Halløj folkens.
Jeg søger et par gode råd til justering af min nye motor. Det drejer sig om en 1914cc med 2 stk. kadron'er, en W110 286 graders knast og rustfri ventiler med hårde fjedre.
Sidste gang jeg lavede sådan en motor lavede jeg en monster bummert. Det skulle jo være fint så jeg glasblæste blokken men kunne åbenbart ikke fjerne det hele derefter. Med det resultat at alle lejer osv. var stortset væk efter 100-200 km. Og der satte sig selvfølgelig osse glas-støv i de små "glidere" der sørger for olietryk og flow til oliekøleren. Og det gav naturligvis en varm motor i løbet at ingen tid pga. den manglende køling af olien.
Så jeg var sgu noget spændt på at prøve det igen "Selvfølgelig uden at komme i nærheden af en glasblæser ;-)" Den blev monteret i onsdags og så blev det spændende. Kørte som den skulle. Der er selvfølgelig altid noget man skal justere lidt ind efter de første køreture. Men alt i alt no problem.
Men...... Nu har jeg så fundet ud af at alle småturene var ikke noget problem. Men hvis jeg f.eks skal ud og køre over små 25-30 kilometer bliver den varm. Har olietemp. måler på og det så sgu fornuftigt ud når man kører der ud af. Men lige så snart jeg holder meget stille i lyskryds osv. kan jeg se at temp. stiger og kan mærker at motoren kører mere tungt. Har så prøvet at holde ind til siden. Stoppe motoren og prøve at starte den igen, som den så ikke er meget for da man kan høre at det lyder som om der står 50 bodybuildere og holder igen på omdr. Men hvis jeg så bare går ud og ryger mig et par smøger og lader den køle godt af, så drejer man nøglen og den springer i gang uden besvær med de samme.
Så nu er mit spørgsmål. Kan den blive varm ved forkert indstilling af tændning osv. Og er der noget jeg kan gøre for at holde temp. nede så man kan komme andre steder end lige de nærmeste steder ;-)
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn