Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad er godt og hvad er skidt ved en Buggy?

Tags:
No tags yet.

(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

I forbindelse med en lille undersøgelse har jeg brug for nogle input vedr. hvad der er godt og hvad der er skidt ved en buggy.

Er der nogen der kan sætte ord på hvad der er super fedt og godt ved en Buggy?

Jeg har også brug for at vide om der er noget der er skidt ved en buggy.

Er der noget der kunne være bedre og anderledes.

på forhånd tak for hjælpen
RS

18-09-2012
Vi har nu afsluttet vores studie af udviklingen af en ny dansk Buggy.
Projektet var baseret på at der skulle kunne laves 10 biler og så skulle projektet gå i nul.
Pga usikkerhed omkring form priser, samt de nye danske regler for replika biler (som gør at buggy'en ikke længere er eneste reelle ombygningsmulighed) Så droppes projektet pga usikkerhed omkring bæredygtigheden mht økonomi.
Tak til alle for deres input.
Mvh
Ricky

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) ROEN Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej RS

Jeg ved ikke om du har nogle bestemte tanker, men jeg kan da lægge ud.

Godt:
- VW
- Vækker opsigt
- Kører som en gocart
- Åben vogn
- mulighed for at lave den meget individuel

Dårligt:
- Dansk sommervejr og kørsel med kaleche holder ikke rigtigt ;-)

mVWh

Rolf

-------------------------------------------
VW Klub Nord
(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

godt:
billig i forsikring og vægtafgift
lave en bil efter eget ønske som andre ikke har.

skidt:
sikkerheden er minimal

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak Rolf
Så er diskussionen åbnet.

Ville en buggy være ringere hvis den var vandkølet og evt med en BMW motor?

Jeg tror gerne den vækker opsigt for den er om nogen bil meget åben.

Mht gokart - Det er mest følelesen der er gokart ikk - for den æder vel ikke rigtigt sving (den er jo lidt tung i "røven")

Individuel: ja det må man sige - men hvor individuel kan man egentligt lave den uden told og skat går i selvsving.

kalecherne er som regel noget skrammel på almindelige kits. Men er det ikke prisen der er afgørende for hvad man vil acceptere.
Jeg tænker lidt, at en buggy ikke er verdens dyreste bil. Derfor lever man måske med en halv dårlig kaleche.
Tror i at der ville være flere købere til buggies hvis der fandtes en med en god kaleche?

Jeg spørger for at finde ud af om det er muligt at lave en opdatering buggyen.

Hvad er den fedeste buggy? min favorit er denne her fra Mazda's design direktør.

mg_2067-480x320.jpg
mg_2210-480x320.jpg
mg_2315-480x320.jpg
mg_2435-480x320.jpg
eurp_1007_03_o1970_meyers_manx_buggyside_view.jpg
eurp_1007_06_o1970_meyers_manx_buggyside_panels.jpg
eurp_1007_05_o1970_meyers_manx_buggyducati_fuel_cap.jpg

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Paer:
Vil man kunne sælge flere ved at øge sikkerheden tror du?
Altså evt lave en bur konstruktion til at understøtte sikkerheden

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) Steen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det gode er at de er så simple.

En skidt ting er nok at de ligner hinanden alle sammen.

Den der er billeder af er fed nok i mine øjne men den ligner stadigvæk de fleste andre, karrosseriet er ikke "fulgt med tiden".

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Steen:
jeg er helt enig - de er helt vildt simple, og på den måde ret cool'e

om de ligner hinanden ved jeg ikke, men der er mange (den er for egen regning) der ligner lort.

Jeg har set nogle engelske forsøg, plus den nye vw der introduceret (baseret på UP) som heller ikke står lige i skabet. Men spørgsmålet er om man som kunde vil købe noget der er radikalt anderledes. Vi er utroligt konservative når det kommer til bil køb. Lille forandring ok, stor forandring det kan vi ikke rigtigt håndtere. ihvertfald ikke før naboen har købt en..

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) paer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

tror ikke man vil kunne sælge flere, det er jo ikke for at kører race man har sådan en?

og en opdatering vil formentlig blive meget dyr at lave?:)

-------------------------------------------
28 29 68 50
Paer_dk@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Lav vægt gør at der ikke skal ret meget motor til at gøre den sjov at køre.
Den kan godt køre om hjørner hvis folk ville holde op med at sætte at for tunge hjul under. 205/60-15 bag på en 8" fælg og 185/noget-15 for på en 5,5 tommer fælg.
Sørge for understøtning af tanken forrest under karrosseriet.
Hvis jeg havde vidst hvor tung en speedster er og hvor dårlig den er til at køre, ville jeg have bygget en buggy.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nå, jeg troede egentlig at det var en buggy, du havde bygget...

