Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  udluftning af bremser på et nyt/tørt system?

Tags:
No tags yet.

(permalink) NYBOE Member
Skrev for 12 years siden | | | |

nogle der har en how to?
er det bare og hælde på og så pumpe og lufte ud som man plejer?

nyboe

(permalink) kenneth p Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er bare at pumpe som man plejer, dog stille og roligt så hovedcylinderen kan nå at fylde op efter hvert pump..

-------------------------------------------
56´er projekt
61´ragtop... Tlf 40831782
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvis ikke du er klar over det, så start med hjulet længst væk fra hovedcylinderen og husk at løsne håndbremsen.

hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

og har det lidt svært ved at komme igang - så start ud med at udlufte hovedcylindren.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Som Torben siger, start med højre baghjul, så venstre bag, højre for og venstre for.

jeg/vi plejer at pumpe tryk, lufte ud, lukke og pumpe tryk igen og gentage til der ikke er mere luft.
Altså ikke have luft skruen stående åben hele tiden, hvis du forstår. Ellers kan det tage lang tid for væsken at komme igennem

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg plejer at hælde væske på et par dage før jeg lufter ud, en stor del af luften "finder" derved selv op.

Lars

-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg plejer at hælde væske på og åbne alle udluftningsskruerne og så lade væsken begynde at løbe selv.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Red Bug Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej.
Jeg er begyndt at lufte bremser ud, men uanset hvor mange gange jeg pumper, bygger der sig ingen tryk op??
Jeg kan se i teksten længere nede, at Frank hælder væske på, åbner alle udluftningsskruer og så lader væsken begynde at løbe af sig selv,- virker det osse?

-------------------------------------------
Red Bug
Old School Beach Buggy
K!m
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Der bygges ikke tryk op før du har fået det meste af luften ud.
Når væsken begynder at dryppe, hvis du lader bilen stå med alle skruerne åbne, så luk dem. Og sæt så en gennemsigtig plastikslange i den sodavandsflaske på den udluftningsskrue der er længst væk fra hovedcyl.
Få en hjælper til at pumpe stille og roligt på pedalen. Helt i bund hver gang og det er vigtigt at slippe helt igen. Hvis ikke man slipper helt får man ikke ny væske ind fra beholderen.
Med den gennemsigtige slange kan man se når der holder op med at komme bobler. Så beder man hjælperen om at holde pedalen i bund, og lukker udluftningsskruen og går videre til næste hjul.
Det er vigtigt at holde øje med at beholderen ikke løber tør.
Der vil komme lidt pedal på den når den ene (bageste) kreds er luftet ud. Men der kommer ikke ordentlig pedal på før al luften er ude.
Du må ikke genbruge det væske der lige er pumpet ud, det er fyldt med små luftbobler. Det kan du bruge til allersidst til at efterfylde beholderen. Så bobler det jo af med tiden.
Når pedalen kommer op, kan man lige løbe alle fire hjul efter igen.
Det er vigtigt at pedalens stødstang har et par mm. slør eller kommer hovedcyl. ikke helt tilbage og tager ny væske ind.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 12 years siden | | | |

HUSK der skal være 2mm frigang mellem trykstangen og stemplet i hovedcyl.
ellers kommer der ikke vædske til hovedcyl.

(permalink) Red Bug Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Frank.
Har trykket RIGTIG mange gang på bremseren, dog uden at den bliver det mindste hård af den grund,- er det meningen at jeg skal have den slange på ved hvert hjul, og så pumpe og lukke hele tiden til der kommer væske gennem slangen?, havde bare forstået, at der først pumpes et tryk op?

