Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad er godt og hvad er skidt ved en Buggy?

Tags:
No tags yet.

(permalink) RS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Mikkel:
Ja har set den hoppla :-) Hoppa før. Og nej hvor den er kikset.
design præmisserne er netop dem jeg er ved at finde, ved at spørge her i forummet hvad der er godt og skidt.
Så deter cool at høre de forskellige meninger.

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) Biffo Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Mikkel..

Helt enig - vi kan bare ikke bruge det til en hujende fis her i landet, da alting nu skal bygges på en opkortet bund..!!
At "opkorte" dine viste løsninger, resulterer kun i det vi altfor godt kender..:-)

Derfor er udfordringen at få det bedst mulige ud af de de betingelser, vi har nu..

Her i landet slås vi med Færdselsstyrelsen - ivrigt bakket op af div. politikere, som syn´s at en komplet ligegyldig Toyota, Mazda, Kia osv. osv. er menneskehedens inderste ønsker til at blive transporteret..
Vi snakker slet ikke køreglæde eller ejerglæde - KUN hvor langt en ltr. benzin kan transportere os..!!
Så bruger "systemet" synshallen og SKAT som deres forlængede hammer..!!

Jeg prøvede at lave en lille smule om på mit karosseri - og slet ikke noget med en lang bund eller andre vilde ting..!
Jeg lavede bare et baggagerum og et par nakkestøtter.. :-)

Det var nok til, at det ikke længere var en buggy - men "specialopbygning - og afgiften hed så pludselig 32.000,- + 3.500,- for type4 motor..!!
DET er realiteterne her i vores bilfjendske land - at der så er rigtig mange fede og spændende løsninger ude i verden, kan kun være inspiration for os..!
Vi kan ALDRIG overtage dem - men måske "bøje" tingene indenfor lovgivningen, så vi også kan opnå lidt af det, vi gerne vil...

Jeg er ikke på teori - jeg HAR brugt 6 år på ombygning til det, jeg synes burde være en buggy. Jeg har også haft mine kampe med "systemet", så jeg ved lidt om, hvad der kan lade sig gøre... hæ...

Alligevel er alle input og informationer rigtig vigtige, hvis vi har lyst til at skubbe til nogle ting, sålænge det ligger indenfor den filosofi, der kendetegner en "buggy"..

(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Biffo. Du læser mit indlæg lidt skævt. Jeg advokerer ikke for noget særligt i den ene eller ande retning eller har holdninger til den tekniske udførelse(kort /lang buggy)

Jeg forholder mig alene til design (med min subjektive mening), og det mere jeg er det helt centrale at gøre sig tanker om, hvis man vil lave en opdateret version.

Derefter skal man naturligvis have en dialog med SKAT om ens design vil falde under den alm afgifts-praksis som buggy eller om der er tale om en specialopbygning, der måske er afgiftstungere.

RS, jeg mener at din designopgave er den centrale at kigge på først - og som nævn mener jeg det er en udfordrende opgave at løfte.

Og så skal det kunne synes, være rentabelt, til at producere osv osv osv

Moderne "buggy" fra Peugeot - tiltalende? Hm, ja måske med moderne teknik, der understøtter udseendet. Med med gammel VW-teknik under karossen? Nej, ikke efter min mening...

(permalink) Biffo Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hej Mikkel..

Det er netop det helt centrale - vi forholder os subjektivt... :-)

At vi så skal parkere vores subjektivitet i nogle betingelser, gør ikke opgaven mindre..!!
At inddrage SKAT vil kun være en begrænsning - de skal netop stilles overfor nogen, der HAR gjort. Det kan de forholde sig til - ligesom vi her forholder os til nogen, der "har gjort"..!!
Måske vi ikke får vores "vilje" - men så har vi fået de allerbedste betingelser for at diskutere. Vi har GJORT - og nu viser vi det frem..!!

Pegueot buggyen..!!
Komplet ligegyldig - det har INTET med begrebet buggy at gøre..!!
Ligesom alle de andre "koncepter", jeg har set - for hvor er DIN personlige indflydelse henne..??
Køb for H.... en Toyota, Mazda, VW, Kia osv. - de HAR tænkt på dine vegne, så det er kun at betale.. :-)

Der er ingen problemer i at syne en nyudviklet karosse, så længe den opfylder Færdselsstyrelsens krav til personvogn M1..!
Så er der en masse modifikationer i forhold til bundrammens årgang - det må I så selv forske videre på færdselsstyrelsens hjemmeside...:-)

Det er stadig selve bundrammen, der godkendes..!!
Hvad I sætter ovenpå den er kun en sag mellem SKAT - og færdselsstyrelsens krav..!!

