Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bobbel - 1200 - gearkasseproblem

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lars Hogsted Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej

Jeg har købt denne bobbel, en 1200 årgang 64.
Den kører helt fint, og når jeg kører op gennem gearerne, går det helt fint. Når jeg gearer ned går det også fint fra 4 til 3. Men når jeg skal fra 3 i 2, går det ikke så godt. Nogle gange kan jeg ikke få den i gear, og nogle gange knaser det helt vildt som om jeg er ved at gå i bakgear. Den knaser aldrig når den skal i 1., men det går ikke helt nemt.

Jeg er godt klar over den ikke kører som en 2011 model, men skulle man ikke kunne geare lige så fint ned gennem alle gearerne?

Lars

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er nok fordi den prøver at komme i bakgear. Enten virker din bakgearspærre ikke, er forkert justeret, monteret forkert hvis det har været skilt ad eller der er noget andet i vejen med gearforbindelserne. Og jo den kan køre ligeså godt som mange biler fra 2011. Men den er snart 50 år gammel og har været rodet med af mange forskellige.
Første gear kan man som oftest ikke komme i før bilen lige stopper næsten op og man kan mærke tandhjulene lige finder hinanden på de sidste hjulomdr. før man stopper.
Sådan lærte man at køre bil da jeg var ung. Man kunne godt forestille sig at nogen sidder og forsøger at mase en bil i første ved for høj fart. Og det kan man ikke. Men nogen forsøger -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Lars,

Det lyder til at det er syncromesseringen der er slidt. Det kræver afmontering af gearkassen og specialværktøj at lave det.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ser Frank har en anden teori, men hvis det er bakgearspærren der er problemet ville det vel give samme problem fra 1. til 2. gear (?) og det lyder ikke til at være problematisk.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Man skal da ihvertfald prøve at løse et "udvendigt" problem før man adskiller gearkassen. Der har været mange ude at køre i sådan en bil og mange "mekanikere"
At det kun går galt fra 3-2 kan bare være måden man nu skifter gear på. Men hvis nu spørgeren kunne fortælle om det hjælper at lave dobbelt udkobling var vi kommet et stykke videre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Man kan da hurtigt afprøve om det er syncromesh ringene eller en dårligt justeret gearkasse. - Lav en dobbelt udkobling fra 3. til 2., som på en gammel læastbil. Hvis den stadig skratter vildt er det med stor sansynlighed hvad Frank skriver. Det -kan- osse skyldes for lidt olie på gearkassen.
Når så du har fundet ud af om det er en mekanisk fejl eller en justeringsfejl, så skift olien til Pennzoil 80w/90, så skal du bare se løjer.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

De kører nu fint uden olie.
For 33 år siden byggede jeg en buggy og gearkassen havde jeg selv pillet ud af en oprustet bil. Da jeg havde kørt et par dage. Til syn og toldvæsen. Begyndte den hyle når den havde stået natten over. Det gik væk medens man lige bakkede ud af garagen. Jeg var hos VW dengang og spurgte gearkasse-eksperten på værkstedet. "Det er nok anløbsskiven til 4. gear du kan høre." "Den har prespasning på akselen, den kan godt sidde løs og så hyler den indtil olien lige kommer rundt". "Er der olie på gearkassen ?"
Det mente jeg jo der var, men tog noget med hjem for at efterfylde. Den tog 2,5L

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lars Hogsted Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg vil sige at en dobbelt udkobling somme tider letter det lidt med specielt at få den i første gear. Hvis jeg holder stille og ikke synes den går nemt i 1 gear, laver jeg somme tider en dobbelt udkobling. I den forbindelse er det ligesom om at det giver et lille bitte ryk i bilen, og man kan så nemmere få den i gear.

Jeg vil lige prøve at eksperimentere med dobbelt udkobling fra 3. Til 2. Gear, og se hvilken forskel det gør.

Et det en stor operation og pille sådan en gearkasse af?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Arh. Du kan ikke lave dobbelt udkobling når du holder stille.
Dobbelt udkobling ved nedgearing foregår ved at man kobler ud, sætter i frigear, kobler til og giver "mellemgas", kobler hurtigt ud igen og gearer ned, kobler til og kører.
Sådan gjorde man før biler fik synkroniserede gearkasser. Hvis det hjælper på din knasen er det en opslidt eller defekt synkromech.
Det giver et ryk i bilen ? Den kan vel koble helt fri ? har du en defekt kobling også ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lars Hogsted Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg mener at hvis jeg kommer fra 3 og i 2, og derefter vil i første kan det godt sommetider hjælpe at koble ud og ind igen.
Ja den kan sagtens koble helt fri, jeg ved heller ikke om det bare er fordi jeg kan "
Mærke" at koblingspladerne lige rører hinanden. Lidt svært at forklare.
Jeg har mistænkt at det er de led fra gearstang til gearkasse, jeg må ned og kravle under vognen

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Så får du jo nok en lang næse. De forbindelser sidder inde i tunnelen.
Hvor bor du. Har du ikke mulighed for at få en der har forstand på folkevogne til at prøve den ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lars Hogsted Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nå for Søren, det var jeg ikke klar over. Hehe. Man bliver jo klogere hele tiden. :0)

Jeg bor i Frederikshavn, og jeg har faktisk måske fundet en der har lidt forstand på det, så måske jeg skulle lade ham tøffe en tur. :)

(permalink) Lars Hogsted Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nå for Søren, det var jeg ikke klar over. Hehe. Man bliver jo klogere hele tiden. :0)

Jeg bor i Frederikshavn, og jeg har faktisk måske fundet en der har lidt forstand på det, så måske jeg skulle lade ham tøffe en tur. :)


Reply

You must log in to post.