Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Straigth axelkit til min type 2 t1

(permalink) Stenspil Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg er den meget lykkelige ejer af en gammel bus fra 63!!

Den har en 1200 motor i med reduktions gearkassen på...

Jeg ville gerne ud og køre lidt længere ture i den og ønsker at smide en anden motor i den evt en type 4 motor eller måske som jesper en porsche hvis jeg har råd!!

Men det der axelkit hvor finder jeg det og er det edder nemt at få til at passe og passer det på de fleste gearkasser???
for jeg tænker måske at starte med at kaste den 1600 motor og gearkasse på jeg har!! =)

Hjælp en dreng med et dejligt projekt =)

STOR Hilsen

Simon

img_1798.jpg
img_1800.jpg
img_1801.jpg
img_1802.jpg
img_1793.jpg

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

køb det her - billigst

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=13459801143&rub1=Rear%20Axle&rub2=Lowering%20Kits%20Bus&artnr=10185a&pn=0&sort=0&all=
(det viste sæt mangler håndbremsekabel adapterer, husk dem)

kan også bestilles ved danske forhandlerer på samme reservedelsnummer ved telefonisk henvendelse og forudbetaling i nogle tilfælde.

ja det er svært at sætte på for en rookie - og passer på alle type1 gearkasser efter 1967 med svingaxler.

og du skal bruge nogen andre bagbremser fra en type1 eller endnu bedre en type3 5x205 boltmønster.

Og nogen bagfælge fra en jagtvogn eller nogen spacerer til baghjulene.

ved ikke om din 1600 gearkasse passer . er den med svingaxler (stive aksler) gør den - er den med 4 knokkelled gør den umiddelbart ikke - motoren passer på alle gearkasser efter 1967.

der er firmaer i dk der kan lave det for dig - men der er en del timer i det = dyrt.
+ du skal ha sænket din forende tilsvarende !!! vigtigt (dette med droppede spindler og justerbar forbro)

du kan også lave det hele selv og spare en del - men kræver gode evner og et velassorteret værksted OG MASSER AF TID ;0).

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

OBS!!! går du forresten ned i bremsestørrelse i bagenden - bør du gå lidt op i bremseeffekt i forenden - for at kunne bremse forsvarligt mere end en gang.

som feks disse http://vwnettet.dk/topic/180176 de findes dog også med alm boltmønster ved samme forhandler som straightaxel kittet.

og hatten af for din grundige model beskrivelse - du har en stor fremtid foran dig ;0) go stil....og tak :0) bare sig til - så skal vi nok hjælpe dig så godt vi formår..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Stenspil Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ihh et fantastisk svar tusinde tak Bornholmer...

Jeg gik lige ud og fandt alt det frem som jeg har og snuppede et billede!! Ved ikk om det er det "rigtige" jeg har men altså hvis det faktisk passer sammen så mangler jeg da vidst kun Axler, har jeg ret???????

Det er sku et dejligt forum det her =)

(permalink) Stenspil Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Forresten ka man ikk helt se at på wilwood billedet sidder der alt med bagpå os!!

=)

(permalink) warp Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Gearkassen på billedet passer ikke til en straight-axle konvertering, men hvis din bus i stedet skal sænkes bagi med en IRS konvertering kan den godt bruges. Hvad med de der bremser passer de til pendulaksler eller IRS?
Du mangler også akselrør, pakninger, gummi manchetter osv.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Stenspil Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kære warp

Nøj der var der vidst lige en del ting jeg ikk aner noget som helst om!!!

Hvad er en IRS konvertering???
Og pendulaksler?!..

Haha det er en spændende ny verden :)

Jaaa

(permalink) Stenspil Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hov den blev vidst sendt lidt for hurtigt!!

Ville skrive jaaa der er vidst et par små ting der jeg heller ikk har endnu.....

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Se lidt på denne side og IRS bagtøj. Det er bedre at køre med end straight aksel da hjulene følger vejen når den fjedre og ikke "ruller" over vejen som pendulakseler gør. Jeg kørte med straigtaksler på min, men ville idag sætte IRS bagtøj på, for det spiller bare og du bliver sikkert mere glad for det i længden.

Hilsen Peter

Link: http://www.creative-engineering.com/

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) ford 36 3w Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvad skal du have for din gamle gearkasse med navreduktion, hvis den altså virker ok ?
Kunne være interesseret i at købe den.

Vil du svare på sms tlf. 50509767

Mvh. Michael

-------------------------------------------
Michael. Strøby v. Køge. Tlf 50509767
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

vil du ha den gearkasse du har på billedet skal din bus IRS konveteres , som warp skriver - kan også bruges - kommer an på hvor sænket du vil køre.