-------------------------------------------
Red Bug
Old School Beach Buggy
K!m
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Du skal ikke "høre" Du skal gøre som jeg skrev tidligere -
Har du haft den til at løbe/dryppe med væske ?
Så lukker du alle fire og vælger én, sætter slangen på, åbner luftskruen og pumper til der kommer ren væske, uden luftbobler. Så lukker du skruen på det hjul og går videre til næste hjul.
Sådan tager du et hjul af gangen. Og som sagt kommer der ikke rigtigt tryk på før du har været rundt. Det med at pumpe tryk osv. er noget man bruger når man blot har skiftet en hjulcylinder på en ellers kørende bil.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Dillen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg havde et hjul forleden, der drillede virkelig meget efter montering af nye hjulcylindre. Hvad end jeg gjorde, blev der ved at stå luft i hjulcylinderen.
Jeg endte med at afmontere hele ankerpladen med hjulcylinder osv. på,
udtage udluftningsskruen og så løfte og endevende hele skidtet så
udluftningshullet blev øverst.
Sørg for at der er væske i beholderen hele tiden, så klarer tyngdekraften faktisk resten.
Det er blot at vente til luften og til sidst væsken kommer ud.

Dette var altså på det gode gamle system men jeg kunne forestille mig, at det
samme kunne være tilfældet med det nye.

Martin

(permalink) Mr-M Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tjah. luft er jo som bekendt lettere end væske...

Jeg bruger til udluftning et specielt bremvæskebeholderlåg, hvor jeg i midten har boret et hul, hvor der er monteret en cykelventil - hokus pokus, så kan jeg holde tryk på systemet uden en hjælper...

Dog foretrækker jeg Franks metode, hvis der er en kvalificeret hjælper til stede...

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) vigcon Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Gør nu som Frank skriver. Har selv brugt den metode og efter ca 45 min.
var bremserne i orden.
Hilsen vigon

(permalink) Ghia-Henrik Sorø Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er det tromlebremser, så juster bakkerne ud inden du begynder.
Hvis alle bakker har justereskruen i bund er det ikke sikkert hovedcylinderen kan levere tryk nok til at alle bakkerne når ud til tromlen.
Resultat: Bremsepedalen går i bund hele tiden.

-------------------------------------------
Karmann Ghia Cabriolet 1960, VW T2 Westfalia 1970
http://www.karmannghia.dk
Dansk Karmann Ghia Klub.
(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Man kan også tage en go gammeldags pumpesmørekande, som man har fyldt op med bremsevæske, og monteret en plastslange på spidsen af tuden på.
Udgangsposition er så, at væskebeholderen er ½ fyldt, bremserne naturligvis er samlet, og at alle udluftningsskruerne er lukkede.
Monter pumpen med slangen på hjulcylinderen på det hjul der er længst væk fra hovedcylinderen.
Åben udluftningsskruen, pump bremsevæske "baglæns" og frem imod væskebeholderen, og observer om væskeniveauet i beholderen stiger.
Pump bremsevæske ind i systemet måske 10 gange med pumpen ved hvert af hjulene.

Når du har gjort det på den her beskrevne måde, og når du kan opbygge "tryk" på bremsepedalen, kan du efterfølgende udlufte på normal måde.

Det er ikke den fremgangsmåde der normalt bruges ifm. udluftning. Men hvis bremsesystemet er helt nyt, altså med nye hjulcylindre og bremserør kan den her beskrevne fremgangsmåde være rigtig god.

Leif "SPYBUGGY"

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) Red Bug Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej med jer.
Mange gange tak for jeres gode tilbagemeldinger, det må jeg ha afprøvet i weekenden,og håber så at jeg snart kan få 'dyret' på gaden.

God weekend til jer alle, når i når så vidt.

VWenlig hilsen
K!m

-------------------------------------------
Red Bug
Old School Beach Buggy
K!m
(permalink) Red Bug Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Ghia-Henrik
"Er det tromlebremser, så juster bakkerne ud inden du begynder.
Hvis alle bakker har justereskruen i bund er det ikke sikkert hovedcylinderen kan levere tryk nok til at alle bakkerne når ud til tromlen.
Resultat: Bremsepedalen går i bund hele tiden."

