Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1914cc bliver varm?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Uttenholm Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Halløj folkens.
Jeg søger et par gode råd til justering af min nye motor. Det drejer sig om en 1914cc med 2 stk. kadron'er, en W110 286 graders knast og rustfri ventiler med hårde fjedre.
Sidste gang jeg lavede sådan en motor lavede jeg en monster bummert. Det skulle jo være fint så jeg glasblæste blokken men kunne åbenbart ikke fjerne det hele derefter. Med det resultat at alle lejer osv. var stortset væk efter 100-200 km. Og der satte sig selvfølgelig osse glas-støv i de små "glidere" der sørger for olietryk og flow til oliekøleren. Og det gav naturligvis en varm motor i løbet at ingen tid pga. den manglende køling af olien.
Så jeg var sgu noget spændt på at prøve det igen "Selvfølgelig uden at komme i nærheden af en glasblæser ;-)" Den blev monteret i onsdags og så blev det spændende. Kørte som den skulle. Der er selvfølgelig altid noget man skal justere lidt ind efter de første køreture. Men alt i alt no problem.
Men...... Nu har jeg så fundet ud af at alle småturene var ikke noget problem. Men hvis jeg f.eks skal ud og køre over små 25-30 kilometer bliver den varm. Har olietemp. måler på og det så sgu fornuftigt ud når man kører der ud af. Men lige så snart jeg holder meget stille i lyskryds osv. kan jeg se at temp. stiger og kan mærker at motoren kører mere tungt. Har så prøvet at holde ind til siden. Stoppe motoren og prøve at starte den igen, som den så ikke er meget for da man kan høre at det lyder som om der står 50 bodybuildere og holder igen på omdr. Men hvis jeg så bare går ud og ryger mig et par smøger og lader den køle godt af, så drejer man nøglen og den springer i gang uden besvær med de samme.
Så nu er mit spørgsmål. Kan den blive varm ved forkert indstilling af tændning osv. Og er der noget jeg kan gøre for at holde temp. nede så man kan komme andre steder end lige de nærmeste steder ;-)

-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

hvad bliver olietemperaturen når den går trægt?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Uttenholm Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg kan mærke at det begynder ved de små 80°. Og så nærmer den sig hurtigt næsten 100° hvis jeg bare holder stille ved de temp.
Nå ja og tak for sidst og tillykke med pokalen på fyn ;-)

-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvilken tænding ? skal stå 7.5-10 før top max advancering 30-32 grader v 2600- 2700 omd
har du ekstra bundkar og full flow ?
hvilken hoveddysser og venturi ?
tjek lige den olietemperaturmåler i kogende vand og se om den viser rigtigt ,
motoren skulle ikke ret gerne gå varm ved 80 grader
hvilken olie ?
har du overholdt alle tolerancer ?
virker dine reduktionsventiler?
hvor meget tryk giver pumpen ?

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg kunne fristes til at gætte på at der er for lidt aksialspillerum. Hvis ikke du ved det, så justeres det med de 3 shims bag svinghjulet.

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) PH1303 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

80° C er almindelig drifttemperatur for vores ludtkølet motorer. Endda rigtig fint, hvis du kan holde den nede på det niveau. 100 - 105° C er også ok, og olien kan også holde til højere temperaturer end det, men problemet er, at højere olietemp end det, tyde på for høje temp på dine toppe (180° - 200°C).

Jeg kunne godt fristes til at høre dig om hvad fabrikat din olietemp måler er? De fleste af os kører med VDO, og det er muligt det har været fint engang, men samtlige olietryks- og olietempmålere jeg har haft fat i måler forkert! Æv. Olietryksmålerne har typisk en nulpunktsfejl på op til 0.5 - 0.7 bar, hvilket jo ikke er ubetydeligt, når man skal checke olietryk ved driftvarm motor i tomgang. Og olietempurene har op til 20°C for lav visning. Og ja, det er konstateret ved at bruge kalibreret måleudstyr, og så sammenligne med det VDO der sidder i bilen. Mener også at Torben Alstrup er begyndt at bruge et andet fabrikat....?

Den korte af den lange er, at motoren skal IKKE begynde at gå stramt ved 100°C (hvis den er det?).

Er det en flugtboret bloK du har brugt?

Mvh Peter

(permalink) Uttenholm Member
Skrev for 12 years siden | | | |

He he. Jeg starter lige med den nemme ;-). Mit aksialspillerum passer.... eller den kunne godt trænge til en lille bitte skive til, men vil ikke gi' den for meget netop pga. jeg er bange for at den vil stamme for meget når motoren bliver varm. Men sjovt nok den første tanke jeg osse fik da det drillede.
Tændningen er en 009'er og jeg satte den på ca. 7° til at starte med. Prøvede så på 10° med synes at den blev hurtigere varm der. Kan godt være det er mig der bare tror det, men jeg synes det gik stærkere med at bliver varm.
Jeg har ikke noget ekstra bundkar eller full-flow på.
Hoveddysserne kan jeg sgu ikke huske hvad er på, men hvis det har noget at gøre med at den skulle blive varm skal det da helt klart undersøges ;-)
Hvad angår min føler til olien kommer jeg da lige i tanke om at jeg er sgu da et kvaj. Den sidder i bundproppen. Det er fandme flot Brian ;-) Så er det sgu da nok derfor den viser koldere temp. når jeg kører med alt den vind den får der nede. Eller...... ;-)
Olien er en mineralsk 20W50.
Og tolerancer på aksialspillerum ventiler osv. skulle osse spille
Reduktionsventilerne virkede da jeg tog dem ud i torsdags. Men det var måske værd at tjekke igen ;-)
Olietrykket har jeg ikke en anelse om, men det er en 30 pumpe der sidder i ;-)

-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
(permalink) Uttenholm Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Peter.
Den olietemp. måler og ur jeg har på er fra Biltema. Den blev instaleret kun pga. jeg lige ville holde lidt øje med hvad der sker der omme nu når det er noget nybygget der skulle prøves.
Blokken er en helt alm. AS41 blok fra en type 3 jeg havde liggende som så er blevet boret op til de 94 mm.
Fik foresten osse afbalanceret krumtap med rem- svinghjul og kobling inden den blev samlet. Bare for at gøre det hele lidt godt ;-)

-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

skynd dig ud i biltema og køb dig en olietryksmåler den koster under 100 det er måske ikke super kvalitet men du kan se hvad der sker med trykket . den skal starte med at vise ca 5 bar ved helt kold motor og ca vise 2,5 ved 80 grader ved 2500 omd
så har du nogenlunde styr på om dine reduktioner virker om om pumpen giver tryk nok
din olie burde være god nok, men når du skifter så fyld noget brad penn 15/40 på fra farmer det snupper lige 10 grader af temperaturen
føleren kan nok monteres et mere hensigtsmæssigt sted ?
Hvem har afballanceret og boret din blok og toppe ??
det er ingen gavn for motoren at have for meget aksialslør :-(

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Løhndorf Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Brian

Nu er jeg ikke den store motorguru, men et har jeg dog lært - alle køleblik og slanger skal være monteret og intakte, for at man kan holde "hovedet" koldt.

Jeg kunne mærke en markant forskel da jeg fik monteret alle mine køleblik.

Mvh/Søren

-------------------------------------------
1972 crossover bay camper
http://www.vwclubfyn.dk
http://vwnettet.dk/topic/160817/page/6
(permalink) Uttenholm Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jamen afsted til Biltema i morgen ;-) Det var en gut der hedder Martin fra Gørløse på sjælland der sørgede for at krumtap osv. blev afbalanceret dengang vi boede i nordsjælland. Jeg har bare haft det liggende hos en kammerat på sjælland siden vi flyttede på fyn i 2005. Og mit aksialslør ligger omkring 0,2-0,3 mm.

-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu tror jeg ikke at dit temperaturproblem skyldes for meget aksialslør, men slid grænsen er altså 0.15 mm (nymontering 0.07 - 0.13 mm).

Mvh Peter

(permalink) holm2010 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

vw skriver 0,07-0,13mm . så det er ikke derfor din motor bliver varm
spurgte bare fordi jeg havde nogen dårlige erfaringer her på fyn

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Som du selv siger, så duer det ikke at måle temp i bundroppen. Viser mindst 20°C for lidt, og reagere meget langsomt, da den nok sidder i en stor fed bøsning fra Biltema -har selv prøvet det setup :-)
Prøv med en oliepinds-måler til samme instrument, det burde fungere, koster ikke alverden hos sponsorene.

