med mere volumen. Fordi, flere kubik kræver mere volumen, flere omdr. kræver mere volumen. hele tricket består faktisk i, at få så meget overflade i åndboxen, at olietågerne har mulighed for at kondensere og løbe tilbage i krumtaphuset første gang der er vacum.
CSP versionen er stylish, og ganske udmærket. CB versionen koster en brøkdel, men gør sådan set det samme. Den har lige knapt så meget volume, som jo så sætter dens begrænsning lidt før.
Til store motorer, som skal kunne køre stærkt, - længe, får jeg lavet mine åndeboxe efter ønske, eller osse laver jeg et "dobbelt" system for at trække mest mulig hastighed ud af luften. Derved kommer der ingen olietåger ud i det fri, og motoren er tæt for olie.
Brugen af udluftning i ventildækslerne kan have sin fordel på store motorer eller dem som snurrer højt. Men man må IKKE sætte kæmpeslanger på derude. De ½" slanger som sættene typisk kommer med er absolut store nok. På mange motorer er 1/4" nok. Og på en del igen er det slet ikke nødvendigt.
På Henriks motor ville jeg anbefale et dobbelt system, fordi det er en buggy, og plads er en mangelvare på visse steder især. CSP´s er delvist afdebatteret med det samme, fordi påfyldningen sidder i toppen. det er nok ikke ret nemt at påfylde olie når motoren sidder i en buggy, medmindre der er aftagelig bagdel på den. Så CB´s version er at vælge der, eller noget lign. Så tar man og monterer en ekstra box feks i hjulkassen i den ene side, hvor man fører slang(erne) fra åndeboxen over, samt en fra ventildækslerne eller et andet lavt punkt på motoren, (feks benzin pumpe position.) Så laver man selve udluftningen der i nr. 2 box. Man skal så huske på, at tværsnittet på udluftningsstudserne skal være mindst 10% større end de indgående slanger!!! Dvs. at har du 3 ½" slanger ind fra krumtaphuset, så skal der være feks 2 udluftninger på hver 12,9 mm I.D
T