hvis man har en blok stående der holder mål, kan man så sagtens bruge den til at lave en tunet motor? (1600 med 70-90 heste)
eller vil det altid være at foretrække at bruge en ny blok:)
hvis man har en blok stående der holder mål, kan man så sagtens bruge den til at lave en tunet motor? (1600 med 70-90 heste)
eller vil det altid være at foretrække at bruge en ny blok:)
Hvis den holder mål kan den godt bruges. Spørgsmålet er hvordan ved du den holder mål? Hvordan er den blevet målt og af hvem?
læste bare den tråd om en peppet 1600 motor, som du svarede i og der sagde du at en ny blok var et must.
så ville jeg bare lige høre.
blokken bliver målt af farmer:)
hvis man har en blok der holder mål har man jo sparet de første 5000 på projektet:P
Jamen så er du jo i gode hænder, han skal nok sige til hvis blokken ikke dur. :-)
Problemet er at 90% af de gamle blokke bare ikke er holder mål længere, de har jo haft et hårdt liv de sidste 50 år, og det kan godt være svært at se/måle hvis man ikke har det rette grej og ved hvor de kritiske punkter er.
Man skal selvfølgelig ikke smide penge efter nye stumper hvis de gamle er fine og holder mål, men det er meget sjældent efterhånden, og blokken er et af de dummeste steder at spare hvis ikke man er HELT sikker på at den gamle blok er i orden.
ja det er selvfølgelig rigtigt, det kan jo smadre mgeet andet end bare blokken hvis først den giver op:)
Ja, en tunet motor med en slidt blok kommer i bedste fald aldrig til at køre ordenligt og i værste fald springer den i luften. :-)
hvor lang er levetiden på sådan en motor?:)
Det er svært at sige. Det kommer an på mange forskellige ting som motorstørrelse, tuningsgrad og kørselsmønster.
Men hvis motoren er bygget ordenligt og den sidder i en hobbybil så holder den sikkert længere end din levetid. Og skulle den på et tidspunkt blive lidt "træt" kan sådan en jo renoveres uden de helt store problemer.
okay:)
90HK på en 1600cc og så tænke på hvor længe det kan holde er to modsætninger.
Hvis du vil have 90HK skal du nok opgradere til 1776cc og en kontravægtet std.krumtap og så noget seriøs oliekøling (frontkøler)
Prøv at skele til hvad tyskerne brugte i 60-70´erne. De kørte jo på motorvej og var nødt til at køle.
Og lyt så til farmer ved valg af knastaksel og topstykker.
What Frank said.
Jeg har sådan en 1600 type 1 motor som har kørt i 15 år nu og stadig giver de heste den skal og har stadig god kompression, olietryk og temperatur. De stumper Frank nævner er et must! Man kan ikke trække 90 holdbare heste på en standard 1600 motor.
(Ser først nu at du skriver 1600cc med 70-90 heste)
nårh okay:)
Hej Paer.
Jeg havde en 1600 med 69 HK (rullefeldt). Den var med mild knastaksel, standard stumper, bygget på en brugt F blok, der holdt mål, nye toppe/cyl og 2 type 3 karbs. En Hide-away udstødning.
Den motor kørte jeg 25.000 km med uden problemer, også motorvej. Jeg havde på daværende tidspunkt kun boblen og kørte meget arbejdsmæssigt.
Motoren kører såvidt jeg ved endnu. Jeg kørte den heller ikke "med hovedet oppe i røven" hele tiden.
Så hvis du går efter 70 HK er det fint med 1600 efter min mening, hvis det er mere, ville jeg også gå "op" i boring.
Bare mit indspark.
mvh
Henrik
Jeg vil give Henrik ret, den magiske grænse for en 1600 ligger omkring 70hk før det begynder at blive attraktivt at gå op i motorstørrelse. De første 20 ekstra heste er forholdsvis nemme og billige at trække ud af en næsten standard 1600, men derover begynder det at blive dyrt og vil nok være mere attraktivt at bygge større volumen både hvad angår pris og holdbarhed.
jamen 70 heste er også fint nok, det er til min bug:) så jeg vil egentlig bare gerne have et vildt optræk:)
Nå MIB holder "Dynoday" Så fremviser en std. 1600 med to karburatorer lige i overkanten af 60 HK.