Hvad er kompressionsforholdet? Kunne være at det er i overkanten.

Jeg ville nok bruge en 15w/40 olie, men det er tæt på religion :-)

Mvh
AndersHH

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Uttenholm Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er sjovt at høre at det ikke kun er mig der har det lidt med at jeg er bange for at aksialsløret er for stramt. Men jeg skal selvfølgelig heller ikke overdrive for så ryger olietrykket jo bare i stedet ;-). Og jo. Jeg tror sgu jeg flytter den føler eller som du skriver Anders. Finder en anden føler til at måle det med. Min kompression siger lige omkring 10

-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Skal det forståes som det geometriske/statiske komp.forhold, altså 10:1. Eller er det trykket målt ved en kompressionstest ved starteromdrejninger?

10:1 er for meget for en W110.

/Peter

(permalink) Uttenholm Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er trykket målt ved en kompressionstest ved starteromdrejninger

-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvilken oktan kører du på
Hvilken udstødning

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Man står vel ikke og stiller den 10 grader EFTER top ved en tanketorsk ?
Hvis den bliver så varm at den begynder at klemme. Er det også for sent. Så har den taget skade. Det må ikke ske.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

1. 10 bar i kompressionstryk med en W110 er DÆLME højt. - Du må køre med temmelig høj statisk kompression. - Dvs V power benzin.
2. 30 mm oliepumpe og 20/50 olie er en super kombination, hvis man gerne vil have varmeproblemer på en motor med std oliekølesystem.
3. For mager blanding kan sende topstk/olie temperaturen i vejret som en raket.
4. Forkert tændingsstidspunkt kan sende topstk/olie temperaturen i vejret som en raket.
5. Et revet hovedleje varmer motoren op på notime flat.
6. Skrap knast, 30 mm oliepumpe/tyk olie og uden ekstra sump er downright stupid, da pumpen med lethed kan suge sumpen tør for olie under accelleration.
7. Hvis den klemmer så hårdt som du siger efter "så" kort tid. Kan du vist godt forvente, at du har vundet nogen timer med fedtede fingre igen. Lejer/blok eller cylindere har, som Frank skriver, sansyligvis allerede taget skade.
8. Hvem har afbalanceret krumtap svinghjul og kobling ?

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

I de goe gamle dage kørte "vi" med 10:1 på Scat C35 og C45 og 98 oktan. Hvad er det der går så galt i dag ? Selv om oktanerne er blevet dårligere bør motoren da ikke blive varm og klemme for at trille lidt rundt ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Joeh, men der er osse forskel på 10 i kompressionstryk med en W110 knast, og 10-1 kompressionsforhold.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Joeh, men der er osse forskel på 10 i kompressionstryk med en W110 knast, og 10-1 kompressionsforhold.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja den er sevet ind -

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Uttenholm Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Halløj VWenner. Vender lige noget sent tilbage på denne tråd igen. For det første har jeg lige en mega flov en at fyre af. Fik lige set at der var en eller anden klap-torsk "mig" der ikke havde fået sat de 2 stykker blik på dog-houset til oliekøleren. Det gør den jo bestemt ikke koldere i motorrummet under lave hastigheder. Så står der jo bare en sand hørm af varm luft i hele luften. Men det var vist ikke det alene. For efter lidt kørsel. Hjem og skrue... Lidt kørsel igen må jeg ha' ramt problemet lige pludselig. Aner ikke hvad jeg gjorde rigtigt. Men til sidst var alt gået igennem igen som tænding, ventiler, reduktionsventiler, blanding på karburatorer osv osv. Men som sagt er der noget jeg har har gjort anderledes end før, ud over blikket selvfølgelig. Så det virker nu men hvorfor hmmm..... ;-)

Men under alle omstændigheder er det jo ikke skide smart at suge bagende varm luft ind i indsugningen. Så det er da sikkert det der har gjort det hele i sidste ende.
Så årets tumpe-hat hører vist til på mit hoved pt. ha ha ha ha ha

-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn

Reply

You must log in to post.