Når du skriver bremser justeret ud, mener du så at de skal være justeret ud så de alle bremser, eller mener du modsat.
Har lige prøvet at justere alle bremser helt ud - så de bremser, og lige lidt har det hjulpet.
Det underlige er bare, at når bremserne er indjusteret så de lige napper og jeg så trykker på bremseren, så bremser den, så tryk må der da være et eller andet sted, bremsecylinderen er helt ny, men kan vel osse være defekt?

-------------------------------------------
Red Bug
Old School Beach Buggy
K!m
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Har du lavet en sløjfe eller krølle på et bremserør hvor man så ikke kan få luften rundt i ?
Har du haft væsken til at løbe selv ?
Tager den væske fra beholderen når du pumper med en luftskrue åben ?
Er der skivebremser foran og har du så vendt udluftningsskruerne nedad ?
Kan du have gjort andet forkert ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hye Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Moin Kim. Nu prøver vi lige forfra. Alle bakker skal være justeret ud til tromlen. Det vil sige at du skruer på din justereskrue til hver bakken er helt ude mod tromlen og du ikke kan dreje den. Så løsner du justereskruen igen til bakken lige og lige går løs fra tromlen. Det skal så fortages ved alle hjul. Husk at løsne kabel fra håndbremsen først inden du gå igang. Når alle hjul så er justeret, hælder du bremsevæske på beholderen. Start så med at åbne for luftskruen på den hjulcylinder længst væk fra hovedcylinderen. Hvis du så er selv i værkstedet forbi Ina ikke gider at lave bil, kan du få væsken til at løbe hurtiger ved at sætte lidt tryk i beholderen med trykluft. Ves de gæ helt geje ien, så ska æ neje te Leon i morn å ka kik fobi å kik ået.

-------------------------------------------
73´ 1303 Cab
73´ buggy
58´ Type 1
(permalink) Red Bug Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Frank.
Der er ingen sløjfe på eller krølle på nogen bremserør, og der er væske i beholderen.
Den tager ikke væske når jeg pumper med luftskruen åbnet, underligt...
Der er treommelbremser hele vejen rundt.
Jeg er godt nok ved at få grå stænk i håret.....................
Nu har jeg spændt bremserne helt ud og lukket alle udluftnings skruerne op, så må jeg se om de begynder at 'løbe', de gjorde det ikke da bremser var normalt indstillet.

Hallo Hye.
Hvis du for tid, må du meget gerne kigge forbi, men send lige en sms, i fald vi er langs og handle.

Hilsen
Ham den 'gråhårde bremseudlufter' ØV...

-------------------------------------------
Red Bug
Old School Beach Buggy
K!m
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

LØBER BREMSEVÆSKEN SELV ? Altså tømmer den langsomt beholderen hvis du lader bilen stå med skruerne åbne ? På begge kredse ? Og det skal den gøre uanset hvordan den er justeret.
Har du evt. glemt at fjerne de propper der sidder i studserne til beholderen på en ny hovedcylinder ?
Har den spillerum ved pedalen ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Red Bug Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Frank.
Begge kredsløb har og er igen åben, men det løber ikke og der er ca. 5 - 10mm spillerum ved pedal.
Jeg tror ikke jeg har glemt at fjerne propperne, mener at de var i noget klar plast med en krave, men tjekker lige i morgen. Men hvis de propper skulle sidde der endnu, ville bremserne da slet ikke virke, og det gør de når jeg trykker pedalen 3/4 i bund, Hmmmm
Nå men, jeg håber Hye kan løse mysteriet i morgen,- jeg skal NOK fortælle hvor fjollet jeg har båret mig ad, ha ha
God weekend

-------------------------------------------
Red Bug
Old School Beach Buggy
K!m
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kommer stemplet i hovedcylinderen helt tilbage, helt tilbage til låseringen. Nu da du har så meget spillerum ?
Det skal kunne løbe af sig selv. Alt andet er naturstridigt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.