Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type4 vs oxyboxer

Tags:
No tags yet.

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja som overskriften siger er jeg nysgerrig og kunne godt tænke mig at vide hvilken er bedst til en busmotor med 150+ HK. 1,9L/2,1L vs Type4 2200/2400 ccm. Her tænker jeg holdbarhed og pålidlighed. Håber at høre fra jer.

På forhånd tak

Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Simon Aronsson Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hjælp dog manden, og vil egentlig gerne høre jeres mining også ;-)

-------------------------------------------
29936772
aronsson@hotmail.dk
(permalink) ploug Member
Skrev for 13 years siden | | | |

en subarumotor er vejen frem

-------------------------------------------

mobil nr: 22-26-03-12
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Var det spørgsmålet ploug? Jeg er bare lidt i tvivl om hvad motor jeg skal samle sammen til til min bus? Håber på 150+hk og et okay moment. Det er kun fordi at den endelige motor helst skal kunne køre meget pålideligt i mange mange år.....

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Jens-Olebole Member
Skrev for 13 years siden | | | |

WBX blokken er teoretisk set mere solid end hvad type 4 blokken er, har bedre oliekanaler, det samme er krumtappen osv osv. Men hvad der er mest pålideligt hænger helt sammen med hvordan motoren bliver bygget og hvilke andre komponenter du har tænkt at putte i. OG hvordan du har tænkt at køre den?
Har en kammerat der tog livet af en nyrenoveret type 4 motor i en bay. 140 i 6 timer i stræk på das autobahn var den ikke glad for da det eneste der ikke var renoveret i motoren var plejlstængerne......

Hvis du vil "K.I.S.S. Keep It Simple Stupid" så ville jeg gå for enten en WBX eller som Ploug siger en subaru motor. Men hvis du har fingrene til det! Da ville jeg have bygget en oxyboxer. Men det er bare min mening... ;)

-------------------------------------------
Dare to be different

http://www.facebook.com/pages/Unneberg-Bil/258475930851176
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Subaru motoren er ikke helt simpel i forhold til type4 og oxyboxeren (når den først er lavet. Jeg gider ikke vand. Det er derfor jeg skruer på de luftkølet og ikke en gl golf 2er gti (som jeg nu syntes kan blive meget fede). Jeg tænker ikke så meget på prisen for det må tage den tid det tager. Man kan tage livet af alle motorere hvis man mishandler dem. Gearkassen er en 2,0 6 rib, og dækstørrelsen bilver omkring 215/50-60 17" (kan være at der må andre dæk bagpå, men det må jeg tage til den tid. Har og er ved at undersøge med et andet kron og spidshjul for en lavere gearing, men der er ikke så mange der laver det til type2 gearkasser). Det er får at få den samme rulleomkreds eller lidt mere end std. En std type4 på sådan en gearkasse får bussen afsted med 132kmt ved 4200 omd. Hvis jeg bare kan komme afsted med 120 - 125 kmt uden problemer på ferie er jeg glad. Men den må også gerne kunne komme fra land en gang imellem, og mit mål er omkring max 5600 omd. Vil køre med omd.begrændser i,så den ikke bliver overdrejet hvis man nu skulle blive for ivrig... Og om jeg har fingerne til det. Tja har den holdning at hvis jeg er i tvivl må man spørge eller betale sig fra det. Ting SKAL bare være iorden, og jo mere enkelt jo mindre kan der gå i stykker...

Håber stadig på at nogen kan/vil guide mig lidt.

Hilsen Peter.

PS: Nogle af de stumper jeg har til at ligge til hvad nu det skal blive er: Arndof udstødning til type1 (købt at farmer), 44 weber med choker (købt af martin og kommer når de er taget af hans bil hos farmer), Har en 1800 ccm type4 stående. Hvis det er en oxyboxer havde jeg tænkt på at det skulle være bygget på en 2,1 da den har 76 mm krumtab for lidt mere moment.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Hagen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis det var mig som skulle lave en motor til en bus ville jeg bruge en type 4 motor. Den har et større køle areal end en oxyboxer med type 1 toppe. En 78X96 mm motor, det er en 2258 ccm, uden for meget kompr.ville da passe meget fint i en bus.

