støjkravene er underordnet så længe du manden går efter en mindre larmende udstødning- bilens mærke og model er også underordnet, da lyddæmpning er lyddæmpning uanset.
Udstødningen skal have et let modtryk, men det opnår du ved konstruktionen- jo færre sving, kanter osv der er på din pibe, jo mere vil den larme. Ideen er at lydbølgerne skal ramme/opfanges af materiale inde i udstødningen. Det kan du gøre på mange måder- skillevægge, modtagende materiale (isolering) osv. Prøv at google hvordan en udstødning ser ud indeni eller hent en på omlastningen og skær den op. Evt google hvordan en lyddæmper til en pistol fungere og du får en fin ide om hvad der skal til.
I korte træk, uanset bil, mærke og årgang, så handler det om lydbølgerne skal skifte retning og derved "miste energien"/evt. kvæles i lydisoleringen inden den forlader røret. Bare ved at gå fra lille diameter til stor diameter og tilbage til lille diameter, vil lyden reduceres og modtrykket øges. Lyd der skal igennem et lige rør, uden sving og diameterændringer bliver meget koncentreret- alle lydbølger render samme vej uden reduktion.
Alle de fancy udregninger osv. skal du ikke bekymre dig om med mindre der er en formel 1 eller andet potent motorværk du roder med
uploader lige et billede der giver god mening- forestil dig hvordan lydbølgerne konstant skal skifte retning og til sidst dø ud ved den kostruktion