har du brugbare papirer på de konstruktive ændringer er der ingen problemer i det - problemet er at der stort set ikke er nogen brugbare papirer der gælder mere inkl TûV..og det er shit.
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
har du brugbare papirer på de konstruktive ændringer er der ingen problemer i det - problemet er at der stort set ikke er nogen brugbare papirer der gælder mere inkl TûV..og det er shit.
hvad hvis enes kit er ødelagt og ikke kan laves kan man så sætte et andet kit på da der er betalt afgift af ombygning (afkortet bund og kitcar)????
ved godt det er lidt på kanten men synes da det er et fornuftig ??? og hvad gør man hvis man har fået kørt glasfiber istykker og ikke kan reppes og kittet er udgået for 30 år siden
Så er den vel i princippet totaltskadet. Der står reglerne for genopbygning på skats hjemmeside
ja men bilen i sig selv er vel ikke total skade kun skallen.. så den kan jo redes det er jo ikke en passat der ikke kan komme fra bunden men en løs skal der kan fjernes og sætte ny på ,, er god klar over at man ikke sætter en speedster eller eagle på en buggy bund ... Men system burde være sådan at der var 1 afgift på en åben og 1 på lukket, hvad folk beslutter sig for burde være ejeren selv der skulle bestemme da kittet koster mere alt efter hvad man vil ha ... skat tror jo at fordi du har lavet en speedster at den er 500.000kr værd:((( i mine øjne er det bare en buggy og ikke andet den har bare en andet udsende ind en peter linder:))) men er lige så upraktisk som buggy eller andet
Interesant betragtning hvis dette kunne lade sig gøre, men nu har tråden vist taget en skæv retning.
Frank hvis meget af det der er skrevet i tråden er forkert, hvilket er så rigtigt? og hvad er forkert?
Jeg skal selv igennem junglen og have synet, godkendt og betalt afgift af en 1303 med type 4 motor,
http://vwnettet.dk/topic/176988
ham her må vel vide noget ?
Han fandt en flink synsmand der gjorde som vi gjorde dengang vi arbejde hos Statens Bilinspektion. De tider er forbi. Nu er synshallerne private, for det skulle jo være så godt.
Du kan tune din stakkels motor så meget du vil... du skal bare frem med en masse dokumenter
1.Du skal kunne dokumentere, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Det kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
2.Er bilen registreret første gang i 1997 eller senere, skal du også kunne fremvise dokumentation for brændstofforbruget efter tuning. Det skyldes, at den grønne ejerafgift er fastsat efter bilens forbrug.
3.Hvis motorens effekt forøges med mindre end 20 %, må bilens støjniveau (standstøj) ikke stige med mere end 3 db (A) i forhold til det støjniveau, bilen havde ved 1. registrering.
Hvis du forøger motorens effekt med mere end 20 %, skal du kunne fremvise ny dokumentation for støjniveau i form af måling af både kørsels- og standsstøjsmåling.
4.Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Merkblatt 751 er selvfølgelig også dokumation
5.Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.
Skat...
Motortuning er tilladt UDEN AT BETALE AFGIFT så længe, det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlige indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil det blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.grænsen gælder.
Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.
Nicholai85: Støj og forurening er sq da fritaget på de gamle kasser vi triller rundt i... det ligner noget du har sakset fra Golf 2 tosserne...
hehe det er vejledning om tuning af biler... taget direkte fra trafikstyrelsen... og det andet er selvfølgelig skat. må ærligt indrømme jeg ikke ved om du har ret i hvad du siger med støj og forurening... men som danmark ser ud nu om dage med hensyn til miljøet tror jeg desværre ikke du har ret.
Har snakket med dem flere gange omkring det da jeg har haft flere projekter omkring det (med hensyn til min uddannelse) på det sidste.
For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål..
Min buggy er synet, godkendt og afgiftsbehandlet med en 2,0l type4 motor.
Ydelsen er 51kW/70HK - og som jeg fik oplyst er det den maksimale effekt en buggy kan godkendes med. Om det er rigtigt, må andre "vidende" - og ikke "troende" - gerne kommentere på.. :-)
I forbindelse med type4 motoren, var/er der nogle krav til forstærkning af bunden osv.- men om det var af hensyn til motortype eller ydelse, må andre svare på..
Fakta er, at SKAT gerne vil ha´ 3.500,- ekstra i afgift udfra begrundelsen, at en type4 motor er væsentlig mere "værdifuld" end en type1..
Som sagt - jeg ved ikke ret meget om reglerne - men jeg kan så dokumentere mine påstande med reg. attesten...
biffo - måske jeg til trænger briller - men står der ikke 51 hk på din attest ? - og i så fald har 51 hk da intet med type4 motor at gøre ???
aha slagvolume 1971 - okay så - skulle lige pudse brillerne så ;0)
:-)
"Største effekt(kW)"..! ;-)
Bornholmer der står KW ikke hk
arrrrha ;0)
den vejr da lidt din buggy :)
Meget af det Nicolai skriver er rigtigt. Og så skal man tilføje at op til 1984 er der ikke dokumentationskrav til luftforurening. Kun de almindelige krav om CO i tomgang (måles ved synet)Denne regel gælder også op til 1989 hvis bilen er med reguleret (lambdasonde) katalysator.
Støj kan jeg ikke lige huske. Der er støjkrav på de gamle biler, men lempeligere.
Men igen. I slipper ikke uden om at dokumentere køretøjets "egnethed til effektforøgelsen" ved tuning over 20%. Og det er fabrikken eller Merkblatt 751.
Frank kan du med korte ord fortælle hvad merkblatt 751 er?
mange tak frank :) det ikke alle ting man kan finde på deres side :) og jeg står selv og skal bruge det på et tidspunkt :)
Nej det kan jeg ikke, for jeg ved det ikke.
Lars4100 som jeg har forstået det er Merkblatt 751 et "syn" hvor de går alle der ting igennem som står i Merkblatt 751. et syn som desuden kun kan blive lavet af et anerkendt prøvnings-laboratorium med KBA-E nr.
Men er igang med at undersøge en masse omkring det så vil nok blive ved med at komme med informationer fra forskellige kilder.
You must log in to post.