Okay, så er det nok derfor at det ikke giver mening..
Okay, så er det nok derfor at det ikke giver mening..
Hvad målte i så camber vinklen til?
Var den ens på begge hjul efter i havde justeret?
Det er jo lidt noget fusk at bruge camber justeringen til at opnå mere caster (men jeg forstår godt hvad i forsøger at opnå). Første prioritet må være at få styr på camber vinklen, og derefter justere toe in.
HVIS det er nødvendigt med mere caster vinkel så gør du dette før alt det ovenstående, og du gør det ved at flytte det nederste forakselrør frem vha. castershims som kan købes til formålet.
Check også lige at du har ens dæktryk i fordækkene, og at de ikke er slidt skæv af at have kørt med forkert indstilling tidligere.
Hvis du stadig synes den er meget sidevindsfølsom efter ovenstående omgang, så check styrehus justeringen og generelt slør i styre OG bærekugler, samt overvej en kraftigere model krængningsstabilisator.
Rasser->
Camber er justeret til ca. 0 grader. De var ikke 100% ens. Men det kan være jeg skal prøve at give dem lidt mere positiv camber. (0,6 grader f.eks)
Jeg fandt lige dette indlæg fra Frank Andersen:
http://vwnettet.dk/topic/166531/page/2#post-586637
Som jeg forstår det skal cambermøtrikker justeres så man får max caster.
Det er vist noget med at der er et firkantet hak på den ene side af møtrikken, men det er der ikke på de uoriginale jeg har, med ekstra vandring. Så jeg har sat dem så castervinklen bliver så markant som muligt.
hm det har jeg aldrig tænkt over !!! radialdæk / diogonaldæk
Positive caster improves straight line tracking because the caster line (the line drawn through the steering pivot when viewed from the side) intersects the ground ahead of the contact patch of the tire. Just like a shopping cart caster, the wheel is forced behind the pivot allowing the vehicle to track in a straight line.
If this is the case, then why did most cars have negative caster specs prior to 1975 ? There are a couple of reasons for this. In those days, people were looking for cars that steered as light as a feather, and cars back then were not equipped with radial tires. Non-radial tires had a tendency to distort at highway speed so that the contact patch moved back past the centerline of the tire (Picture a cartoon car speeding along, the tires are generally drawn as egg-shaped). The contact patch generally moves behind the caster line causing, in effect, a positive caster. This is why, when you put radial tires on this type of car, the car wanders from side to side and no longer tracks straight. To correct this condition, re-adjust the caster to positive and the car should steer like a new car.
Dennis
Lige en update. Jeg har bestilt nye støddæmpere(foran). :)
Jeg fandt ud af, at de var for lange, og at bilen ikke kunne fjedre nedad - kun opad var der vandring.
Jeg hev de gamle af, og kørte en tur. Min jagtvogn blev en helt anden bil at køre i.
Den kan nu styre helt perfekt, og jeg glæder mig til at få de nye dæmpere på og få den sporet igen igen.
Den er kun en lille smule stram i det nu, men det er jeg overbevist om at det skyldes at det er pga. helt nye bærekugler.
Tak for alle gode inputs. Desværre er det ikke altid lige let at fejlfinde via internet. Eksperterne kan jo ikke gætte sig frem til at jeg har for lange dæmpere på.. Men jeg blev heldigvis selv en del klogere af det. :)
Tak for hjælpen :-)
You must log in to post.