Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  12v ned til 6v ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

For at lave tricket med modstanden bliver du nødt til at måle modstanden igennem uret og finde en modstand af samme størrelse.
Det går ikke bare at bruge samme størrelse som andre folk måske har brugt da du ikke kan være sikker på at modstanden i dit ur er den samme som andres. Det vil resultere i en forkert spændingsdeling og du får enten for høj eller for lav spænding til dit ur.
Var det mig der skulle lave det ville jeg også bruge en spændingsregulator (7806) som andre foreslår. Så skal du ikke til at rode med modstande eller pærer af forskellige størrelser for at ramme den rigtige spænding, men er sikker på at du præcis har 6 volt.
Der vil blive afsat ca. lige så meget effekt (varme) i spændingsregulatoren som uret bruger i strøm så det er absolut ikke ret meget og dræner ikke batteriet mere end alle de andre forslåede løsninger.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det lyder fornuftigt Warp - og man kan sikkert også bygge 7806'eren ind i urkassen, så det hele ser mere 'originalt' ud.

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) martin Member
Skrev for 12 years siden | | | |

tusind tak for indslag og interesse..
jeg er lidt lun på ideen med et lille 6v batteri fra et kamera. jeg har en hoved afbryder i bilen, som bliver brugt flittigt, jeg bruger den som primetiv tyveri sikring, den kobler alt strømmen fra i bilen, og derved sikrer jeg mig også, at der altid er strøm på vognen.
og det vil gøre at uret skal stilles, hver gang hoved afbryderen har været brugt.
det problem er løst med det lille batteri, der skal sidde bag uret. det kommer selvfølgelig an på hvor lang tid batteriet holder, men hvis det er som et alm ur, holder det nemt en season. og det koster 50 kr.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) SJN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ville nu lige måle hvor meget strøm uret bruger, og så gå efter løsningen med en 6 v spændingsregulator. evt kan du lade den lade på batteriet når du har hovedafbryderen koblet til, så den altid er opladet.

Alternativt ville jeg prøve om ikke en moderne lader til USB ville kunne gøre det. Det er godt nok kun 5 volt, men er jo muligt at det er nok.

Mit bedste gæt på din løsning med batteriet er at da man designede et ur i 50´erne, så man nok med meget milde øjne på strømforbrug, så tvivler på at dit batteri kommer til at holde særlig længe.

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har engang anvendt løsningen med spændingsregulatoren, men det var i forbindelse med en 6V tankmåler kombineret med 12V batteri.

Men der var jo også den markante forskel, at, den kun var tilkoblet, når motoren og dermed også dynamoen kørte.

Men nu drejer denne her diskussion sig jo om et elektrisk ur. Og som derfor skal stå med konstant spænding; 24 timer i døgnet; 7 dage om ugen; uge for uge.

Og skal man slukke og tænde for det, og hver gang så indstille det, hvorfor så overhovedet koble det til..?? Endvidere drejer det sig om et ur i en klassisk bil. Jeg har selv en Ghia, og selv i sommerperioden, går der ind i mellem uger, hvor jeg næsten ikke kører i bilen.

Et 6V ur bruger dobbelt så meget strøm som et 12V med samme effekt. Endvidere bruger spændingsomformeren mere effekt end uret.

At der så er op til flere der synes at det er en rigtig smart løsning, at have en sådan enhed konstant tilkoblet batteriet – det er da fint nok, jeg er bare ikke en af dem..

Hvis det var mig, ville jeg selvfølgelig indsætte en 12V pære, således at urets instrumentbelysning tænder sammen med speedometeret. Og når jeg havde behov for at aflæse klokken, ville jeg kikke på min mobil.

Eller indbygge et 12V urværk fra et moderne autour fra biltema..