(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Paer: på et tidspunkt spurgt jeg en håndfuld mennesker hvad de syntes om en lotus super seven.
Alle som en var enige om at den var en køremaskine udover det sædvanlige.

Negative punkter var (prioriteret rk flg:
1.Scary at køre i pga. fornemmelsen af manglende sikkerhed
2.For lidt plads (folk over 185, umuligt at komme ned i den) ligesom folk med en lidt bred bagdel heller ikke kunne.
3. Manglende døre
4. Dårlige kaleche løsninger

At opdatere en buggy behøver ikke være vanvittigt dyrt. Bunden skal jo forblive den samme. Ellers giver det ingen mening herhjemme.
Så vi taler reelt om body og evt supplerende chassis iform af et "bur"

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

positivt:

den er mega sjov og egnet til offroad.

Negativt:

der er for få der tør bruge dem til offroad i danmark

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Bornholmer: Jeg tror ikke rigtigt at offroad slår igennem som et salgsargument. Tror desværre der er for få der er til det i en buggy. Derfor skal en evt opdatering også være mere street useable.

Frank: Helt enig - de fleste tror biler kører bedre med store hjul. Men skal man tage sving etc. så er det ikke nødvendigvis vejen.
Men store hjul kan få en bil til at se rigtigt fed ud.
Du er synsmand ikk. Er der nogle begrænsninger ift. at bolte et bur (skelet) ovenpå den opkortet bund? Dette skelet/bur øger naturligvis vægten. Men det kan også stive bilan af på den svage punkter. Nogle forslag her?

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) Biffo Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det bedste ved en buggy er - ja, en buggy..!

Som jeg ser det, er der ikke tale om et "design" - mere en filosofi lagt i nogle overordnede rammer.. Designet kommer, når vi snakker Linder, Manx, Apal, MK3/4 osv.

Ja - man kan sagtens lave en opgradering til nutidens forventninger, så er det bare ikke en "buggy" mere..!
Filosofien med et simpelt, åbent og hjemmelavet køretøj med en ret så primitiv motor er pist væk..!
Man opgraderer vel heller ikke på en Speedster eller AC Cobra...??!

Så kan vi indenfor lyster, evner og økonomi tilpasse designet til det, VI har lyst til - og "skubbe" til grænserne for hvad en buggy er..
Her skal SKAT nok holde fast i os - der skal ikke ret meget til, før de finder ordet "specialopbygning" frem - og det koster slanter...

Så basalt set er en buggy et plastic badekar - farlig at køre i og med ret alternative køreegenskaber. DET kan vi så gøre noget ved..! Optimere undervognen, støddæmpere, afstivninger, vægtklodser, optimale bremser, indstøbt "bur", rool bars, indstilling af styretøj osv. osv.

Så bli´r den pludselig rigtig sjov op til de hastigheder, hvor det bli´r træls at sidde udsat for vejr og vind..
Vil vi ha´ airbags, EPS, APS, og køre over 250 km/t hedder det Porsche, Ferrari og andre udmærkede biler..
Vil vi klaske den lokale perkercontainer med Thansen styling i lyskrydset, er buggyen rigtig fin...;-)

Hvorfor ligner alle buggyer så hinanden..??
Tja - vil/tør vi ikke ændre en skid på karossen, kommer det helt af sig selv..
Kigger vi nærmere efter, bli´r det ikke ret meget bedre. Originalt speedometer, Cobrasæder og kontakter fra VW eller Thansen..
At det færdige resultat penselmales matsort eller blå, gør jo ikke lige at vi står overfor noget unikt..
MEN - filosofien omkring en buggy er fuldstændig intakt..!! Der er intet i vejen med at lave sin buggy på den måde..!

Netop fordi "filosofien" siger, at en buggy er hjemmelavet, gør det helt "lovligt" for hvem som helst at lave sin buggy efter egne lyster - og ændre på karosse, indretning, udstyr osv. efter egne lyster..

Derfor kan ildsjæle sagtens lave en ny og "moderne" karosse - men skal det stadig være en "buggy", er der nogle basale ting, der skal være til stede..!
Ellers er det "kun" en ny karosse...

Faktisk synes jeg, Mazdas bud på en buggy er ok - ellers kig lige på VW (!), Fiat, Kia og andre designstudier..!

Så omkring at være "tung i røven"...
Ja - det ER en buggy, men det behøver bestemt ikke at være nogen ulempe..!!

Jeg er en urgammel dinosaur, der har stået på Korskro banen og hujet af NSUere og VWere, der fræsede rundt...
Så kom Erik Hoyer i sin Mini Cooper med forhjulstræk - og han havde ikke én chance på en jordbane...!
Men både NSUerne og VWerne havde et par sække med sand liggende forude - så havde de styring, og "bagenden" gravede sig bare ned og trak og trak og trak...

