Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  En brækket studs og 7 udtjente

(permalink) Bonde Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg syntes det var en god idé at udskifte mine J-rør.
I processen har jeg vredet en studs over og resten er temmelig nedslidte.
Studsen skal ud på den ene eller anden måde og jeg har set man kan få studser som er oversize i den ene ende.
Ellers har jeg tænkt på at indsætte helicoils og bevare denn rigtige størrelse studs. De skulle lave et meget holdbart gevind, men ved ikke om studsen sidder ordentligt fast deri.
Er der nogen der har forslag? Jeg går ud fra at den brækkede skal bores ud. Det ville selvfølgeligmvære rart hvis dennkunne skrues ud men jeg tvivler. Er der nogen der har andre forslag? Nye topstykker?

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Den der er vist rimlig nem - sku en møtrik på og svejs den fast ude i enden.
Så napper du den mens den er varm.
Det er noget værer når de knækker helt nede ved bunden synes jeg - andre siger det er nemt.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) jimmy Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Prøv at varme rundt om pin bolt forsigtigt med en brændere og tag så en rør tang rundt om pinbolten sån har jeg fået nogen af mine ud der trængte til at skiftes ud , og hvis den knækker så er det bare at bore den ud god idé at alliere sig med en maskin arbejder , hvis du svejser så udvijer bolten sig det er kun det omgivende du vil have til at blive større

(permalink) Michael Munk Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg har løst tilsvarende, blot lidt kortere, ved at svejse et nyt stykke gevindstang på den stump som var tilbage. Det har holdt fint, men enderne blev også reifet meget før jeg svejsede. Ender du med at svejsningen sidder for højt, skærer du det bare op med en gevindbakke.
Jeg forsøgte mig også med at svejse en møtrik på for at dreje den ud, men skidtet sad utroligt godt fast, så det endte med den anden løsning...... Og det har holdt i tre år nu.

-------------------------------------------
Venlig hilsen
Michael Munk
Tlf 29724866
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Bonde,

Enig med John. De syv bolte renser du af med en gevindbakke. Når du samler kan du med fordel smøre med kobberfedt og bruge kobbermøtrikker.

Hlsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) jimmy Member
Skrev for 12 years siden | | | |

(permalink) Bonde Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Tak for svarene. Jeg har desværre ikke lige umiddelbart adgang til et svejseapparat og svejser ikke selv.
Jeg tænker hvis jeg skal 'flytte projektet' er det måske lettest at tage topstykkerne af istedet for at slæbe hele motoren.
Er der nogen ben i det ud over at 'trykstængerne' eller hvad de hedder, sidder i spænd under topstykkerne?

(permalink) jimmy Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så skal du afmontere vippe tøj, stødstænger men.det er ikke så galt og så lærer du også hvorda man justere ventiler når du har monteret det igen husk at topstykker boltene skal spændes i en speciel orden bag efter

(permalink) Bonde Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det med rækkefølgen var jeg faktisk ikke klar over. Har allerede haft dem løsnet og spændt igen. Mon der sker noget ved det? Motoren har ikke været i gang. Fandt vejledningen i Haynes og spændte i den rigtige rækkefølge.

Jeg tror den bliver boret ud og monteret sådan én:
http://www.vwheritage.com/vw_spares_Stud-exhaust-port-oversize-M8-M10-x-38mm-n0144832_act_shop.product_pID_118032_lang_EN_country_GB.htm

Og så lader jeg resten sidde

(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Lige nøjagtig. Det er noget der virker. Bruger selv den metode. Kræver bare lige at motoren skal ud, da du ellers ikke har plads nok..
Den er her : http://www.vw-boble.dk/p/stoettebolt-1196/
Og ps. Så har det ikke noget med en studs at gøre. En studs er "noget" med hul i... ;-)

Jan_vw

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) Genau Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jan. Der står Stud og det betyder støttebolt.Ellers er det du siger Studs/hul
rigtig.

Egil

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Deraf lærer man at flække møtrikkerne FØR man begynder at skrue. Det lærte jeg ihvertfald som noget af det første da jeg var i lære hos VW.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.