Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Åndeboks fra CSP

Tags:
No tags yet.

(permalink) Henrik W Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Er der nogle her der kan fortælle mig, at hvis man køber denne åndeboks fra CSP, og køre med speeder træk fra CB performance ( Cross Bar)Er der plads nok til begge dele. Kan nemlig se at CSP bruger deres ejet speeder træk som går under generatoren, når de bruger denne åndeboks

csp.jpg

-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

det findes prøv at kigge på den blanke , lavede min selv men måtte også barbere et ordenligt hjørne af bagsiden

csp breather box.jpg

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Inden I bruger 1000+ kr. på åndebokse, skal I tænke over hvad den skal bruges til ?

Tyskerne sælger åndebokse på 4-5 L til brug på store type4 motorer. Og når så motorolien er oppe i boksen, kan de ikke forstå at plejllejerne viser tegn på manglende smøring ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg 'piggybacker' lige din tråd, men måske er mine spørgsmål brugbare

Har i så et godt bud på en billig åndebox (bortset fra en gammel konservesdåse), CSP's 'kit' er jo noget dyrere end andre på markedet.

I mit tilfælde er det til en 1776 med kadrons og deres lavtliggende speedertræk.
(Har CSP's ventildæksler med hul til åndeboks slange)
Og ikke mindst hvor nødvendigt er det egentlig med et ånde system. Vil motoren 'svede' olie ud, hvis man ikke gør noget.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis en motor ikke har noget krumtaphusudluftning vil olien sprøjte ud hvor det kan komme til det.
En billig åndeboks ? Jo den originale. Og glem så at lufte ud på de ventildæksler. VW har også luftet "ud" på topstykkerne på 411E. Men man suger luft IND den vej. Derfor virker det. Det hjælper til at holde olien væk fra topperne og ned i bundkaret hvor det gør gavn.
Ja jeg ved godt det lyder omvendt. Jeg har også luftet ud på ventildækslerne på mine motorer. Og det har kun givet oliesvineri. Det er helt forkert.

http://vwnettet.dk/topic/159640

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej.
Det er et kildent punkt med krumtaphusudluftning. Jeg tror de største problemer opstår når man enten ikke er opmærksom på hvad der er behov for eller overgør det, som Frank er lidt inde på.
Frank har beskrevet en måde at kopiere det originale PCV system på, sammen med dobbeltkarburatorer. MEN, man skal passe lidt på med at bruge systemet på heftige motorer. grunden er, at hvis det virker for godt, vil systemet kunne holde oliestanden i ventildækslerne for lavt, resulterende i, at vippearmene bliver smurt for ringe.

Hvis vi nu tager Ronnies 1776 som udgangspunkt, så burde den - næsten - kunne klare sig med det originale 1600 system. Men den vil absolut have godt af at få en boks med mere volumen. Fordi, flere kubik kræver mere volumen, flere omdr. kræver mere volumen. hele tricket består faktisk i, at få så meget overflade i åndboxen, at olietågerne har mulighed for at kondensere og løbe tilbage i krumtaphuset første gang der er vacum.
CSP versionen er stylish, og ganske udmærket. CB versionen koster en brøkdel, men gør sådan set det samme. Den har lige knapt så meget volume, som jo så sætter dens begrænsning lidt før.
Til store motorer, som skal kunne køre stærkt, - længe, får jeg lavet mine åndeboxe efter ønske, eller osse laver jeg et "dobbelt" system for at trække mest mulig hastighed ud af luften. Derved kommer der ingen olietåger ud i det fri, og motoren er tæt for olie.
Brugen af udluftning i ventildækslerne kan have sin fordel på store motorer eller dem som snurrer højt. Men man må IKKE sætte kæmpeslanger på derude. De ½" slanger som sættene typisk kommer med er absolut store nok. På mange motorer er 1/4" nok. Og på en del igen er det slet ikke nødvendigt.

På Henriks motor ville jeg anbefale et dobbelt system, fordi det er en buggy, og plads er en mangelvare på visse steder især. CSP´s er delvist afdebatteret med det samme, fordi påfyldningen sidder i toppen. det er nok ikke ret nemt at påfylde olie når motoren sidder i en buggy, medmindre der er aftagelig bagdel på den. Så CB´s version er at vælge der, eller noget lign. Så tar man og monterer en ekstra box feks i hjulkassen i den ene side, hvor man fører slang(erne) fra åndeboxen over, samt en fra ventildækslerne eller et andet lavt punkt på motoren, (feks benzin pumpe position.) Så laver man selve udluftningen der i nr. 2 box. Man skal så huske på, at tværsnittet på udluftningsstudserne skal være mindst 10% større end de indgående slanger!!! Dvs. at har du 3 ½" slanger ind fra krumtaphuset, så skal der være feks 2 udluftninger på hver 12,9 mm I.D