(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Men RS, du har jo sådan set selv skrevet dine præmisser:

Enten
1) lav den som en eksisterende buggy, dvs et "badekar" evt med en jernramme/ holde prisen nede/"motorcykel-alternativ". Og her mener jeg, at det svære er at lave et "opdateret" attraktivt design - og her er mine input: dyrk de oprindelige buggy-dyder: simplicitet, off road, sjov (og ikke "moderne sportsvognssmart" m.v.)

Eller

2) Forholde dig til de ulemper, som bliver listet her osv. Og Så bliver det jo straks dyrere og mere kompliceret som du skriver, og så har du jo allerede dine præmisser(mulighed 1), ik?

Lad os se dine design-ideer det lyder spændende. Held og lykke med projektet...

Biffo, jeg tror vi er helt enige:-)

(permalink) RS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Mikkel: jeg ved godt hvad du mener.
Det kan gribes an på flere måder og jeg har også en del erfaring på området :-)
Men for at kunne gribe det an på den (for mig/os) bedste måde, skal jeg have lidt input herfra "brugernes verden" som jeg syntes Biffo eksempelvis repræsenter.
Det er vigtigt at få et overblik over forbedringer som kan tænkes med ind i designet fra starten, uden at man laver "ingeniørens våde drøm"
Dertil kan der være et potentiale hos personer som ikke kører Buggy idag pga forskellige årsager. Hvis man kan imødekomme nogle af dem, så stiger antallet af potentielle købere.
Til sidst vil jeg dog sige.. man skal ikke lave det man bliver fortalt, men det man selv tror på..

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) RS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nå ja- så kom et indlæg inden jeg blev færdig med mit eget.. :-)

Men vi er jo principielt enige..

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) Steen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis den skal bygges så den er anvendelig i DK bla. andet med mulighed for varme, som der er en der foreslår, er det måske en ide med en hardtop som ekstraudstyr.

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) RS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Jeg vil gerne fastlå at hvis vi laver noget, så bliver det en ren sommer bil (varmen får man af de damer der kan scores i bilen:-)). Et sådanne projekt her, kan ikke bære en hardtop af ordentlig kvalitet. At udvikle en sådan med listerog tætninger osv som er spitze, det koster kassen.
En hardtop er ligeså dyr som karrossen.

De 3 hovedårsager til at vælge en buggy som projekt er flg.
1. Ingen tag.
2. Ingen døre.
3. Relativ nemt at få synet og godkendt i dk.
En 4 årsag er at eksisterende produkter på markedet har stort forbedringspotentiale

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 11 years siden | | | |

OK RS, nu tror jeg bedre jeg forstår.

Mine egne erfaringer og input:

* Manglende døre, tag.(=regn), manglede god løsning på kalesche, der er let og sætte på, og som ser pæn ud.

*træls at køre langt/hurtigt i buggy(larm, vindstøj, manglende "umoderne" varme i de fleste buggies), forslag: adapter og en lille vandkølet polomotor (god varme, mindre støj)+ lille køler i front, indtænk i design: rør til radiator, radiatorplads/alternativt anden varmekilde fx benzinfyr, overveje let buet forrude + andre aerdodynamiske modifikationer for at nedsætte vindstøj.

* Sikkerhed er et problem for nogen: Der er nok ikke så meget at gøre, når du vil vælge en gl vw-bund. Men en jernramme gør vel noget - og nogle solide forankringer til 3-pkt. seler.

* Let styring når man kører hurtigt og tanken er let/næsten tom. Samme udfordring som på fx gl 911ere. = læg vægt over forakslen. Kan måske indtænkes i design?

* Og så det mere tekniske som andre som Biffo, Frank A ved mere om: Giv den de rigtige dæk, bremser osv og så design rundt om et defineret set-up. Kunne det fx være en kortet 68-frem bund med skivebremser og 4-leddet bagtøj fra en 1303?

Håber du kan bruge inputtet,

Nu overhalede du mig med dit svar....input til din "nye" liste af definitioner må være så at lave prøve at lave noget der ikke er pilskævt og ringe materialer til en rimelig pris...og som ser pænt ud

(permalink) Heide Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Positivt :) fed sjov sommer bil, men for meget regn i dk
sikkerheden er negativ ja men gamle biler er sku ikke sikre i forvejen, om det så er en Buggy, bobbel, bus, osv... Så Bille jeg ikke køre galt i noget af det bare med 80 i timen så du flad. Eller sørg for at bilen er bygget ordentlig med et solidt bur også i fronten :) og undgå frontal kollision ;) hvis du vælger at køre galt.

