Næ, jeg tror der er lavet de første 10 - 20 oxyboxere herhjemme. Er selv i gang med én, som dog stadig mangler lidt stumper. Den skal ikke i en bus, men en type 1. Valget faldt på en WBX blok, da det klart er den fineste "type 1" blok man kan støve op. Bedre end gammel AS41, AS21, ny AS41 og alu Autolinea blokke. Men det tager altså lidt mere en 5 min. at klargøre det hele. Og der er en del at tage stilling til. "Rigtige" stroker krumtappe er svære at finde, Sauer topstykker med WBX pinbolte-mønster er også svære at finde (og dyre). Ellers skal den konverteres til type pinbolte-mønster, som du jo sikkert har set flere gange.
Men til en bus ville jeg aldrig overveje denne konvertering, når du alligevel er frisk på en type 4 motor. Det bliver ikke bedre end en type 4, når du snakker høj effekt, tungt køretøj og langt tid med højbelastning. Du får aldrig oxyboxer'eren til at overgå type 4'eren på fx:
* Køleoverflade. Det store topstykke giver sig selv, men prøv også at kigge på en 94 mm cylinder til både type 4 og type 1. Prøv at se hvor fine tynde, og hvor mange, ribber der er på den originale type 4 kontra Cima/Mahles 94 mm type 1. Og de originale er jo meget stabile med den store godstykkelse.
* Udstødningskanalerne er mere snedigt udført på type 4 toppen, så de ikke belaster termisk i lige så høj grad som på type 1 toppen.
* Standard er den jo på 1971 cc. Hvis man kigger på det friktionsareal, som
boring og slaglængde forårsager (94 x 71), så ligger type 4 lavt i forhold til fx en type 1 med 90.5 x 78, eller 90.5 x 76.4. VW har været konservativ med stor slaglængde på de luftkølede motorer, og kigger man div. luftkølede 911'ere og 356'ere efter, så har de heller ikke dyrket stor slaglængde.
Men selvfølgelig, en type 4, som er skruet dårligt sammen, med en skidt kombination af stumper, er nok være end en oxyboxer/type 1, som er sat korrekt sammen :-/
Mvh Peter