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=877172787772&rub1=Rear%20Axle&rub2=Lowering%20Kits%20Bus&artnr=10374a&pn=0&sort=0&all=

fede stumper du har fundet iøvrigt.
ang motor i dit andet indlæg - vil du ikke skære i bilen skal du ikke ha porschemotor - den kræver mange snit - find en pumpet type4 i stedet - kan være der med ombygning af kun motoren.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg synes den diskution om SA-kit og IRS, skiver kontra tromler er lidt som at skyde gråspurve med kanoner.. der er ingen busser der bliver en sportsvogn af at køre med IRS.. en bus er bare ikke lavet til at køre hurtige tider på nordsløjfen. Bevares det sikkert er mere "moderne" end straightaxle men penge og arbejde skal vel også retfærdiggøres? Var så sent som igår ude at køre i VWMortens bus med straightaxle kit og tromler foran - den bus har nok flere hypper end 95% af de busser der køre i dk og den bus både bremser og kører superfedt.. Den gik snildt 160km/t på motorvejen og bremsekraft mangler der sgu ikke. Sorry to spoil your ideas guys.. :) men det behøver ikke koste et mindre landbrug at få en bus til at køre og bremse godt. Men den diskution kan vi tage, når Morten har givet jer en tur i bussen. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

det er altid nemmerer at forsvare en billigerer løsning end en god løsning - især herinde Nikolaj , du har jo heller ikke kørt i en splitbus med IRS og store bad ass brakes , så sammenligningen er måske lidt så som så - følger lidt med i hvad der bliver skrevet på tyske og engelske forums , og der er cspskiver et minimum som anbefaling af dem der har prøvet lidt af hvert, ved godt flere af dem tjener penge på at sige det , men ikke dem alle - amerikanerer er dog ofte tilfredse med lidt mindre , men efter at ha kørt nogen amerikanske busser , og set deres løsninger mangler deres ord en del pondus - der er sgu lidt for mange hovsa løsninger lidt for tit på nogen af deres biler. men ja helt sikkert en personlig vudering ja.
og der respekterer jeg - men anbefaler det ikke når folk spørger.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) mccloud Member
Skrev for 12 years siden | | | |

....køb min gearkasse, så er du godt på vej,næsen skal ændres ellers er den lige til,har måske et sæt aksler 68- og nye CSP tromler i 5x205 der passer på det hele

http://vwnettet.dk/topic/180178

(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja, selvfølgelig - vi kører alle med hvert vores budget og evner.. jeg synes bare det er tankevækkende at Morten som bestemt ikke er mindre bemidlet med hverken budget eller evner formår at lave en løsning som både virker og er "nemmere/billigere". Men for mig og andre "nybegyndere" virker det bare af meget arbejde/penge kontra hvad jeg får ud af det. Bør anbefale alle "nybegyndere" en tur i Mortens bus og efterfølgende spørge om de virkelig behøver "mere".. ?:) men det ser da pisse fedt ud med Porsche bremser og har man penge/evner så kan det jo selvfølgelig heller ikke skade - jeg tænker blot på dem lige er kommet igang og går med planer om at sænke deres bus. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nicolai, næste gang du er i db. A må du lige kigge ud. Så kører vi en tur så du kan mærke hvor kraftigt en skivebremse bus kan bremse - tromler kommer overhovedet ikke i nærheden af det! Der er stor bremsekraftforskel på skiver og tromler (selvfølgelig alt afhængig af type osv.).

Men seriøst, giv et kald næste gang, så tager vi en bustur :-)

En anden god fordel ved IRS er at det er nemt at skifte gearkasse og tilhørende dele, og så kører det altså bare bedre. Især i sving med lidt bløde bump osv. mærker man forskellen, den har slet ikke samme tendens til at være lidt "livlig" når den (med straightaxle) løfter det ene ben, og ændrer camber markant. Det er meget mindre dramatisk med IRS.
Men man kan selvfølgelig redde det en del ved at montere en kraftig krængningsstabilisator på, så bliver forskellen nok mindre udpræget.

Men klart, som du også skriver, så skal man jo også starte et sted.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Stenspil Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Rasser jeg er sku i dobbelt og jeg vil jo meget gerne finde ud af hva pokker jeg ska bruge mine penge på!!!

