Hejsa...
Er det helt tosset at lave en en 1300 F blok om til en 1600 dp. Jeg tænker på at F blokken har små oliekanaler.
Venlig hilsen
Frank Jørgensen
Kolding
Hejsa...
Er det helt tosset at lave en en 1300 F blok om til en 1600 dp. Jeg tænker på at F blokken har små oliekanaler.
En F-motor, og D-motoren for så vidt også, var efter 1-8-69
fra motornummer: F1 778 164 og D0 525 050, forsynet med store oliekanaler,
2 oliereduktionsventiler og 90 mm cylinderboring i blokken.
En sådan F-motor kan altså uden videre monteres med 1600 stempler/cylindre.
Topstykkerne passer ikke, for lille diameter ved cylindre og for små ventiler.
Men uanset årgangen og størrelsen på kanalerne, kan en F-motor sagtens ombygges til 1600cc. De kørte jo som 1600 fra fabrikken og hed B i kendingsbogstav. Med små kanaler og jernoliekøler og skubbede da også rundt med en type2.
- Og en enkeltportet 1600 har et skønt træk fra bunden.
:-)
Martin
Men vi er enige om at 1300 DP toppe ikke passer på 1600 cylindre
Ja, det er vi enige om, at de ikke gør.
1300 toppe kan drejes op i diameter og det vil også kunne
køre udmærket men ventilerne skal ideelt også være større.
Martin
nåå øv, men det skal jo følges ad. Tak for hjælpen
You must log in to post.