Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ny blok eller ej?

Tags:
No tags yet.

(permalink) paer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvis man har en blok stående der holder mål, kan man så sagtens bruge den til at lave en tunet motor? (1600 med 70-90 heste)

eller vil det altid være at foretrække at bruge en ny blok:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis den holder mål kan den godt bruges. Spørgsmålet er hvordan ved du den holder mål? Hvordan er den blevet målt og af hvem?

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) paer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

læste bare den tråd om en peppet 1600 motor, som du svarede i og der sagde du at en ny blok var et must.

så ville jeg bare lige høre.
blokken bliver målt af farmer:)

hvis man har en blok der holder mål har man jo sparet de første 5000 på projektet:P

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jamen så er du jo i gode hænder, han skal nok sige til hvis blokken ikke dur. :-)
Problemet er at 90% af de gamle blokke bare ikke er holder mål længere, de har jo haft et hårdt liv de sidste 50 år, og det kan godt være svært at se/måle hvis man ikke har det rette grej og ved hvor de kritiske punkter er.

Man skal selvfølgelig ikke smide penge efter nye stumper hvis de gamle er fine og holder mål, men det er meget sjældent efterhånden, og blokken er et af de dummeste steder at spare hvis ikke man er HELT sikker på at den gamle blok er i orden.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) paer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ja det er selvfølgelig rigtigt, det kan jo smadre mgeet andet end bare blokken hvis først den giver op:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja, en tunet motor med en slidt blok kommer i bedste fald aldrig til at køre ordenligt og i værste fald springer den i luften. :-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) paer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hvor lang er levetiden på sådan en motor?:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er svært at sige. Det kommer an på mange forskellige ting som motorstørrelse, tuningsgrad og kørselsmønster.
Men hvis motoren er bygget ordenligt og den sidder i en hobbybil så holder den sikkert længere end din levetid. Og skulle den på et tidspunkt blive lidt "træt" kan sådan en jo renoveres uden de helt store problemer.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) paer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

okay:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

90HK på en 1600cc og så tænke på hvor længe det kan holde er to modsætninger.
Hvis du vil have 90HK skal du nok opgradere til 1776cc og en kontravægtet std.krumtap og så noget seriøs oliekøling (frontkøler)
Prøv at skele til hvad tyskerne brugte i 60-70´erne. De kørte jo på motorvej og var nødt til at køle.
Og lyt så til farmer ved valg af knastaksel og topstykker.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

What Frank said.
Jeg har sådan en 1600 type 1 motor som har kørt i 15 år nu og stadig giver de heste den skal og har stadig god kompression, olietryk og temperatur. De stumper Frank nævner er et must! Man kan ikke trække 90 holdbare heste på en standard 1600 motor.

(Ser først nu at du skriver 1600cc med 70-90 heste)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) paer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

nårh okay:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Paer.

Jeg havde en 1600 med 69 HK (rullefeldt). Den var med mild knastaksel, standard stumper, bygget på en brugt F blok, der holdt mål, nye toppe/cyl og 2 type 3 karbs. En Hide-away udstødning.

Den motor kørte jeg 25.000 km med uden problemer, også motorvej. Jeg havde på daværende tidspunkt kun boblen og kørte meget arbejdsmæssigt.
Motoren kører såvidt jeg ved endnu. Jeg kørte den heller ikke "med hovedet oppe i røven" hele tiden.

Så hvis du går efter 70 HK er det fint med 1600 efter min mening, hvis det er mere, ville jeg også gå "op" i boring.

Bare mit indspark.