Bare min mening

Henrik

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Giver Henrik ret, type 4 toppene er klart at foretrække pga. af de bedre køleegenskaber. Undgå også alt for stor boring, maks. 94 eller 96 mm ellers skal der nikasil cylindere til for at de kan komme af med varmen og ikke blive skæve.
Jeg synes personligt at det ville være bedre at gøre som Hr. Danborn og klemme en 911 motor i i stedet. Den er billigere, er lavet til at arbejde hårdt og giver nemt 150 hk standard uden nogen form for tuning.
...og så er den stadig luftkølet og har den fedeste lyd! :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) kps Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Peter

nu skriver du jo godt nok at du ikke er til vand,men jeg ville nu alligevel overveje subaruen den fås helt standart med de hk du ønsker og den er yderst holdbar og pålidelig,og så koster den knab så meget,type 4 er noget dyrt stads at rode med,men ok hvis det skal være luft så er type 4 at foretrække.

mvh k.

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Warp. Danborns bua er en erly og der er bagpanelet aftageligt og meget nemmere at tilpasse. Jeg har tænkt tanken mange gange med en 2,2 6 benet porsche, men stelnr sidder ikke samme sted i en erly og en latebay, hvis du forstår?
Hmm er vi så ude i noget type4 78-80 mm slag og 96 bornig?

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Simon Aronsson Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Peter jeg er godtnok ny i luftkølet kredese, men hvad har stelnummeret med motor tilpasning at gøre ?????????????????????????????????????????

??????
Simon

-------------------------------------------
29936772
aronsson@hotmail.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

stelnr på en splitbus og early bay sidder ude i højre siden og bagpanelet kan tages af. På en latebay er bagpanelet fast de stelnummeret sidder på en forhøjning i venstre side på det. Idet at en 6 benet porschemotor også er en cylinderrække længere bagud, bliver man nød til at gøre mere plads. Dette kan kun gøres i en latebay ved at skære ud til motoren, og når man så gør dette skæres stelnummeret desværre væk. Dette en ikke en særlig god løsning, i Peter´s forunderlige verden, hvis du forstår?

Hilsen Peter.

PS: Velkommen til Simon.

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

når ja der er en 2,2 6benet porsche med gearkasse til salg i dba til 25.000,- til den er lyster

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 13 years siden | | | |

der kan godt være en porschemotor B6 i latebay uden at skære i bagpanelet. da motorrummet er støre og breder i latebay. en i en earlybay. (porschepickupen årgang 73 ala maskinabens fra angora team.) hade porschemotor i + en år74 bus fra herning hade.

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Okay. Min fejl.

Men tilbage til tråden. Hvad er bedst i bus. Oxyboxer eller Type4???? Der må da være nogen som kan svare på det, eller????

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Man kan køre livet ud af alting. Der sker noget med motorer når man kører fuld gas. Hvis du har brug for en motor på 150 HK. Skal du bygge en med 250 HK. Så du kan køre uden at "give gas" Så du skal nok søge Porschevejen.
Du skal have seriøst styr på temperaturerne. Nu kører jeg ikke min bil så hårdt som dig. Men du skal nok have topstyk-temperaturmåler, sammen med olietemperatur og seriøs oliekøling.
Så skal du sørge for at motorrummet er tæt for varm luft nedefra. Også med en Porschemotor.
Oxybokser eller type4 er ligemeget. Stumperne koster og vandbokseren har haft et hårdt liv hvor folk har kørt dem tørre for olie og vand.
At bygge en vandkølet motor om til luftkøling, syntes jeg er en skam. Vand køler nu engang meget bedre end luft. Men så er det billigste at bruge en Subarumotor. Og vælger du så turbo der vel næsten ingen grænser for HK. Kun pengepungen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tja syntes nu ikke at jeg køre min bil hårdt Frank. Jeg ved bare at en 1600 50hk bliver pint med en 6 rib gearkasse, og det gør en type4 ikke da den har et større overskud. Jeg vil bare gerne lave den så perfekte motor som også holder. Og til det ville jeg tro at enten en type4 eller en oxyboxer vil være den rette valg pga den stærkere blok. Men jeg ved bare ikke hvilken motor som er bedst på den lange bane. Det er derfor jeg har spurgt i denne tråd, og håbede på nogle svar til de 2 motortyper. Og ikke subaru eller 6 benet porsche.

