Nogen der kører eller har erfaring med 1776cc og en enkelt solex? overvejede det lidt til en busmotor?
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
Nogen der kører eller har erfaring med 1776cc og en enkelt solex? overvejede det lidt til en busmotor?
Ikke endnu, men jeg regner med at min 1776 med center solex er klar og lagt i bussen inden MIB. Jeg er også lidt spændt på hvordan det kører :)
Ja for pokker, glæder mig til at høre om det dur? Vi snakker singleport og en karb - stock look men med mere moment og bundtræk. :)
Med en enkelt 34 mm Solex og org knast kører sådan en 1776 cc kanon godt:o)
/Rolf
Hvad med en 1835. Skal den så dyses om og alt muligt?
Har lavet sådan et nummer med 1914, hold da op et bund træk...
Hvad med hastighed, gearing og køling? Den stopper vel ved 4500 rpm?
Hvor meget kan man tillade sig at gå op i kubik og have en solex på.. samtidig med pålidelighed og køling stadig er i fokus? En "billig" og pålidelig busmotor som har moment og er til at holde kørende.. Brændstof økonomi'en er ligegyldig.
Hvorfor er det vigtigt at beholde den enkelte solex?.
i min 68' westy har jeg en 1776 med et sæt 40 mm kadrons, jeg synkroniserede dem selv og nu trækker de rent fra bund og op til 130 km/t. der sidder 3 ribs gearkasse i = masser af omdr.
Der er ekstra sump på, ellers org køling, bliver ikke mere varm end min std 1600 enkeltportede.
jeg synes brændstof økonomien er rimelig vigtig..men vil også have lidt spræl..såvidt jeg kan se går westyen ca 10L..men nok ikke med 130 hele tiden:-)
Senere kommer motor i min splitbus med 1500 boble gearkasse..det tror jeg bliver en fantatisk kombo.
Men start da med enkelt solex..spiller det..så keep truckin'
'Oldies' aka Willy kørte med sådan kombo, hans boble trak rigtigt godt med den motor...kan være han har en kommentar?
R.
Jeg kører med en 1776 med en pix 34 der er boret op til 38 mm og selvfølgelig er der nuldret en del, men det virker sgu godt, har kørt med det i min baja og i an standart bobbel og nu i en tung plastikbalje,men det kører bare...
tror i en standart bobbel kan man trække sådan en motor op på 13-14 km/l med et fedt bundtræk og super overskud...
Hvor får i en manifold fra der er enkeltportet til 34 karb?
Lyder måske dumt men jeg magter ikke dobbelt karbs - en enkelt solex og enkeltportet passer mig perfekt.. Det handler mere om moment og bundtræk. :)
Har haft masser af dobbeltkarbs. Men jeg bor på en grusvej og gider ikke at rense 20 dyser hver anden uge.
min er med dobbelt portet toppe... og mangler ikke bundtræk...
Tror det er fordi vi andre snakker busmotorer iba. Vi har badevægt og bowlingkugle med.
Sjovt! jeg orker ikke 34 pict3..men elsker 30 pict2.
Kadrons er nu bare en enkelt i hver side, speedertrækket er skod, det slipper du for med en single:-)
R.
Gustav_t : Kan godt være... hehe...
Tror jeg har hørt at torben engang snakkede om et sted de kunne købes...
kleinbusRonnie : Hvis det er et godt speedtræk virker det bare fra dag et på kadroner... :-)
34 Pict3éren er en skidegod karburator. Problemet er at folk tror at den kan køre på en skod motor. Det kan den ikke. Der er det noget nemmere at snyde en 30 Pict 2 med gammel model fordeler til at køre - skal vi kalde det rimeligt.
Enkeltkarburator ideen er jo det jeg gør med mine std plus motorer. Så jo det kan sagtens køre, og godt. Men monterer man en bone stock 34er karb på en bone stock big bore (1776 eller 1914 motor) måske med undtagelse af udst. så får man som Gustav antyder, en motor der trækker nærmest diesel agtig. En 1914 med std karb er all over by 4000 rpm. Faktisk dør den ud allerede fra 3500. Det er fint nok inde i byen. Men på landevejen og motorvejen er det RET træls. Selv med en 15/1600 gearing.
Ændring af venturi og selvf. dyser gør en stor forskel. Ligeså gør bearbejdning af toppe, kompression og valg af knastaksel.
En bone stock 1914 med en alm 1 3/8 header og tilh potte trækker typisk 66-67 hk v. 37-3800 omdr. og i omegnen af 135 Nm moment max v. ca. 2600 omdr. og faldende derfra.
