Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type4 vs oxyboxer

Tags:
No tags yet.

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Kunne en venlig sjæl fortælle mig om det er værd at bruge den krumtap fra 1800 på 66mm i slag eller skulle jeg hellere satse på en std 71mm eller måske 74-76mm? Jeg er noget fristet til at bruge 66mm krumtappen. Ved godt at den nok tager omd hurtigere end den krumtap med længere slag? Råd, vejledning mm er meget velkommende.

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Offer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Peter,
Jeg har haft nøjagtig samme overvejelser med min baycamper som du har.
Mine ønsker var:
1. En motor der havde det ekstra overskud når man skulle overhale, og så skulle den gerne kunne cruise med 130 uden at være overanstrengt
2. Jeg ville gerne have et lidt højere 4 gear, så den ikke tager så mange omdrejninger på motorvej.
3. Bilen skulle kunne synes, da jeg ikke gider skifte motor hver gang.

Jeg endte op med efter mange overvejelser at ombygge min standard 2L til:
type 4 org. 2,0 l CJ
Modvægtet krumtap 78 mm
Org. 95 mm stempler (2210 cc)
Kompr. 8,5 : 1
Renoverede topstykker let portet
Kammer 66 cc
Nye større ventiler og styr
2 stk Nyrenoverede delorto 40 mm karburatorer
Turbo Thomas speciallavet rustfri udstødning
Dertil fik jeg renoveret min gearkasse og sat højere 4 gear i.

Resultat:
Meget momentstærk motor på ca. 110 hk (Ikke rullet endnu)
super hurtig til overhaling, selv i den ellers tunge baycamper.
Topfart: Ca 170 kmt
Jomfrutur 4 personer til Le Mann tur retur på en weekend.

Jeg var også meget fokuseret på HK, men tro mig det er moment du vil have i en bus.

MVH Offer

28032010048.jpg
28032010049.jpg
28032010047.jpg
img_0002.jpg

-------------------------------------------
årg. 78 Baybus org. Westfalia
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Takker Offer. Det var noget jeg kunne bruge. Hvis der er flere er i meget velkommende til at lægge motor spec. mm til insperition....

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Offer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Peter,
Jeg regner med at skal have den rullet i Esbjerg i April, så kan du jo komme derover og høre og se den.

MVH Offer

-------------------------------------------
årg. 78 Baybus org. Westfalia
(permalink) Elnef Member
Skrev for 13 years siden | | | |

"Resultat:
Meget momentstærk motor på ca. 110 hk (Ikke rullet endnu)
super hurtig til overhaling, selv i den ellers tunge baycamper.
Topfart: Ca 170 kmt
Jomfrutur 4 personer til Le Mann tur retur på en weekend.

Jeg var også meget fokuseret på HK, men tro mig det er moment du vil have i en bus.

MVH Offer"

Hvordan med brændstof økonomi på sådan en tur og i almindelighed ??

John

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Peter.

Har kørt med en 66x96 1910 cc type 4, godt nok i en boble, men jeg synes 66 krumtappen manglede bund/moment. Til gengæld kan den tage seriøst mange omdrejninger...., ja helt indtil blæsehjulet springer i luften..

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Offer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja John, det er et af de punkter jeg ikke har helt på plads endnu, den går ikke mere end 7-9 km/l, men jeg håber det hjælper når jeg får den rullet, da jeg er overbevidst om at den får lidt for meget benzin, så jeg tror den skal dyset lidt mindre.

MVH Offer

-------------------------------------------
årg. 78 Baybus org. Westfalia
(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Offer... fed bay... hvad er det for fælge du har på ? Tror ikke du får den til at løbe meget længere pr/ltr , så skal du lunte afsted med 80-90 km/t :-)

bustrf 09 juni 100.jpg
bustrf 09 juni 101.jpg
bustrf 09 juni 103.jpg

-------------------------------------------
(permalink) Offer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er 16 tommer mercedes fælge de fås i de fleste dækcenter, jeg tror ikke jeg betalte mere end 250 kr stk. Dækstørrelsen er dog lige stor nok foran så jeg overvejer at skifte fordækkene til en størrelse mindre. Så hvis der er nogen der kunne være intereseret i bytte er jeg åben.

MVH Offer

-------------------------------------------
årg. 78 Baybus org. Westfalia
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nu har jeg læst en del på nettet både om type4 og oxy. Er der ikke nogen med erfaringer ud i oxy som vil dele lidt ud her på nettet, eller er det kun i det store udland at de gør det i det?

Med VWenlig hilsen

Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Næ, jeg tror der er lavet de første 10 - 20 oxyboxere herhjemme. Er selv i gang med én, som dog stadig mangler lidt stumper. Den skal ikke i en bus, men en type 1. Valget faldt på en WBX blok, da det klart er den fineste "type 1" blok man kan støve op. Bedre end gammel AS41, AS21, ny AS41 og alu Autolinea blokke. Men det tager altså lidt mere en 5 min. at klargøre det hele. Og der er en del at tage stilling til. "Rigtige" stroker krumtappe er svære at finde, Sauer topstykker med WBX pinbolte-mønster er også svære at finde (og dyre). Ellers skal den konverteres til type pinbolte-mønster, som du jo sikkert har set flere gange.

