Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Længde på udstødning.

Tags:
No tags yet.

(permalink) SJN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Savner lidt en guide/opskrift på hvordan man laver en udstødning korrekt.

Her tænkes på længde, diameter kontra motorstørrelser og konsekvenser af forkerte mål.

Syntes det er svært at læse sig til hvad der er det korrekte.

Grunden til dette er selvfølgelig at jeg er i gang med at lave udstødning til motor.

Kom med tanker, ideer og facts :-)

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Søren...

Prøv evt at giv farmer et ring... Han plejer at ha styr på det... :-)

-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Og det er et rigtigt godt spørgsmål, som jeg glæder mig til at høre svaret på -
Jeg er også ved at lave en udstødning.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SJN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja ik´?!

Slet ikke nogen der vil komme med bud på denne ????

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

http://www.speed-wiz.com/calculations/engine/header-2.htm

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) SJN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

søger ikke et færdigt redskab, men forklaring og/eller guide til hvorfor det er, som det er. Altså forståelse for tingene.

og så er jeg sg for nærig og mistroisk til at betale for sådan et program :-D

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det er nemt nok egentlig - for at holde det på et lidt unørdet plan ...

alle fire udstødningrør skal være præcis lige lange for at gi det mest optimale rytmiske modstand til eksplosionerne ved hvert stempel...

størrelsen på røret skal passe bedst muligt med størrelsen på udstødningsventilerne og motorvolumen - dette findes der nok en ca formel for jeg dog ikke kender...

og der findes sikkert nogen meget mere nørdede og fessor forklaringer - men grundmæsigt når man længst med dette...

og du kan måle længden på et bukket rør ved feks at fylde det med sukker - og der skal være præcis samme mængde i alle 4 rør - greibel lavede dette på elneef buggy - fantastisk projekt udstødning de fik flækket sammen der....

men igen - den helt logiske nede på jorden forklaring uden for meget hurlumhej ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er vigtigt at have en konstant indvendig diameter i systemet som passer til ventil størrelsen ,og excakt samme længde som bornholmer beskriver enhver indsnævring vil give modtryk og være en anledning til overophedning af motoren . Bløde bøjninger vil være at foretrække da det handler om hastighed i systemet . alle 4 rør skal ende i en kollektor/opsamlingskammer der skal medhjælpe til en fuldstændig tømning af cylindrene og manifold for afbrændte gasser og medvirke til at næste blanding er uforurenet og klar, hvis systemet ikke tømmes helt mindskes effekten i motoren .denne kollektor udmunding skal være lidt større end rør systemet .hvis du laver en 4 i 1 kollektor skal udstødningsspulserne i de 4 rør "rotere" for at få en hvirvelvirkning i keglen.
potten skal være af absortionstypen Slip on og skal ikke give modstand . udstødningssystemet til en hækmotor er betydeligt mere komplicerede at fremstille end til almindelige biler da lyddæmpningen må opnås på meget lidt plads. har tidligere læst herinde at den optimale længde på rør til en 2 liters motor er 33"
God fornøjelse

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

de nyeste systemer der er kommet fra forskellige leverandører igennem de sidste par år - er lavet efter disse principper - lav en kopi af disse efter disse retningslinier - så ender du nok op med noget der er brugbart - men uanset dine kreative evner - tror jeg ikke du kan gøre det ret meget billigerer selv - de det er billigerer at massefabrikerer - og noget det virker koster uanset om man har råd til det eller ej ... tror sgu ikke det kan betale sig at lave noget kvali selv.

lav feks denne her 110% afstemt - forgetaboutit ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det må være vigtigt at rørene i kollekteren samles rigtigt rundt... Altså at de sidder i tændingsrækkerfølge, så der opstår en hvirvel i kollekteren der hjælper med at tømme udstødningsgas. -eller er jeg helt galt på den?

Motorens slagvol har vel også en del at skulle have sagt ved valg af volumie (=længde) af det enkelte udstødningsrør? Jeg mener: Er rørene for store falder luft hastigheden, og kollektereffekten mindskes??

Er tænkt som oplæg til videre diskussion...

AndersHH

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

nu går du ind i det nørdede Anders - og her står jeg af - men det lyder rigtigt og vildt sejt ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja anders er klog :-) Bornholmer det er det du ser på dit billede

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Biffo Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Denne til type 4 - beregnet og lavet af Tangerine Racing i United Bluff...
Koster kassen..!

tangerine_o1.jpg
tangerine_02.jpg

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det ser gennemtænk ud 4-2-1.
her lige et link til hvordan man ikke nok skal gøre http://vwnettet.dk/topic/158862/page/3

Tjek karsten vw det ser ud som om han ved hvad han laver http://vwnettet.dk/topic/163230

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Arhh Ib. -Det er ikke rumfart: forstil dig at kollekteren inden i ligner et badekar der er ved at blive tømt :-)

Der må være nogen der ved hvad de snakker om, som ikke bare sidder og griner af vores gætterier og badekarsteori.

Jeg følger spændt med.

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) SJN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kan godt se ideen i at tryk avlet modtryk til at "hjælpe motoren".

og ser også godt ideen i at "tømme badekarret" .... :-D

men savner lidt argumenter/forklaringer på hvorfor længden skal være som den skal.

og hvad sker der så når man vælger 4-2-1 ???

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) birke Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Klassisk teori siger at et 4-2-1 system giver bedre moment over et større omdrejnings område.
et 4-1 system skal til gengæld give højere top effekt.
Længden påvirker moment og effekt.
Hvis du afstemmer længden helt præcist kan du opnå høj effekt: kaldes puls tuning, da den helt rette længde får trykket ved udstødnings porten til at være lavere ved et bestemt omdrejningstal= hjælper med at tømme cylinderen.
Ulempen er så at man får dårligt moment i resten af omdrejningsområdet, motoren bliver altså "peaky"= sløv det meste af vejen og pludselig går effekten op.
Læste engang en bog om emnet. Som med alt andet er det ofte et kompromis: du må beslutte hvad du vil have at kompromiset skal være....

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) SJN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

og du kan vel ikke lige huske hvad den bog hed ?? :-)

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) birke Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nej, det er langt væk.
Men der må vel være hjemmesider om den slags, mon ikke der er nogen her der kender til et par fede sider ???

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Her er lige lidt mere om emnet
http://vwnettet.dk/topic/112637
beregning
http://www.bgsoflex.com/auto.html

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Advanced intake and exhaust design. ..... GAAAB! Men der står meget godt. i den.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Blob Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nej det er Scientific Design Of... Men sæt lige godt med kaffe over inden I går igang... :)

(permalink) Elnef Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har lavet disse par stykker det er nu meget sjovt men pas på det er en tids røver :-)

De første 2 billeder er af min nuværende 3L type4 2" lavet i rustfri rørbøjninger motoren har givet 300hk uden rem
De næste 2 er af min gamle fra den gamle motor 2,4L type4 det er en 1 5/8 step til 1 7/8 motoren har givet 222hk med rem

Og ja det kan sagterns laves for få penge den fra den gamle motor kostede 500 kørte i tema med en skydelære og tog ned fra hylden med blandet røgpølserør

p1010008.jpg
motor3.jpg
p1010002.jpg
p1010001.jpg

(permalink) duck Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Denne til type 4 - beregnet og lavet af Tangerine Racing i United Bluff...
Koster kassen..!

det er da klart når de bruger en bryllupsfotograf...

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) SJN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så bliver dette altså mit svar på en hjemmelavet ..... :-)

Så må vi se om den yder som den skal.

udstdning.jpg

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers

Reply »

You must log in to post.