Hejsa
Hvad gør I, der som jeg bygger helt om på el-nettet på jeres VW, i forhold til sikringsbokse? Har I fundet noget smart/godt/lækkert, som man kan bruge, hvis man gerne have super orden på ledningerne?
Jannik
+45 42 40 00 10
Hejsa
Hvad gør I, der som jeg bygger helt om på el-nettet på jeres VW, i forhold til sikringsbokse? Har I fundet noget smart/godt/lækkert, som man kan bruge, hvis man gerne have super orden på ledningerne?
Jannik
Det kan godt være det bare er mig. Men jeg plejer at rydde op og fjerne rester efter tidligere ejeres forskellige radioer mv. Og så bygge "tilbage" til originalt.
Smide alle de gamle sikringer væk og rense sikringsboksen af med WD40 og en messingbørste. Så monterer jeg nye sikringer, alle sammen et nummer større end oprindeligt, for at mindske effekttabet. Og sprøjter det hele ind i et tyndt rustbeskyttelsesprodukt. Så kører det igen i 30 år.
Så bruger jeg min energi på at lave en motor med nogle flere HK i stedet for at genopfinde noget der fungerer.
Tjah, hvis man nu ikke VIL være original, tø hø - og FULD respekt for Franks holdning, så har Biltema nogle udmærkede sikringsbokse til fladstift-sikringer.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Sikring/Sikringsholder-35642/
Jeg brugte også de sikrings holdere fra Biltema, de fungerede fint,,, Jeg ryddede også op i forrige ejers lednings net skrottede det, men lavede mit eget og brugte lidt fra et originalt, ved ikke om der super iorden i mit, men det giver mening for mig, hvis jeg en dag skal fejl søge på det... men jeg har kun lys og el til motor, blink og horn, skal ikke have andet gøjl i.
@ Frank ; Hvad mener du med at du monterer sikringer et nummer større end oprindeligt ?
Du mener sikringens fysiske størrelse ikke ? Forhåbentligt ikke ampere værdien !
Erik har fat i noget MEGET vigtigt der !!!!
Med al respekt for det Daniel viser på billedet. Det ser pænt og ordentligt ud. Men illustrerer meget godt hvad der tit går galt. De fleste ledninger er røde, krydret med nogle andre farver. Det er kun Daniel selv der kan finde ud af, hvis han selv kan huske det. Eller så længe han selv kan huske det.
Hvis man bevarer de originale farver kan enhver bruge et diagram fra næsten enhver VW.
Men nu ser det ud til at Daniels bil ikke er en almindelig bobbel, men en kitcar af en eller anden slags.
Hvis man fjerner den originale sikringsholder i en bobbel står man også tilbage med et irriterende hul. Som så selvfølgelig kan lukkes -
På min Speedster har jeg brugt en sikringsholder fra en 71- type1 fordi den har indbyggede sokler til relæerne, som ellers kan være svære at få anbragt pænt. Og så har jeg brugt ledningsnettet fra en vandkølet diesel type2. På den måde fik jeg lidt flere kabler til instrumenter mv.
Og jo jeg mener sikringer med større ampere-værdi. Det var en idé jeg fik en dag på en længere tur i en bobbel og kom til at mærke på sikringerne at de var varme. Og den varme kan jo kun komme fra et spændingsfald. Så siden dengang har jeg kørt med større sikringer i både min hverdagsbil og min hobbybil. Og de springer fint alligevel. Herregud på en Morris Mascot sidder der to 35 eller 50 ampere sikringer til hele bilen. Der brænder ledningerne før sikringerne sprænger. (Jeg har haft Mascot) Så jeg sætter 16 i stedet for 8 og 25 i stedet for 16.
Ja dine ledninger brænder før sikringerne sprænger. Det er der ikke noget at sige til fordi dine ledninger ikke er dimensioneret til den strøm du sender ud i dem, hvis du bruger større sikring end anvist i dit diagram. Men det ved du jo allerede. Jeg er ret sikker på at hvis der opstår en brand i et ledningssystem og man efterfølgende finder at der bevidst er blevet anvendt " for store sikringer " i sikringsholderne, er der ingen erstatning at hente hos forsikrings selskabet.
Hvis man ellers sørger for at lave et ordentligt diagram og gemmer/printer nogen stykker og gemmer diverse steder bl.a i bilen, ja så kan man sagtens lave et flot ensfarvet ledningsnet i sin bil.
Billedet her stammer fra min 1302 jeg byggede i ´88/89 hvor alle kabler undtagen stel ledningen og plusledningen fra batteriet var blåt som bilen. Jeg satte nummer tyller ved alle forbindelser i et hjemmestrikket nummer system. Det var et kæmpe arbejde men reaktionen hos beskuerne var det hele værd.
Hvis man er på jagt efter ledninger i originale farver er der flere muligheder.
Jeg køber på nettet i Tyskland, her er der et stort udvalg.
http://www.autoteile-plauen.de/
http://www.kabel-schmidt.de/index.php
De findes sikkert også i DK, men jeg har ikke fundet nogle med et ordenligt udvalg.
Erik du misforstår. Det var på en Mascot at ledningerne smelter før sikringerne.
Point taken
Man kan jo bare regne på om det org. ledningsnet kan klare den ekstra strøm nogle større sikringer tillader..... Jeg er også fortaler for at bevare et org. vw ledningsnet, det er så meget nemmere at rode med!
Mht ensfarvede ledninger, det var vist paa mode i 90erne, jeg har engang kobt en rigtig flot bil med et velfungerende ledningsnet bestaaende af sorte ledninger.. Jeg krydsede bare fingre for at der ikke skulle fejlfindes der..
Jeg er ogsaa stor fortaler for standardisering af ledningsfarver, jeg bliver helt forvirret naar den brune ikke er stel, eksempelvis paa min motorcykel..
Deutsche Industrienorm er vejen frem!
- Selv japanerne er ved at acceptere det.
T
Tak for alle jeres indlæg. Nu ved jeg i hvert fald, hvad jeg vil gøre...
Åh nej Jannik..husk nu kiss princippet
Hvis han stadig har åben, så plejer han at have rigtig mange forskellige ledninger, både i 1 og 2 farver:
E.S. Elektro v/Erik Schnabel
Kronborggade 5
2200 København N.
R.
You must log in to post.