er gået sort, kan ikke huske om der skal værer pap eller allo eller ingen ting i mellem svinghjul og krumtap på er as 1600 motor.
er gået sort, kan ikke huske om der skal værer pap eller allo eller ingen ting i mellem svinghjul og krumtap på er as 1600 motor.
oring.
undskyld jeg blander mig, skal den sidde bag ved svinghjulet eller ?
Der skal sidde en O-ring i svinghjulet, mellem krumtap og svinghjul ellers bliver den utæt.
oki takker :) puha det var sq godt jeg fik spurgt så :P
sådan den lægger sig op mod pakdåsen ikke?
Der er en rille i svinghjulet. Hvis det er et brugt svinghjul, sidder der nok en i forvejen.
Husk nu at spænde svinghjulet 350nm.
er det måske shims du tænker på.... til at justerer krumtappens endeslør.... de ligger jo bag svinghjulet... !
Nej de sidder bag pakdåsen i krumtaphuset.
Der skal være en oring ,pakdåse og 3 shims
skal der være 3 shims???
Ja. Hvis du kun kan få plads til 2 må den leve med det. Det er jo nok håbløst at forsøge at indstille aksialslør på en brugt AS-motor. Hovedlejet sidder nok løst.
skal de også sidde deri selvom der ikke er endeslør (info fra tidligere ejer)
Jeps
oki takker igen igen ;)
Der er noget galt hvis der hverken er shims eller endeslør. Prøv nu at mål på det i stedet. ;-)
prøv at putte 5-6 skiver mellem svinghjul og krumtap så motoren ikke kan dreje rundt ,hvis du så kan flytte med svinghjulet er det skidt :-( blokken ødelagt . det samme gør sig gældende hvis tappen i blokken sidder løst
Den skal have 0.10mm. Hvis den ikke har noget sætter den sig fast når den bliver varm. Og har den mere end 0.15, skal den justeres. Har den 1-2 millimeter, som er normalt, er den slidt op.
Frank,
Du skriver: 'Ja. Hvis du kun kan få plads til 2 må den leve med det.'
Jeg har lært at der altid skal være mindst 3 afstandsskiver, da den 3. skive fungerer som kuglen i et kugleleje. Da der, som du sikkert ved, findes forskellige tykkelser afstandsskiver, er det blot er spørgsmål om at finde den rigtige kombination af 3 skivers tykkelse, der gør at aksialspillerum bliver maximum 0.15mm.
Hilsen
Torben
Okey ! Det lyder fornuftigt. Man skal lære medens man lever. Jeg har nu set mange motorer køre fint med to skiver hvis man har været uheldig at få en motor eller svinghjul eller noget der var mikset forkert.
At du har set mange moterer køre fint med 2 skiver, understreger blot at en ting er teori - en anden er praksis ;o)
Hilsen
Torben
teori er når intet virker, men man ved hvorfor.
praksis er når alt virker, men man ikke ved hvorfor.
Her er teori og praksis forenet, intet virker, ingen ved hvorfor:-)
Så fik jeg lavet et værktøj og målt endeslør :p wuuw
Målte med søgeblade og endte på en ca. 0.10'er . bladet kunne lige snige sig ind under ;)
Så tak for hjælpe drenge, har Sq lært meget om de kære gamle biler de sidste par måneder:) og mangler stadig masser wup wup :D
Z takker ;)
You must log in to post.