Det bedste ved en buggy er - ja, en buggy..!
Som jeg ser det, er der ikke tale om et "design" - mere en filosofi lagt i nogle overordnede rammer.. Designet kommer, når vi snakker Linder, Manx, Apal, MK3/4 osv.
Ja - man kan sagtens lave en opgradering til nutidens forventninger, så er det bare ikke en "buggy" mere..!
Filosofien med et simpelt, åbent og hjemmelavet køretøj med en ret så primitiv motor er pist væk..!
Man opgraderer vel heller ikke på en Speedster eller AC Cobra...??!
Så kan vi indenfor lyster, evner og økonomi tilpasse designet til det, VI har lyst til - og "skubbe" til grænserne for hvad en buggy er..
Her skal SKAT nok holde fast i os - der skal ikke ret meget til, før de finder ordet "specialopbygning" frem - og det koster slanter...
Så basalt set er en buggy et plastic badekar - farlig at køre i og med ret alternative køreegenskaber. DET kan vi så gøre noget ved..! Optimere undervognen, støddæmpere, afstivninger, vægtklodser, optimale bremser, indstøbt "bur", rool bars, indstilling af styretøj osv. osv.
Så bli´r den pludselig rigtig sjov op til de hastigheder, hvor det bli´r træls at sidde udsat for vejr og vind..
Vil vi ha´ airbags, EPS, APS, og køre over 250 km/t hedder det Porsche, Ferrari og andre udmærkede biler..
Vil vi klaske den lokale perkercontainer med Thansen styling i lyskrydset, er buggyen rigtig fin...;-)
Hvorfor ligner alle buggyer så hinanden..??
Tja - vil/tør vi ikke ændre en skid på karossen, kommer det helt af sig selv..
Kigger vi nærmere efter, bli´r det ikke ret meget bedre. Originalt speedometer, Cobrasæder og kontakter fra VW eller Thansen..
At det færdige resultat penselmales matsort eller blå, gør jo ikke lige at vi står overfor noget unikt..
MEN - filosofien omkring en buggy er fuldstændig intakt..!! Der er intet i vejen med at lave sin buggy på den måde..!
Netop fordi "filosofien" siger, at en buggy er hjemmelavet, gør det helt "lovligt" for hvem som helst at lave sin buggy efter egne lyster - og ændre på karosse, indretning, udstyr osv. efter egne lyster..
Derfor kan ildsjæle sagtens lave en ny og "moderne" karosse - men skal det stadig være en "buggy", er der nogle basale ting, der skal være til stede..!
Ellers er det "kun" en ny karosse...
Faktisk synes jeg, Mazdas bud på en buggy er ok - ellers kig lige på VW (!), Fiat, Kia og andre designstudier..!
Så omkring at være "tung i røven"...
Ja - det ER en buggy, men det behøver bestemt ikke at være nogen ulempe..!!
Jeg er en urgammel dinosaur, der har stået på Korskro banen og hujet af NSUere og VWere, der fræsede rundt...
Så kom Erik Hoyer i sin Mini Cooper med forhjulstræk - og han havde ikke én chance på en jordbane...!
Men både NSUerne og VWerne havde et par sække med sand liggende forude - så havde de styring, og "bagenden" gravede sig bare ned og trak og trak og trak...
Hvorfor er der så nogen, der siger at en vægtklods i snuden af en buggy er overflødig vægt..??! Med baghjulstræk og vægt bagude, er det netop betingelsen for at fræse gennem sving..!!
Jeg kører med 40 kg forude - og kan til enhver tid pløje mig gennem et sving langt hurtigere, end en forhjulstrukket bil - uanset HK ydelse..!
Jeg hverken over- eller understyrer, der er så meget vægt på mine forhjul, at de bare styrer..! Så er det kun i bund med klampen i svingets apex - så trækker jeg mig ud af alle besværligheder..!
At de så kan køre fra mig "på striben" er ligegyldigt - der komme jeg aldrig.. :-)