Hvorfor er der så nogen, der siger at en vægtklods i snuden af en buggy er overflødig vægt..??! Med baghjulstræk og vægt bagude, er det netop betingelsen for at fræse gennem sving..!!
Jeg kører med 40 kg forude - og kan til enhver tid pløje mig gennem et sving langt hurtigere, end en forhjulstrukket bil - uanset HK ydelse..!
Jeg hverken over- eller understyrer, der er så meget vægt på mine forhjul, at de bare styrer..! Så er det kun i bund med klampen i svingets apex - så trækker jeg mig ud af alle besværligheder..!
At de så kan køre fra mig "på striben" er ligegyldigt - der komme jeg aldrig.. :-)

(permalink) iversen20 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvad er du nu ved at rode dig ud i Ricky ;) ?

Nu har jeg ikke selv en buggy, men jeg har helt klart en mening om det.
De er alt for kedelige og almindelige efter min smag.
Men vi ser jo så osse sjældent nogle anderledes nogle (selvfølelig er der de lettere ombyggede) men ikke en Manta Ray, Maxi Taxi, Auriga, Manchette osv.
Noget nyt ville være godt, men som nogle siger, det skal nok stadig være i buggye "ånden" hvis det er.
Syntes ikke jeg har set Hoppa buggy'en slå igennem herhjemme?

-------------------------------------------
VW 1303/1969, VW Sethera/1970
Haarby, Fyn.
casper_iver@hotmail.com / http://www.cmi-cars.com
(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Biffo: Fedt indlæg.
Har også set din ombygning. Dejligt når man tager sig tiden og får sine ting personlig gjort her i lille Dk.

Når jeg taler om opdatering, så bliver det desværre primært visuelt.
Hovedårsagen er den store tekniske og dermed også økonomiske udfordring der ligger i at godkende osv.
Desuden vil slut produktet blive langt dyrere end de eksisternde der kører rundt. Og så ryger ideen sgu.

Men jeg syntes nu godt man kunne lave en visuel optimering og evt udnytte det ved at stive bilen af samtidigt.
Men jeg kan ogsåå læse at skal den tage på i vægt, så må det gerne være ude foran
:-)
Om man ødelægger en buggy ved at redesigne den... hmm tjaa det er jo smag og behag.
Jeg personligt syntes bare at mange buggyer bliver underkendt fordi de simpelthen ser lidt kiksede ud.
Og det er synd, for der venter jo en super fed køreoplevels for dem der vil prøve en

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Iversen: tester vandene. Og det må man vel godt herinde :-)
Buggy'en er interessant da økonomien kan holdes fornuftigt nede og man ikke forventer det samme af bilen, som i visse andre segmenter.

Men jeg har virkeligt et issue om den kan trække radikal ændring, en mindre ændring eller om en rigtig retro buggy er vejen frem.

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) iversen20 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja det er jo det gode ved de forums her :)
Det korrekt, det er slet ikke i samme skala.
Har selv leget med ideen, har så mange sketches liggende på diverse som bare samler støv.

Det kommer jo nok an på designet (hvor radikalt det er) om du holder kun til DK/Norden eller hele verden.
Nu har jeg nærstuderet nogle udenlandske forums, og der virker retro buggyerne jo mest populære.

-------------------------------------------
VW 1303/1969, VW Sethera/1970
Haarby, Fyn.
casper_iver@hotmail.com / http://www.cmi-cars.com
(permalink) Biffo Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Helt enig med dig..!

Der skal netop en visuel opdatering til - for det er netop DER, de fleste har lidt betænkeligheder ved at gå i gang.. Glasfiber og andre skrækkeligheder.. :-)

I princippet ligger der ikke afgiftsmæssige udfordringer i forbindelse med en opgradering - sålænge der stadig er tale om en "buggy"...
Karossen skal IKKE godkendes på nogen måder - det er undervognen, der godkendes..

Om resultatet så bliver dyrere, har i min erfaring lidt akademisk interesse..
Hvad er du oppe mod..?? En pisseskæv karosse (MK3/4), der overhovedet ikke passer på undervognen - og tilmed vrider sig som en banan..!
Jeg har brugt rigtig mange ressourcer - og kløet min r.. i laser - over at få en standard skodkarosse til at fungere i det, jeg gerne ville..

Hvor ville det være simpelt, hvis karossen var forberedt for forstærkninger - og de designmæssige ændringer, der bare er så simple, men rigtig svære at få tilpasset "det bestående"..

