Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Big Bore Kit 87mm "High Performance" fra CB Performance..

Tags:
No tags yet.

(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej, er der nogen der har erfaringer med at smide et 87mm big bore kit på deres standard 1500/1600 motorer? jeg går lidt med en idé om at prøve at smide sådan sæt på min helt nye 1600sp - hvad kan man forvente af sådan et sæt hvis man stadig godt vil køre med en enkelt karb? Er det ok eller penge lige ud af vinduet?

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=165

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) paer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tror vi skal have fat i farmer:)
men der må da også være andre der ved det:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Den kommer nok ikke til at kører bedre en med 1600 ccm. levetiden er bare kortere pga den tynde cylindervæg . og så er du begrænset til kun at kunne kører 8,5:1 i komp

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du skal nok ikke forvente det store. Men hvis du alligevel er ved at hovedreparere en ellers std. 1600 motor, er det da et brugbart alternativ. mange bække små.
Men som holm siger. Lad være med at hæve kompressionen.
Koster 90,5mm ikke næsten det samme. Og når man er i gang -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

87-90,5 Cylinder sættene koster næsten det samme .1600 sættet er lidt billigere
men det er jo bearbejdning af blok og topstykkerne til 90,5 der koster oveni . hvis jeg var dig ville jeg invistere i dualport toppe det virker bedre.eller tag snakken med farmer han kan både rådgive og sælge dig de rigtige stumper eller fikse et par singleport toppe så de flower noget bedre . er selv lidt facineret af de singleport motorer der bliver lavet i dag med mange hk og nm

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det var nu egentlig tænkt mere som et plug and play tun, jeg vil nemlig ikke ud i at skulle bore blok og skifte knast osv.. Bare en hurtig, nem/billig effekt forøgelse for begyndere. Stadig kun med en karb.. Tak for Info - keep it coming! :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hold dig til 1600 med lidt kompression , port dine topstykker + sportsudstødning på af en eller anden slags så kører det bare super og lyder godt . hvor stor er din karburator ?

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Solex 32 pci -1, det der med at porte topstykker er noget man skal betale sig fra.. Men er et big bore sæt 87mm virkelig så skrøbeligt? 1641cc lyder jo ikke af så voldsom meget? Det er jo ikke fordi man kører meget mere end 5000km om året i luftkølet. Så prisen på et portning af topstykker kontra et big bore sæt er vel næsten det samme? Jeg er på ingen måde expert - men min motor helt ny og ideen med lidt flere ccm og moment til billig penge er godt nok fristende. Mht udstødning så sidder der pt en Sebring på ny men overvejer en csp comp.. Er der ingen herhjemme der kører med 1641cc?

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

De billigste HK kommer fra en let husmandsportning og det er så let at lave at det næsten er synd at alle ikke gør det. Men det tager bare så meget mere med sig, som udskiftning af styr, ventiler osv. At det bliver dyrt. Hvis din motor er ny ville det være en skam at lade være. 1641 har mange af os gamle kørt med. Undtagen mig. Jeg sprang på type4 motorer for 30 år siden. Der er det hele dejligt kraftigt.
1641 kan sagtens holde til normalt brug. Det er meget svært at råde folk. Alt kan jo ødelægges. Jeg kunne køre mange år med 1641cc.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Farmer kan porte de topstykker hvis du ikke selv kan . der er vidst også noget med at han har nogen bedre manifolde til sådan et projekt.
http://vwnettet.dk/topic/163578#post-557190

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ok, så Frank du ville råde mig til at både skifte til Big Bore sættet og få portet toppene, udskifte styr og ventiler. Hvad med standard knast kan stadig godt bruges? Bilen skal bare kunne tøffe med trafikken på motorvejen med 110km/t - jeg er sgu lidt træt af at blive "klemt" konstant fordi man kører 95km/t i en gammel bil... Så det er ikke en racer motor vi taler om her - bare en mild tunet/lidt stærkere standard 1600cc. Jeg må vist lige sætte mig ned og lave et budget.. for det løber jo pludselig op. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ligger du og kører 95 på motorvej ? Det må du sku ikke.
Du skrev tidligere at din motor er ny. En ny 1600 kan da sagtens køre 130, som er hastighedsgrænsen på motorvej.
En 1600 motor med std. knast og hjemmeportning og to Kadrons og et tarmslyng giver 70+ HK