Men til en bus ville jeg aldrig overveje denne konvertering, når du alligevel er frisk på en type 4 motor. Det bliver ikke bedre end en type 4, når du snakker høj effekt, tungt køretøj og langt tid med højbelastning. Du får aldrig oxyboxer'eren til at overgå type 4'eren på fx:

* Køleoverflade. Det store topstykke giver sig selv, men prøv også at kigge på en 94 mm cylinder til både type 4 og type 1. Prøv at se hvor fine tynde, og hvor mange, ribber der er på den originale type 4 kontra Cima/Mahles 94 mm type 1. Og de originale er jo meget stabile med den store godstykkelse.
* Udstødningskanalerne er mere snedigt udført på type 4 toppen, så de ikke belaster termisk i lige så høj grad som på type 1 toppen.
* Standard er den jo på 1971 cc. Hvis man kigger på det friktionsareal, som
boring og slaglængde forårsager (94 x 71), så ligger type 4 lavt i forhold til fx en type 1 med 90.5 x 78, eller 90.5 x 76.4. VW har været konservativ med stor slaglængde på de luftkølede motorer, og kigger man div. luftkølede 911'ere og 356'ere efter, så har de heller ikke dyrket stor slaglængde.

Men selvfølgelig, en type 4, som er skruet dårligt sammen, med en skidt kombination af stumper, er nok være end en oxyboxer/type 1, som er sat korrekt sammen :-/

Mvh Peter

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du får nok ikke noget endegyldigt svar fordi der nok ikke er nogen der har langstidserfaringer med OXY-bokser. Mange flere der har kørt med type4.
Hvis jeg lever længe nok til at jeg engang får taget mig sammen til at købe en type1 igen kan det være jeg får det prøvet. Nej det bliver nok type4 --igen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bang Member
Skrev for 13 years siden | | | |

når det nu er til en bus er en type 4 jo også let at arbejde da det hele passer i en bus.. køling udstødning og så videre..

til en type 1 ville jeg vælge en oxy. evt med lidt mere slag. også af den grund at der er flere valgmuligheder med toppe, udstødning og sådan..

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis nu valget bilver en type4 som det nu nok gør, så har jeg leget med tanken om at lave en med 66mm slag og 103 mm stempler, eller ville en 74-76mm slag og 94-96mm stempler være valget. Vil gerne høre om meninger om begge motore størrelser? Evt knastvalg.....

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har vist allerede nævnt det i indlæg #8. Hellere længere slag end større boring hvis det er til en bus, ellers kan den få problemer med at komme af med varmen. Jeg har selv bygget en Type4 på 103mm x 76mm og den ville jeg ikke lægge i en bus pga. den store boring, med mindre jeg fik et sæt 103mm nikasil cylindere, som jo koster et par på skallen.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja men nu var det ikke 103mmX76mm, men 103mmX66mm eller 74-76mmX94-96mm. Og har læst dit indlæg også samt meget andet her og shoptalkforum mm. Jeg vil bare have den perfekte motor første gang koste hvad det vil, og vil gerne bygge den selv så jeg også kan lære noget samtidigt. Og jeg ved godt at det kan gå galt også, men det må jeg tage med hvis det er. Jeg har nogle 44mm weber som var tanken at skulle fodre klumpen. Vil ikke køre højre end 2,2L i den. Håber stadig på flere indput mm til disse størrelser og knastvalg mm..

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nej er godt klar over at du ikke vil lave en 103mm x 76mm, men det ændre ikke ved at 103mm boring i en bus er no go! Om så slaglængden var 50mm så er en boring på 103mm stadig for meget.
94mm boring i en bus er helt fint, måske 96mm, men så heller ikke mere. Slaglængden er ikke helt så kritisk. Jeg forstår dog overhovedet ikke hvorfor du overvejer 66mm når 71mm er lige så nemt og billigt. Var det mig selv, der skulle bygge en type4 til en bus, havde jeg nok bygget en 94mm x 76mm. Den har nok volumen til at give et super moment og er relativt nem at bygge.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

http://vwnettet.dk/topic/167963 og http://vwnettet.dk/topic/169050

Det er bare at komme igang.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er sgu lækkerier Frank.. KØW, Peter!!

-------------------------------------------
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

PS
Hvis du gerne vil bygge big bore, har jeg 100 mm Mahle nikasil cylindere på lager. - 76 x 100 mm. .... - pæn bus str.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) micha racing Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Warp forstår ikke hvor du har det med no go. Storset alle tysker køre med 2.4 eller større i deres busser med Porscheblæs

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

@Micha racing: Det er common knowledge. Hvis tyskerne kører med +100mm i boring og det skal holde mange kilometer SKAL der nikasil til (vi snakker om motorer som skal holde MANGE kilometer her). Prøv at søg lidt på emnet og du vil se at der er noget om snakken.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Eller osse "6 stud`er" de. Dem der lægger an på std 4 stud på 103 boring i en bus har mange service adskillelser.
Og så en anden ting. Ja, gennem tiden har utallige tyskere gjort det. Men hvor er motorerne henne (?)
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Når valget er faldet på type4. Planer bliver at bygge en med 76mmX94mm, Altså en 2110ccm. Jeg vil gerne bruge std køling på den, så jeg vil lige høre om det kan køler nok? Hvad vil i anbefale til knast så den har en god tomgang og trækker til ca 5600 omd. før den løber ud i det røde felt. Jeg kommer til at køre med 44mm Webere på den, og regner med at bruge toppe fra den 1700 W. Altså std størrelse ventiler, hvis det altså er godt, for mere monent i bunden. Udstødning har jeg ikke taget stilling til endnu... Nok en fra Arndorf. Håber at denne motorstørrelse bilver en god kombo?

Farmer hvad koster enlig sådan nogen 100mm med nikasil? Evt på sms.

Hilsen Peter 31717970

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Early Bay T22-71 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej! Hvis du gerne vil af med de dæk og fælge du har foran er jeg da meget interesseret)Gerne købe? kan kun gi 14" i bytte ?
Mvh Torben 61788675


Reply »

You must log in to post.