(permalink) Biffo Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Godt så - nu nærmer vi os selve "filosofien"... :-)

En buggy er dybt probelmatisk - regn, vind og manglende varme..! Den er også "skabt" i Californien, hvor vores problemer har rent akademisk interesse...

Er vi ikke der, hvor vi så må kigger i vejrudsigten..??

Du finder ikke forankringer til 3-punkt seler i en standard VW bund - du mangler det "øverste"..:-)
Til gengæld er det ligegyldigt, hvis bunden er fra før ´69 - for så er der ingen krav til seler..
Chock - er det ikke dybt uforsvarligt at køre uden seler..?? Jo - bestemt - ligesom det er uforsvarligt at køre i buggy..!!
En buggy ER en veteranbil - og bestemt ikke lavet til at fræse rundt med 150 km/t..!!
Tænk lige på at donorbilen dårlig nok kunne nå 90 km/t - så hvad i alverden er det lige, vi forventer..!

Ja - vi kan optimere tingene ved bedre bremser, frontvægte,støddæmpere, afstivninger osv. osv osv. - MEN det gør ikke den oprindelige donorbil særlig meget bedre..!!

Måske er du i gang med noget mindre godt..?!!

Vil du fræse rundt i høj hastighed på motorvejen - og samtidig have fuld komfort i forbindelse med regn og temperaturer, tror jeg du er på et helt forkert forum..!!

En buggy ER en veteranbil, med alle de begrænsninger og betingelser, der knyttede sig til den donorbil, der gjorde det hele legalt..!!

Ja - vi kan optimere, men det gælder indenfor særdeles snævre rammer i både ydelse og design..!!

(permalink) RS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Egentligt så er en buggy jo lidt hvad en HD er i mc'ernes verden.
Skabt i USA
Kører med relativt primitivt affjedring.
Buldre lidt i gaden.
Men det laver jo ikke om på at bilen kan være både sjov og stilfuld at cruise rundt i.
Kan være hurtig i trækket men ikke skabt til høje hastigheder.
Den bliver nok aldrig en salgs succes som harley har været, men med vw'ernes indtog iblandt de unge. Ja så kan der jo godt være grundlag for en forretning hvis det er lavet ordentligt.
Men er det så ikke mere stil en performance der sælger en buggy?

Hvad vil folk give for en fed karrosse (ved godt at os herinde ikke vil betale for noget :)) men hvis vi rigtigt skulle vride os, hvad vil vi så give for karrosse (evt skærme) frontrude og evt tilhørende bur sæder etc.
Det man selv skal bidrage med er en rullende bund m motor/gearks.

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) jimmy Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvis jeg havde mønt til det havde jeg gået old school noget i stil med en hot rod i stil med en gammel Ford og montere gear kasse og motor som på en formel v med gear kasse bagerst og motor tæt på forsæderne men stil er ligesom røven ( delt) og det er jo godt mvh jimmy

(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hold da op, hvordan ens velmenende og forsøg på konstruktive input kan blive opfattet negativt. Tænk at man gider.

Til RS - held og lykke med projektet.

(permalink) RS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Er der nogen der har erfarring med at stive en Buggy af?

Jeg tænker om der er nogen der har lavet en ekstra ramme og boltet på.
Evt nogen der har lavet en beregning ift torsional stiffness og om det overhovedet er værd at arbejde i.

Vi skal have styr på effekten af en evt "bolt on" ramme inden vi starter et design arbejde. For der er ingen tvivl om at vi vil forsøge at øge sikkerheden i en Buggy, men kan vi få bedre køreegenskaber er det jo et plus.

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

lav da en chassisramme og bolt karossen på istedet for - også med triangel opsætning på for og bagaksel - og kan du så vende motoren så den ligger som center er det optimalt... kræver ikke den vilde bildesignerphd at regne den ud...

lidt som en Ford RS 200 - bare uden tag...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) RS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Bornholmer:
Vi skal jo kunne køre direkte igennem syn...
De bliver nok ikke så glade for en rørramme..
bildesigner phd :-)) - nej nogen kan få noget til at køre fint på ingenting, andre kan bruge år på at snakke om hvad det skal kunne

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

syn ???? hvor stod det henne ???

troede du efterlyste forbedringer og nyudvikling - syn glem det ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Biffo Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ib - du har fuldstændig ret... :-)

Der mangler stadig lidt snak om hvad en buggy egentlig BRUGES til - og nogle holdninger omkring det...
Drejer det sig om "preformance" eller "show"...?
Skal buggyen slås med Pårsjer, Audier, Bimmere og andre biler på motorvejen - eller skal den bruges til at cruise rundt i "gå-tempo" og blive set..!

Hvad vil vi bruge vores buggyer til..??

