Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ladelampe

(permalink) kappe Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej alle,

jeg har skiftet dynamo på min 1302 fra 72, da ladelampen stadig lyste med mellemrum og den ikke ladede ordentligt, har jeg efterfølgende skiftet laderelæ..
nu lyser ladelampen konstant. hvad kan problemet være, kan stelforbindelser lave sådan en ballade eller skal jeg tjekke noget andet ?

der sidder sådan en lille sort plastic ting på dynamoen, kan den lave ballade ?
Jeg har hørt når man ikke skifter laderelæ samtidig ed dynamoen, kan man brænde den nye dynamo af, kan det være problemet ?

På forhånd tak ..

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 12 years siden | | | |

puha det er godt nok svært at svare på over nettet, men som udgangspunkt er det elektroniske anlæg ret simpelt på vw.

http://www.vintagebus.com/

gå ind under wirering diagrams og find din bil. En god ide, er at ikke forsøge at overskue hele nettet på en gang. Tag en ledning af gangen. Kan ikke lige på stående fod huske hvordan du tester om dynamoen er stået af, men det er der sikkert en anden der kan, og ellers må du vente til i morgen når jeg kommer i nærheden af min Haynes manual.

Ved ikke hvad det er for en sort dims du hentyder til....du må nok tage et billede.

Men jeg tror ikke du kan brænde din dynamo af ved at køre med defekt laderelæ. Dynamoerne er generelt ret robuste...deres svaghed er kullene- du kan jo lige se om de er slidte og kan vandre frit i slæden- husk der er 2 kul i sådan en sag. Men det er set før at en dynamo brænder en vikling eller diodebro, så alt er i spil. Manglende stel, knækkede ledninger osv bliver du nødt til at gå igennem fra en ende.

Hvor bor du?

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu lyser ladelampen nok fordi relæet er i orden og nu lader anlæget bare ikke. Relæet er jo også ladelampens forbindelse.
Og du har helt styr på at det hele er koblet rigtigt sammen. Forbindelsene til batteri og starter er i orden og relæet har stel, osv,osv. Det er jo som Hendrix siger ikke let at se om noget er forbundet forkert.
Den lille sorte boks er nok en støjdæmpningskondensator. Jeg ville smide den væk, alt kan jo ske og den hører ikke hjemme på bilen.
Hvis du vil kontrollere om der er en chance for at dynamoen virker gør du følgende:
Tag begge ledninger af dynamoen. Forbind et voltmeter til D+ og stel. Start motoren. Giv den lidt gas, 1500-2000 omdr. Nu skal voltmeteret vise 1,5-2 volt. Gør den det laver du en stump ledning og sætter den på DF. Nu skal du vælge en skala på voltmeteret der kan gå op til 50 volt, eller mere.
Start motoren og giv den igen lidt gas og hold ledningsstumpen kortvarigt på stel. Det svarer til at laderelæet giver fuld skrald. Nu skal voltmeteret vise ca.48 volt.
kan den det, er der 99% chance for at dynamoen virker. Så skal fejlen findes i ledningsnettet eller laderelæet.
Det er vel ikke en "nyrenomalet" bil der blot ikke kan få stel til dynamohuset fordi noget er nymalet.
Jo et defekt relæ kan godt brænde en dynamo af. Derfor gav VW (bosch) heller ikke garanti på en ny dynamo hvis ikke relæet blev fornyet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Andreas Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kan det ikke bare være polariteten der skal vendes på dynamoen? Jeg rendte i et lignende problem sidste år...uanset hvad jeg gjorde, så ville skidtet ikke lade. Efter at have fejlsøgt på kryds og tværs, valgte jeg at montere et nyt Bosch (Mexico) laderelæ - men stadig uden held. Brugsforvirringen fik jeg heller ikke meget hjælp fra da den var skrevet på Spansk. Heldigvis lykkedes det mig at finde en Engelsk version på nettet. Efter at have kortsluttet D og B+ i et sekund (med motoren kørende), begyndte dynamoen at lade øjeblikkeligt (læs nederst: "To polarize the generator")

Hvis nogen har problemer med at læse de små bogstaver, så skal jeg prøve at finde et større eksemplar :-)

-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg kan følge op på svaret fra Andreas med ham her:

http://www.youtube.com/watch?v=UYg-8eqU15Y

Han har vist røget et eller andet...

Du kan også se det her:

http://www.youtube.com/watch?v=i-WeDmZCogU&feature=plcp&context=C31ab38aUDOEgsToPDskIk92rpf_45PdD8AeZb64EK

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Den sidste er god og kan dynamoen køre som en motor er der også stor chance for at den kan lade.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kappe Member
Skrev for 12 years siden | | | |

hej tak for alle svarene, jeg vil prøve "polorise" laderelæet når jeg kommer hjem,
Jeg bor på Amager, jeg holder jer lige opdateret om det virkede eller jeg skal igng med den store tur ..

Tusind tak for nu

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nej-nej. Det er dynamoen du polariserer. Endelig ikke relæet.
Det du egentligt gør er at du magnetiserer spolerne (magneterne) i dynamoen. Det er også det jeg vil have dig til at måle med de 1,5-2 volt. Det er remanensen man måler. Hvis den kan give det, behøver du ikke magnetisere den.
Det kan godt forsvinde ved at ligge på lager f.eks.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kappe Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok, jamen du tegningen er det da laderelæet de gør det med, er det mig der misforstår det ?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jaaøh. Neej man forbinder D med B+ hen over relæet. Det er nok det samme man gør. Jeg har lært at gøre det som ham på filmen. Uden rem på og så få dynamoen til at køre som en motor.
Jeg ville ikke rode med strøm direkte fra B+ på et nyt elektronisk laderelæ. Men de viser det jo godt nok sååh.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kappe Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ok, tror jeg gør det som du siger, tak for den hjælpende info ..


Reply

You must log in to post.