(permalink) martin Member
Skrev for 12 years siden | | | |

man kan aldså ikke bygge/resturere en Karmann, bruge 100000 + mere og alt bliver lavet perfekt.... og sår virker uret ikke..;0). den holder sq ik i min verden.
så hellere splitte det ad, og indsætte et andet 12 v ur ,inde i det gamle.
uret er bare så flot og det er lige blevet lavet, så jeg prøver løsningen, med at sætte et lille 6 v batt bag uret .og må så skifte det. , når det er dødt engang imellem.

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Ghia-Henrik Sorø Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Helt enig :-)
Hvis det med batteriet ikke virker i længden så se evt her:
http://www.veterandele.dk/shop/reduser-12v-%3e-332c1.html

-------------------------------------------
Karmann Ghia Cabriolet 1960, VW T2 Westfalia 1970
http://www.karmannghia.dk
Dansk Karmann Ghia Klub.
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

OK, lad os nu ikke træde mere i det.

Men hvis du endelig skal noget (og nu tillader jeg mig lige at dreje væk fra det oprindelige emne), så væk med uret, og ind med en omdrejningstæller. Med mindre bilen skal være hysterisk original, altså..??

VDO lavede dem til Ghia, men kun som ekstraudstyr. Har en i min. Den er elektrisk, men IKKE afhængig af 6V el. 12V batterispænding (en Porsche 356 omdrejningstæller er derimod mekanisk, trukket af et kabel fra oliepumpen.!).

Har dog koblet min således at den nu sidder i serie med triggeren fra en biltema omdrejningstæller (og den skal dog have 12V ind), således at den nu fungerer sammen med tændspolen.

Originalt blev den monteret sammen med en lille dynamo (tilsvarende en gl. cykeldynamo), som blev trukket af et kabel monteret på enden af krumtappen. Men den manglede, da jeg købte den.

Mener at Jan (Langeberg) brugte uret som udgangspunkt, da han var ved at lave en "kopi omdrejninstæller" til sin tidligere Ghia. Og det er "blot" at få printet et skive, og så indbygge den indvendige del fra en biltema model(eller andet). Prøv evt. også at se her:

http://topvw.blogspot.com/2011/04/custom-rev-counter.html

Og tro mig, det er federe at have en omdrejningstæller indsat - og så bruge sin mobil når klokken skal aflæses...

(permalink) veteranen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

For ikke bare bruge en omformer 12/ 6 volt de fås for en slik brugt.

-------------------------------------------
veteranen6@gmail.com
Facebook venner nej tak-Kun de rigtige venner har min interesse.
(permalink) martin Member
Skrev for 12 years siden | | | |

mega sejt med en omd tæller i org look.. sådan må jeg have lavet mig.
jeg fik sat et lille 6v batt til uret i dag. det er ikke stører end en tændstiksæske, og monteres på 2 min.
nu må jeg se hvor lang tid det holder strøm.
men jeg vil starte med at lede efter et defekt ghia ur, og så få bygget en omd tæller. jeg har omd tællere liggende fra bådmotorer, og de ka justeres 4-6-8 cyl og justeres ind , så de passer til motoren.
tak for inspiration ... min kone kan nok ik li dig, da du lige kar kostet mig en dag mere, på værkstedet ;0)

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ha ha, min "kone" ka´ squ ej heller lide mig...

Måske er det lettere at finde et speedometer, fra en tilsvarende årgang bobbel, og så bruge det som udgangspunkt..??

(permalink) martin Member
Skrev for 12 years siden | | | |

jeg fik snittet en omdrejnings tæller, af lidt jeg havde liggende, så nu skal uret slet ikke bruges ;0)

-------------------------------------------
karmann martin
(permalink) vwheino Member
Skrev for 12 years siden | | | |

her er løsningen Martin fandt på!!

martins ghia 062.jpg
martins ghia 063.jpg

-------------------------------------------
el presidente KGB.. Notch 1962..
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

WOW - det var hurtigt..! Ser virkelig godt ud, og op til 9000 o/min. - fornemmer at du ikke skal køre med std. motor...


Reply

You must log in to post.