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej.
Du får mere ud af at bruge de penge som cylindersættet koster på at nulre topstykkerne, osse selvom du skal betale dig fra den del. Cylindersættet alene vil give dig en effekt stigning på ca. 2 hk. Ved bearbejdning af topstykker/ventiler kan jeg finde noget i retning af 8 hk og 10 nm.

Og når du så har den skilt ad, så gør dig selv den tjeneste, at tjekke/tilpasse vendehøjden til 1,1 - 1,2 mm og få stempler afvejet til +/-1 gr. max.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Godt så - portning er løsningen. Hvad er din pris på sådan et stykke arbejde Torben?

Frank, jeg ligger pt og tøffer rundt med en 34hk og det er ikke altid lige sjovt når man skal på motorvejen - det tager tid selv at overhale en lastbil.. min 1600 står ude i værkstedet. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Afretning af cylindere for korrekt vendehøjde, kr. 475,-

Det top/portbearbejdning mv. jeg kan lave uden at pille styrene ud, ca. 2400.- incls. materialer.

Så har jeg et par andre billige småtricks som du kan gøre. Men det kan vi ta offline, hvis det skal være.
Skriv evt. på alstrup@post.opasia.dk
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Kirk... Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvad med at skift til dp og smide et par kadroner på...det jo bolt on og så har du også karburatore hvis du vil gå op i volume senere.... det let...og så kan du porte toppende selv når du er igang......

det var hvad jeg ville gøre (ohg evt et sæt 1641 også).

og så ville jeg også men at du skulle kunne trække den op på 130 som den er nu uden problemer

K

-------------------------------------------
[URL=http://s960.photobucket.com/user/KirkhammerThomas/media/lll/dcdcfefa-8bc4-4f84-96cd-3988de0d2ff
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har tidligere haft en 1600 med kadroner.. jeg vil bare helst have en så tæt på stock 1600 dvs med en Solex osv. Gider ikke ligge og rode karbs - jeg vil bare køre uden at skulle tænke på noget. :)

Torben: mail sendt

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

1600-1641 med portede toppe og lidt gode råd/fif fra Farmer så får du også en rigtig fin standart+motor. Og med standart knast så bliver du Franks bedste ven :-)

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Fedt at blive bedste ven med Frank! :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeps åndelig kontakt med motorguruerne er ikke så ringe . god vind med projektet

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jo tak, jeg må starte en tråd om projekt nuldret 1600sp standard looker. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja gør det det er altid hyggeligt at følge med i , og så får man en masse god indput undervejs

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nu kan jeg ikke helt finde ud af om I tager gas på mig. Men min personlige mening om std. knasten er da at den gør det godt. For år tilbage var det meget populært at sætte en 284´er knast i. Nogen ville endda køre den med std. ventilfjedre for:"jeg kører alligevel ikke med så mange omdr" Nå! Men hvad vil du så med en anden knast ? Så er det eneste du har opnået da en dårligere tomgang og noget mere mekanisk støj.
Hvis man gerne vil lidt mere skulle man prøve en af Farmers "std+"-knaster i stedet for.
Og I kan ikke blive ven med mig. Hverken på facebook eller her. Som synsmand har man ingen venner.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Så så Frank det var venligt ment ,men skal da også ha synet min vw i 2012 :-)

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ha ha ha - det er gas!!

Og Frank du skal endelig ikke holde dig tilbage mht guldkorn vedrørende en standard 1600 motor.. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..

Reply

You must log in to post.