Må jeg os komme med ud og køre i din bus?!.. ;)

Eller skruer i et eller andet sted sådan en dejlig søndag hvor man ka komme ud og sige hej =)

Skriv evt til mig eller ring på 51885524

Hilsen

Simon

(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja hver torsdag kl 19 mødes vi inde på Forchhammersvej.

Der plejer minimum at møde et par busser op hver gang, og der er lidt forskelligt at se på.

Kig forbi! :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Rasser: jeg tager dig måske på ordet! :)

Min indre blærerøv har også plaget mig på det seneste mht til store lede 4 stemplede kalibre bag mine slidte sprintstars... :) men mega overkill i forhold til min bonestock 1600dp motor.. men efterløns pengene skal jo bruges til noget fornuftigt? :) Ha Ha

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tror mig Rassers bus bremser godt, godt med et håndtag på instrumentbræt.
Ja jeg skruer hele dagen Simon, du kommer bare ud.
mvh jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

back to topic

Jep IRS kører lidt bedre , enige, men syntes IRS har en sænkningsbegrænsning - og straightaxel har en hævningsbegrænsning - så alt handler lidt om at vælge hvad man vil fra begyndelse af, også bygge efter det - IRS kan sænkes lige så meget som straightaxel - det er bare lidt mere kompliceret at gøre det lige så nemt som det er med straightaxelkittet.

Og nikolaj vi kører ikke med store bremseskiver fordi det er blæret, eller fordi vil har mange HK - vi gør det fordi en bus der er tungt læsset, og med feks børn i er lidt vigtig at kunne bremse lige så godt som de moderne biler der kører foran os de bremser, og gerne mere end EN gang inden for feks ½ time. og når man har mærket hvor godt det kan være en gang vil man ikke nøjes med mindre.

af alle penge man kan bruge på sit elskede køretøj vil jeg mene at bremser må være den bedste invistering af alle man kan ofre - for ens bil og med garanti også for sin kære familie man har med i køretøjet.
dvs det må komme før:
lak
interiør
fælge
ekstraudstyr
motor

mm

kan alle andre biler der kører feks 100 km/t bremse op på ca 20m - så duer det jo ikke du skal bruge 21m hvis der er en der lige er trukket ind foran dig - og det sker tit fordi man holder større afstand end andre gør til de forankørende.
Der er desværre alt for mange halvhjernede "moderne" bilister, der ser dette som et åbent hul til dem , og ikke som en nødvendig større bremselængde til os fordi vi kører i gammel bil.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Makes sense.. det må være den jeg bruger på konen for berettigelse af at bruge masser af gryn på bussen. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg er jo tilhænger af "if it aint broke, dont fix it" mine tromlebremser han fint blokere alle fire hjul og evner fint at bremse en fuldt læsset bus bus ned fra 120 til 0 - det er jo det originalbremserne er konstrueret til..

Mit største problem er nok alt for smalle forhjul (165), men skønhed koster..

Skivebremser har da masser af fordele; de skal ikke justeres, de kan bremse ned en masse gange efter hinanden uden at varmen får dem til at "fade" som tromlebremser gør (men det har jeg ikke rigtigt brug for i en cruiserbus, mere i en racerbil..)

Jeg lavede en af mine tidligere ovaler med store skivebremser hele vejen rundt, og min Hebster havde skivebremser i CSP-stil, men jeg må indrømme at den største fornøjelse jeg havde af det, var at skrue det på, efter hjulene var skruet på igen, kunne jeg helt ærligt ikke mærke den store forskel, på Hebsteren overbremsede den endda alt for meget på forhjulene fordi jeg aldrig fik opgraderet bagenden tilsvarende...

Et andet problem med tromlebremser er at det jo egentligt er en lidt kompliceret konstruktion, de er besværlige at justere, og der er masser af ting der kan gøre at de ikke fungerer optimalt. - et nyt CSP skivesæt er jo enkelt at skrue på, og fungerer jo 110% lige ud af æsken...

Min Judson Oval kører iøvrigt også på de originale smalle bakker hele vejen rundt, og den har bare altid bremset fantastisk, -jeg tror at man har brug for at kunne bremse op til et vis niveau, og derefter handler det egentligt mere om at kunne dosere bremseevnen passende, og så iøvrigt at have dæk og underlag til at overføre bremsekraften til asfalten

Jeg vil også have en tur i din bus Rasser...! ;-)

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Rasser Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Passer mig fint, jeg vil også ha en tur i din. Faktisk kan vi jo bare bytte helt rundt, det er nok det letteste ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Morten vi tager sgu til MIB TRÆF til sommer og får prøvet nogle busser - en god undskyldning for et cruise? :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..

Reply »

You must log in to post.