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja det er blevet "kildent" efter jeg har rejst spørgsmålet. Men det bliver ikke rigtigt af at vi er mange der bliver ved at gøre forkert.
Jeg tror ikke det betyder noget, som sådan, hvor meget olie der "står" ude i ventildæskslerne. Det bliver pumpet derud og skal retur til bundkaret. Når først det er derude gør det ingen gavn at det bliver stående.
411E motoren var den bedste VW lavede. Hvis man skal se på slitage og "tilsodethed" ved ventiler, vippearmsaksler osv. Det så som regel fint og rent ud og vippearme og aksler var ikke slidte.
Hvis først en VW bliver så heftig at det originale smøresystem ikke slår til, tror jeg tørsumpsmøring er vejen frem. Når først det går stærkt om hjørnerne nytter det ikke noget at motoren skal vente på at det går ligeud igen før olien, og dermed smøretrykket vender tilbage ude fra ventildækslerne. Eller fra en stor åndeboks.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg må ha fat i Monica og høre hende ad, hvor du er mest kilden ;-)

Vi er helt enige om, at olien i ventildækslerne skal tilbage, og gerne hurtigt. spørgsmålet er nok hvordan vi kontrollerer det bedst i den givne situation.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Takker for svarene! Der skal da helt sikkert en af de 2 nævnte bokse på.
Jeg er så stadig lidt usikker om det er en god ide at montere mine csp ventildæksler, med udluftningslanger (vistnok ½"). Kunne forstå at det er bedre med mindre slanger?

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis jeg skal koge mit svar ned: Kig på hvad bilfabrikkerne gør. De kører ikke med "ånde"-bokse.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Naarhj, måske ikke. Og så alligevel. De bruger jo ventildækslet som buffer.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Buffer ?
Hvis ikke de cylindre/stempler vi køber de er runde og dermed har en chance for at holde tæt er det et problem.
Hvis man dummer sig, som jeg gjorde, med min 2,6L type4 og kører med tændingsbanken, så sprøjter olien ud.
Find selv på flere fejl -
Det er der intet krumtaphusudluftningssystem der kan kompensere for.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hovsa, jeg havde slet ikke set, der var gang i mit indlæg.
Men grunden til jeg spøger, er at jeg så i et andet indlæg, at Torben skrev olie påfyndningen, var for ringe, og der skulle være nået mere volume i den. Nu køre jeg med samme dårlig olie påfyndning på min 2332.Og har hele sidste år bøvlet med, og holde olien inde i motoren, Nu det ikke selve blokken der pisser olie ud af, men mit ånde system, jeg har lavet forsøg, med 0,5m 1" slange, og lad den pege lige op i luften, og når den fik gas ( fuld gas), kom der olie ud af slangen, og vi snakker en 1" slange der er 0,5m over motoren. Synes ikke det kan være rigtigt.

Sidste år kørte jeg så med en alu blokke som jeg havde en del bøvl med at holde olie tryk på, men den er nu skiftet til en org vw blok, om det kommer til at ændre nået ved jeg ik endnu.
Men så så jeg at olie påfyldningen skulle have mere volume, og så var det jeg lige faldt over den fra CSP.
Men det har undret mig en del, de gange jeg har været over ved JP motorsport, mange af de biler de ruler derover, synes jeg ikke gør meget ud af deres åndesystem, Feks den jeg har billede af her, den tog rimelig mange omdr,kan jeg huske, men der er jo ikke nået særligt ved det åndesystem. er der nået de er bedre til end os, når de bygger motor

salg 055.jpg

-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Okej.
Hvis det er SÅ alvorligt, så må jeg mistænke dine stempelringe for ikke at have sat sig ordentligt. Så laver den jo seriøst blowby. Det skal der en stor åndebox til at håndtere :-O.
Ham på billedet havde slangen til at gå nedenud. Og der var en pæn oliefilm på gulvet bagefter skulle jeg hilse og sige.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det var da noget god læsning Igen igen igen :-)

Hmm Jeg forstår ikke rigtigt Frank forklaring om hvordan han system er bygget op.. Har du ikke en tegning?

Jeg har Udluftning på blokken, på skorstenen og i ventildækslerne.. Stadig olie spild div. steder... Ville det måske være en fordel at lukke hullerne i ventildækslerne?? Så den ikke pumper olie op i min boks men i stedet kun fylder ventildækslerne??

Eller ville et pcv system virke på min motor?? Type 4, 2413cc, 48 IDA, 40/48 ventiler, Web c knast..

Hummel?

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har ikke nogen tegning, men VW har en.
Du kan også læse min gamle tråd som jeg henviser til i denne tråd.

vevhusvent_tle.jpg

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.