Er det "Thansen drengene", vi bare VROOOOOOOOOOOMMMM klasker ved hver given lejlighed - eller er det noget andet..??

Jeg har ikke brugt så lang tid, og så mange kræfter og penge på min buggy - for bare at forsvinde i en sky af dækrøg og visne blade... :-)
Næ - jeg vil sgu ses..! Folk skal ha´ chancen for at se min buggy - hvorfor ellers gøre så store anstrengelser..!!'
Ville jeg køre stærkt, var der rigtig mange alternativer - som tilmed var billigere..
Kun min mening..!

En buggy er som jeg ser det ikke en økonomiudgave af en "racerbil"...
Ja ok, den må godt ha´lidt "muskler", hvis vi møder en perkercontainer i et lyskryds - men det er ikke det vigtigste..!

Nu har jeg tøflet rundt ca. 5000 km i min buggy ( prøvekørsel ) og ALDRIG møde aggression/nedgørelse eller misundelse - kun nysgerrighed og positive følelser (- også fra politiet..)Tværtimod - bare hold ind på en vigeplads, og der er "kontakt"..

Er det DET, der er det væsentlige..?? Jeg har min opfattelse - men det behøver ikke være den rigtige..!
Jeg har ikke lavet min buggy for at være "tro" mod nogle veteranopfattelser - det har INTET med buggyer at gøre..!! Fint nok med gamle busser og bobler - det er en helt anden "virkelighed", som jeg absolut respekterer..!
Men en fiberbalje..! - der er da alle muligheder for at gøre som man vil..!!

Jeg har i al beskedenhed forsøgt at ændre en smule på de bestående ting - og det er jeg godt tilfreds med. Hvad andre mener er jeg faktisk ligeglad med - for min buggy er MIN - og jeg har hidtil haft rigtig meget sjov ud af den... :-)

Så dejligt RS har lyst til at komme med et bud på en "opgradering" - for Manx, Linder, MK3/4, Svenskerkarosser osv. er der ikke særlig meget "nyt" i..!
De er nærmest "veteranbiler"..

(permalink) RS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Biffo:
Du er inde på et væsentligt spørgsmål.
Hvad vil vi bruge den til?
Jeg mener personligt heller ikke den behøver være absolut tro mod eksempelvis en lindner.
Det bliver for kedeligt.
Men den først indskydelse er, at lave en bil med flg egensksber.

1. Pris på gaden max 100k (med alm motor/gearkasse)
2. Opgradere sikkerheden iform af en add on rør/bur konstruktion (evt delvis aftagelig)
3. Designmæssigt flytte buggy'ens oprindelige design fra "Beach driving" til noget mere "street" orienteret. Altså satse på lidt bedre vejegenskaber om muligt.
4. Gøre den lidt mere "spiselig" at se på, og om muligt komme af med badekar looket (det er svært når form omkostningerne skal holdes nede)
5. Komponentmæssigt vil vi holde en ret clean stil som udgangspunkt. Primært for at bilen skal opleves som "simple pure pleasure"
Den skal ikke slås med en ny golf GTI eller andre raketter. Men den må gerne have et cool og alligevel ærligt appeal.

Ja det kan være svært at forstå hvad jeg/vi mener. Men det er helt sikkert, at bliver projektet til noget. Så ligger vi det ind her på Vwnettet fra starten af.
Et projekt som dette kræver hjælp og input fra mange.
Det kræver også god økonomi. Men måske der er nogen der vil hjælpe, når de ser skitser af projektet.
Ihvertfald vil vi prøve at liste vores behov, og hvad vi kan tilbyde til gengæld.

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) haahr Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ang sikkerhed .. Buggy / mc......det er mere sikkert at lægge sig på sofaen, men også helt klart hammer kedeligt..LEV LIVET NÅR DU ER HER..

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 11 years siden | | | |

RS køb den her - ifølge din beskrivelse passer den vist meget godt - der er ikke meget nytænkning i det du beskriver - slet ikke hvis det skal synes..

http://www.guloggratis.dk/vw/anden-model/annonce/15204035-beach-buggy-20

det lyder mere henaf en kitcar end en beachbuggy....

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) RS Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja billeder siger mere end ord...
Lige hvad vi ledte efter ;)

-------------------------------------------
Bare m et par løse gearkasser og træ ski..
(permalink) iversen20 Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Hvad vil folk egentlig helst havde af valgmuligheder.
Tænker f.eks på lygter, ruderammer osv.
Vil man havde så der er noget bestemt lige klar til at installere?
Eller vil man kunne vælge selv?

-------------------------------------------
VW 1303/1969, VW Sethera/1970
Haarby, Fyn.
casper_iver@hotmail.com / http://www.cmi-cars.com

Reply »

You must log in to post.