Med lidt hævet kompression, nye ventilstyr og udglatning af skarpe hjørner og udnyttelse af de ventiler man har. Så plejer en std. 1600 at give 70-72 HK. Vel at mærke med std.knast.
Mit eneste ankepunkt på sådan en motor er at den stadig gør det ved 4500 omdr. Man skal ikke forsøge at "pine" eller tæske den. Den lærer det ikke og den bliver blot ødelagt.
Hvis man vil have en mere livlig motor skal den have en anden knast, og så ruller lavinen med fjedre, og bøsninger og kraftigere stødstænger, osv.osv.osv. Og levetiden reduceres hurtigt. Men OK 50.000 km. er også meget med en hobbybil.
Men igen. Det er derfor vi er nogen der har sværget til type4 motor i mange år. Så har man 80-100 HK med std. levetid. Så er der "bare" arbejdet med at få den til at passe i en bobbel.
Super udveksling det her. Når vi nu er igang, hvad ville i så mene om en 1600 med 276 graders knast og med en standard 34'er karb dysset om.
Kan det "gå" eller vil 2 karbs være et must, her tænker jeg på type 3.
mvh
Henrik
Jeg har ikke prøvet den combo du nævner, men jeg vil helt sikkert vælge 2 enkelt karburatorer over én enkelt karburator any day. Men det er bare min smag, jeg tror helt sikkert også én enkelt karburator kan køre fornuftigt når knasten ikke er vildere end den er. Prøv evt at høre hvad Farmer siger, han har kloget noget i det der med tuning på én enkelt karburator.
...og så skal motoren også have en merge header før det begynder at virke, plus et sæt HD fjedre for at være på den sikre side.
"276" og "284" er blevet begreber man bare bruger. Engle W100 (276) og W110 (284) er standarten inden for VW. Siden de blev "opfundet" er der løbet meget olie ud i åen. Snak med farmer om det. Og læs så lidt (meget) omkring knastaksler.
"jamen 70 heste er også fint nok, det er til min bug:) så jeg vil egentlig bare gerne have et vildt optræk:)"
Med den udtagelse er det jo så netop at det i min bog bliver rigtigt sjovt. For der betyder HK som sådan intet. Derimod gør momentet. At HK og optræk bliver sammenlignet er jo et eller andet sted en misforståelse. Det er jo HK og øget moment der følges ad - og derved giver mere optræk. Men man kan jo godt forøge momentet, uden at forøge HK....
Det er også derfor at min personlige favoritmotor er en standard 1600 motor - med enkeltportet toppe.
Mbechmann: Men man kan jo godt forøge momentet, uden at forøge HK....
Du kan IKKE forøge moment ved et fast omdrejningstal uden at forøge effekten også. Det er simple fysik, der er en matematisk sammenhæng mellem moment og effekt.
Se formel her: http://upload.wikimedia.org/math/8/e/5/8e503cbee72b232094f6774f4b96c1ab.png
Som du ser er der et fast faktorforhold mellem moment og effekt hvis omdrejninger holdes konstant.
Dvs. øger du f.eks. momentet ved 2000 omdrejninger øges effekten også ved 2000 omdrejninger.
Hvordan kan det så være at der er så stor forskel på en standard 1600 dobbeltportet og en 1600 enkeltportet? Hvis man kikker på en 1600 kurve så har den jo et par "flatspots" i momentkurven. Det har enkeltportet ikke.
hva ville prisen være på at bygge en 1914 hvis man har en blok der holder mål?:)
samme som en 1914 med ny blok koster - minus blokken...
du må da uddybe det spørgsmål en hel del mere end det der ???
hk
hvilken bil det skal i
kørestil
knast
topstykker
forventet holdbarhed
osv osv osv osv osv
osv osv osv osv osv
osv osv osv osv osv
og vigtigst af ALT - hvor meget kan du selv lave ???
og har du ikke snakket med Farmer og fået en pris - hvorfor spørger du så herinde ??
har ikke snakket med farmer?
det er til en buggy, den skal bare have et godt optræk...