mvh
Henrik

(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg vil give Henrik ret, den magiske grænse for en 1600 ligger omkring 70hk før det begynder at blive attraktivt at gå op i motorstørrelse. De første 20 ekstra heste er forholdsvis nemme og billige at trække ud af en næsten standard 1600, men derover begynder det at blive dyrt og vil nok være mere attraktivt at bygge større volumen både hvad angår pris og holdbarhed.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) paer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jamen 70 heste er også fint nok, det er til min bug:) så jeg vil egentlig bare gerne have et vildt optræk:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nå MIB holder "Dynoday" Så fremviser en std. 1600 med to karburatorer lige i overkanten af 60 HK.
Med lidt hævet kompression, nye ventilstyr og udglatning af skarpe hjørner og udnyttelse af de ventiler man har. Så plejer en std. 1600 at give 70-72 HK. Vel at mærke med std.knast.
Mit eneste ankepunkt på sådan en motor er at den stadig gør det ved 4500 omdr. Man skal ikke forsøge at "pine" eller tæske den. Den lærer det ikke og den bliver blot ødelagt.
Hvis man vil have en mere livlig motor skal den have en anden knast, og så ruller lavinen med fjedre, og bøsninger og kraftigere stødstænger, osv.osv.osv. Og levetiden reduceres hurtigt. Men OK 50.000 km. er også meget med en hobbybil.
Men igen. Det er derfor vi er nogen der har sværget til type4 motor i mange år. Så har man 80-100 HK med std. levetid. Så er der "bare" arbejdet med at få den til at passe i en bobbel.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Super udveksling det her. Når vi nu er igang, hvad ville i så mene om en 1600 med 276 graders knast og med en standard 34'er karb dysset om.

Kan det "gå" eller vil 2 karbs være et must, her tænker jeg på type 3.

mvh
Henrik

(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har ikke prøvet den combo du nævner, men jeg vil helt sikkert vælge 2 enkelt karburatorer over én enkelt karburator any day. Men det er bare min smag, jeg tror helt sikkert også én enkelt karburator kan køre fornuftigt når knasten ikke er vildere end den er. Prøv evt at høre hvad Farmer siger, han har kloget noget i det der med tuning på én enkelt karburator.
...og så skal motoren også have en merge header før det begynder at virke, plus et sæt HD fjedre for at være på den sikre side.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

"276" og "284" er blevet begreber man bare bruger. Engle W100 (276) og W110 (284) er standarten inden for VW. Siden de blev "opfundet" er der løbet meget olie ud i åen. Snak med farmer om det. Og læs så lidt (meget) omkring knastaksler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 13 years siden | | | |

"jamen 70 heste er også fint nok, det er til min bug:) så jeg vil egentlig bare gerne have et vildt optræk:)"

Med den udtagelse er det jo så netop at det i min bog bliver rigtigt sjovt. For der betyder HK som sådan intet. Derimod gør momentet. At HK og optræk bliver sammenlignet er jo et eller andet sted en misforståelse. Det er jo HK og øget moment der følges ad - og derved giver mere optræk. Men man kan jo godt forøge momentet, uden at forøge HK....

Det er også derfor at min personlige favoritmotor er en standard 1600 motor - med enkeltportet toppe.

-------------------------------------------
Michael
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Mbechmann: Men man kan jo godt forøge momentet, uden at forøge HK....

Du kan IKKE forøge moment ved et fast omdrejningstal uden at forøge effekten også. Det er simple fysik, der er en matematisk sammenhæng mellem moment og effekt.
Se formel her: http://upload.wikimedia.org/math/8/e/5/8e503cbee72b232094f6774f4b96c1ab.png

Som du ser er der et fast faktorforhold mellem moment og effekt hvis omdrejninger holdes konstant.
Dvs. øger du f.eks. momentet ved 2000 omdrejninger øges effekten også ved 2000 omdrejninger.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvordan kan det så være at der er så stor forskel på en standard 1600 dobbeltportet og en 1600 enkeltportet? Hvis man kikker på en 1600 kurve så har den jo et par "flatspots" i momentkurven. Det har enkeltportet ikke.

-------------------------------------------
Michael
(permalink) paer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hva ville prisen være på at bygge en 1914 hvis man har en blok der holder mål?:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

samme som en 1914 med ny blok koster - minus blokken...

du må da uddybe det spørgsmål en hel del mere end det der ???

hk
hvilken bil det skal i
kørestil
knast
topstykker
forventet holdbarhed

osv osv osv osv osv
osv osv osv osv osv
osv osv osv osv osv

og vigtigst af ALT - hvor meget kan du selv lave ???
og har du ikke snakket med Farmer og fået en pris - hvorfor spørger du så herinde ??

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) paer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

har ikke snakket med farmer?

det er til en buggy, den skal bare have et godt optræk...

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com

Reply »

You must log in to post.