Ja - jeg har set rigtig mange "kiksede" buggyer, men mest fordi ejerne ikke aner hvad de skal gøre..!
De bruger kræfter og penge på en stor motor, for det kan de finde ud af..!
Resten - karosseri, køreegenskaber, bremser, vejbeliggenhed er kun spild af penge, for det kan man jo ikke "se"..

Bare min mening..

Nej - du ødelægger ikke begrebet "buggy" ved at redesigne den. Sålænge det stadig er en "buggy", er der da masser af muligheder, som også vil holde SKAT i ro..

Ja - det koster nok lidt af børneopsparingen at kaste sig ud i helt nye forme.. :-)

Måske er der en løsning på "halvvejen" - men det kan vi så ta´ i et mere privat forum..
Jeg har en helt klar fornemmelse af, hvordan "buggy" kan gøres mere attraktiv og opgraderet - uden at alting vælter økonomisk... :-)

(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Efter min mening:

Det dårlige er, at den er designet til at køre på stranden i et klima hvor solen skinner det meste af tiden. dermed har den i sin oprindelige form ikke særlig stor anvendelighed i Danmark. For det sjove stopper op, når man ikke har terræn/strand og køre på, og det regner og er koldt. Og så er den for dyr i afgift, og idet den er hjemmebygget så vil folk have en alt for høj pris for dem brugt, hvilket medfører at der er sjovere alternativer til samme pris.

Så kan man selvfølgelig sænke den og lave en (ofte mindre heldigt udseende) kaleche og så ligge og tøffe rundt på vejene. Efter min mening, så går meget af charmen og designet af bilen i de tilfælde.

Det gode er jo det samme som det dårlige: Når solen skinner go man vil køre til stranden, så er en buggy jo topfed!

Så hvis du vil opdatere design/koncept så ville jeg overveje, at lave den til danske præmisser - men så bliver det hurtigt noget helt andet...

Pæn(efter min mening), "oprindeligt udseende" (måske lidt for brede fordæk)

De mindre heldige er desværre i overtal efter min mening...

(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Biffo: Det er super input.
Du må meget gerne skrive nogle linier eller sende dit nummer på rs(at)s o n dergard punktum com

Det koster en del mønter, men hvis der er interesse for det. Så har jeg ikke noget imod at give det et skud.
Det er egentligt også en af grundene til at skrive om det her i forummet. For normalt så går jeg stille med den slags ;-)

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Mikkel: tak for input.
Hvis en skal være optimal til danske forhold, så ender man i noget der bliver meget dyrt.
Meningen her er, at opdatere den iform af lidt federe snit, linier der hænger sammen og skaber lidt mere harmoni indenfor de rammer det kan lade sig gøre.

Jeg syntes det fede ved en buggy er, at den principielt ikke er dyrere end, at den kan man trække frem når det bliver godt vejr. Nogen vil sige at det er mange penge at have stående i garagen. Men den er da ikke værre end en motorcykel... og dem er der da nogle stykker af herhjemme. Ovenikøbet ret dyre af slagsen.

Den du har på billedet er meget enkel. Men der er mange forbedringsmuligheder ift min smag .... eller også er det min smag der har forbedringsmuligheder :-)

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej RS,

Har du googlet Meyers Manx - det oprindelige karosseri? Der er harmoni i det design synes jeg. Mht en update, så har den oprindelige skaber lavet en for nyeligt til lang bund.

Den virker bare heller ikke rent designmæssig synes jeg, omend det er bedre en 95% af de hjemmebyggede karosseændringer:

Den hedder Manxster 2+2

Helt overordnet synes jeg, at buggies designmæssigt altid vinder på at blive trukket i retning af et off-road-look, fx denne blå Manxsteren her ser bedre ud en den røde:

(permalink) RS Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Af dem jeg har set er MANX uden tvivl det bedste.
Omend stadigt lidt "roddet" at kigge på dem.
Og så virker de nogle gange lidt "billige" klasket sammen agtige.
Og så for det ikke skal være løgn, så giver er den sorte bund på karrossen med til at understrege badekars effekten.

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg ville nok klarlægge dit designs præmisser, og så starte helt forfra med et unikt design.

Det med at bygge videre på Manx-designet er prøvet mange gange - i min bog er der ingen af dem, der har lykkedes. Det tror jeg vil være en svær opgave at løse, særligt derhen hvor folk vil betale for det. Se fx den Hoppa-buggy, hvor nogle englænderen har prøvet at nyfortolke:

Hvor mange designpriser vinder den? og så til 25000 kr for karosse + fragt?

Næh, et helt anderledes udseende originalt 2012 karosse-badekardesign, hvor en simpel kalecheløsning og varme i bilen er tænkt ind i...det ville jeg overveje.


Reply »

You must log in to post.