Alt kan jo køre, eller næsten da. Men efter min opfattelse er en sådan motor generelt træls, for den vil noget, og så kan den alligevel ikke rigtig. En std plus opsætning er som udgangspunkt mere følsom overfor kombinationen end en gnsnl. dobbelt karb motor. Men det kan køre rigtig godt, servicevenlig og problemfri ved valg af de rigtige stumper.
Der findes pt ingen endestykker på markedet til sgl port og 34 mm karburator. Men hav lidt tålmodighed. For jeg arbejder faktisk på sagen. Jeg er ved at "designe" dem sammen med en god bekendt der osse kan se ideen med dem.
- Bare lige for at illustrere hvad små forbedringer kan gøre, kan jeg fortælle, at jeg var på rullefelt med en 1600 sgl. port stage 1 i fredags. Sådan en gir jo som bekendt 46-47 hk v. 3900 omdr. og 100Nm std.
Denne har fået optimeret vendehøjden, bedre sædearbejde, bowlen forbedret lidt, tilpasset top til indsugning samt ændret kompression til 8,4-1. Ellers helt std. incls udst.
Nu trækker den 55 hk v 3900 omdr. og 120 Nm 2750 omdr.
T
Kig her, mums.
Jeg vil da tro, uden at have prøvet det. At en 1776 sagtens ville kunne køre med en 34mm.
Men mens jeg kørte ville det hele tiden sidde i baghovedet på mig hvor godt kunne have kørt med to Kadrons og et tarmslyng. Enten sammen med en std. knast eller en af Farmers std+ knaster. Hver eneste gang jeg startede fra et lyskryds.
Og speedertrækket er ikke så dårligt, som det ser ud.
Det ser jo ud pænt vildt ud Peter.. :) Det er bare vigtigt at det er "bruger venligt" - jeg har ingen intentioner om at køre race med ungerne bag i bussen, søger lidt en motor der kan følge med trafikken (moment/bundtræk er kodeord) og ikke vil få problemer med køling osv.. man kan måske ligeså godt vælge 1914 istedet for 1776 - jeg vil stadig kunne benytte min støjsvage standard udstødning?
Hvor meget mere bundtræk vil man få ud at et enkeltportet topstykke kontra dobbelt portet på en evt 1915ccm med en 34solex.. Kan det overhovedet mærkes?
Iøvrigt ELSKER jeg "diesel træk".. mere af det i bussen tak! :)
Ellers fed side Peter, tysk stil..bare lige listet op af guldklumper.
Men det er påfaldende hvad en std karb koster i kræfter, sammenlignet med dbl. (ved godt at det ikke kun er karbs der er forskellige..men 50hk på den store basse !)
jeps, elsker at starte fra lyskryds! og den superstille motorgang.
Men speedertrækket kunne være bedre, den ene faldt engang af på motorvejen..så kunne kun kun køre 80 :-) indtil jeg fandt en holdeplads.
Men det holder da nu efter lidt tilretning.
Nu kører jeg snart med hexbar typen på en anden motor, så må jeg se om det er ok.
R.
Indsugningsrør mv. er lidt for stort på en std. dobbeltportet 1600 så den spytter sutten ud fordi den ikke kan holde gang i luften. Derfor oplever vi at en enkeltportet kører bedre. Hvis du laver en 1776 vil jeg tro det begynder at passe.
Jeg ville holde mig til 1776 i en bus og undgå de tynde cylindre og den voldsomme udboring af topperne.
Hvis du vil bruge std potte skal du holde dig til max 1680 ccm og std+ opsætning. Derudover skal der mere til.
Frank har lidt ret mht det, at "spytte sutten ud" . Men det ændrer sig fuldstændigt når de bliver bygget om til std+, fordi vi ændrer så meget på vacumet i indsugningen, at det pludselig virker.
Til en bus med std udst. vil jeg anbefale en 1600 65 hk./120 Nm. Eller en tykvægget 1680 68 hk 125 Nm.
Jeg kan da osse anbefale en af mine std plus udstødninger. De larmer kun marginalt mere end std. - Du kunne da feks prøve at lægge øre til SES Auto´s nye motor/udst. Det er godt nok en 1½" Den siger lidt mere end en 1 3/8" Men you´ll get the idea. Så er der pludselig udstødning nok til at understøtte 100 hk.
T
Så det du i grunden siger Frank:
I princippet bibeholde det meste af en ny 1600dp men med 1776 cylinder sæt og udborede samt nulrede toppe - that's it?
Udstødningen kan så bare ikke længere bruges...
Farmer hvad vil det koste at bygge en 1680cc - jeg står med en næsten spritny 1600dp og det ville være at foretrække hvis det var noget man bygge på den.