Så hvis en eller flere kunne fortælle mig lidt og evt en indkøbsliste til en pågældende motor ville være dejligt.

På forhånd tak

Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Synes da der er kommet en del svar som peger på type 4 som det bedste valg. Du skal dog forberede dig på at det bliver dyrt, rigtig dyrt, hvis det skal være "den perfekte motor" hvor der ikke er gået på kompromis nogen steder. Jeg er selv ved at afslutte et type 4 projekt (forhåbentligt) i 150 hk+ klassen og jeg har sparet et par steder eller 3 og alligevel er budgettet løbet helt løbsk.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jo men så ville jeg vælge type4 pga. de større topper, større køleflade.
Max 96 i boring, ikke for høj compression 8,5-9.1. Web73 knast 80-82 slaglængde og 42/36 eller 44/38 ventiler.
Eller 8:1 og så turbo med 0,3-0,5 i ladetryk.
Men styr på tænding og brændstofforsyning og køling.
Meen 150+ HK bliver det nok ikke.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

For meget slag til en bay bus motor. Hold jer på max 78 mm.
Ingen luftkølede med det volumen rykker 150´hk ved godt 4000 omdr. Der ville mit luftkølede valg være 76 x 94 turbo.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg vil ikke køre med turbo. Har haft leget med tanken med 66 slag og 103 boring, men jeg er lidt bange for at slaget er for kort til bus? Ellers har tanken været 74 - 76 slag og 96 boring. Prisen er jeg ikke bange for, for så må det bare tage den tid det tager. Den skal bare holde og starte hver gang. Når ja og så have "lidt" overskud i forhold til en std type4. komp ikke alt for høj da den skal køre i en bus, og monemtet i et meget bredt område. Håber på at jeg kan få det meste. Og hvis den så lever færre hk og mere moment er det også super. Den skal bare trække, og gøre det godt.

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Med det du beskriver lyder det altså ikke som om du absolut har behov for 150hk+. Hvis du kan "nøjes" med måske 100-120hk. kan du bygge en rigtig fin type 4 stort set af standard stumper dog med en anden knast og lidt andre småting.
...og så bliver prisen også pludselig mere fornuftig.
En sådan motor kommer du ikke til at slide op i din livstid hvis bussen er en hobbybil og med 100-120hk er der altså også et fint kraftoverskud når det er nødvendigt.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg vil bare indskyde, mht hestekræfter, at jeg har haft en t3 transporter som dagligbil i lang tid, og jeg oplevede aldrig at jeg manglede kræfter, de 112 std heste der var i den, skubbede altså de 1.8 tons rigelig pænt derudaf. Og 150 kmt på motorstrassen var ingen problem.
Bare for at sætte kræfterne i relief..

-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nej den kører godt sådan en 2,1 112HK. Men den er også vandkølet :)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Warp det er en hobby bil lige nu, men bliver måske en hverdagsbil senere. 100+ hk kan jeg nok også godt køre med. Hvis/når det bliver en hverdags slider kommer den ikke til at køre mere end ca 10000 km om året. Jeg har firmabil og bruger kun min egen bil når jeg har mine unger hver anden weekend. Så det er ikke det store den kommer til at køre. Resten af tiden står den i garage. Jeg havde overvejet at bruge 1800 krumtappen da lejerne er større end i 2 literen, men ved ikke om det er en god idé. Der er jo nok mere monent at hente i krumtappen fra 2 Literen.... Om motoren kommer til at koste 20000 eller 50000 er for ligemeget. Det er kun byggetiden der bliver lidt længere. Det skal bare virke og holde.....

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk

Reply »

You must log in to post.